نژاد رهبران فایده ای به حال آن قوم ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۷    ۱۳۹۸/۱۰/۲ کد خبر: 161492 منبع: پرینت

با هر دور انتخابات تنها امیدواری من این است که در افغانستان، مردم و مفکوره ها از موضوع نژاد به دور شده و به سمت دموکراسی، توانایی و ظرفیت یک سیاستمدار تعهدش به سمت کشور و ملتش و برنامه هایش حایل گردد.

اگر یک مقام و رهبر و رییس پشتون باشد یا تاجیک و هزاره و ازبک چه فایده ای به آن نژاد می رسد اگر ظرفیت اداره تمام کشور را نداشته باشد، اگر یک رهبر مفکوره قومی داشته باشد و ولایتی و فکر کند و دو سه ولایت را آباد می کنم و دو سه ولایت را برباد، باز هم نمی تواند رفاه نژاد خود را تامین کند چون افغانستان یک کشور است و نه یک خطه که چند ولایت آن به شکل جداگانه پیشرفت کند و چند ولایت آن عقب بماند ولی کشور آرام و در رفاه باشد.

اگر نژاد بنظر شما مهم است و فکر می کنید که اگر هم نژادتان بر سر قدرت باشد سبب پیشرفتتان می شود، از بدو استقلال افغانستان، روسای جمهور همیشه پشتون بودند ولی من انکشاف شایانی در ولایات هموطنان پشتون نشین ما نیبینم، بدبختانه بیشترین رنج و فلاکت در همان ولایت ها است که از مواد مخدر آغاز تا پولیو و حضور گروه های ترورستی مانند داعش و یا طالبان می انجامد. کودکان معصوم آن مناطق حتی مکتب و امکانات تحصیلی درست را ندارند و فقر و بی سوادی در آن بیداد می کند.

اکثر رهبران نژادی دیگر نیز که به نام تاجیک و هزاره و ازبک و غیره بر سر قدرت هستند، کار برای نژادها و ولایات خود نکرده اند بنابراین تا همه ی شما نژادی فکر کنید انتظار پیشرفت را در سرزمین خود نداشته باشید، همان کاسه خواهد بود همان کوزه.

حال یکصد سال بعد از استقلال افغانستان بیاید به شعور و ظرفیت و توانایی و قدرت رهبری و تعهد یک فرد به سمت کشورش بپردازیم نژاد یک رهبر، نه دردتان را دوا می کند، نه باعث پیشرفتتان می شود و نه رفاه قسمی را به ولایاتتان می آورد یک دلخوشی واهی است که سال ها است بخاطر آن مردم کشته شدند و هیچ دستاوردی هم برای هیچ نژادی نداشته است.

لینا روزبه حیدری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومیت
رهبران
نظرات بینندگان:

>>>   خواهر گرامی ام لیناجان روزبه
خداوند به قلم شما برکت کند که درد دل اکثریت هموطنان ما که از ناحیه رهبران فرصت‌طلب شان در این چهار دهه رنج می برند و از شعار های قومی شان به ستوه آمدند، با جملات خیلی زیبا ابراز نمودید. الله متعال همه نویسندگان افغان بالاخص آقای گل امیری را هم توفیق عنايت فرماید تا اقوام عزیز مان را که در حقیقت هر کدام شان یک گلی از بوستان افغانستان اند، وصل نمایند، نه فصل.
مؤفق و مؤید باشید!
حسیب از آلمان

>>>   هیچ قوم بجز از اقوام ۷۰ گانه اوغان قوم پرست متعصب فاشیست و جاعل نیستند تنها همین اوغان ها هستندکه همیشه فریب خورده هرکه دغه گفت را آدم شمار کرده بعد بابا صدا نمودند اما امروز عقب مانده ترین مردم و بی سواد ترین مردم کشور ما اوغانها هستند اما هنوز هم درس عبرت نمیگیرند بالای همان خر که گذشته گانشان سوار بودند هنوز هم سوار هستند و میدانند که خر آنهارا به جهنم سوق میدهد نه جای دیگر

>>>   اشرف.غنی بهترین گزینه برای مردم افغانستان روزانه۱۶ساعت.کار میکند
عبدالله خان بهترین گزینه برای باختن بازی برده رو میبازه
nabij.jaghori

>>>   اينها تيكه دراني هستند كه از تكت قومي، مذهبي ، لساني ، سمتي و غيره استفاده سوء ميكنند و خودرا به مال و منال ميرسانند..مشكل در ما مردم است كه چرا سرنوشت خودرا در دست چند تيكه دار معامله گر داده ايم. ما ميبينيم كه جهاد برحق و خود جوش مردم را ، تيكه داران فروختند و آنرا به جهاد غنيمت وقدرت و پول تبديل كردند. در وقتيكه خودرا در خطر ميبيند ، باز جهاد مردم را اينها دوباره به رخ مردم ميكشند. ما هنوز هم پشت سر شان روان هستيم. واه بحال ما مردم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است