از تجاوز قهری تا تجاوز دوستی
شوروی رفت جایش را امریکا و حامیانش پر کرد، در آن جنگ اگر مستقیم تلف شدیم در این جنگ به واسطه انفجار و انتحار قربانی میشویم. این است لطف کشورهای بیرونی در افغانستان 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۱    ۱۳۹۸/۱۰/۶ کد خبر: 161553 منبع: پرینت

به تعقیب کودتای کمونیستی ۷ثور ۱۳۵۷، نیروهای اتحاد جماهیر شوروی درست چهل سال پیش یعنی در ۶ جدی ۱۳۵۸ وارد افغانستان شدند. این موارد انکار ناپذیر است که در مجموع بیشتر از صدهزار سرباز روسی در افغانستان جنگیدند، تعدادی کشته و تعدادی هم مجروح و معلول شدند. در ماه می 1988 اتحاد شوروی تصمیم به بیرون کردن نیروهایش از افغانستان را گرفت و در طی دوره ای ده ماهه نیروهایش را تخلیه نمود.

این درست به همان نتیجه ای منجر شد که یک دهه پیش از آن ایالات متحده آنرا دقیقآ برنامه ریزی کرده بود. امریکایی ها که به اهداف عظیم خود رسیده بودند، سریعآ پول، منابع تغذیه و توجه خود را از افغانستان قطع کردند. رییس سابق سازمان سیا در سال 1996 در خاطراتش می نویسد " این یک پیروزی عظیم بود. در این شرایط افغان ها می توانستند به جنگ هایشان با یکدیگر ادامه دهند – و اصلآ برای کسی اهمیت نداشت." صدمه ی که از این ناحیه متوجه افغانستان شد این بود که هزاران افغان در این جنگ از اثر بمباران ها، بسیاری از گرسنگی، و دیگران در میانه جنگ و درگیری جان باختند. افغانستان در دامان هرج و مرج رها شد. قبایل و گروه ها هنوز درگیر جنگ بودند. ملیون ها نفر به پاکستان و ایران پناهنده شدند. خلاصه کلام اینکه شوروی از یگانه لشکرکشی که هیچ سودی نبرد؛ لشکر کشی به افغانستان بود.

از زیرِ چکه به زیر نوه دان؛
بعد از حادثه یازده سپتامبر ۲۰۰۱ امریکا به هدف مبارزه با تروریسم، گسترش دموکراسی و مسایل حقوق بشری و کمک به بازسازی افغانستان وارد این کشور شده بود، اما حالا بعد از نزدیک به دو دهه احساس میشود که امریکا هم بلآخره پاه بجای خط شوروی خواهد گذاشت و افغانستان را ترک خواهد کرد و از این کشور خیری نخواهد دید و دست خالی بخانه برخواهد گشت. ولی ما افغانها تلاش کردیم، قربانی دادیم یک ابر قدرت را بیرون کردیم ولی در عوض آن ده ها کشور دیگر آمدند که باز هم مردم ما هر روز در خاک و خون میغلطند. شوروی رفت جایش را امریکا و حامیانش پر کرد، در آن جنگ اگر مستقیم تلف شدیم در این جنگ به واسطه انفجار و انتحار قربانی میشویم. این است لطف کشورهای بیرونی در افغانستان.

امریکا طولانی ترین جنگی را که در خارج از مرزهایش بدون هیچ دستآوردی تجربه کرد؛ جنگ افغانستان بود. افغانستان یگانه کشوری است که از بیشترینی کشورها در آن سرباز حضور داشته است. افغانستان یگانه کشوریست که سربازان کشورهای مختلف در آن کشته شده اند یعنی تقریبآ از بیشتر از 40 کشور. افغانستان در کنار عراق، کشوریست که بیشترین حملات انتحاری در آن صورت گرفته است. افغانستان در کنار عراق و سوریه بیشترین بیکار و مهاجر را داشته است.

بقول جورج اورول "شاید مبالغه باشد اما جنگ چشم و دل مردم را باز می کند، گر چه آنها را به سوی پوچی هم می کشاند، اگر جنگ کسی را نکشد او را به فکر وا می دارد!" اما این جنگها چرا چشم و دل ما را باز نمیکند؟

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تجاوز
شوروی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   ایمکه شوروی شکست خورده یا نخورده مربوط پاکستانی ها میشود چون یک طرف جنگ شوروی وطرف مقابلش پاکستان بود
گوریلاها که از افغانستان بودند تحت قومانده آی اس آی می جنگیدند وکشته میبشدند و گوشت دهلان توپ بودند تا منافع استراتژیک پاکستان تامیتن گردد
ر

>>>   حقیقت تلخ اینست که شوروی‌ها را ترکی و حفیظ الله امین با اصرار باعث شدند که قشون سرخ را به افغانستان بفرستد و خود حزب کومونیست شوروی راضی‌ نبود، بعد روس با مجاهدین در جنگ بودند و بمبارد میکردند و مردم ملکی بیشتر از دست خود افغان‌ها چه حزبی‌ها و چه مجاهدین کشته شدند تا روس ها.

اما امریکایی‌ها بعد از بمباردمان قهر آمیز، جاسوسان خود را به عنوان دموکراسی به قدرت رساندند و انقدر بمب ریختند، و انتحاری تربیه کردند که ارقام صد هزار کشته غیر نظامی به اسناد ملل متحک کم است، امریکای ها بر علاوه تربیه داعش، طالب، هزار‌ها هزار اسلحه خود را در افغانستان استفاده و تست کردند، مادر بمب ها، مواد کیمیاوی و چه نبود که تست نشد، اطفال در ننگرهار تا امروز معلول و معیوب تولد میشوند. کشت و تولید مواد مخدر در نظارت آمریکا بیشتر از چند در صد شد. دزدی و سرقت معادن ما از طلا تا یورونیوم، لیتیووم و سنگ‌های قیمتی به بهانه‌های مختلف، وضیعت بد اقتصادی و بی‌ امنیتی بنا به فساد عمدی بیداد میکند، با حضور وجدان اگر قضاوت کنیم، روس هر گز به این بدی نبودند.

>>>   برای اینکه اکثریت مردم بیسواد ویا سواد پائین ویا سواد کم ولی دیپلم خریدگی دارد وبا این وضعیت ونابسامانی چطور شعور سیاسی پیدا کنند .

>>>   این همه از تفرقه افغانها است خدا سرش رحم کند

>>>   کسی که از بیان حقایق می ترسد یعنی می خواهد تحریف کرده و چیزی را قایم کند و در اصل پای به وجدان خود می گذارد.فی الواقع همان نیروهای چپ حفیظ و ببرک بودند که با ایجاد سانسور و خفقان و انسداد روند رشد سیاسی افغانستان، آخر عاقبت جامعه را در تاریکی و بی اطلاعی و ناآگاهی مطلق بدون آلترناتیوهای رقیب در صحنه کشور را بدست طالبان دادند وگرنه اتفاقات ناگوار بعدی در افغانستان نمی افتاد و لذا مسئولیت تمامی وقایع و جریانات و جنگها و عقبماندگی های سیاسی و اجتماعی به گردن حاکمان چپ آندوران در افغانستان و روسیه می باشد.زنده باد آزادی و دموکراسی.

>>>   تاریخ در افغانستان یگانه چیزی است که با تغیرات رژیم ها و با تغیرات متجاوزین،همیش در حال تغیر بوده است و در آینده نیز خواهد بود.
این تاریخ مطابق به دستور رژیم های بر سرحال نوشته میشود و در آن از پیروزی های خویش مینویسند و این تاریخ در مکاتب و پوهنتون ها نیز به شاگردان و محصلین تدریس میشوند و نسل های مختلف،تاریخ های مختلف را در حافظه های خویش ثبت میکنند.
هیچ مرجعی وجود ندارد تا تاریخ افغانستان را بیطرفانه بنویسد و بیطرفانه قضاوت کند و این تاریخ بیطرفانه را در مکاتب و پوهنتون ها به شاگردان تدریس کنند.
با حمله سکندر به سرزمین آریانا،حملات هخامنشی ها به فراموشی سپرده میشود و با حمله موریاهای هندی،حمله سکندر به فراموشی سپرده میشود،با حمله اعراب،حملات موریاها به فراموشی سپرده میشود،با حمله چنگیز خان.حملات اعراب به فراموشی سپرده میشود و با حمله انگلیس ها،حملات اعراب به فراموشی سپرده میشود و با حمله روس ها،حملات انگلیس ها به فراموشی سپرده میشود و با حمله امریکایی ها،اگر احیاناً با طالبان صلح شود و قوای امریکا از افغانستان بیرون شود ،حملات روس ها در افغانستان به فراموشی سپرده خواهد شد و تاریخ افغانستان پر از تجاوز و تلفات و تخریبات جنگ امریکا در افغانستان خواهد بود و مثل احمد شاه مسعود که قهرمان جنگ تاجک ها و عکس هایش در تمام چهار راهی ها نصب است،اگر دین و مذهب طالبان اجازه نشر عکس ها را بدهند،شاید عکس های قهرمان های جنگ طالبان در چهار راهی ها نصب شود و اگر اجازه ندهند،عکس های مسعود نیز از تمام چهار راهی ها جمع خواهد شد و دیگر نه روز شهیدی وجود خواهد داشت و نه تجلیلی .
پس همان پنج وقت نماز و همان روزه و همان زنان و کنج خانه خواهدبود و همان طالبان.
مبسرین سیاسی مانند سعیدی صاحب،یا باید دهن خود را بسته کند و یا ترک وطن کند و در تلویزیون ها ودرادیو های خارجی،راجع به دولت طالبان و روزگار مردم و آی،اس،آی پاکستان معلومات بدهد.

>>>   هر روز مان بد تر از ۶ جدی است این روز برای کسی روز سیاه و برای هموطن دیگر روز نجات و زندگی بهتر محسوب میشود . و اما اگر اخوانیها در حمله به هرات بالای زنان مشاورین روسی که انجا کار میکردند تجاوز جنسی نمیکردند روسها به انتقام و قهر وادار نمیشدند. اسماعیل ضابط و اخوانیها که عامل این بدبختی بود به دار زده شوند و از روسها که ابرقدرت وقت بودند گیله نیست !

>>>   اغاى سعيدى يك سؤال از شما كنم. وقتيكه اين يك دولت دستنشانده هست و افغانستان عزيز ما هم اشغال شده هست كه يك واقيعت هست!! پس شما چرا در اين دوره اشغال مامور اين سيستم بوديد و همين حالًا هم اگر بست را برايتان پيشنهاد كند شما نه نخواهيم گفت! كجا بود اعتماد به نفس و وطندوستى؟؟ شما هم يكى از مهره اين سيستم هستيد كه به زير نام ديمكراسى به نكتايى و دريشى رسيديد!! خوب گفته هست كه " شكم خالى إيمان ندارد"
خودت و أمثال هم مى توانيد هر ادعا بكنيد مگر و طندوستى و طنپرستى و اعتماد به نفس!! زنده باد مردم اصيل وطندوست، و باشهامت افغانستان!!
....

>>>   برای اینکه اکثریت مردم بیسواد ویا سواد پائین ویا سواد کم ولی دیپلم خریدگی دارد وبا این وضعیت ونابسامانی چطور شعور سیاسی پیدا کنند .

>>>   قرار متلهای قدیم ما(>کله پزبرخاست جایش (س-گ)نشست.)اینکه همچنان میگویند(ارماست گه برماست) آقای زادخلیل زادمردم خودراقصابی
گرذ.احتمالا خدمتگذاری بباداران خودانحامدادند.واضافه از36هزاز-ازوطنداران را به مشوره امزیکاهی هابه خاک وخون کشانید.هنوزهم ادامه دارد.
بااحترام..مرزاگل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است