طرفداران حکمتیار خواهان حکومت موقت شدند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۶    ۱۳۹۸/۹/۱۶ کد خبر: 161215 منبع: پرینت

دسته ی انتخاباتی حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری و شماری از هواداران این دسته روز گذشته تظاهراتشان را در برابر آنچه‌ که تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند در کابل آغاز کردند.

به گزارش طلوع، حکمتیار که خود نیز در تظاهرات حضور داشت گفت که انتخابات ریاست‌ جمهوری در دور نخست برنده ندارد و برای برگزاری دور دوم این انتخابات باید یک حکومت موقت ایجاد شود. وی هشدار می‌ دهد که اعتراض‌ هایش را گسترده می‌سازد و اجازه نمی‌دهد کسی از راه تقلب به کرسی ریاست‌جمهوری بشیند: «ما چند حزب سیاسی تاثیرگذار و نیرومند و چند تیم انتخاباتی، تعهد کردیم که در برابر تقلب محکم بایستیم.»

حکمتیار ادعا دارد که بیش از یک میلیون و 200 هزار رای تقلبی در همکاری با کمیسیون مستقل انتخابات به سود دسته ی انتخاباتی اشرف غنی استفاده شده‌ است و نیز دستگاه‌ های شناخت بایومتریک بیش از 240 محل دزدیده شده‌ اند.

هرچند تاکنون دسته ی انتخاباتی اشرف غنی نسبت به گفته‌ های حکمتیار واکنش نشان نداده‌ است اما صدیق صدیقی سخنگوی ریاست‌ جمهوری در صفحه ی رسمی اش نوشته که رییس‌ جمهور به اصول و قواعد انتخابات متعهد است: «رییس‌جمهور غنی که همزمان نامزد ریاست جمهوری نیز می‌باشد به اصول و قواعد پیش‌بینی شده در قانون اساسی و قانون انتخابات متعهد است. نامزدان ریاست‌جمهوری در جریان پروسه ی انتخابات نمی‌توانند نتایج آن را به میل و سلیقه ی خودشان مسیر بدهند.»

همزمان با این، شماری از هواداران دسته ی انتخاباتی عبدالله عبدالله در ادامه ی اعتراضاتشان در شماری از ولایت ها، در ولایت‌های کاپیسا، ننگرهار و بامیان به جاده‌ها ریختند و خواهان باطل شدن آرای به گفته ی آنان تقلبی شدند.

اشرف غنی که نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری نیز است دو روز گذشته در نشستی در ارگ درباره ی اتهام‌های تقلب در انتخابات چنین گفت: «تقلب کی کرده که نمی‌خواهد صندوق‌ هایش بازشماری شود! تیم دولت ساز کدام جای جلوگیری کرده؟»

با این حال، کمیسیون انتخابات گفته‌ است تا زمانیکه دسته‌های معترض انتخاباتی اجازه ندهند روند بازشماری آرا در هفت ولایتی که دفترهای این نهاد بسته هستند به پایان برسد، این کمیسیون نتیجه ی انتخابات ریاست‌ جمهوری را اعلام خواهد کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری، به تاریخ ششم ماه میزان برگزار شد. اکنون که دوونیم ماه از این زمان می‌گذرد کمیسیون انتخابات موفق نشده است حتی نتیجه ی نخستین این انتخابات را اعلام کند.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
انتخابات
حکومت موقت
نظرات بینندگان:

>>>   یگانه راه حل افغانستان در شرایط کنونی حکومت موقعت است،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است