اروپا: بازداشت‌های امنیت ملی تحمل ناپذیر است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۸/۹/۸ کد خبر: 161126 منبع: پرینت

سفیر اتحادیۀ اروپا در واکنش به بازداشت رییس جامعۀ مدنی ولایت لوگر و همکار او از سوی امنیت ملی افغانستان، می‌گوید که این کار «فراقانونی» و «تحمل ناپذیر» است.
پیری مایدون، روز (پنج‌شنبه، ۷قوس) در یک گفتگو با طلوع‌نیوز، از پیادهای بد تکرار چنین بازداشت‌ها هشدار داد.

سفیر اتحادیۀ اروپا در کابل، ادعاهای بدرفتاری جنسی با شماری از کودکان را در لوگر تکان دهنده خواند: «آن‌چه‌که اتفاق افتاد و منجر به بازداشت دو فعال جامعۀ مدنی شد، به‌گونۀ کامل غیرقانونی بود. این اقدام ریاست امنیت ملی افغانستان فراقانونی و غیرقابل تحمل است.»

محمد موسی محمودی، رییس جامعۀ مدنی ولایت لوگر و احسان الله حمیدی، همکار او پس از آن‌که ادعاهایی را دربارۀ آزار و اذیت جنسی کودکان در لوگر مطرح کردند، از سوی امنیت ملی بازداشت شدند. این دو، پنج روز در بند امنیت ملی بودند و روز گذشته به کمیسیون انتخابات سپرده شدند.
بازداشت این دو، واکنش‌هایی را در پی داشت.

پیری مایدون، در بخش دیگر از سخنانش، وضعیت حقوق‌بشری را در افغانستان نگران کننده خواند و گفت که فعالان جامعۀ مدنی لوگر و کودکانی که در مکتب‌ها مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند باید محافظت شوند: «من فکر می‌کنم که این دو تن نیاز به توجۀ جدی دارند و به‌گونۀ جدی باید بررسی شود که در لوگر چه اتفاقی افتاده‌است. و دربارۀ موضوعی که آنان گزارش تهیه می‌کردند، پاسخ من این است که نخست از آنان و کودکانی که قربانی خشونت‌های جنسی شده‌اند باید محافظت شود و سپس وضاحت کامل در این باره ارایه شود.»

در همین حال، صدیق الله توحیدی، مسؤول کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که امنیت ملی برای بازداشت این دو فعال مدنی از سوی مقام‌های بلندپایۀ حکومت دستور گرفته‌است: «امنیت ملی، به خودی خود در چنین موارد تصمیم نمی‌گیرند. امنیت ملی، یک ارگان تحت امر ریاست‌جمهوری است و حتمأ براساس احکام و هدایات مقام‌های بلندپایۀ حکومتی چنین تصمیمی را گرفته‌است.»

در همین حال، کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که اکنون موسی محمودی و همکار او احسان‌الله حمیدی زیر نظارت این کمیسیون هم نیستند اما درجای امنی به‌سر می‌برند.
نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق‌بشر بیان داشت: «باید تحقیقات بیشتر صورت بگیرد که آیا واقعأ چه تعداد جرایم در این رابطه صورت گرفته‌است. کمیسیون آماده‌است که در ترکیب یک هیئت بی‌طرف و با حضورداشت نهادهای جامعۀ مدنی، مساله را بررسی بیشتر بکند.»

با این همه، مطیع الله سرور، خبرنگار آزاد در لوگر که در تهیۀ خبر دربارۀ آزار و اذیت جنسی کودکان در این ولایت همکاری کرده بود، ادعا می‌کند که از سوی یکی از اعضای مجلس تهدید شده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اروپا
امنیت ملی
نظرات بینندگان:

>>>   این اداره اختطاف چیان ودسیسه بازان است کجایش امنیت ملی است ؟درجریان نزده سال یک پلان استخبارات پاکستان را خنثی کرده نتوانستند ، این ها مصروف روسپی خانه ها ودسیسه سازی وانتقام گیری هستند پرسونل ناکام این اداره نزد پاکستانی ها برابر یک موش ارزش ندارند
این چوپگان دروغگو بجز مکاتب دروغین وجعلی صادر کردن هیچ مصروفیت دیگر ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است