اعلان نتایج ابتدایی انتخابات و اما و اگرها
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اشرف غنی نیز که خود را پیروز میدان رقابت انتخاباتی افغانستان می‌ داند حاضر به عقب نشینی از مواضع فعلی نیست و در این شرایط فضای مبهم و چالش انتخاباتی در افغانستان ادامه خواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۳    ۱۳۹۸/۱۰/۲ کد خبر: 161470 منبع: پرینت

بعد از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری و بالاخره بعد از اعلان نتیجه نهایی این انتخابات هرچه باشد وضعیت بیانگر آن است که حکومت آینده با دو چالش مهم یعنی صلح و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان روبرو است.

روز یکشنبه ی همین هفته پس از مدت‌ ها تاخیر و بگومگوها بالاخره کمیسیون انتخابات افغانستان، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.
براساس اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان «محمد اشرف غنی» با کسب بیش از 923 هزار رای و عبدالله عبدالله با کسب بیش از 720 هزار رای به ترتیب مقام اول و دوم را در انتخابات افغانستان دارند.

از سوی دیگر گفته می شود در افغانستان 13 میلیون و 500 هزار نفر حق رای دارند اما تنها نام 9 میلیون و 600 هزار نفر واجد شرایط رای دهی به ثبت رسیده است اما با درنظرداشت شرایط نامطمین امنیتی و عدم دلچسپی و علاقه ی مردم به رهبران سیاسیشان در این دور فقط دو میلیون و 695 هزار واجد شرایط به پای صندوق‌ های رای رفته بودند و آرای خود را به 18 نامزد انتخابات ریاست جمهوری داده بودند. از کل آرای ریخته شده به صندوق‌ های رای تنها یک میلیون و 800 هزار برگ رای معتبر تشخیص داده شده و متباقی گفته شده که تقلبی بوده است.

در مقایسه با دوره قبل که حدود 50 درصد از رای‌ دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند، اینبار میزان مشارکت رای‌ دهندگان خیلی کمرنگ بوده است. از طرف دیگر با اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اشرف غنی طی کنفرانس مطبوعاتی با حضور داشت حامیانش اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را پیروزی ملت افغانستان دانست، به گفته ی غنی امروز جمهوریت تامین شد! جمهوریت پابرجا است، جمهوریت دوام دار است و محور جمهوریت شهروندان اند و این روز جشن شهروندان است. شهروندان افغانستان این موفقیت را به‌ وجود آوردند.

از سوی دیگر اشرف غنی در واکنش به سخنان داکتر عبدالله عبدالله که این نتیجه ابتدایی اعلام شده از طرف کمیسیون انتخابات مورد پذیرش ما نیست، غنی چنین گفت، اکنون زمان آن است که همه اصول بازی را بپذیریم و در روزهای آینده که کمیسیون شکایات فیصله می‌کند باز هم تیم ما قانونمند رفتار خواهد کرد و دیگران هم باید قانونمند رفتار کنند. با سپری شدن حدود یک ساعت بعد از سخنان اشرف غنی داکتر عبدالله طی نشست خبری با حضورداشت تعدادی از حامیانش نتایج اعلام شده انتخابات را نپذیرفت و اعلام کرد بدون تفکیک آرای معتبر و مخدوش نتایج اعلام شده مشروعیت ندارد و در ضمن عبدالله عبدالله خود را پیروز این میدان دانسته به کنایه گفت ما از غنی یک چیغ قرضدار!

به گفته ی عبدالله کمیسیون انتخابات بدون رسیدگی به خواست‌ ها و اعتراضات قانونی و فنی تیم ثبات و همگرایی و دیگر تیم‌های انتخاباتی اقدام به اعلام نتایج انتخابات کرده است. از سوی دیگر عبدالله عبدالله اشرف غنی را به سوء استفاده از قدرت و استفاده از امکانات دولتی برای کارزار انتخاباتی متهم کرد. از طرف دیگر بدون وقفه دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار اطلاعیه‌ای از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرده‌ است.

این دفتر از طرف‌ های دخیل در انتخابات خواسته است تا تعهد خود را برای حفاظت و تکمیل انتخابات و محافظت از درستی مرحله نهایی این روند که توسط کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی تصویب می گردد نشان دهند. گفته می شود تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام کرده که آنها خواهان باطل شدن نزدیک به 300 هزار رای هستند.

این آرا به اساس گفته‌ های اعضای این تیم شامل 137 هزار رای قرنطینه شده است که بدون اطلاع تیم‌ های انتخاباتی وارد محاسبه نهایی آرای معتبر شده است بیش از صد هزار رای ثبت شده در خارج از زمان قانونی انتخابات (هفت صبح تا پنج بعدازظهر ششم میزان) و بیش از پنجاه هزار رای ثبت شده با تصاویر تکراری و یا عکس‌های گرفته شده از روی عکس می‌باشد.

کمیسیون انتخابات می‌گوید تفاوت آرا در محاسبه ی نهایی به دلیل تفاوت در آرای ثبت شده در کارت حافظه و آرای ثبت شده در دستگاه‌ های بایومتریک است همچنین این نهاد آرای ثبت شده در زمان خارج از جریان برگزاری انتخابات را یک مشکل فنی خوانده است. کمیسیون در مورد آرا با تصاویر مشابه توضیحی نداده است.

همچنان شماری از ستادهای انتخاباتی و نهادهای ناظر انتخاباتی اعتراضشان را به بازشماری نزدیک به 2500 محل رای دهی اعلام کردند که به گفته ی آنها دستگاه‌ های بایومتریک آنها و یا حافظه دستگاه‌ های آنها تاکنون ناپدید است.

کمیسیون در پاسخ به این اعتراضات گفت آنها هنوز در مورد معتبر یا نامعتبر بودن این آرا تصمیم نگرفتند و تنها برای بررسی سرنوشت این آرا آنها را شامل بازشماری کردند. چند روز پیش این کمیسیون اعلام کرده بود که از مجموع 1190 محل از این محلات رای دهی که آرایشان تاکنون بررسی شده است، آرای 1179 محل را باطل ساختند.

اما در مورد چالش ها:
با اعلام نتایج اولیه انتخابات و میزان بسیار پایین مشارکت مردم در این انتخابات نشان می‌دهد هر تیم انتخاباتی که بعد از بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی به قدرت برسد یا انتخابات به دور دوم برود پیروز انتخابات هرکس که باشد کار بسیار دشواری را پیش رو خواهد داشت.

1- در قدم اول باید توان این را داشته باشد تا گروه های مختلف را راضی نگه دارد، موضوعی که به عقیده ی من غیر محال به نظر می رسد.

2- از سوی دیگر، به نظر می‌ رسد با تایید نتایج اولیه از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات علیرغم وجود مدارک و شواهد عبدالله عبدالله در این خصوص و عدم پذیرش چنین نتیجه‌ای عملا افغانستان وارد مرحله پیچیده ای خواهد شد.

3- در عین حال پذیرش نظر تیم ثبات و همگرایی از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایات با توجه به فاصله ی اندک آرای او با اشرف غنی ممکن است رفتن انتخابات به دور دوم را محتمل سازد.

4- همچنین با ادامه ی چالش انتخابات، توافق بر سر برگزاری انتخابات مجدد تقریبا با توجه به مصارف هنگفت پولی هوای سرد زمستان و مشکلات برگزاری مجدد انتخابات در افغانستان و ایجاد تاخیر در روند صلح غیرمحتمل است.

5- اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اشرف غنی نیز که خود را پیروز میدان رقابت انتخاباتی افغانستان می‌ داند حاضر به عقب نشینی از مواضع فعلی نیست و در این شرایط فضای مبهم و چالش انتخاباتی در افغانستان ادامه خواهد داشت.

شاید بعضی از دوستان از من بپرسند که راه حل چیست؟ با درنظرداشت بحران فراگیر پیش آمده نه تنها من، هیچ کس نمی تواند آینده افغانستان را که به کدام طرف خواهد رفت چه مثبت و چه منفی پیش بینی کند چون در سرنوشت افغانستان تنها داخلی ها نقش کلیدی ندارند بلکه تصامیم خارجی ها نیز گاهی چالش زا و گاهی حلال مشکلات است.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
نتیجه ابتدایی
نظرات بینندگان:

>>>   در کشور که قانون و حاکمیت قانون نباشد پروسه های ملی به سلیقه یک شخص تغیر می کند به مردم و خواست مردم توجه صورت نمی گیرد در انتخابات سال 1398 از 35 میلون نفوس کشور صرف کمتر 1 ملیون اشتراک کردند و در انتخاب زعیم مملک سهم گرفتن البته باقی مردم که یک طیف بزرگ را تشکیل می دهند همه از شرایط فعلی مایوس و نا امید شده اند آنها فکر می کنند که همه روی منافع شخصی خود کار می کنند کشورهای خارجی تصیم جدی برای ریشه کن شدن فساد و جنگ ندارند همه موضوعات مهم را به افغان ها سپرده اند خارجی میداند که این افغانها هیچ وقت باهم اتحاد و اتفاق ندارند همین بهانه خوب به دوام حکومتداری شان است البته این یک نقطه ضغف است همین نقطه است که کشور را بد بخت ساخته به گفته آب را خت کن ماهی بگیر همه در این جاه پی ماهگیری تلاش دارند.

>>>   چرا انتخابات افغانستان یک نمایش مسخره است. در کتاب "افغانستان و جهان در قرن ۲۰ و ۲۱ از طرزى نقل و قول مى کند: "پادشاه بزرگ قوم محمد زايى پدر تنخواه كريم است همه قوم جليل كه بر خاندان سنيه أفغانيه منسوب است تنخواه سنيه دادند. تنخواه سنيه اينست كه هر فرد از افراد ذكور اين قوم همين كه از سن طفوليت به سن بلوغ مبلغ چارصد روپيه کابلى همین منوال برای صنف اناثیه سه صد روپيه مقرر شده است.
بلى
براى تورانتبار وهندو سيک جزيه!!!
نفرين بر حاکمان افغان پشتون- پشتون افغان از نسل کش و غارتگر هند تا وتا اوغنى امروز
چه شاه ! چه کم و نيست و چه ديو کرات!
افغان حاکمان افغان جور شدنى نيست
ستان ام مى ستانم! افغان ات به تو زيبنده است افغان براى من زننده ومنحوس وکاذب است
اما اظهارات، رویاها، امیدها و آرزوها واقعیت ها و اقدامات براى چنين آرزوهاى متفاوت در سوى متخاصم حقايق و واقعيتهاى گذشته قرار دارند. تاريخ 19 ساله انتخاباتى افغان ستان باحاکميت باداران اصلى حاکمان افغان يعنى ايالات نتوانست يک انتخابات پاک را به انجام برساند و 19 سال پس از اين ايالات متحده امريکا قادر نخواهد بود يک انتخابات باآروزهاى شروندان ستانم منجمله مردم با نام صادق پشتون ونه کاذب انجام دهد.
1- کشور یا دولت افغانستان به هزارن فرسنگ دور از قانونی بودن و نظام مشروعيت افتاده است.
روش ها و آمادگی های انتخابات بر اساس روش ها، ابزارها و امکانات دولت قانونى و مشروعت دولتى نبودند، بلکه بر مبنای نتایج دلخواه حاکمان قبل از انتخابات و نه بر مبنای حکم شروندان و انداختن کاغذ راى در صندوق يا پيش از پيش ٬ قبل از راىگيرى تعين شده و مى شود. انتخابات يک مانور و خرسکبازى عمل مضحک و خنده آور وهجو و طنزآميز مسخره (farce) است .
2- کشور یا دولت افغانستان مستقل نيست و سر پاى خود استاده نيست نه تنها که استقلال ندارد شريان حياتى اقتصادى و نظامى اش در خرطوم قطره چکان بويژه امريکا بسته است.
3- انتخابات فقط و فقط يک برگ درخت خرما در شرمگاه رييس جمهور است وهمه وبازيها و عمليات و تقلب و دستکارى براى اکثريت سازى و موفقيت حاکمان پشتون اند تا ادعاى کاذب شان مبنى بر اکثريت بودن "پشتون" بدون آمارگيرى واقعيت جلوه کند.
4- انتخابات در جو آمن و جاى آرام امکان پذير است.
«مشروع سازی" به یک پدیدۀ نامشروع موجب می‌شود که نمایندگان آی اس آی و طالبان در صالون‌های بین المللی مورد قبول دیپلومات‌ها قرار بگیرند.
بادار زاده ها که به برده گان پدر وپدرکلان هميت نمى داد وخود مانند چپ و راست اينطرف وآنطرف کش و مش مى شد مانند لاشتک يا پلاستيک در تدارک تالارسازى تروريستهاى طالبان دست کم بازى نکرده است. آنها در کرسى هاى اساسى و عمده دولت و حکومت حاکمان پشتون بالا شده بود حاکمانيکه باداران شان امريکا در قدم اول تهداب مشروعيت بخشيدن طالبان را در سطح بين الملى داد. مگر من که قوم افغان يعنى پشتون نيستم طالبان را برادر وافغان پشتون خواندم و يا رييس جمهور هاى فريادستان
آيا من گفتم که با تروريسم طالبان صلح و صفا کن يا حکومات آمريکا و آلمان? آلمانيکه همين باداربچه ها در آنجا تربيت سياسى شد?
آيا من در قطر براى طالبان دفترساختم يا امريکا با عربهاى وهابى?
بلاخره خلیلزاد و علی احمد جلالی و کرزى و غنى شاه شجاع هاى امريکا طالبان را در قندهار اساس گزارى کردند چون ايشان افغان پشتون اند
کشور حکومت و دولت به نام افغانستان (معنى و مفهوم ناله و فريادستان) مشروعيت ندارد.
نامشروعى و غير قانونى بودن اش پيوند ناگستنى با عدم استقلال اش يعنى عدم استقلال نظامى٬ عدم استقلال سياسى٬ عدم استقلال اقتصادى٬ عدم استقلال سياست خارجى و داخلى استقلال فرهنگى.
چون اين کشور ساختگى يک کشور حايل است و حکومات اش به ساز بيگانگان چه انگليس و چه روس و چه اکنون امريکا مى رقصند.
-سرنگون باد حاکمان نامشروع کوديهاى زنجيرى امريکا
-لغت افغان از ستان حذف شود
اشغالگران فوران از سرزمين رستم و بهمن و اسپنديار و دارا بيرون شوند
اشغالگران فوران غلامان خود را از ستان و شهرستان و دهستان ما با خود ببريد!
علی احمد جلالی و زلمی خلیلزاد وغير لاشه هاى متحرک بيش نيستند.

>>>   از چار چيز بايد حذر كرد، "ديوار شكسته"، "سگ درنده"، "زن سليطه" يا "شلیته" و "همه کارهاى افغانيه"
"همه کارهاى افغانيه" : انتخابات افغانيه اکنون:
زن شليته افغان کرد
چيغ زد و داد وبيداد کرد.
دشنام به غير پشتون کرد
چون تنخواه از امريکا تمنا کرد
نتايج انتخابات بيان کرد
غنى تنخواه گر امريکا را راهبر فغان کرد
وى را با راى هاى قلابى با شليتگى کامياب کرد
امريکا را خوشحال کرد

انتخابات تقلبى و جعلى ( افغانى) ریاست جمهوری افغانستان پس از سه ماه اعلان شد؛ غنی با 923 868 راى (خوب نگاه کنيد کمتر از يک ميليون) برنده است.
فرض کنيم تخمين جمعيت افغانستان با 35 ميليون درست باشد. فرض کنيم 50 در صد شان زيرسن 18 ساله باشد. پس 17,5 ميليون جمعيت افغانستان واجد شرايط راى دادن است . و پشتون يا اوغنى هم اکثريت? حزب گلبدين حکمتيار نيم ميلون جمعيت هوادار دارد. تقلب است. صدها هزار تاجيکان با پدرام بودند.
گلبدين به صدها هزار هوادار داشت. صدها هزار نه تنها تاجيکان با پدرام بودند.
* نام کشور افغانستان - افغان کيست? پشتون
اصطلاح "افغان" به معنای واقعی کلمه به معنای فریاد و ناله، گریه ، تاسف زدن ، افسوس ، زوزه ، وای ، التماس ، ناله کردن ، گول زدن ، شکایت، غالمغال، قيل و قال ، واى ويلا ، داد و بيداد و چيغ ، شيون و هنگامه، غوغا، شور و مشغله، نعره آوازهای بلند پی هم و درهم ، بانگ، هیاهو،واه ويلا و شکايت فغ و فغان و افغان است
پس اين خانه از کل ملتهاى هندوکش است? نى اين "پشتونخانه" است
در انتخاباتی که بودجه آن را بادران خارجی حاکمان"پشتونخانه" می پردازند و نظارت آن را هم همين بادران حاکمان "پشتون " يا افغان ملت فاشيستى می کنند و نتیجه آن راه هم بادران خارجی شان تعیین می کنند، رييس جمهور و همه والى هاى شان راانتصاب مى کنند اين را دموکراسى ناميد? و يا ديکتات باداران اشغالگران حالمان اشغالگر پشتون . اين نظام افغانى را ديکتاتورى مطلق ناميد. قوه چارم دولت آلمان روزنامه هاى آلمان نگاريدند که ايالات متحده امريکا و 49 کشور ديگر ومنجمله آلمان براى سوق دادند افغانستان به سوى دولت قانونى و نظام دموکراسى در کشور افغان ناکام شد. رييس نهاد مذهبى آلمان در سال 2010 گفته بود: " در افغانستان هيچ چيز خوب نيست" اين خانم مورد پيگار قرار گرفت. اکنون پس از ده سال اکثريت مردم آلمان از دولت ناکار آمد افغانستان متنفر است. در سال 2001 که دولت آلمان در جنگ عليه تروريزم و براى آزادى زنها ... نظام دموکراسى وغيره مبارزه مى کند:"
انتخابات تقلبى و جعلى و افغانى سرانجام به انتصابات واقعى باداران حاکمان پشتون مى انجامد.
خوشى به "شلیته" و حاکمان پشتون در خانه اشغالى!
همدرى به مردمان اصلى اين خانه تورانى وهندوايرانىانتخابات تقلبى و جعلى و افغانى سرانجام به انتصابات واقعى باداران حاکمان پشتون مى انجامد.
خوشى به "شلیته" و حاکمان پشتون در خانه اشغالى!
همدرى به مردمان اصلى اين خانه تورانى وهندوايرانى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است