لنگوتۀ پراشوتی زرد، زیب و زینت ارگ و سپیدار
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۵    ۱۳۹۸/۹/۷ کد خبر: 161105 منبع: پرینت

رهبرانی که آگاهانه و یا ناآگاهانه بدون یک لحظه اندیشیدن به مسخ هویتی و فرهنگی خود و مردم خود، لنگی زرد عروسی هندو مذهبان هند را برسرمی گذارند، چگونه مغز و تعقل شان برای حل مشکل پیجیده سیاسی کشور کار خواهد کرد که خود از ابتذالى‌ به‌ ابتذال‌ ديگر می لغزند؟

نمی دانم این لنگوتۀ پراشوتی زرد چه افتخاری را حمل می کند؟
چرا این لنگوته مسخره باز دولت شده که بر سرهرکی نشست پادشاه می شود، این دلقک بازی های مسخره اوج حقارت و تنزل انسانی یک جامعه است که در سدۀ ۲۱ از متن قبیله و کوچی گری برخاسته و فرهنگ مردمان این سرزمین نفرین شده را به اسارت وحشت و بدویت کشانیده و به تمسخر جهانی گرفته است.
بازهم به یک اتاتورک و شاه امان الله نیاز داریم تا این لنگوته های زرد پراشوتی، پیراهن و تنبان و واسکت سیاه پاکستانی را از تن تان به دور افگند و فرهنگ لباس پوشیدن جهانی را دوباره وارد جامعه کند تا دنیا تحویل تان بگیرد.

دوست مان آقای اشرف زی در مورد تاریخجه لنگی زرد که یک تهاجم فرهنگی از سوی اشرف غنی است چنین می نویسد: لنگی از لنگ‌گرفته شده که از زبان هندی بر گرفته شده اصلن لنگی را هندو مذهبان بسر می‌کنند رنگ زرد هم رنگ مذهبی هندو مذهبان است و در مراسم ازدواج داماد هندو‌ مذهبان لنگی زرد بسر کرده و دور دور آتش می‌گردند مانند لنگی که آقای اشرف غنی و عبدالله در تصویر این لنگی های زرد بسر دارند و به هیچ صورت فرهنگ وسنت دیرینه جامعه ما را تمثیل نمی کند.

آقای خلیل الله رووفی می نویسند: انتقادی فوق العاده بجا وقابل ارزش. در این روزگاران پسین برنامه های خانه برانداز اشغالگران و نوکران دست نشاندۀ شان در عرصه های مختلف از جمله تاراج فرهنگ واصالت تاریخی مان بشدت به کار افتاده است که حتی آگاه ترین و روشنفکر ترین افراد جامعه را در خود حلاجی میکند. مثلا همین پیراهن های یخن بستۀ پاکستانی به تیپ ملا لندی ها و واسکت های پشاوری چاپ هشت دکمه ای درهمه ارگان ها، از غنی و کرزی که سازمانده این کثافت بازی ها اند گرفته تا آخرین قدمه ها به چشم میخورد، آنگونه که انسان فکر میکند که در لاهور پاکستان بسر میبرد.

اینک لنگوته های یک منۀ زرد رنگ، زیب و زینت دربارهای فحاشی ارگ و سپیدار گردیده عنقریب آنرا به سمبول تاج شهنشاهی مبدل خواهند ساخت.
شرم باد بر آگاهان فرهنگی و سیاسی و تاجیکان به زوال رفته که در همچو لباس های استعماری ظاهر میشوند.

و دلقکان نگونمایه بر تکاور ننگ
کشیده روسپی آرزوی خویش به بر
نه هیچ بادی از سوی خاوران برخاست
نه هیچ ابری در سوگ آفتاب گریست
زبس به جنگل باور ها
کلاغهای دروغ آشیانه بگزیدند
استاد واصف باختری

ثریا بها


لنگوتۀ پراشوتی زرد

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لنگوتۀ زرد
غنی
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   لنگوته از ریسان هیرامندویست نه از مردمان با ناموس و با غیرت . اگر اینها به هویت ملی کشور ما احترام دارند حق قوم جوگی کشور که مظلومترین مردم هستند در نظامهای اوغانی خورده شده است که حتی تذکره تابعیت ندارند و بی سواد باقی مانده اند اما کوچی های دخترفروش که نمیدانم مربوط کجا هستند در مجلسین نماینده دارند این است عدالت قومی اوغان در قدرت. این لنگوته هرقدر بلند باشد به همان اندازه کار و بارشان در هیرامندوی خوب است..

>>>   اگر لنگوته هر چه هست خو در افغانستان ما جزه هويت لباس ملى ما هست!! تو حانم به فرهنگ و متعصب چه دارى كه بگويى كه اين از خر أسان هست، ....

>>>   مـلالی شینواری یک نمونه کامل از یک زن باحجاب ومسلمان درپارلمان است !!!
همه زنان مسلمان باید از عمل وکردار او پیروی کنند
اسدالله خالد یک برادر مجاهد است

>>>   لنگوته زرد را در افغانستان سود خور های خوستی از هندوستان آورده اند.
قصه سود خور های خوستی در هندوستان مشهور است.

>>>   ثریا جان لطف کرده بگویید که لباس ملی ما چی است و چگونه است هم برای زنان و هم برای مردان تاریخ وار از ازمنه های قدیم تا کنون تاریخچه ای انرا بیان و شکل و نوع انرا تشریح کنید. تا مردم بر اساس رهنمود شما لباس به تن کنند شما سراپا لنگی را به مسخره گرفته اید ولی هیچ تحلیل دقیقادر این رابطه ارایه نه کرده اید.
از شما میپرسم که شما و اعضای خانواده ای شما چه نوع لباس به تن میکنند؟ شما لباس های دوره ای کوشانیان را در امریکا به تن میکنید ؟اگر چنین است برای خوانندگان نوضیح نمایید.شما که یک اگاه سیاسی و فرهنگی هستید در کابل با کدام نوع لباس گشت و گذار میکردید.
ایا در زندگی تان پتلون کا و بای نپوشیده اید یا برادر و یا شوهر تان هیچگاهی نکتایی نبسته است؟ در طول تاریخ تماس ها و روابط میان بشر باعث انتقل و ترویج فرهنگ یان انسانها شده است و ما این تبادله های فرهنگی را از گذشته تا کنون مشاهده میکنیم.اگر اشرف غنی یا داکتر عبدالله لنگی سرخ یا زرد و یا سفید به سر میکنند و انهم در بعضی جاها نظر به تقاضای گردهمایی شاید اینقدر ارزش تبصره و یا تشویش را نداشته باشد ولی اگر شما که در امریکا زندگی میکنید ماهیت تدابیر و تحمیل شیوه های بر باد کنند ه ای اقتصادی را که از دوران حامد کرزی تا کنون ادامه دارد و الگوی چنین سیاست های اقتصادی هم همان مارکیت ازاد و جهانی شدن اقتصاد و سرمایه امریکایی و غرب میباشد به باد انتقاد میگرفتید و یا سیاست های تبعیض حاکمیت کنونی را برای خوانندگان توضیح میکردید نهایت مثمر میبود.
فخر اهنگر

>>>   لنگوته های زرد و سرخ و رنگارنگ را هندو ها در مراسم عروسی میپوشند.
مسلمانها در ایام حج هفت مرتبه بدور خانه کعبه طواف میکنند،هندو ها در هنگام عروسی،هفت مرتبه بدور آتش دور میخورند.
شمعدانی یهودی ها نیز دارای هفت شمع دان و هفت شمع است.
زمین و آسمان نیز در کتاب های آسمانی هفت طبقه است.
هفت شهر هنر نیز وجود دارد.
من نمیدانم که عدد هفت از چند هزار سال پیش نزد کلنور ها و ادیان مختلف قابل احترام بوده است و دلیل آن چیست؟
بهر صورت اگر ما زبان ها و عقاید و باور ها و کلتور ها و ادیان مردمان مختلف روی کره زمین را مورد مطالعه قرار دهیم،شاید منبع واحد داشته باشند.
خصوصاً ساحت اهرام که هم در مصر صورت گرفته است و هم در جنوب شرق آسیا و هم در شهر بابل که از شهر های قدیمی سواحل دریای دجله ودفرات و یا بین النهرین است و هم در امریکای جنوبی.
من فکر میکنم که انسانهای قدیم فکر میکردند که خدا در آسمان است و بهمین خاطر اهرام ودلرج های بزرگ و بلند میساختند تا با خدا نزدیکتر شوند و با او حرف بزنند.
چنانچه حضرت موسی نیر بالای چنین کوهی رفته بود.
اینها همه باور ها و عقاید و ادیان و کلتور های مختلف در دنیا است.

>>>   برادر فخر آهنگ ممنون تان و هم نظر تانم .
كابلي از نيوزيلند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است