قتل داکتر ناکامورا با موجی از واکنش ها همراه شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۸/۹/۱۴ کد خبر: 161182 منبع: پرینت

قتل داکتر تِتسو ناکامورا رییس موسسه خدمات طبی صلح جاپان و پنج همکارش در شرق افغانستان واکنش‌های جدی را در سطح ملی و بین‌المللی برانگیخته است.

به گزارش رادیو آزادی، حکومت افغانستان قتل او را کار دشمنان افغانستان خوانده و نخست وزیر جاپان گفته که با شنیدن خبر قتل ناکامورا شوکه شده است. ناکامورا در بخش زراعت و تنظیم آب از چندین سال به اینسو در شرق افغانستان فعالیت داشت.

قتل داکتر ناکامورا رییس موسسه خدمات طبی صلح جاپان (پی‌ام‌اس) در ولایت ننگرهار واکنش‌هایی را در سطح ملی و بین‌المللی در پی داشته است. حکومت افغانستان کشتن او را تقبیح کرده و آن را بزرگترین جنایت علیه مددرسانان خوانده است.

سفارت آمریکا در کابل و دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما)، قتل این کمک‌رسان جاپانی را محکوم کرده و گفته‌اند که ناکامورا بیشتر زندگی خود را برای کمک به آسیب‌پذیرترین مردم افغانستان اختصاص داده بود.

میتسوجی فوکوموتو، از مسوولان موسسه جاپانی که ناکامورا برای آن کار می‌کرد گفته است: نمی‌داند چه دلیلی در عقب این حمله بوده، آیا دزدی ساده بوده و یا هم تضاد منافع بوده است؟


لطیف محمود معاون سخنگوی رییس جمهور روز چهارشنبه 13 قوس به رادیو آزادی گفت که ناکامورا زندگی خود را وقف همکاری با مردم افغانستان کرده بود. او افزود: دشمنان افغانستان نزدیکترین دوست ما را بی‌رحمانه به قتل رساندند. ناکامورا زندگی خود را وقف همیاری و همکاری با مردم افغانستان کرد. ناکامورا حکومت را در مدیریت آب و جنگل‌ها کمک می‌کرد. دولت و ملت افغانستان حمله بر او و همکارانش را تقبیح کرده و آن را بزرگترین جنایت در برابر مددرسانان می‌داند.

حمله بر داکتر ناکامورا در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های تندی را در پی داشته است. بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی قتل او را کار دشمنان افغانستان خوانده‌اند. همچنین ساکنان ولایت ننگرهار که بیشتر به دلیل روابط صمیمانه و خودمانی ناکامورا با مردم او را "کاکا مورا" می‌خواندند.

در سال 2008 نیز برادر و یکی از همکاران داکتر ناکامورا نخست در ولایت ننگرهار ربوده شد و سپس به قتل رسید. تا هنوز مسئولیت قتل داکتر ناکامورا و همکاران او را کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که این گروه دراین رویداد دست ندارد.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناکامورا
قتل
جاپان
نظرات بینندگان:

>>>   قتل وحشیانه یک امداد گر جاپانی که سالها زندگی خود را وقف کمک رسانی به مردم نیازمند نموده بود ، نشان داد که این مردم به کمک کننده خود نیز رحم ندارند . حکومت فاسد و تک قومی وحشت ملی بایست پاسخگو جان این مدد رسان جاپانی باشد که نتوانست امنیت او را تامین کند و بدون شک چهره کشور ومردم ما را درسطح دنیا مخشوش ساخت که این مردم نمیخواهند که به آسایس و رفاه برسند.

کوه کن

>>>   پاکستان به خاطر آب های کنر این خدمتگار صادق انسانیت را کشت.

>>>   خدا کند این حمله ء جاهلانه بر ضد جان یک نیکو کار موجب قطع کمک های کشور دوست جاپان نه شود .نفرت و لعنت بر تو ای قاتل ای بی دین ای جاهل
ای دوزخی که چنین انسانی را با گروپ خیر اندیشان و خیر کاران کشتی . کاشکی عذاب آخرت درین سرا میبود تا تسلی می یافتیم
م. زمین بوس کابل

>>>   آه چي انساني والاي بود ، به مليون تاجك و ازبك و هزاره و اوغان ، أعم از كمونست و مجاهد و ديموكراسي طلب با همه عساكر متجاوز و عساكر اجير افغاني اگر از بين ميرفت مرا به گريه نمياورد ، ولي كاكامورا ارزش اشكهايم را داشت . ضايعه بزرگي است براي انسانيت ، روحش شاد يادش گرامي باد .
جاپان ببالد با اين فرزند ممتازش !
كاكامورا بهتر از ما بود اي جاپان بزرگ !
كابلي از نيوزيلند

>>>   لطیف محمود بجای تقبیح از بادارت غنی مفسد بخواه که قاتلان ناکامورا را به محاکم بکشاند . نه اینکه انس جانی را به خوش خدمتی بادارش رها کند شما هستید قاتل ناکامورا کمی شرم کنید شما متقلبین دزد های ملیون دالری.
افغان

>>>   خوب اگه پاكستان مي خواست اين ژاپني رو بكشه كه زودتر مي كشت الان ده سالا تو افغانستانه كاملا مشخصه هرچي هست اختلافات بين خود قومندان افغان هست حتما مي خواستند تخلفي بكنن كه با وجود اين ژاپني نمي شده

>>>   قتل و اختطاف اشخاص و افراد مدد رسان و طور اخص قتل دکتور تیتسو ناکامورا از حوادثی است که پیوسته در بعضی از کشور های اسیایی و افریقایی که در ان امن و ثبات و امنیت وجود ندارد مد روز شده و شبکه های تروریستی برای انکه همواره تشنج و بی ثباتی را دامن بزنند و حضور ناگوار خود را برخ مقامات و مردم بکشند دست به چنین اعمال شنیع میزنند.
دکتور تیتسو بر علاوه ای انکه الگوی پربها در راه انسان و انسانیت میباشد
جام شهادت را در راه خدمت به هموطن بی بضاعت و دهقان نادار افغانستان و مریضان بیدوا و داکتر نوشید . روح این انسان خوش قلب و شهید راه انسانیت شاد باد . شاید یکعده با من موافق نباشند و چنین استدلال کنند که موصوف مسلمان نبوده و بدین ترتیب در ردیف شهدا نمیتواند محسوب گردد. هر کی هر چه فکر و قضاوت میکند برای من فرقی نمیکند اما به نظر من دکتور تیتسو که انسان بیمار را مدارا و برای تشنه لبان قطره ابی و برای زمین خشک سرزمین ما که از شدت گرما و بی ابی کف کف شده بود تازه گی و روح تازه بخشیده بود سزاوار نه تنها کلمه ای شهادت بلکه سزاوار عالترین نشان و القاب دولتی میباشد و چنین هم باید باشد تا مردم کشور های کمک رسان و حکومات شان بدانند که مردم ما قدر دان و ممنون چنین نیک اندیشان میباشند.دکتور تیتسو انسانی بود که هم کردار نیک پندار نیک و گفتار نیک داشت.من یقین دارم که رهبران تنظیمهای جهادی چکه چوران قدرت و عده ای از و کلا و سناتوران فرمایشی که فعلا سر گرم چیاول کسب قدرت و مقام ریاست جمهوری اند وقت انرا ندارند که جلسات پی هم بخاطر قدر دانی از این شخصیت تدویر کنند و یا حد اقل مصاحبه ها را در راستای تمجید از خدمات دکتور تیتسو براه اندازند اگر صادقانه بگوییم به نظر انها قهرمانان انسانیت چون دکتور تیتسو ارزشی ندارد . انها خود و گذشتگان و مخربین خویشرا که در تخریب و بربادی شهر ها و دهات کشور ما سر داده اند شهید و قهرمان مینامند و هر سال محافل بزرگداشت از انها بر پا میکنند از احمد شاه مسعود تا علی مزاری و برهان ادین ربانی ....
روح دکتور تیتسو شاد و بهشت برین جای این بزرگمرد راه انسان و انسانیت باشد.
فخر اهنگر

>>>   اين جنايت توسط پاكستاني ها طرح و توسط اوغانهاي نمك حرام تطبيق شد

>>>   پشتونها خدمات صادقانه را خوب پاس داشتند، مگر این اولین حادثه بود که برضرر مردم غریب تمام شده. این قتل نه اولین است نه آخرین، تا وقت پشتونهای متمدن وفرهنگ مدار باشد، قتل تخریب تفجیر به وفور به وقوع خواهد پیوست. مگر قاتل این مرد صادق و خدوم جاپانی یک نفر تبعه کدام کشور دیگه بوده؟ جواب منفی است. قاتل تبعه افغانستان از ننگرهار یا جلال آباد است. خداوند به همه دشمنان ما مخصوصا داخلی عقلی سلیم دهد تا درست بیندیشد تا دیگر دنبال تخریب و کشتار نرود شاید این ابراز نظر به ریش و پشم بعضیها نا خوشایند باشد اما مطابق باواقع است لطفا تفکر کن. اللهم آمین یارب العالمین.

>>>   اوغان جماعت وحشی بودن خود را ثابت کرد

>>>   دوست عزیز که اختتام کلام شان با الفاظ قران شریف میباشد
مرد شریف شما باید بدانید ک باشندگان ولایت ننگرهار بدون شک که خاطرات نیک از شهید دکتور تیتسو دارند و ممنون احسان و خدمات ارزشمند این شخصیت والای انسانی میباشند .
مشکل عمده ای ما این است که اگر یک شخص و یا یک گروپ عمل غیر انسانی انجام مید هد انرا به تمام قوم و قبیله و ملیت ارتباط داده و زبان به تقبیح مجموع ملیت میپردازیم.
طرز تفکر شما و امثال تان در رابطه به چنین مسایل نهایت حساس نزدیکی و حتی مطابقت کامل با طرز تفکر و موضعگیری های دشمنان مردم افغانستان دارد انها نیز چنین میخواهند .
قارن

>>>   نهایت با مردم وحشی زندگی کردن نتیجه اش همین است
از وحشی دیگه چی توقع دارید
نه پاکستان است نه کسی دیگه نفر در جلال آباد کشته میشه نام از دیگرا بد عجب!!!

>>>   اگر اسلام همین باشد! مرا از اسلام توبه!
ناکامورا یک انسانی بود که ملیونها مسلمان دزد قاتل ورهزن به او برابری کرده نمیتواند! اگر مسلمان با یک کلمه به بهشت می رود ناکامورا صاحب بهشت خواهد بود!
......بر این بهشت گنده که مسلمان برای ان جنایت می کند!

>>>   راه بهشت اوغانها از قتل و انتحار میگذرد

>>>   نظر به طرز كار كاكا مورايكه با عقده هاي فراوان كه از امريكايي ها داشت و انتقام همان ناگاساكي و يوريشيما بود ، پاي او را به افغانستان كشانيد و به كمك مردم توره بوره شتافت ، توره بوره يكه اسله هاي ذروي اتمي ، فاسفورسي و ممنوعه امريكايي و اروپايي را تجربه كرد كمك رساني نمود ، اولا كلينيك و بعداً مدرسه و مسجد بنا نمود نه اينكه مكتب و پوهنتون إعمار نمايد و ميدانست كه تنها مدرسه و مسجد است كه عليه زورگويان ميجنگد ، و بعد از أن به تهيه نمودن نان براي يتيمان توره بوره كه حاصل خيز نمودن دشتها شود پرداخت ، ميدانست يگانه قوميكه ارزش و لياقت خدمت دارند و ميشود انتقام خويشرا از امريكايي ها گرفت همين ها اند ، ور نه غور ، باميان ، سمنگان و امثالهم به مراتب آرامتر بود برايش ، چون مردمش ارزش نداشت برايش ، نرفت خدمت شان ، و هوشيارانه كار خويشراانجام داد ، و واضح است كه امريكايي ها و حكام دست نشانده ايشان وي را به شهادت رساندند و اشرفك بي مايه اگر همدست قاتلين نميبود نيمي از ننگرهاري ها و كنريها را بايد به پا أويزان مينمود تا قاتلين را ميافت و در پاي تابوت داكتر تتسوناكاوراي شهيد با موجوديت خانم و دخترش ذبح ميكرد و يا اسلحه را با دست دخترش يا خانمش ميسپرد تا قصاصش نمايد و اگر أنها عفو مينمودند ، براي أبروي افغانستان قاتلين بعد از إقرار بايد در مظهر عام ذبح ميگرديدند ، تا جاپاني ها ميدانستند كه ما افغانيم و قدر همچو مهمان ميدانيم ، براي يك نفر عصامه چقدر بار گران متحمل شديم !
كابلي از نيوزيلند

>>>   بگو
اگر وطندار همین باشد گذشتیم از خیرش

>>>   کابلی جان از نیوزیلند
چرا ایقدر دور رفتی
امریکایی ها بد فشارت داده که حتی اوطرف دنیا گریختی
ایقدر از امریکا بدبر شدی که از یک هزاره جاپانی شهید ساختی
او کور کاکای تو را خودی اشرف جانت به منطقه اوغان خود روان کرده بود وگرنه پنجشیر هم لایق خدمت است گرچند بامیان غور سمنگان همه قوم شان است
اما با کمال نیرنگ اشرف جانت پای تابوت گرفته بود در حالیکه هزاران شهید بی گناه در انتحار قوم تو شهید شد و در خاک رفت اما اشرف جانت از ارگ بیرون نیامد چی رسد که پای تابوتش بگیرد
تو از وحشی غازی و از قاتل مجاهد می سازی و با انتحار راه بهشت جستجو میکنی اما با آن زمزمه بهشتی رفتی به بلند منزل های لوکس نیوزیلند پناه بردی که مباد ناخواسته با انتحاری خودتان به بهشت فرستاده شوی
واقعا اگر راست میگویی و جهاد فرض و بهشت حق است چرا این قدر دور رفتی و مثل بلبل از سری شاخچه می خوانی؟؟؟
گپی کاکایت : داگز دا میدان
داود از پنجشیر

>>>   کشتن یک فرهنگ برای بهشت رفتن است برای دغع ها
نه اصلاح میشوند نه خوود را زحمت بدهید
خویی که از شیر درآید از مرگ برآید
اینها شیر آنهای را خورده اند که اطفالشان هرروز انتحار میکنند و خودرا اسلام هم میدانند
راه بهشت اینها از جاده انتحار میگذرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است