فدرالیسم تنها راه رسیدن به عدالت
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۶    ۱۳۹۸/۱۰/۲ کد خبر: 161482 منبع: پرینت

هميشه از بخش بخش شدن كشور و اداره كردن آن توسط مردمان آن مناطق و در مجموع زير سايه ی يک دولت مركزی هراس داشتيم و نگران اين بوديم مبادا اين مقدمه ی تجزيه ی سرزمينمان باشد اما حالا مشخص شد اين نوع ساختار نه تنها باعث تجزيه كشور نمي شود بلكه در شرايط شكننده و بحراني كه همه را درگير مي كند براي جلوگيري از تجزيه لازم و تضمين كننده حيات جغرافياي كنوني است از اينرو لازم است بسوي فدراليسم شدن حركت كنيم و هر منطقه اداره خود را داشته باشد و در مجموع يک دولت مركزي قوي داشته باشيم.

بنظر من بايد كشور به پنج بخش جنوب-شمال، شرق-غرب و يک بخش مركزي اداره شود و مردمان هر مناطق از آزادي كامل برخوردار باشند تا بتوانيم از اين نوع كشمكش ها در زمان انتخابات كنوني و بحران هاي اجتماعي و درگيري هاي قومي جلوگيري كنيم و در رقابت سالم براي رشد و رفاه مناطق بجاي درگيري ها و تضادها استفاده كنيم.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فدرالیسم
تجزیه افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار نظر عالیست درنظام فدرال مردم سالاری ودموکراسی واقعی حکمفرما میباشد.همه اقوام کشور برابر ومتساو یالحقوق میباشند.برتری جویی قومی نمیباشد.همه باهم برادر وار زنده گی میکنند فاشیسم نیست..

>>>   بله دقیقاً پاکستانی ها واقعی تر و شفافتر عمل کردند و ایرانی ها بیشتر تخریبی عمل کردند تا فقط نفاق عمق بگیرد و بازار ایران بزرگتر بماند.
مهاجر در ایران حتی ۴۰ سال زندگی کرده و تا اشتراک در جنگ عراق نیز همکاری و سازندگی ها داشته ولی از میلیون ها نفر حتی یکی هم تابعیت نگرفته ، یک متر زمین یا یک وسیله نقلیه و دکانداری بنام خود نداشته ، با یک همسطح محاسبه شده ، و ... و در داخل افغانستان نیز شاید فقط در دو سال اخیر به اندازه ۴۰ سال پاکستان، از خود هزینه کرده(خصوصاً در جنگ نرم و عدم حسن همجواری)!
موسوی بلخابی

>>>   نظر نیک بجا قابل قبول اکثریت مردم افغانستان است
فضلی

>>>   بیدار شو از خواب خرگوش ، آسمان نمیغلتد .
این خوابها را در ته جکستان ببین .
مگر برایتان ثبوت نشده که افغان هیچ نوع خودمختاری را ولو از هر جناحی که پیشنهاد شود نمیپذیرد ، چرا درک نمیکنید .

>>>   تا که فاشیزم عاقل نشود مشکل ادامه دارد.

>>>   درد مارا تقسيم وطن به پنج بخش درمان نميكند. باز هم در بين خود جور نميآييم. همين حالا ميبينيم كه پشتونها به دراني و غلجايي، به قندهاري و مشرقي وغيره ، تاجك ها به پنجشيري، مزاري، بدخشاني، هراتي و غيره، ازبكها به دوستمي ، گلي، قيصاري، غضنفري وغيره، هزاره ها به دانشي، محققي، خليلي و غيره تقسيم شده اند و هركدام تشنه خون يك ديگر هستند. اين پنج بخش باز هم أرام نميمانند. ما به مردم با تقوي، دانا، با اهل، متعهد و دلسوز ضرورت داريم. اين كاملن بي تفاوت است كه از كدام قسمت افغانستان باشند. معيار بايد شايسته سالاري، تعهد و وطندوستي با تفكر ملي باشد. چيزيكه متأسفانه در حد يك خيال پلو باقي خواهد ماند. سنگ تهداب اين وطن متأسفانه قومي مانده شده. احمد شاه دراني وقتي قدرت را گرفت، حكومت را قومي تقسيم بندي كرد كه اين سلسله از همان وقت تا حال دوام دارد.

>>>   بهترین راه فدرالیسم شدن است اکثریت قبول دارند ونقشه های شوم فاشیزم کمتر عملی میشود واین کار برابری وبرادری واتحاد می اورد تنها راه همین است
حامد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است