مشاور غنی از دانشگاۀ امریکایی ۱۵۰هزار دالر گرفته
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۸    ۱۳۹۸/۹/۶ کد خبر: 161093 منبع: پرینت

طلوع‌نیوز به سندی دست یافته است که نشان می‌دهد شادمحمد سرگند یک مشاور بلندپایه رییس‌جمهور غنی در یک پروژۀ حکومت افغانستان با یک دانشگاۀ امریکایی، از سوی آن دانشگاه، مسوول عملی شدن پروژه بوده است و از آن دانشگاه تنخواه گرفته است.

شادمحمد سرگند پیش از مشاوریت رییس جمهور نیز با دانشگاه اوهایوی امریکا کار می‌کرد؛ اما از دوسال بدین سو، وی هم زمان با این که مشاور اشرف غنی بوده است، از سوی این دانشگاه، مسوول عملی شدن قراردادی در وزارت فواید عامه تعیین شده است.
این سندها نشان می‌دهند که سرگند، سالانه از رهگذر عملی شدن این قرارداد، ۷۵هزار دالر تنخواه می‌گیرد.

در صفحه اینترنتی دانشگاه اوهایوی آمریکا، از دست‌یابی این دانشگاه به یک قرارداد ۱۰میلیون دالری ساخت و ساز در افغانستان سخن گفته شده است؛ اما سندی که به طلوع‌نیوز رسیده است، نشان می‌دهد که این دانشگاه، قرارداد بخشی از این کارهای ساخت و ساز را با وزارت فواید عامه، به ارزش یک میلیون و هشت‌صد هزار دالر امضا کرده است.

در این سندها دیده می‌شود که شاد محمد سرگند که مشاور بلندپایه رییس جمهور غنی است، از سوی دانشگاه اوهایو مسوول این پروژه تعیین شده است و برای این کار، در دوسال، یک ۱۵۰هزار دالر تنخواه برای وی تعیین شده است.

رمضان بشر دوست، مجلس نمایندگان می‌گوید:" در افغانستان، ما شاهد بزرگ‌ترین و مغلق‌ترین دولت مافیایی هستیم که تمام ارگان‌های‌شان، در مقامات بالا، نه‌تنها مشاورین؛ بل‌که خود مقام عالی شرکت دارد و شرکتش مثلاً معافیات تیل را می‌گیرد."

وزارت ترانسپورت که اکنون وزارت فواید عامه با آن مدغم شده است، در این باره چیزی نمی‌گوید و تماس‌های چند روزه ما با این وزارت، به نتیجه‌یی نرسیده‌اند. ریاست جمهوری هم حاضر نیست توضیح بدهد که چگونه شادمحمد سرگند، هم‌زمان با داشتن مشاوریت رییس جمهور، از سوی یک دانشگاه امریکایی، مسوول یک برنامه بازسازی در افغانستان، نیز بوده است.

عبدالقیوم سجادی، مجلس نمایندگان می‌گوید:" یک فرد نمی‌تواند از دو منبع دولتی، هم‌زمان معاش دریافت بکند و همچنان، براساس قانون، افراد نمی‌توانند با استفاده از مناسب دولتی خود در ارتباط با انعقاد قراردادها و پروژه‌های اقتصادی، استفاده بکند."
در اینباره، به دریافت دیدگاه شادمحمد سرگند نیز موفق نشدیم و ایمیلی که به یگانه نشانی دست‌داشته از وی فرستادیم، بی‌پاسخ مانده است.

پیش از این هم، در باره این که مقام‌های دولتی افزون بر کار در حکومت افغانستان، برای شماری از نهادهای خارجی کار کرده‌اند و از این نهادها تنخواه‌های هنگفت گرفته‌اند، گزارش‌هایی پخش شده‌اند. چیزی که انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مشاور غنی
دانشگاۀ امریکایی
نظرات بینندگان:

>>>   غنی یهودی این رقم کار مردم را جور می کند که خون شان نریزد

>>>   آب از بالا خت است.
مافیا از ارگ و به وسیله غنی و بی بی گل رهبری میشود.
ملت ارگ را پاکسازی کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است