پذیرش یک هفته آتش بس و کشتن سربازان در هلمند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۲    ۱۳۹۸/۱۰/۷ کد خبر: 161564 منبع: پرینت

طالبان درحالیکه با اصرار زلمی خلیلزاد حاضر شدند تا یک هفته آتش بس را بپذیرند با حمله بر یک قرارگاه ارتش افغانستان در ولسوالی سنگین هلمند 10 سرباز را کشتند و شماری را زخمی کردند. آنها مسوولیت این حمله را بدوش گرفتند. قبول آتش بس و حمله ی مرگبار طالبان به نیروهای دولت نشان می دهد که طالبان تنها برای امضای توافق احتمالی با خلیلزاد به آتش بس یک هفته ای تن دادند و به جنگ در برابر دولت افغانستان ادامه می دهند.

ممکن است طالبان پس از امضای توافق با آمریکایی ها به اجتناب از جنگ با نیروهای آمریکایی متعهد باقی بمانند اما هیچ نشان و تضمینی وجود ندارد که طالبان از جنگ با دولت افغانستان امتناع کنند. مذاکرات مبهم و غیرشفاف خلیلزاد بعنوان رییس هیات آمریکایی در مذاکره با طالبان بدون نقش و حضور دولت افغانستان و گروه های سیاسی مخالف طالبان، طالبان را در موقعیت برتر سیاسی و حتی نظامی قرار داده است.

افتضاح انتخابات ریاست جمهوری که احتمال انتخاب یک رییس جمهور منتخب با رای اکثریت واجدین شرایط رای دهی را از میان برد، این موقعییتِ طالبان را بیشتر تقویت کرد درحالیکه یک انتخابات خوب و تشکیل یک دولت مقتدر و مشروع برآمده از آن انتخابات می توانست موقعیت سیاسی و نظامی طالبان را بسیار تضعیف کند و مانع توطیه های پشت پرده ی خلیلزاد و تعامل دوجانبه ی او با طالبان شود.

طالبان در حالی آتش بس یک هفته ای با برنامه ی زلمی خلیلزاد را می پذیرند که کشمکش های انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون شکایات وارد مرحله ی جدید بحران می شود و ناسزاگویی دو دسته ی دولتی رقیب انتخاباتی حتی در سطح رهبرانشان در برابر هم نشان از نابرده باری سیاسی و اخلاقی و وخامت این مرحله ی بحران انتخاباتی دارد.

آیا دوام این وضعیت و حتی تایید پیشتازی رییس جمهور غنی در کمیسیون شکایات انتخاباتی بعنوان برنده ی انتخابات با نهصد هزار رای در کشور 35 میلیونی، دولت افغانستان را در موقعیت برتر و بهتر سیاسی در مذاکراه با طالبان قرار می دهد تا از موضع اقتدار و یک دست وارد مذاکره شود؟

عدم پذیرش فیصله ی کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر تایید نتیجه ی ابتدایی کمیسیون انتخابات از سوی دسته های رقیب، پاسخ مثبتی به این پرسش نخواهد بود اما پیامد و تبعات این کشمکش و بحران انتخاباتی به تداوم، موقعیت و مشروعیت دولت افغانستان صرف نظر از آنکه چه کسی در راس آن قرار داشته باشد، تورسن یا غنی صدمه ی جدی وارد می کند درحالیکه تداوم و مشروعیت دولت در افغانستان برای ثبات سیاسی و اجتماعی هر چند نیم بند، معیوب و ناقص، به اهمیت و اندازه ی آب و اکسیژن حیاتی و ضروری است.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آتش بس
طالبان
هملند
سربازان
نظرات بینندگان:

>>>   هنوز اتش بسی اغاز نشده است اگر بود بنده با خبر می شدم ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   طالبان نه دین دارند و نه قول و نه قرار
نوکران پاکستان و ...آمریکا هستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است