دموکراسی در افغانستان وجود ندارد که نوپا باشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۰    ۱۳۹۸/۱۰/۲ کد خبر: 161483 منبع: پرینت

نه، دموکراسی افغانستان نوپا نیست که نیاز به رشد داشته باشد آنگونه که برخی افراد خوش نیت تصور می کنند.

دموکراسی در قدم اول قبولی یک سلسله ارزش هایی است که نه تنها از قواعد حقوقی سرچشمه می گیرد بلکه یک اصل سیاسی است در این هنگام دموکراسی به یک جهان بینی ارزش ها مبدل می شود پذیرش این ارزش ها در زمینه ی سیاسی به معنی این است که هیچ کس صاحب قدرت نیست، قدرت به مردم تعلق دارد که آن را بطور موقت به نماینده یا نماینگان خود تفویض می کند و در برابر مردم مسوول و جوابگو می باشند.

انتخابات افزاری است که بوسیله ی آن شهروندان کاملا آزاد و زیر هیچ قیدی برای شخص، حزب یا برنامه ی دلخواه خود رای می دهد در یک دموکراسی آزادی بیان مطلق است. فقط قانون موردقبول همگانی می تواند برخی از این آزادی ها را در برخی شرایط موقتا محدود سازد​ نه فشار سیاسیون و دولتمداران. در یک دموکراسی محاکم و قضا کوچکترین وابستگی به حکومت یا رییس جمهور ندارد.

در چنین نظامی مردم قدرت قضاوت و انتخاب میان دیدگاه های مختلف و متضاد را دارد آنچه که این ارزش را جان می بخشد وجود احزاب سیاسی با برنامه و تشکیلات است که دولت فعالیت آنها را تامین می کند زیرا بخشی از عامل محرکه دموکراسی اند. در یک دموکراسی اکثریت مالک دولت نمی شوند اقلیت حقوقی دارد که قانون اساسی آنها را تضمین می کند. احترام اقلیت توسط اکثریت یکی از ارزش های مهم دموکراسی است مردم شهروندند، تعلق قومی یا مذهبی آنها امر خصوصی می باشد و در اداره ی مملکت هیچ تاثیری ندارد.

یکبار که ما به ارزش های دموکراسی آشنا شدیم و به آن ایمان آوردیم ما مسلط به فرهنگ و اعتقادات دموکراتیک می شویم و اگر انتخابی برگزار کردیم اصل برابری، آزادی، صداقت و شفافیت رای مردم را احترام می کنیم. اگر سه یا شش ماه بعد از رای گیری مردم منتظر نتیجه ی انتخاب می مانند نه بخاطر این است که شمردن یک میلیون رای وقت زیاد می خواهد، نه برای این است که راه هایی را بیابند تا کاندید شکست خورده را پیروز اعلام کنند.

در دموکراسی ها که تقلب اصل سیاست انتخابی نیست نتایج انتخابات یک ساحت به حد از بسته شدن حوزه های رای محلوم اعلان می شود. به ندرت شکایاتی در حاشیه ممکن است بوجود آید که "شورای قانون اساسی" در مورد آن تصمیم می گیرد؟ انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در افغانستان به هیچوجه مشق دموکراسی نیست. مشق تقلب و فریبکاری در روند انتخابات است.

تنها امری که می تواند جرم دولتمردان افغانستان را کاهش بخشد این است که آنها این نظام و شیوه حکومت کردن را بلد نبودند و نمی خواستند. کشور حاکم و
جامعه بین الملل این نظام را تحمیل نمودند و در افغانستان یک نظام دموکراسی بدون دموکرات را بوجود آوردند.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دموکراسی
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است