باجگیری طالبان و حکومت از رانندگان بلخ و سمنگان
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۹    ۱۳۹۸/۹/۳۰ کد خبر: 161437 منبع: پرینت

شماری از باشندگان ولایت‌ های سمنگان و بلخ در شمال کشور از آنچه که باجگیری از سوی طالبان و نیروهای حکومتی از رانندگان در مسیر شاهراه مزار-دره‌صوف می‌گویند، انتقاد می‌کنند.

به گزارش طلوع، آنها ادعا دارند که تمامی پاسگاه‌ های امنیتی که در امتداد این شاهراه هستند از رانندگان موترهای باربری پول می‌ گیرند. آنها می‌گویند که طالبان نیز از هر موتر باربری چهارهزار افغانی می‌ گیرند. آنها هشدار می‌دهند که اگر حکومت برای تامین امنیت رانندگان در این شاهراه بی‌پروایی کند شماری جنگ‌ افزار برمی‌ دارند.

باشندگان این دو ولایت روز جمعه 29 قوس نشستی را در اینباره در شورای ولایتی بلخ برگزار کرده بودند. رازمحمد رییس شورای ولایتی سمنگان در این نشست گفت: «در مسیر راه دره صوف، تقریبا چند پوسته است که از دولتی‌ ها هستند در بازار پایین و همچنان در مسیر شولگر–مزارشریف پوسته‌ ها – تمامشان – از موترها باج می‌گیرند.»

شماری از این معترضان فرماندهان پیشین جهادی هستند. این معترضان هشدار می‌دهند که اگر حکومت ازبهر تامین امنیت شاهراه مزار-دره‌صوف برنامه‌های موثری را به اجرا نگذارند مردم از حکومت فاصله خواهند گرفت.

محمدظاهر وحدت والی پیشین سرپل اظهار داشت: «می‌فهمید از یک باشنده ی دره صوف که اختطاف شده‌ است چقدر پول گرفته شد در شاهراه – دوصدهزار دالر!... طالب شاید بگوید این را نکرده‌ است اما درساحه تان شده‌ است.»

رانندگان موترهای باربری نیز که در این نشست دادخواهی شرکت کرده بودند از ترس این‌که شناسایی نشوند حاضر نشدند در برابر دوربین حرف بزنند اما شیرمحمد یکی از رانندگان دل به دریا زده و مشکل ناامنی در شاهراه مزار-دره صوف را اینگونه فشرده می‌سازد: «در اوایل از هر موتر در هر ماه هفت هزار افغانی می‌گرفتند و اکنون از هربار رفت چهار هزار می‌گیرند که روزانه تقریبا سه میلیون افغانی طالبان می‌ گیرند.»

مقام‌ های محلی بلخ و جوزجان، ناامنی‌ ها در شاهراه مزار-دره‌ صوف را می‌پذیرند و از تلاش‌ ها برای تامین امنیت این شاهراه خبر می‌دهند شاهراهی که بیش از دوسال می‌شود که دستخوش ناامنی‌ها است.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
حکومت
باجگیری
بلخ
سمنگان
رانندگان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است