چند گپی در بارۀ تظاهرات دیروز
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۰    ۱۳۹۸/۹/۹ کد خبر: 161144 منبع: پرینت

تظاهرات دیروز از جهت پابندی به دموکراسی، مدنیت، اعتراض مسالمت‌آمیز و حضور قابل توجه مردم در محل نهایی و مشخص شده از جهاتی تحسین‌برانگیز بود، اما فکر نمی‌کنم قضیه تنها به این جا ختم شود. زیرا ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هیچ گوشی بدهکار صدای مردم نیست و صدای صدها تظاهرات و اعتراض‌ها را هیچ‌کسی از جمله رهبران دیروز تظاهرات نشنیده و بی‌خیال از کنار آن رد شده‌اند. و اما:

1. دو رهبر کلان هزاره دست به یکی دادند، نهایتش 500 نفر را از غرب کابل با خود به فواره آب برده نتوانستند. این عدم استقبال مردم غرب کابل از فراخوان تظاهرات بسیار معنا دار بود؛ مردمی که در بزرگترین تظاهرات‌ها حماسه حضور میلیونی آفریده و حتی در سخت‌ترین شرایط تهدید و انفجار، شبانه با وجود سرما و باران مسیر غرب کابل تا ارگ را پیمودند.

2. حضور جنابان محقق و خلیلی در تظاهرات و عدم حضور داکتر عبدالله و حتی صلاح‌الدین ربانی، بسیار شکننده بوده و قابل توجیه نبود و نیست؛ چه این که این حضور جز به حراج گذاشتن جایگاه و عزت خود، معنای دیگری نداشت.

3. البته با تظاهرات انجام شده، فشار تیم ثبات و همگرایی بر کمیسیون انتخابات شدت خواهد یافت تا آنان را مطابق نتیجه دلخواه قناعت دهند و یا تیم مقابل را برای گرفتن امتیاز بیشتر متقاعد کنند.

4. احتمال این که تظاهرات‌های پیاپی اوغان‌ها در چند ولایت راه بیفتد و از روند جاری بازشماری آرا توسط کمیسیون انتخابات حمایت کنند، بعید نخواهد بود. آن وقت باز بازی، دو به دو خواهد شد. و از سویی داکتر عبدالله نیز خواهد فهمید که وی به عنوان یک سر حکومت وحدت ملی، در زمان ریاست اجراییه خود صدای جنبش تبسم و روشنایی را نشنید و حال همان روزگار را باید تجربه کند.

5. جدا از بد اخلاقی برخی کاربران و تقلب برخی در جهت استفاده از عکس‌های تظاهرات جنبش روشنایی، در کل، نفس گردهمایی و تأکید بر مدنیت‌خواهی امر خجسته است و ایکاش دولت‌مردان، اعتراظات مدنی هزاران شهروند را به خاک و خون نمی‌کشیدند تا ما شاهد نهادینه شدن دموکراسی و اعتراضات مدنی بیشتر می‌بودیم.

محمدحسین فیاض


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   ازنظر عقل قاصرمن چون تظاهرات کمرنگ بود.یک پاینت منفی دیگربرای عبداله.انهابایداینرادرک میکردند.مردم ما درتظاهرات به نفع کسی شرکت میکنندکه چانس بردش زیاد باشد.برنده را نه کمیسیون٫نه تظاهرات٫بلکه خارجی ها براساس منافع خودشان تعیین میکنند.
راهی

>>>   تظاهرات دیروز هزاره ها نشان داد که این مردم (به خلاف دیگر اقوام) به عقلانیت و مدنیت رسیده و خواسته های مشروع خود را از راه های قانونی و پیش بینی شده در قانون اساسی دنبال می کنند. کمی جمعیت نقصی به شرکت کنندگان نیست؛ اگر ایرادی است بر امثال ما ها است که در زمان لازم از خود حرکتی نشان نمی دهیم و زمانی که از کار گدشت آن زمان فریاد و آه و واویلا سر می دهیم.
محمد زاهدی

>>>   آیا عدم اشتراک زیاد مردم غرب کابل (بضم شما) نشانه حمایت شان از اشرف طالب نیست؟
آزاده

>>>   در رسانه ها افشا شد که بعضی عکس ها در مظاهره از سال سیزده چارده و جنبش روشنای بود که درخت ها سبز شده بود....
بصیر نظری

>>>   منظور از زیادی و کمیت نیست هدف از گفتن نه است به تقلب و قبیله سالاری .
اگر یک نفر بر حق باشد و خواهان حق و عدالت باشد و بر ان تاکید کند ولی در طرف دیگ غیر حق بودن بهر اندازه که باشد وتاکید شان بر تقلب و فریب باشد پس واضح است که حق حق است مهم نیست که خواهانش کم با شد و یا بیش . من دل خوش نه از عبدالله دارم نه از غنی ولی بصفت یک انسان باید حق را بگویم غنی میخواهد با تقلب خود را بر مردم بقبولاند و این خیانت است .
افغان

>>>   مزدور کار نیافتن چون زمستان است و مردی کارها برای شأن شغلی دیگری زمستانی جستجو کرده آمد چون کسی در سردی کار آبادانی و تعمیراتی نمیکند پس بعید نبود که پنجصد نفر هم گرد نیایید. خخخخخخخخ

>>>   به هیچ قیمت نباید تسلیم دیکتاتور ی و فاشیسم قبیلوی شد.
اگر فاشیسم فرصت پیدا کند در قدم اول سه برنامه را اجرایی میکند.

1 تکرار عملکرد عبد رحمن بر هزاره ها
2 تکرار عملکرد محمد گل مهمند بر تاجک ها
3 تکرار عملکرد شاه محمو د بر ازبک ها

و در نهایت تکرار عملکرد هاشم خان با قشر شهری و تحصیلکرده
غنی عقده های حقارت دوران کودکی اش در لوگر را در چیغ های بیجا و بی موقع و خنده های مضحک غیر ضروری و حذف افراد چیز فهم به گونه واضح تبارز میدهد.
م

>>>   آزاده
به زعم من ترس مردم از انتحاری است نه علاقه به غنی.

>>>   طالب آمدنيست انشاالله خود را قايم كنيد ، ازين حق و حق بازي تير تان ميكند ، چون نه خود به درد خود ميخوريد و نه به درد انسانهاي همنوع خود در اقوام هموطن خويش ، زيرا شما نه كافريد نه مسلمان !
به جاي مظاهره در پشتونستان وات ميرفتيد بگرام ، نزد قهرمان آزادي تان كه همان دونالدترمپ باشد ، زار زار ميگريستيد ، تا دلش براي شما نرم ميشد و باز براي دزدي تان راه را باز ميكرد !
كابلي از نيوزيلند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است