مریضی های جلدی، عوارض بمب های آمریکایی (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۹    ۱۳۹۸/۹/۱۰ کد خبر: 161154 منبع: پرینت

در حدود دو ونیم سال پس از پرتاب مادر بم‌ها بر مامند درۀ ولسوالی اچین ننگرهار، باشندگان این دره می‌گویند که اکنون بیماری‌های گوناگون در این دره افزایش یافته‌اند و نیز زمین‌های کشاورزی حاصل نمی‌دهند.
عبدالحق عمری، خبرنگار طلوع‌نیوز که به مامند دره رفته‌است، می‌گوید که شماری از کودکان و نوجوانانی را دیده‌است که در پی پرتاپ این بم، به برخی از بیماری‌های پوستی گرفتار شده‌اند.

شماری از نوجوانان، پس از پرتاپ مادر بم‌ها بر مامند دره، به بیماری پوستی که بخش‌های از پوست آنان می‌خشکند، مبتلا شده‌است.
جام روز، باشندۀ مامند دره گفت: «پس از پرتاپ مادر بم‌ها، بسیار زیاد مریضی پیدا شده‌اند؛ بسیاری از این مریضی‌ها، جلدی هستند.»

باشندگان دیگر این روستا نیز می‌گویند که اثرهای منفی پرتاپ مادر بم‌ها در دیگر بخش‌ها نیز باقی است.
پاچا شینواری، باشندۀ محل بیان داشت: «پس از پرتاپ مادر بم‌ها، حالا در این‌جا سنگ‌ها بسیار شکننده شده‌اند... بوته‌ها خشکیده‌اند.»
محمدالله، باشندۀ دیگر محل نیز افزود: «وقتی بم را انداختند، خانه‌ها خراب شد... ما از اینجا رفتیم، همه‌چیز خراب شد.»

در همین حال، پزشکان، از پیامدهای ناگوار به کارگیری مواد هسته‌یی در جنگ‌ها هشدار می‌دهند.
ظاهر عادل، سخن‌گوی ریاست صحت عامه ننگرهار گفت: «تاکنون دربارۀ این‌که از اثر پرتاپ بم در اچین مریضی پیدا شده باشد، در ریاست صحت عامۀ ننگرهار چیزی ثبت نشده‌است.»

در همین حال، سیما سمر، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور و وزیر دولت در امور حقوق‌بشر و روابط بین‌الملل، می‌پذیرد که پرتاب مادر بم‌ها بر ولسوالی اچین ننگرهار، بیشترین زیان را به باشنده‌گان مومند دره وارد کرده‌است: «من فکر می‌کنم، تمام مواد انفجاری که استفاده می‌شود، ما بخواهیم و یا نخواهیم، متأسفانه بر صحت مردم افغانستان تأثیر می‌کند. به ویژه در مناطقی که مواد انفجاری زیاد استفاده می‌شود – از جمله مادر بم‌ها که خرابی‌های زیادی دارد.»

در حدود دو و نیم سال پیش، امریکا اعلام کرد که برای ازبین بردن پناه‌گاۀ داعش در ننگرهار، نیروهای این کشور در افغانستان، مادر بم‌ها را بر مامند درۀ ولسوالی اچین پرتاب کرده‌اند.

کد (9)


مریضی های جلدی

مریضی های جلدی

مریضی های جلدی

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مریضی های جلدی
بمب های آمریکایی
نظرات بینندگان:

>>>   تمام کشور هایی که در افغانستان سرباز و قوا فرستاده اند هدف اصلی شان تمرینات در زمین واقعی جنگ و امتحان تسلیحات جدید و آموزش استفاده از آن برای سربازان شان است.
اینکه چه عوارض جانبی برای صحت یا محیط زیست یا آبها و جنگلها دارد هم شامل تحقیقات شان است مگر سران مستقر در ارگ فقط به خاطر حفظ قدرت خودشان از همه عوارض جانبی و بدبخت شدن ملت چشم پوشیده اند.
امراض گوناگون به خصوص سرطان ها و تولد نسل معیوب و ناقص و آلودگی آبها و تغییرات اقلیمی و تغییرات خاکی و حاصلات زراعتی همه ناشی از این استفاده بی پرسان از سلاح های مدرن است.

>>>   امریکا بجای مادر بم ها باید از اتم استفاده میکرد تا عده از مردم را از زنده گی بدبختی نجات میداد بابا ها و نیکه های اوغانها فقد بخاطر غلامی و تکیه در قدرت کوشش میکنند دیگر در فکر مردم خود هم نیستند و نوش جانشان هنوز هم همین مدرم بی شعور آنهارا بابا و هر مسخره دیگر لقب میدهند.

>>>   مزاري و سياف و مسعود و گلبدين و اشرفك با همه دار و دسته اش فداي تو معصوم دختركم !
كابلي ازنيوزيلند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است