سیاست‌ های قومی عامل ایجاد جفرافیای سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۱    ۱۳۹۸/۱۰/۳ کد خبر: 161496 منبع: پرینت

بربنیاد نتایج نخستین انتخابات ریاست‌ جمهوری، اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو نامزد پیشتاز این انتخابات رای دهندگان را درافغانستان به دو بخش تقسیم کرده‌ اند.

به گزارش طلوع، شماری از نهاد‌های ناظر بر انتخابات می‌ گویند که سیاست‌ های قومی دسته‌ های انتخاباتی از علت‌ های ایجاد این جغرافیایی سیاسی، قوم محور در افغانستان شده است اما کمیسیون انتخابات می‌ گوید که این آرا در نتیجه ی پیکارهای انتخاباتی به دست آمده است.

در فهرستی که کمیسیون انتخابات پخش کرده است، دیده می شود که عبدالله عبدالله در هجده ولایت در شمال، شمال شرق، بخش‌های مرکزی و غرب به دست آورده است اما اشرف غنی در شانزده ولایت در بخش‌های جنوب، شرق و جنوب شرق، بخش‌ های مرکزی بشمول کابل بیشترین رای را دارد اما این گونه تقسیم رای و ایجاد جغرافیایی سیاسی برخاسته از چیست؟

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در اینباره گفت: «تکت‌ های انتخاباتی را که اینها تشکل می دهند، همه اش براساس مسایل قومی است، در راس کی باشد، معاون اول کی باشد، معاون دوم کی باشد و در حوزه ی کمپاین‌ های انتخاباتی اگر شما ببینید، ساحاتی که اینها می روند کمپاین می کنند بسیار مشخص و معلوم است.»

تقسیم رای میان این دو نامزد در انتخابات امسال در مقایسه با انتخابات گذشته ریاست جمهوری بسیار متمرکز شده است. در انتخابات گذشته ی ریاست‌ جمهوری رای اشرف غنی در فاریاب بیشتر از عبدالله عبدالله بود و رای عبدالله عبدالله در نورستان بیشتر از اشرف غنی بود.

اما نامزد پیشتاز اعتماد چند درصد از شهروندان کشور را به دست آورده است؟
برای انتخابات ریاست‌جمهوری در حدود 9.5 میلیون تن ثبت نام کرده بودند اما در نهایت تنها بیش از یک میلیون و هشتصد هزار رای در نتیجه ی نخستین معتبر اعلام شد که بر این اساس نامزد پیشتاز 50.46% آرا را به دست آورده است و این رقم کمتر از 10% شمار کلی ثبت نام شوندگان است اما بربنیاد جمعیت تخمینی 32 میلیونی افغانستان، نامزد پیشتاز اعتماد تنها کمتر از سه درصد مردم را به دست آورده است.

دو واپسین انتخابات ریاست‌ جمهوری در افغانستان از پرچالش ترین انتخابات‌ افغانستان به شمار می رود که بیشترین زدوبندهای سیاسی را به همراه داشته است.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
سیاست قومی
جغرافیای سیاسی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است