امر الله صالح و قمار سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۷    ۱۳۹۸/۹/۷ کد خبر: 161116 منبع: پرینت

غنی برای ورود مجدد به ارگ، باید انتظار بکشد تا گرمای تنورِ احساسات پساانتخاباتی فروکش نماید. او نیاز مبرم به: ۱_ وقت‌کشی ۲_ و حاشیه‌سازی جهت سمت و سو دادن ذهنیت اجتماعی دارد.

وقت کشی از طریق فشار بر کمسیون انتخابات(باز شماری آراء، به تعویق انداختند نتایج، حتی کشاندن به دور دوم و...) شکل می‌گیرد؛ حاشیه سازی امّا چالش‌ برانگیز است، دست گذاشتن بر نقاط حساس جامعه چونان تیغ دو لبه است. دانش از عهده‌ی این کار بر آمده نمی‌تواند، مرتضوی نخستین حاشیه‌سازِ توانایی است که به راحتی می‌تواند به حاشیه‌سازی بپردازد، حتی قشر تحصیل کرده و با سواد را به دنبال خود بکشاند.

امر الله صالح نیز تواناییِ خودش را در این زمینه ثابت کرده است. مستقیما به نقطه‌ی حساس دست گذاشت، او خوب می‌داند چه قشری را چگونه و از چه شگردی بشوراند.

صالح از نظر جامعه‌ای سیاسی تاجیک، یک رانده شده است؛ این رانده‌ شده‌‌ قومی، خوب می‌داند که تمام داروندار اجتماعی و سرمایه‌ی سیاسی‌اش را یکجا روی میز قمار ریخته است. مطمئنا می‌داند در صورت باخت، روی بازگشت نخواهد داشت و همه چیز ضرب صفر خواهد شد؛ در صورت بُرد، نخستین فردِ تاجیک در هرم قدرت سیاسی انتظارش را می‌کشد. او یک‌تنه می‌تواند جایگاهِ شخصیت‌های قدری همچون عبدالله، عطا محمد نور، قانونی، ربانی، اسماعیل خان... را فراچنگ آورد. قدرتی که حتی خوابش را هم نمی‌دید.

تمام نیرو، توانایی، استعداد و ظرفیت‌اش را جمع کرده است و به چیزی کمتر از بُرد در این بزرگترین قمار زندگی‌اش فکر نمی‌کند و قناعت نخواهد کرد.

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امر الله صالح
قمار سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   صالح هیست و وقعار خود را زیر پا کرد

>>>   او خوب میداند به نقطه حساس دست گذارد یعنی برای برادران هزاره بینی آنقدر حساس است؟؟؟ چی حساسیت باید داشته باشد این خورد بودن بینی خود یک امتیاز خداوندی است بینی های یک کیلوئی چی سودی دارد ؟؟ این بینی خورد وزیبا که هوابه آسانی واز کوتاه ترین راه به شش ها میرود چی بهتر ازان ؟؟
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است