انتخابات به دور دوم می رود
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۹    ۱۳۹۸/۱۰/۱ کد خبر: 161454 منبع: پرینت

این نتیجه ی ابتدایی در کمیسیون شکایات انتخابات مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به صدها شکایات انتخاباتی بخصوص در مورد دو تیم پیشتاز (دولت ساز و ثبات و همگرایی) به احتمال قریب به یقین بخش دیگر از آرای دو طرف بی اعتبار اعلان می شود و این کاهش آرا احتمال برنده شدن یک طرف بخصوص رییس جمهور غنی را در دور اول ناممکن می سازد.

البته برگزاری دور دوم انتخابات در سال روان 1398 که امروز فصل زمستان آغاز شد عملی نیست. ممکن است دور دوم انتخابات در اواخر بهار سال آینده ی 1399 برگزار شود اما اگر مذاکرات آمریکایی ها و طالبان در قطر به توافقی میان طرفین بینجامد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری منتفی می گردد و بجای آن حکومتی برآمده از توافقی میان امریکایی ها و طرف های درگیر داخلی تشکیل خواهد گردید.

انتخابات ریاست جمهوری 6 میزان 1398 و قبل از آن انتخابات پارلمانی برای ثبات سیاسی و پایداری دولت مدرن در افغانستان یک فاجعه بود. حکومت وحدت ملی به ریاست اشرف غنی و داکتر عبدالله مسوول این فاجعه هستند.

انتخابات با این فضاحتی که برگزار شد و با این نتیجه ی تاریک و بی حاصل، تداوم و استحکام دولت مشروع و مدرن را در افغانستان تضعیف و تخریب کرد. فقط طالبان از این وضعیت سود بردند و می برند تشکیل هر گونه حکومت موقت که آینده ی صلح در آیینه ی آن نیز ناروشن و مغشوش است، یک عقبگرد فاجعه بار و یک گسست هولناک دیگر در مسیر توسعه ی سیاسی و اجتماعی است.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
نتیجه ابتدایی
نظرات بینندگان:

>>>   به اندیشه جناب اندیشمند برکت تا همیشه در اندیشه بماند.

>>>   تا ختم ۵ سال غنی، افغانستان دارای سیستم خواهد شد تا بعد از غنی هم طبق سیستم کارها پیش برود و مشکلات کاهش بیابد؛
۱- پلیس کارا و خدمتکار خواهد شد.
۲- شاروالی ها و اداره محلی مقتدر و فعال خواهد شد.
۳- ثارانوالی و قضا موثر و پاسخگو خواهد شد.
۴- وزارت معدن ، ترانسپورت ، انرژی ، تجارت و شهرسازی رونق خواهند یافت.
۵- بخش خصوصی توسعه عجیبی خواهد یافت.
۶- هم زنان در ادارات و خدمات شهری چند برابر خواهد شد.
۷- نود فیصد مهاجرین فوراً باز خواهند گشت.
۸- مشکلات سرگ ، برق و صحت عامه مدفوع خواهد شد.
۹- معارف انکشاف یافته و تحصیلات عالی اصلاح خواهد شد.
۱۰- معاش مامور و عسکر و ... حداقل یک و نیم برابر خواهد شد.
۱۱- حداقل سی فیصد اداره عامه و امورات کاری جامعه الکترونیکی شده و تشکیل ناکارای دولت رو به تنقیض خواهد رفت.
۱۲- صادرات افغانستان برابر با واردات آن شده و از وابستگی به ثبات اقتصادی خواهد رفت.
۱۳- بیکاری به ۱۰٪ و تورم به ۵٪ کاهش خواهد یافت.
۱۴- کابل ، مزارشریف ، جلال آباد ، قندهار ، هرات ، پلخمری ، کندز و یکی دو شهر دیگه بسیار تغییر خواهند کرد و سایر شهرهایی که در مسیر ترانزیت و یا دارای منابع طبیعی وافر باشند رشد زیادی خواهند کرد.
۱۵- ایرانی ، پاکستانی ، هندی ، بنگلادیشی ، چینایی ، عرب و بعضی سرمایه دارهای خارجی نیز مهاجرت به افغانستان را شروع خواهند کرد.
و خلاصه سرمایه گذاری بالای معدن ، زیربنا و زراعت افزایش یافته، شرایط کار و رشد اقتصادی افغانستان فراهم خواهد شد. ولی اگر داکتر عبدالله رئیس جمهور میشد؛ امریکا و غربیها اطمینان کمتری به حمایتهای اساسی میکرد و حتی معادن و نظام افغانستان را تا حد زیادی تحت کنترل خود میگرفت و از دخالت احزاب و کشورهای همسایه و منطقه مجال تغییر در زندگی افغانها کمتر بوجود میامد و دوباره تحت نام داعش یا عنوان دیگری، حتی افغانستان سرزمین جنگ بین امریکا ، چین و روسیه میشد.
جنگ ، صلح و اداره افغانستان معادلات جدید آمریکا و قدرتهای منطقه است نه حکومت دموکراسی احزاب داخلی و کشورهای همسایه.
کنشکا ورسجی

>>>   انتخابات به دور دوم نميرود با باطل سازي راي هاي تقلبي عبدالله با ٥٦ فيصد اول ميشود. و داماد محترم نورستاني صاحب در اخير لست قرار ميگيرد.

>>>   کنشکا خان
کور چه میخواهد دو چشم بینا
اگر این همه کار ها شود فبها و اگر نشود خجالتی اش با جناب عالی

>>>   من خوش میشوم که خوشبینی های بی منطق بعضی از هموطنانم را میبینم، چراکه درین روزها تکالیف عصبی و روانی خیلی زیاد شده.

>>>   اگر انصاف داشتیم باید بدانیم دوره اشرفغنی بهترین دوره تاریخ پنج هزارساله افغانستان است در این مدت آمار انکشافات و آبادانی و پیشرفت و پروسه های توسعه اقتصادی و فرهنگی چند برابر دوره کرزی بود اقوام کشور با وحدت و همدلی بصورت عادلانه به ترقی رسیدند و وضع امنیت و ثبات خوبتر از قبل است و امید به زندگی نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.
پیشرفت علوم و ساینس در لسان پشتو به حد مقبول خوب بوده است. و در زبان و ادبیات دری هم سرمایه انسانی نسبتا خوب داشتیم.ما برخلاف دزدهای شمالی قدر رهبر خود استاد بابا غنی را میدانیم و از تلاش بسیار وی نهایت ارج گزاری و تشکر داریم.
گل احمد استانکزی

>>>   افغانستان از روی ضرورت به دولت جدی و رسیدگی به خدمات و اصلاحات اولیه، باید دولت جدی بوجود آید که مثل دولت دو سره فعلی نباشد.
افغانستان سرمایه گذاری مثل آمریکا دارد ، موقعیت ترانزیتی دارد ، معادن کافی دارد ، فرصتهای بالفعل بازسازی دارد و خلاصه فرصت عالی دارد تا برای خود و منطقه نقش بازی کند! چرا تکلیف روانی؟
کنشکا ورسجی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است