چرچین فروشی سیاسی با عدالتخواهی فرق دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۹    ۱۳۹۸/۹/۱۴ کد خبر: 161201 منبع: پرینت

جماعتی که مدتی القابی چون مبارز و عدالتخواه را یدک می‌کشیدند و اکنون در اردوگاه دولت‌ ساز معده‌هایشان چرب است هنوز مدعی اند که عدالتخواه اند و با اصطلاحات عدالت و آزادی، اصطلاحات بسیار ظریف و پیچده بازی می‌کنند اما نمی‌دانند که ما می‌دانیم آدم‌ها با کردارشان شناخته می‌شوند نه حرف‌هایشان.

رامین جهانبگلو در یکی از درس گفتارهایش می‌گوید:《عدالت و آزادی میوه‌‌‌های شیرینی اند که همگان دوست دارند》 عدالتخواه را به دو گونه تقسیم می‌کند. یکی عدالتخواه واقعی و راستین دو دیگر عدالتخواه قلابی و دروغین.

عدالت خواه واقعی و راستین عدالت را به همگان دوست دارد و برای همگان می‌طلبد ولی عدالتخواه قلابی عدالت را زمانی می‌طلبد که در حق خودش ستم شده باشد؛ عدالت را برای خودش و خانواده اش می‌خواهد و دوست دارد.

یک بخش مطالبات این جماعت درست است و راست می‌گویند. پس از سقوط طالبان و روی‌ کار آمدن نظم جدید، سران جهادی و جبهه‌ی مقاومت هرچه اندیشیدند فراتر از دور سفره‌ی خانوادگی بیرون نشدند اگر فرصت‌ کاری بود برای خود و خانواده خواستند، اگر زمینه‌های تحصیلی بود از خویشاوندان خود خلاص نشدند- زمانی به مردم روی کردند که یا به رای نیاز داشتند و یا هم از دستگاه قدرت رانده شدند-در این قسمت با این جماعت موافقم.

اگر برتری جویان و ناسیونالیست‌های تباری حق سیاسی و هویتی و فرهنگی مارا تلف می‌کنند و ستم روا می‌دارند سران جبهه‌ی مقاومت بسیار حق‌های دیگری را تلف کرده اند اما نکته‌ ای که مرا شدیدا علیه‌ این جماعت که آنها را دهن‌ های کرایی می‌گویم حساس ساخته است توجیهات غلط و غیرمنطقی شان است که هنوز باور دارند عدالتخواه اند!

غنی از نظر سیاسی می‌خواهد یکسان سازی کند؛ کثرت‌ فرهنگی و هویتی مردم را در پای یک محور قومی مسخ و نابود کند. مثال واضح آن شناسنامه‌ های تحمیلی و غیرقانونی است. غنی از نظر اقتصادی به بازار آزاد باور دارد؛ کاپیتالیست است. عدالت در تفکر کاپیتالیستی یک بحث بیهوده و عبث است. معروفترین نظریه پرداز عرصه‌ی اقتصاد لیبرال که خواسته عدالت را در این منظومه توجیه کند جان راولز است که عدالت را گمشده در حجاب جهل می‌داند. می‌خواهم بگویم در هیچ بخش از تفکر غنی عدالت جای ندارد، پرداختن به عدالت در اردوگاه فکری غنی یک بحث احمقانه است.

از نظر قوانین فیزیکی یک شی همزمان نمی‌تواند در دو جا باشد و دو فضا را اشغال کند. کسانیکه برای چنین اندیشه و تفکر سیاسی و اقتصادی کمپین کردند باز چگونه می‌توانند عدالتخواه باشند؟

هر چرچین فروشی عدالتخواه نیست، اگر باشد هم از جنس قلابی است که فکر می‌کند با اینکه خودش به نان و آب رسید عدالت تامین شده اگر‌ نرسید ستمگری!

کلیم الله همسخن


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عدالتخواهی
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   اين 'چرچين فروش' ديگه چه معنايي داره؟!
بار اول اس ميخوانم !

>>>   همانطوریکه هر کچالو فروش ورنالست نیست هر دزد وجنگ سالار عادل و مجاهد نیست
ر

>>>   بسیارزیبا

>>>   ابقای غنی در علاقه داری ارگ خودش بزرگترین بی عدالتی است.
از غنی پایین تر همه وسایل اند و قابل تعویض.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است