به دستور جان بس، غنی دستور آزادی داد
این واکنش ها نشان می دهد که یوناما، اشرف غنی، عبدالله و بسیاری دیگر اجازه واکنش و عکس العمل درباره موضوع های مطروحه در افغانستان را ندارند و باید اول موضع سفارت آمریکا اعلام شود و سپس آنان موضعگیری کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۸/۹/۶ کد خبر: 161092 منبع: پرینت

جان بس سفیر آمریکا در کابل از بازداشت دو فعال مدنی ابراز نگرانی کرد و در صفحه توییتر خود این بازداشت ها را نادرست خوانده و به روش های اعتراف گیری شوروی سابق دانست.
وی در ادامه نوشته است: از این شیوه‌‌ اعتراف‌گیری به سبک شوروی سابق عمیقاً ناراحت شدم. گرفتن اعتراف به اجبار از فعالان جامعه مدنی که هدف شان محافظت از کودکان افغان است، ترسناک است.

ریاست امنیت ملی، روز سه‌شنبه (5 قوس) اعلام کرد که دو "مدافع حقوق بشر" که گزارشی را درباره سوء‌استفاده جنسی از دانش‌آموزان در ولایت لوگر نشر کرده بودند،" در محافظت" این نهاد قرار دارند.

تا قبل از واکنش سفارت آمریکا به بازداشت دو فعال مدنی از هیچکدام از سران حکومت به شمول غنی و عبدالله هیچ صدایی بلند نشد و گفته می شود که این دو تن به دستور ارگ بازداشت بودند که این موضوع را رحمت الله نبیل رییس سابق امنیت ملی نیز ابراز داشته و گفته است که اینگونه بازداشت ها بدون اجازه ارگ امکان پذیر نیست.

اما پس از واکنش سفیر امریکا به بازداشت موسی محمودی و همکارش توسط امنیت ملی، هر دو رییس حکومت دستور آزادی این دو فعال مدنی را صادر کردند.

عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت: "وقتی گزارشی از سوی نهادهای جامعه‌ی مدنی در مورد سوء استفاده یا فساد به نشر می‌رسد وظیفه‌ی حکومت ارزیابی و تحقیق همه جانبه قضیه و برخورد قانونی با متخلفان از مجرای نهادهای قانونی می‌باشد تا دستگیری یا برخورد غیرقانونی با آنانی که با درک مسوولیت دست به اطلاع رسانی می‌زنند".

همچنان اشرف غنی رییس جمهور دستور آزادی فوری این دو فعال مدنی را صادر کرد و از دادستانی کل و کمیسیون حقوق بشر خواست تا ادعای سوءاستفاده جنسی از شاگردان مکاتب در لوگر را بررسی کنند.

این در حالی است که قبل از واکنش سفیر آمریکا، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار خبرنامه‌ای خواستار رهایی فوری دو "مدافع حقوق بشر" در افغانستان شد که به گفته این نهاد ادعاهای سوء‌استفاده و آزار‌ جنسی از کودکان در لوگر را افشا کرده بودند اما ارگ و غنی و عبدالله هیچ توجهی نکردند.

در همین حال خانواده این دو فعال مدنی چند روز است که اعلام کردند این دو فعال مدنی گم شده و هیچ خبری از آنان ندارند تا اینکه سخنگوی رییس جمهور در مصاحبه رسانه ای مجبور شد اعتراف کند که این دو تن در بند امنیت ملی هستند.

با این حال وزارت معارف افغانستان در واکنش به گزارش گاردین که در 13 نوامبر منتشر شد، اعلام کرد که این ادعاها نادرست است.

جالبتر از همه اینها موضعگیری یوناما است.
هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز پس از ابراز موضع آمریکا اعلام کرد که از خواست‌ها برای تحقیق ادعای سوءاستفاده جنسی از کودکان در لوگر از سوی دادستانی کل، حمایت می‌کند.
یوناما در تویتی خواستار آزادی فوری فعالان مدنی لوگر از بند امنیت ملی شد.

این واکنش ها نشان می دهد که یوناما، اشرف غنی، عبدالله و بسیاری دیگر اجازه واکنش و عکس العمل درباره موضوع های مطروحه در افغانستان را ندارند و باید اول موضع سفارت آمریکا اعلام شود و سپس آنان موضعگیری کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفر آمریکا
فعال مدنی
نظرات بینندگان:

>>>   محمود منجم زاده
شنکجه برای اعتراف در افغانستان اعتذاض جامعه جهانی را علیه افغانستنان برانگیحت
موج انتقاد‌های دیپلوماتان در پیوند به برخورد امنیت ملی با فعالان مدنیِ لوگر
اعتراف گرفتن دوخبرنگار در مورد رسوایی درلوگر به شیوه های تهدید و شکنجه
"موسٰی محمودی" و "احسان‌الله حمیدی" (دو فعال مدنی قضیۀ آزار و اذیت کودکان درمکاتب لوگر) را گزارش داده بودند ، توسط امنیت ملی بازداشت شده و ازآنها به زور اعتراف گرقته شده است ، ازبازداشت این دو فعال مدنی شش روز می‌گذرد . جان بس سفیر ایالات متحده در کابل، رفتار ادارۀ امنیت ملی افغانستان را در ارتباط به چگونگی کسب اعتراف از فعالان مدنی ولایت لوگر، شدیداً تقبیح کرده‌است ، اقای موسی محمدی احتمالا زیر شنکجه گقته های خود را پس گرفته است . آقای جان بس عصر روز سه شنبه در حساب تویترش رفتار ادارۀ امنیت ملی را با این فعالان مدنی شبیه رفتار ادارات استخبارتی شوروی وقت خوانده است . جان بس نوشته است: "به‌شدت از این تاکتیک‌های شبیه شوروی ریاست امنیت ملی افغانستان ناراحت هستم. این ترسناک است، از فعالان جامعه مدنی که هدف‌شان حفاظت از کودکان افغانستان است، با زور و تهدید اعتراف گرفته شود..

>>>   اجازه ابراز نظر نداشت اما پس از سفیر آمریکا به حرف امد و حرف زد

>>>   این کار ها از جمله کثافت کاری هایی بقایای خلقی پرچمی های اوغان است که تمایل شدید فاشیستی و قومی دارند و بخاطر همان تمایل شان امروز بدور غنی کوچی جمع شده اند۰ این کثافت ها مخصوصن خلقی های آنها در گرفتن اقرار های زیر فشار و زیر ستم تخصص دارند۰ حکومت غنی کوچی هم امروز به همان شیوه خلقی پرچمی های اکسا و خاد پیش میرود۰ اقرار گرفتن در مقابل کمره از ریس زازی جوانی از پکتیا یک مثال دیگر این خیانت ها است، همچنان مجبور کردن حمید خراسانی به بوسیدن بیرق و نشر تصویر او مثال دیگر۰

>>>   رهایی فعالین مدنی خبر خوبی برای من نیست به دلیل بدون اسناد وشواهد کافی به حیثیت وابروی یک ولایت بزرگ بازی شده، امنیت ملی کشور عمل نیک را انجام داده این دوتن را باید به جزای اعمالشان برسانند تا در اینده با ابرو هموطن خود بازی نکند
از طلوع هملاید گلایه کرد همه روزه اخبار این تلویزیون مضحک و فروخته شده را ببینی اولیت یا دومین خبر در مورد تجاوز است دیگر هیچ ندارد فکر شان همه روز متوجه------ مردم است من نمیدانم که تلویزیون طلوع ملکیت ------ و ک س مردم را دارد که همه روزه اخبار لواطت کاری ومرده گاوی را نشر میکند
قیام

>>>   قیام جان
گپ پیش من و تو
مگر در لوگر بچه بازی نیست؟
طیاره وقتی از سر لوگر بگذرد کون پیلوت را خارش میگیرد.
بهتر این است که اسناد دست داشته این دو نفر به گونه شفاف
توسط افراد مسلکی بررسی شود در صورت درست بودن به مجرمین جزای علنی داده شود و از این دو نفر هم به خاطر اطلاع رسانی تقدیر شود.
اگر غلط ثابت شد انگیزه این دو نفر بررسی شود و مطابق قانون جزا داده شود.

>>>   قیام :
تنها این دونفر نگفته اند چند منبع دیگر نیز گذارشهای را قبلا داده اند

>>>   کَل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی. زیر شرط وشروطهای دینی و مذهبی اتحاد و همزیستی و پیشرفت و صلح و دوستی بدست نیامده و نخواهد آمد در هیچ جای دنیا. استقلال با زبان و نژاد مشترک و اتحاد و همزیستی و صلح و دوستی فقط حول محور آزادی و دموکراس و قوانین حقوق بشر جهان بدست می آید. مانند کشورهای آزاد اروپایی و آمریکا و غیره. در غیر اینصورت کشورهای مسلمان در آتش جهل و خرافات و ترور و خشونت خود سوخته و تمام خواهد شد.

>>>   در تاریخ 20 نوامبر سال 1979 صدها تروریست بر مسجد بزرگ در مکه حمله کردند. نبرد در زیرزمینی های آن دو هفته دوام داشت. مجموعاً 63 تروریست بعداً سر بریده شد. گفته میشود که این حمله زمینه را برای آغاز تروریزم اسلامی فراهم کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است