توافقنامه آتش بس با مشکلاتی همراه است
مقامات آمریکایی اصرار دارند تا گروه طالبان برعلاوه آتش بس ده روزه همزمان اعلان نمایند که حاضرند با دولت افغانستان مذاکره نمایند اما طالبان می گویند بعد از تاریخ خروج نیروهای خارجی شیوه ی مذاکره تاریخ و مکان آن مشخص خواهد شد نه حالا 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۴    ۱۳۹۸/۱۰/۴ کد خبر: 161523 منبع: پرینت

چندی قبل هیات سه نفری طالبان تحت رهبری مولوی شهاب الدین دلاور به پاکستان رفته بودند تا نظریات مقامات پاکستانی و رهبران خویش را در مورد آتش بس موقت بدست آورند. حالا این هیات دوباره به دوحه برگشته و گفته می شود که توافقات نسبی برای یک آتش بس موقت نیز بدست آمده اما به باور من امضای توافقنامه این آتش بس تاکنون مشکلات ذیل را با خود دارد بدون حل این مشکلات آسان بنظر نمی رسد که توافقی صورت گیرد.

1- هیات آمریکایی می گوید نخست شما یعنی طالبان آتش بس ده روزه را اعلان کنید بعد ما توافقنامه خروج قوت های خود را با شما امضا می کنیم اما برعکس چون اعتماد همه جانبه ای وجود ندارد طالبان می گویند اول توافقنامه خروج قوت های خارجی امضا شود بعدا ما آتش بس موقت را اعلان می کنیم.

2- به عقیده ی من اگر به آتش بس موقت ده روزه توافق صورت گیرد با این آتش بس طالبان انتظار دو نتیجه را که یکی به نفعشان و دیگری به ضرر آنها است باید داشته باشند.

الف: اگر طی این ده روز آتش بس موقت از طرف طالبان در هیچ نقطه ای از افغانستان نقض نشود و در سرتاسر کشور عملی گردد آن وقت در سطح ملی و بین المللی قوت اتحاد و فرمانبرداری طالبان را از هیات طالبان در قطر نشان می دهد که باعث تقویه و قدرت طالبان می گردد.

ب: اگر طی این ده روز در داخل افغانستان آتش بس در گوشه و کناری عملی نشود، زدوخورد صورت گیرد و ثابت شود که کار طالبان است آنگاه عدم اتحاد و نبود اطاعت از رهبری هیات طالبان در قطر و چند دستگی گروه طالبان را نشان می دهد اینجا است که حیثیت اعتبار و طالبان در سطح ملی و بین المللی منحیث یک گروه ملحد ضرب صفر می شود.

3- همچنان مقامات آمریکایی اصرار دارند تا گروه طالبان برعلاوه آتش بس ده روزه همزمان اعلان نمایند که حاضرند با دولت افغانستان مذاکره نمایند اما طالبان می گویند بعد از تاریخ خروج نیروهای خارجی شیوه ی مذاکره تاریخ و مکان آن با دولت افغانستان و گروه های دیگر سیاسی و اجتماعی افغانستان مشخص خواهد شد نه حالا.

4- از طرف دیگر تا همین لحظه طالبان نپذیرفتند که با دولت افغانستان منحیث دولت مذاکره نمایند بلکه اصرار دارند با گروه های مختلف با افغانستان مانند نشست های قبلی مذاکره کنند حکومت افغانستان نیز می تواند جزیی از مذاکره کنندگان باشد نه منحیث دولت.

5- جهت تحلیل و ارزیابی همه جانبه آنچه که در فوق از آنها تذکر به عمل آمده است ساعت 10:30 امشب به وقت افغانستان در تلویزیون خورشید من یکجا با حشمت غنی احمدزی برادر رییس جمهور و عبدالبصیر سالنگی والی قبلی ولایت فراه صحبتی داریم. خدا عاقبت این صحبت جنجالی و این جر و بحث ما را بخیر داشته باشد.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
مذاکره
آتش بس
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان نه افغان هستند و نه مسلمان صلح با طالبان قاتل مردم بیکناه ما جفا و خیانت به شهیدان مردم ما هستند که توسط طالبان شهید شدند جنس و ریشه طالبان را مانند ریشه کمونست باید ازبین برد ونابود و مردار کرد
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است