افغانستان نيازمند نظام فدراليسم
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۵    ۱۳۹۸/۱۰/۲ کد خبر: 161479 منبع: پرینت

مجموعه ای از قلمرو يا ايالت ها متحد مي شوند و به نمايندگي از خودشان يک نظام مركزي قدرتمند را شكل مي دهند و قانون قدرت ايالت ها و نظام مركزي را مشخص و تعيین مي كنند. ايالت ها تقريبا نيمه مستقل و داراي اختيارات ويژه هستند و هريک براساس شرايط زباني، مذهبي، سياسي، اقتصادي و... در مناطق خود قانون وضع مي كنند.

امروزه بسياري از كشورهاي بزرگ مانند روسيه، استراليا، كانادا، آمريكا، برزيل، هند، آلمان و... داراي نظام فدراليسم هستند. از آنجا كه خراسان زمين يک كشور چند قومي و بحران خيز است كشكمش ها بيشتر ميان دو زبان و فرهنگ متفاوت «افغاني(پشتو) و پارسي» يكي به عقبگرايي ديگري به آينده گرايي مي پردازد به اين علت تاكنون قرباني هاي زيادي مردم ما داده اند و درعين حال از زمان تاسيس اين جغرافيا به علت اختلافات داخلي يک كشور تقريبا اشغال شده بوده است و حاكمان از سر ناچاري به نيروهاي خارجي تكيه زده اند كه متجاوزان براساس منافع خودشان رو آتش اختلافات قومي زباني و مذهبي نفت مي ريزند تا مردم درميان شعله هاي آتش اختلافاتشان بسوزند و نتوانند در مورد كشورشان تصميم مشترک بگيرند و اشغالگران در آنسو تعیين كننده سياست هاي داخلي و خارجي باشند.

در چنين شرايطي هيچكس به اندازه پشتونيست هاي اجير آورده شده از غرب در خدمت آنها نبودند و نيستند اگر مردمان هر منطقه تصميم گيرنده ی مناطق خود باشند اولين كسانيكه بايد بساط خود را از اين كشور جمع كنند همين پشتونيست ها ی نظير غني و... هستند زیرا حتي اين وطن فروشان جایگاهی در مناطق خود ندارند آنگاه وطن پرستان جايگزين خيانتكاران مي شوند و مردم اين سرزمين برادرگونه در كنار هم زندگي مي كنند.

امروزه افغانستان آماده ی تولد فدراليسم است و از آن بايد حمايت كرد. فدراليسم شدن افغانستان تضمين كننده يکپارچگي، صلح، امنيت و ثبات است در غيراينصورت بايد آماده ی تجزيه افغانستان باشيم!

نظام هاي فدراليسم اصولا ساختارشان يكي است اما شرايط متفاوت دارند. افغانستان مي تواند با الگو برداري از آنها و يک نوع تغيیر و تحول در ساختار خود براساس شرايط خاص يک نظام فدراليسم متفاوت مبني بر خواست همه ی اقوام بسازد تا همه خود را در آن نظام بيابند و مرهمي باشد به زخم هاي رنج ديده مردم اين سرزمين جنگ زده...

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
نظام فدرالیسم
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان نیازمند نظام سلنت مطلقه موروثی است تا هیچوقت ضرورت به انتخاباتومصارف وجاروجنحجال نباشد
ر

>>>   خواهان فدرایلزم دشمنان ماست باید ازهمین روز نشنانی شوند و روزی هم حساب کیری شوند
حسن

>>>   بسیار عالی دقیا فدرالی مردم سالاری ودموکراسی واقعی است.
عبید.

>>>   همین الآن فدرالی داریم
1(فدرالی قدرت بزرگ مرکزی پشتونها
2)فدرالی طالبهای پشتون
3(اقلیت مطلق و ناچیز غیر افغانها که بلطف افغانها حق زندگی در افغانستان دارند اگر هم بخواهند هرکدام توطیه کنند شیران پشتون آنها را از وطن افغان ها اخراج کرده و به وطن های اصلی خود روان شوند
تاجکستان ازبکستان ترکمنستان و ایران و..
گلاحمد استانکزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است