پایبندی به حقیقت و عقل جمعی
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۸    ۱۳۹۸/۹/۱۰ کد خبر: 161151 منبع: پرینت

هفته پیش در سمیناری بودم و یکی از سخنرانان که در مورد نقش رسانه‌ها و ارتباطات استراتژیک صحبت می‌کرد، چیزهایی گفت که به نظرم برای همه، بخصوص برای روزنامه‌نگاران و دولتی‌ها مهم است. خلاصه پرزنتیشن یکساعته‌اش کم و بیش این بود که:

«مهمترین حربه در مقابله با دشمن پایبندی به حقیقت است. طالبان و گروه‌های مشابه به حقیقت پایبندی ندارند چون هدفشان برآشفتن اذهان مردم و ایجاد رعب و وحشت است. در چنین وضعیتی، مردم/مخاطبان به دنبال حقیقت‌اند و اگر ما بتوانیم حقیقت را آن‌طور که هست به مردم نشان دهیم، در آن‌صورت اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنیم و می‌توانیم حمایت آن‌ها را داشته باشیم و نتیجه آن پیروزی بر دشمن است.»

در صحنه سیاسی افغانستان نیز دروغ گفتن مقامات به مردم و یا توجیه عملکردهای غلط‌شان هیچ تفاوتی از پروپاگند گروه‌هایی مثل طالبان نمی‌تواند داشته باشد. مقامات هم با توسل به دروغ و فریب به دنبال منحرف کردن ذهن مردم به نفع خود هستند. اما جامعه در کلیت خود عقل جمعی دارد و می‌تواند این دروغ‌ها را تشخیص دهد و در نتیجه به سیاستمداران خود اعتماد نمی‌کند. واکنش‌های مردم به سخنان افرادی مثل مرتضوی و صالح و یا عملکرد باقی مقامات دولتی از جمله غنی، همین را نشان می‌دهد.

نمی‌توان گفت که مردم کم‌عقل‌اند و از سیاست نمی‌دانند. افراد ممکن است به شکل انفرادی از سیاست چیزی ندانند ولی به عنوان یک کل نمی‌توانند نظر آن‌ها را نادیده گرفت.
برنده چنین منازعه‌ٔ پیچیده‌ای کسی است که به جای متوسل شدن به «حقیقت‌های برساخته و مصلحتی» به حقیقتی پایبند باشد که عقل و شعور اجتماعی و تجربه و علم آن را تایید می‌کند.

عزیز حکیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقیقت
عمل جمعی
نظرات بینندگان:

>>>   Omid Sultan
حقیقت چيست؟ این برداشت که حقیقتی وجود دارد و باید بیان گردد خطرناك است. و نیز اینکه خبرنگاران بیانگر حقیقت اند نیز کارکرد سیاسی خبرنگار و در کل رابطه او را با قدرت نادیده میگیرد. به باور من حقیقت حاصل جمع تمامی دروغ ها/راست هاست. همه باید سخن بگویند تا به حقیقت که برساخته است برسیم.

>>>   مــــردم عراق نظاهرات کردند صدراعظم شان استعفا کرد ،
چـرابه این آسانی استعفا داد ؟
دلیلش اینست که آنها مانند مردم افغانستان علاقه خدمت به وطن شانرا ندارند ، اما افغانها که بیش از حد وطندوست هستند ودر راه خدمت به هموطنان تاگردن شان زده نشود استعفا نمیکنند ، بهمین دلیل افغانستان اینقدر پیشرفت نموده ،
نوت: فراموش نشود که تاریخ ما پنجهزار سال است،
اینه بخوان:
امروز یکشنبه تاریخ 1 دسمبر سال 2019 مجلس نمایندگان کشور عراق با استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور موافقت کردند.
از سوی هم مجلس این کشور از رئیس جمهور این کشور خواسته اند که هر چه عاجل جانشین وی را معرفی کند.
گفتنیست که عادل عبدالمهدی برای حل بحران کشوراش برای مجلس نمایندگان درخواست کناره گیری داده بود که امروز از سوی پارلمان تائید شد.
یادآوری می کنیم، که تظاهرکنندگان در عراق از ابتدای ماه اکتوبر خواستار استعفای دولت، مبارزه با فساد، بیکاری و شرایط بهتر زندگی هستند.

>>>   شما خواهید دید که غنی با کشته شدن صد ها تن در خیابان ها باز هم استعفا نکند و کشور را به طرف خانه جنگی ببرد.
PPS باید با فیر یک مرمی بر فرق غنی ملت را از جنجال برهاند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است