تقلب، دشمن دموکراسی و کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۵    ۱۳۹۸/۱۰/۱ کد خبر: 161460 منبع: پرینت

براساس پایگاه رای دو نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری، افغانستان در این نقشه انتخاباتی به دو نیمه آبی (شمال) و سبز (جنوب) تقسیم شده است.

پنج سال زمامداری غنی شکاف میان شمال و جنوب را عمیقتر و گسل‌ های قومی را فعالتر کرده است. این وضعیت برایند تقسیم ناعادلانه منابع، انکشاف نامتوازن، سیاست تصفیه قومی در ادارات حکومتی، انحصار قدرت و تبعیض سیستماتیک علیه اقوام است.

الیت سیاسی که در نقشه ی انتخاباتی از حوزه ی جنوب نمایندگی می‌ کند با تقلب و دستبرد به آرای مردم خود را پیروز این رقابت اعلان کرده است. روشن است که زمینه اجتماعی مشارکت در پروسه‌ های دموکراتیک در جنوب نسبت به شمال کمتر است بنابراین برنده شدن یک نامزد انتخاباتی با تکیه بر این پایگاه رای بدون تقلب گسترده محال است. تقلب ممکن است دموکراسی را در افغانستان نابود کند اما رویای سلطه قومی این الیت سیاسی را محقق نمی‌ کند.

افغانستان به لحاظ فرهنگ سیاسی و اجتماعی از دوره‌ ای که زمامداران قومی با زور سرنیزه بر آن حکومت می‌کردند عبور کرده است. تکرار تقلب سیستماتیک در انتخابات و سوار شدن بر سرنوشت مردم بوسیله ی تقلب، افغانستان واحد را به خطر می‌ اندازد و عملا زمینه ی تجزیه و تقسیم کشور را در درازمدت هموار می‌ کند.

مردم افغانستان و نیروهای سیاسی کشور باید در برابر تقلب بایستند و کشور و دموکراسی را از چنگال تقلب نجات دهند.

محمد امین جوادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   من با شما همًنظر استم

>>>   ایوب سالنگی بعد از ختم نشست در ارگ، به گروپی از ارتباطی های خویش در واتس آپ مژده می دهد که به اساس وعده قبلي و پرداخت دو صد هزار دالر امريكايي به شوراي امنيت ملی، عنقريب فرمانده امنيه پروان مي شود
گذارش نامه

>>>   .... مگر مردم باز میخواهند وقایع اوایل دهه 70 تکرار شود او کوردلان تاریخ، مگر از حافظه تان کشتار 70000 شهروندان بیگناه کابل و ویرانی کابل پاک شده مگر کله تان کاه پر است دلم میخواهد چنان فحش نثارتان که همی دل پر خود همین جا عوض به محکمه کشاندن تان خالی کنم. کشتار انسانها، چور وچپاول دارایی های عامه وشخصی مردم، رقص مرده، بریدن سینه زنها، میخ کوفتن بر سر انسانهای زنده، بمبارد وراکت زنی شهر کابل یاد شما ذلیلان تاریخ رفته اما به یاد ملت است خلص کلام پست تر وذلیلتر از انهاییکه مصیبت های دهه 70 شکل دادند انهایی هستند که برای بقایای دهه 70، دریشی ونکتایی پوشان ذلیل امروزی دشمنان خونخوار یکدیگر دیروز در رسانه ها کار میکنند

>>>   در این لحظهٔ تاریخ، ایستادگی در برابر تقلب و خیانتی که در مورد رأی مردم به عمل آوده است، مسؤلیتی است که بر شانه های ناتوان و لرزان عبدالله افتاده است. آیا او این بار وزین را تا اخیر خواهد برد و یا اینکه چون بار گذشته به سازشی سخیفانه تن در خواهد داد؟

سابقهٔ رفتار سیاسی این آقا چنان نیست که بتوان در مورد مقاومت و صداقت او در امر دفاع از رأی مردم خوشبین بود. به نظر نمی رسد که او مرد میدان باشد؛ و اگر هم مرد میدان باشد، وابستگی های او با خفاشان استخبارات خارجی از او موش میدان خواهد ساخت.

بدین اساس، دوام پنج سالهٔ حکمرانی فاشیست قبیله ئی را باید یک بار دیگر به این مردم خواب برده و از دنیا بی خبر تبریک گفت.

نبی کابلی

>>>   مرد فاشیست متقلب عوام فریب در ضمن روانیرا همه میشناسند چون پایگاه مردمی حتی در بین قوم قبیله اش ندارد بدون جعل و تقلب نمیتواند که پینج فیصد رای پاک مردم را بخد کسب کند لا جرم دست به جعل و تقلب زده تا خود را بر ملت حاکم کند .

>>>   تقلب مكرر و بار بار خطرناك شده و اينبار احتمال تجزيه افغانستان و ايجاد كشور آريانا وجود دارد اميدوارم جلو تقلب گرفته شده و سه صد هزار راي تقلبي اشرف غني باطل اعلان شود و تا از تجزيه كشور جلوگيري بعمل ايد .
با احترام
خير انديش

>>>   اشرفغنی برنده انتخابات شد هههههههههه اشرفغنی برنده انتخابات شد هههههههههههههههه

>>>   واقعا تقلب شده این نتیجه بعد از گذشت سه ماه هیچ واقعیت ندارد ۱۰۰/۱۰۰۰درصد تقلب شده مردم حکومت تحمیلی را نمیپذیرند کسیکه دستانش آلوده به خون و اشک میلیونها انسان و خانواده در افغانستان است دوباره به ریاست برسد چرا جامعه جهانی و حامیان حقوق بشر در مقابل این ظلم سکوت کرده اند واقعا
این دور از انصاف است که قاتل مردم بر مردم حکومت کند همه دنیا و جهان میدانند که اشرف غنی
در حکومتداری در افغانستان ناکام متعلق بود اگر جامعه جهانی اشرف غنی و کابینه آش را محاکمه کند و پولهای میلیاردی که توسط غنی و کابینه ملحدش دزدی شده را به کشور افغانستان مصرف کنند افغانستان آباد میشود صاحب هزاران کارخانه و فابریکه های تولیدی میشود این اشرف غنی و کابینه کثیف اش خون مردم را نوشیدند وگوشت وپوست و استخوان مردم را چولیدند اینها دیگر جیهایشان پشت میله های زندان است نه ریاست جمهوری..
رامین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است