بحران و راهِ حل
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۳۹۸/۹/۱۴ کد خبر: 161195 منبع: پرینت

رهبران سیاسی افغانستان و کشورهای همسایه در پی ایجاد بحران اند، در انتخابات دستکاری می‌کنند، تقلب راه می‌اندازند، نتایج کمسیونی را که خودشان ساخته‌اند نمی‌پذیرند.

عبدالله و غنی در برابر اینکه نتوانستند یک انتخابات سالم برگزار کنند مسوولیتی به دوش نمی‌گیرند به جای آن وعده و عید می‌دهند. رهبران سیاسی نیز بجای آنکه به کارنامه‌ي چندین‌ ساله‌ اش نگاهی بیاندازند و از خجالت آب شوند تمام انرژی‌ شان را بر خلق بحران متمرکز کرده‌اند به هیچوجه حاضر نیستند از اقتصاد جنگ دل بکنند هرچه کمک‌ها بیشتر شود غیر مسوولانه‌تر رفتار می‌کنند. جنگ بر سر کمک‌ها داغتر می‌شود. کشورهای همسایه نیز بجای تلاش به امنیت منطقه‌ای سیاست خود را ناامن‌ کردن افغانستان تعریف کرده‌اند.

در برابر، دولت‌های اروپایی و آمریکا به دنبال حل و کنترل بحران‌ اند. آمریکا بخاطر سرمایه‌هایی که بر باد داده است و اروپایی‌ها به خاطر پیشگیری از مهاجرت‌های گسترده بن‌بست انتخابات قبلی را با طراحی دولت وحدت ملی حل کردند. با تمدید کمک‌ها در حال حاضر نیز بخاطر پیدا کردن راه حل غنی را به واشنگتن دعوت می‌کند، به عبدالله تلفن می‌زند، به‌جنرال دوستم مدال می‌دهد و با هریک از مهره‌های سیاسی جداگانه در تماس می‌شوند. وقتی می‌بیند دولت کمک‌ها را پنهانی به طالب می‌دهد، می‌کوشد با ادغام طالب در ساختار کنونی، مساله را حل کنند و در مجموع به دنبالِ کنترل بحران و مدیریت‌ وضعیت‌اند.

اتخاذِ رویکرد مدیریتی اروپا و آمریکا اما ابدی نیست و برای آن بودجه‌ی لایتناهی ندارند. درصورتیکه هزینه‌های آن برای اروپا و آمریکا‌ سرسام‌آور شود، از آن دست برخواهند داشت و همانند دوران جهاد این کشور را به حال خودش رها خواهند کرد. طبیعی است که قربانی جنگ و بحران مردم افغانستان خواهد بود و آسیب‌های جنگ نیز دامنگیر کشورهای همسایه خواهد شد نه اروپا و آمریکا.

آیا درست است که ما مدام دکمه‌ی فروپاشی را فشار دهیم و در عین حال انتظار داشته باشیم که برای بحرانی که ما خلق کرده‌ایم، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها راه حل پیدا کنند؟ آیا این وظیفه‌ی غربی‌ها است که بحران‌های ما را حل کنند؟

اسد بودا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
عبدالله
بحران
نظرات بینندگان:

>>>   کسی که به تقلب عادت کرده و از رای ساختگی و تقلبی میخواهد پیروز انتخابات اعلان شود باید همه علیه تقلبکار چنین تقلبکار ایستاده گی کنند چنانچه کشور های کمک رسانی خارجی دوستان کشور و مردم ما هم خواست شان انتخابات شفاف ازاد قابل قبول به همه را از کمیسون انتخابات باربار مطرحه کرده اند باید بحکم وجدان و اخلاق انسانی وبخاطر یک انتخابات شفاف کمیسون انتخابات کسی که برگه های تقلبی را در صندوق های رای جابجا بنفع یک تیم کرده اند افشا و رسوا کنند و برگه های تقلبی را از رای پاک مردم جدا کند و برنده ابتدایی را اعلان کند باید مردم بدانند که رایشان سرنوشت ساز است نه برگه های تقلبی در صندوق های رای که جابجا شده انتخابات واقعی که در کانادا صورت گرفت یکی دو ساعت بعد برنده انتخابات اعلان شد اما در افغانستان بیشتر از دو ماه است هنوز رای دهنده واقعی و تداد رای پاک مردم واضح و روشن نگردیده چه رسد به برنده انتخابات.

>>>   پاکستان نسبت معامله با آمریکا را نسبت به روسیه و ایران نقدتر و معقولتر دید و طالبان را مجبور به صلح و ادغام با حکومت افغانستان ساخته که آمریکا هم توجهات خود را بیشتر ساخته تا چیزی در شمال و شمالغرب افغانستان مانع جمع شدن افغانها دور هم نشود و کم کم ثبات و ختم یک دوره مخرب آغاز یابد.
محبوب الله بدخشی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است