در رهگذر سونامی مرگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۶    ۱۳۹۸/۹/۱۰ کد خبر: 161150 منبع: پرینت

چندی قبل یکی از فرماندهان طالبان به نام عبدالرشید بلوچ که نامش در لیست سیاه وزارت مالیه امریکا درج و با یک تُن مواد مخدر گرفتار شده بود، در اثر معامله‌ای از زندان بگرام رها گردید ولی حکومت افغانستان و هم حکومت امریکا یادی از آن مسأله نکردند.

با آن‌که گفته می‌شود ۹۵ فی‌صد هیرویین اروپا از افغانستان صادر می‌شود و با آن‌که ۱۰ فی‌صد جمعیت افغانستان را معتاد خوانده‌اند و با وجود آن‌که تیل موتر تروریسم را از سرچشمه‌ی هیرویین می‌دانند، ولی چرا هیچ کسی نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند این چشمه‌ی جوشان زهر را کور سازد. مواد مخدر، هستی‌سوزترین خطری است که هم حال وهم آینده‌ی فرزندان‌مان را تهدید می‌کند ولی با آن هم هیچ کسی از رمز و راز آن حرفی بر زبان نمی‌آورد.

کارشناسان بین‌المللی ارزش سالانه‌ی مواد مخدر افغانستان را بیش‌تر از ۱۰۰ میلیارد دالر تخمین نموده‌اند، پولی که اگر به دریای کابل ریخته شود مسیر حرکت آن را تغییر خواهد داد. پرسش این است که چطور می‌شود این مقدار هول‌ناک مواد مخدر در پیش چشم سازمان‌های جاسوسی و دوربین ماهواره‌ها و هواپیماها از مرزهای ما بیرون می‌شود ولی کسی نمی‌داند که چه بود و کجا رفت.

پرسشی را که باید به صدای بلند مطرح کرد، چرا موضوع مواد مخدر هنگام بحث درباره آینده افغانستان مسکوت گذاشته می‌شود و با وجود پیوندی که میان مواد مخدر و تروریسم وجود دارد، این موضوع هرگز به عنوان یک مسأله اصلی امنیتی مطرح نمی‌گردد.؟

امروز بخش‌هایی از کابل مبدل به شهر اشباح گردیده و این اژدهای جهنمی خون صدها هزار جوان و کودک و زن و مرد و حتا نخبه‌گان بلندآوازه‌ی جامعه را مکیده و عطش آن با گذشت زمان فزونی می‌یابد. آیا می‌دانید که این آتش به چه سرعتی در میان کودکان مکاتب ما در حال گسترش بوده و صدها هزار خانواده را در ماتم غم نشانده است.؟

اگر می‌دانستیم که تیم‌های انتخاباتی، به ویژه دو اردوگاه مطرح آن، اراده‌ای و برنامه‌ای در جهت جلوگیری از این سونامی می‌داشتند، باز هم حق داشتیم امیدوار باشیم، اما دیدیم و می‌بینیم که یک‌بار هم کسی صدای پای این اژدها را احساس نکرد و «دل خون گریست و قصه‌ی دل ناشنیده ماند».

اگر می‌خواهیم واقعاً مانع گسترش این آتش شویم، باید در جهت تدوین استراتژی متکامل مبارزه با مواد مخدر قدمی برداشت.
امیدوارم!

خواجه بشیراحمد انصاری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مواد مخدر
سونامی مرگ
نظرات بینندگان:

>>>   به سال ۱۹۹۶ سفری داشتم به ایالت کالیفرنیای امریکا انجا رادیوی محلی روزانه موضوعات مختلفی را با شنونده ها به بحث ازاد میگذاشت روزی از روزها همین موضوع مواد مخدر به بحث گذاشته شد و طیف های گوناگون اعم از دانشجویان ، بازاریان، استادان دانشگاه، کارمندان دولت، راننده گان وسایط نقلیه و غیره نطریات شانرا در اینمورد بیان میکردند تقریبا همه انها نطر مشابهی داستتد و ان نظر منطبق با نظریه شما بود انها به این باور بودند که از داخل نظام سرمایه داری دستهای خیلی قدرتمندی پشت جریان قاچاق مواد مخدر وجود دارد سوال بیشتر انها اینبود که CIA و FBIوPentagon مدعی اند که دشمنان امریکا را در عمق هزار متری زیر اب و عمق کوهها و دور ترین نقاط کره زمین شناسایی و از بین برده میتوانند اما چرا تا حال موفق به شناسایی و گرفتاری حتی یکی از سران مافیای مواد مخدر نشده اند و این مواد از زمین و هوا وارد کشور میشود.۰
سعدی سلجوقی

>>>   حامد یعقوبی موضوع مهمی را اشاره کردید،
اما چرا در مقدمه از اسامی نام برده شده است که شخصا خودشان باعث رشد مواد مخدر نشده اند؟
با آنکه آنها را عاملین قلم داد میکنند اما آنها و شواهد تفسیر برعکس میکنند، در زمان شان و در حاکمیت شان این ارقام بلند به صفر تقرب کرده بود.

>>>   مافیای بین المللی حامی مواد مخدر افغانستان است. امروز قرتهای شیطانی از هر پدیده خانامانسوز حمایت می کنند تا ریشه کشورهای اسلامی را بخشکانند.

>>>   انصاری صاحب اگرتنها پول های دزدی عطا چور که از گمرک حیرتان کرفته است به مسیر دریای کابل( جوی کابل ) انداخته شود آنراتغیر میدهد ، وبا پول یکسال عاید تریاک تنها از ولایت هلمند وفراه میتواند تمام معتادین را تداوی کند بدون اینکه از عاید چـرس ولایات پکتیکا ولوگر استفاده شود

>>>   مثلث تولید ترانسپورت و مصرف هیولای مواد مخدر را میسازد.
اگر یک ضلع این مثلث از میان برداشته شود هیولای مواد مخدر از پا می افتد.
اضلاع تولید و ترانسپورت دو ضلع قابل کنترل هستند و به خصوص ترانسپورت.
اینکه چرا اقدامی صورت نمیگیرد باید جوابش را سردمداران قدرت در کشور و منطقه و جهان بدهند.

>>>   جنایات که در ولایات اوغان نشین روان است در هیچ ولایت دیگری نیست تنها هلمند لانه مواد مخدر جهان است همین هلمند که به مخروبه بیش مبدل نشده است همه به اثر همین حرام خوری هایشان است. روزی در قندهار با عده از اشخاص که آماده رفتن به حج بودند سرخوردم گفتم کجا بخیر گفتند حج پرسیدم اولین بار که میروید همه گفتند نه بار پنجم و ششم الحمد الله ِ پرسیدن شما این همه مصارف را از کجا میکنید گفتند همه ما زمین تریاک داریم از پنج من گرفته به بالا شما قضاوت کنید آیا اینهارا میتواند انسان شمار کرد ؟

>>>   هموطن دانشمند و فاضل بطور یقین پیرامون پالیسی جهانکشایی و منافع امریکا بهتر از هر اندیشمند دیگری اگاهی کامل دارند.از امریکا نباید توقعی بهتر ازین کرد. پالیسی امریکا تنها در رشد مواد مخدر نه تنها در مورد افغانستان سوال برانگیز است که مدت ها قبل چنین پالیسی را در جنگهای اشغاگرانه این کشور در کشورهای هند و چین به آشکارا میتوان مشاهده کرد.

همان منطقه ای از کشور (هلمند) که هشتاد درصد کل تریاک جهان در آن تولید و مزارع تریاک توسط قوای (انگلیس و امریکا) در هجده سال اخیر حفاظت میشود در دوران جهاد نیز به شیوه دیگری توسط ایشان حمایت میگردید که نویسنده کتاب خاک اولیا به تفصیل از چشمدید خود در مورد بیان میکند. انتقال مواد مخدر توسط وسایل و وسایط زرهی تا هوا یپماهای قوای ناتو را هموطنان ما بارها یادآوری کرده اند. از دخالت های استخبارات امریکا در امر تولید و انتقال مواد مخدر توسط نویسندگان تحقیقت زیادی بعمل آمده است. کتابهای ذیل شمه ای از آن جنایات را در امر تولید و انتقال مواد مخدر رونمایی میکنند.

1. Drugs, Oil and War - Peter Dale Scott
2. The Politics of Heroin in Southeast Asia - Alfred W. McCoy
3. Dust of the Saints - Radek Sikorski
4. جنگ و جهانی شدن تریاک و هیرویین - میشل شوسوفسکس ترجمه جعفر پویا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است