ختم وظيفه ی سفير آمريكا در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۴    ۱۳۹۸/۹/۳۰ کد خبر: 161432 منبع: پرینت

جان بس كه در 2017 از سوى ترامپ بعنوان سفير آمريكا در افغانستان توظيف گرديد در گرماگرم انتخابات جنجالى و پُرچالش 2019 و مذاكرات آمريكا و طالبان ماموريتش پايان مى يابد.

مدت ماموريت ديپلمات ها در دستگاه ديپلماسى هر كشور وقتی معين دارد اما در مواقع استثنايى و ماموريت هاى ويژه در امور كشورهاى خاصى می تواند تمديد شود يا به تاخير نيز بيافتد. چرا امريكا تصميم گرفته است سفير مجرب و قدرتمند خود را كه آگاه به اوضاع كنونى افغانستان، چند و چون مذاكرات و چالش هاى انتخابات است در اين موقع حساس به واشنگتن بخواهد.

فارغ از هر پيامد ديگرى من اين اقدام را تظاهر كاخ سفيد بر عدم تعهد و عدم مسووليت پذيرى و ايفاى نقش كمرنگ در سرنوشت انتخابات مى دانم. بحث مذاكرات به خليلزاد تعلق دارد و جان بس مسووليت مستقيمى در آن ندارد اما حفظ توازن و جلوگيرى از بحرانى شدن فضاى سياسى كشور در حال حاضر بخشى از ماموريت ديپلماتيک سفير آمريكا است.

بيشتر از هر جناح ديگرى رفتن جان بس مي تواند تاثير منفى بر مواضع و مطالبات تيم ثبات و همگرايى داشته باشد زيرا ملاقات هاى مكرر او با داكتر عبدالله و رعايت ديدگاه هاى او از سوى تيم ثبات مبنى بر انعطاف پذيرى در قبال قضايا نشانگر اعتماد آن تيم بر وزنه و عنايت او است كه با خلاى ايجاد شده از ختم ماموريتش تيم ثبات را در حالت انفعالى قرار خواهد داد و اوضاع را به نفع تيم دولت ساز رقم خواهد زد.

بعلاوه تغيیر در راس نمايندگى آمريكا در افغانستان مي تواند گوياى تحول كلى در سياست آمريكا در قبال افغانستان و بازشدن صفحه جديدى از نگرش و روابط آن كشور در خصوص اوضاع كشور ما تلقى شود. واقعيت تلخ آن است كه در بيست سال اخير نقش و صلاحيت سفراى آمريكا اگر بيشتر از روساى جمهور افغانستان نبوده كمتر از آن هم نبوده است و همواره سفارت آمريكا بحيث رقيب و اداره موازى با ارگ كابل عمل نموده است.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جان بس
سفیر آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   کاملاٌ و دقیقاٌ همینطو است !

>>>   جان بس ؛ نمونه تمام عيار از يك سفير فضول و مداخله گر در امور داخلي افغانستان بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است