سرکوب "رسانه‌ای" آزادی‌های مدنی
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۲    ۱۳۹۸/۹/۱۰ کد خبر: 161149 منبع: پرینت

تظاهرات یکی از کاربردی‌ترین روش‌های مدنی برای "مطالبات قانونی" است. تظاهرات مسالمت‌آمیز در قانون اساسی افغانستان به رسمیت شناخته شده است. در ماده سی‌وششم قانون اساسی افغانستان آمده است: اتباع افغانستان حق دارند براي تأمين مقاصد جايز و صلح آميز، بدون حمل سلاح، طبق قانون اجتماع و تظاهرات نمايند." در همه‌جای دنیا دولت‌های دموکراتیک مکلف به حمایت از تظاهرات قانونی و مسالمت‌آمیزاند.

کافی‌ است سری به صفحات فیس‌بوک شماری از جریان‌های وابسته به حکومت بزنید. از عطا محمد نور که خواستار سرکوب فزیکی تظاهرات‌کننده‌گان شده بود تا شماری از چهره‌های نوظهور در ارگ ریاست‌جمهوری که به صورت پی‌هم به سرکوب رسانه‌ای تظاهرات‌کننده‌ها پرداخته بودند.
این عمل، صریحا مخالف با قانون اساسی افغانستان و مغایر با اصول دموکراسی و آزادی‌های مدنی است.

از سوی دیگر، نشر هر خبری از سوی بنگاه‌های خبری و یا خبرنگاران آزاد، امروز با سیلی از بازخوردهای منفی افراد سیاسی و غیر سیاسی روبه‌رو می‌شد.
ماده سی‌وچهارم قانون اساسی افغانستان می‌گوید که هر افغان حق دارد فکر خود را به وسيله گفتار، نوشته، تصوير و يا وسايل ديگر، با رعايت احکام مندرج اين قانون اساسی اظهار نمايد. سرکوب کسانی‌که خبر تظاهرات را نشر می‌کردند نیز کاری خلاف اصول دموکراسی و آزادی‌های مدنی است.

عدم حضور پر رنگ مردم در پای صندوق‌های رای، تظاهرات‌ها، تجمعات مدنی و تشکل‌های سیاسی نیز دستاورد نیست بلکه برای کشوری که پس از نزدیک به دو دهه قربانی‌های فراوان، فاقد روحیه مشارکتی شده، عقب‌گرد محسوب می‌شود.

وحید پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سرکوب
رسانه
نظرات بینندگان:

>>>   از کسی که سال های زیاد عمر اش در خشونت ستیزی و مردم ازاری و قانون شکنی و تفنگ سالاری سپری شده باشد و از همین راه های غیر قانونی و مردم فریبی و وابسته شدن به این و ان و استفاده از نام این شخص و ان شخص و چور و چپاول از دازایی های عامه خود را صاحب ملیون ها دالر و سرمایه کرده باشد چون عطامحمد نور این شخص مفسد فساد دروغگو انون شکن گله ی در کار نیست اگر کشور افغانستان امن و امان گردد و قانون بشکل واقعی ان حاکم گردد عطامحمد نور اولین کسی خواهد بود که مطابق به قانون از جنایات بشری که انجام داده تا چور و چپاول سرمایه ملت زمان سمت ولایتش در بلخ و قتل و کشتاری را کهدر زمان بگفته خودش جهاد و زمان ماموریتش در چوکی ولایت تا گوش بریدن اصف مهمند در برابر قانون و ملت جواب گو است کنون که با زور گویی و قدرت خواهی اش یک تیم انتخاباتی را از هم پاشید و در هیچ تکت انتخاباتی رسما شامل نیست و مردمی که قبلا از ان طرفداری میکرد از عطا نور بریده اند یکه و تنها مانده میخواهد با چنین سخن گنده ضد قانونی اش توجه اشرف غنی را بخود جلب کند تا مگر در صورت پیروزی وی در انتخابات بکرسی ی دست پیدا کند باز هم چور و چپال کند میراث خور را خواب میبرد مگراموخته خور را تا نخورد خواب نمیبرد و عطانور ازین قم مردماست .

>>>   من بودم و ما بودیم که عطا محمد نور بود.
ما دیگر پشتوانه عطا محمد نور نیستیم چنانکه از غنی و صالح و میر و کلکانی و نجرابی و الماس و امثالش نیستیم.
برای ما افراد مهم نیست ما میخواهیم سیستم انتخابات شفاف در این کشور نهادینه شود تا ملت با اعتماد کامل بیاید و رای بدهد و در نهایت از نتایج آن هم پشتیبانی کند.

تقلب و فساد و رشوه و قوم پرستی و قبیله گرایی و فاشیسم قومی و دیکتاتوری و نوکری ترامپ و ترویج فحشا و دزدی از کود ۹۱ پدیده هایی است که با شکست تیم تابوت ساز و فرار غنی به کلی از این وطن نابود خواهد شد چون غنی در اولین مسئولیتش که جمع آوری کمک های جهانی در یک صندوق وجهی بود با دزدی بنیاد این همه بدبختی را گذاشت.

>>>   نور بود که خورشید خراسان می درخشید ورنه شب می بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است