مصرف یک میلیارد افغانی در کد 91
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۶    ۱۳۹۸/۱۰/۸ کد خبر: 161576 منبع: پرینت

در حالی که افزایش بیش از دوبرابری هزینه‌های «کُد ۹۱» در سال گذشته، هنوز هم بحث‌ برانگیز است، کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان، از تکرار این افزایش در هزینه‌های امسال کُد ۹۱ خبر می‌دهد.
به گزارش طلوع، این کمیسیون، امسال برای این کُد یک میلیارد افغانی اختصاص داده شده بود؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که هزینه‌های امسال این کُد به دو میلیارد و ۶۳۰ میلیون افغانی رسیده‌اند.

بودجۀ اختصاصی کُد ۹۱ در سال گذشته، یک میلیارد و سه میلیون افغانی بود؛ اما وزارت مالیه به دستور رییس‌جمهور و با تعدیل بودجۀ کُدهای دیگر، هزینه‌های این کُد را تا سه میلیارد و ۲۰میلیون افغانی، افزایش داد.

عظیم محسنی، رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان در این باره گفت: «قطعاً این‌ها آماده نشدند که رسماً به ما جزییات بدهند که به کجاها مصرف شده‌است. وقتی که این‌ها آماده نشدند، معلوم‌دار است که در این، نواقص و مشکلاتی وجود دارد که حتماً سوء استفاده‌ از صلاحیت‌های وظیفه‌ای شده‌است.»

دربارۀ چگونگی هزینه‌های امسال کُد ۹۱، هیچ اطلاعی در دست نیست؛ اما دربارۀ برخی از هزینه‌های پارسال این کُد، گفته می‌شود که این پول‌ها از بهر کرایه خانه، خرج دسترخوان و تأمین امنیت شماری از افراد بلندپایه‌ حکومتی و چهره‌های سیاسی و یا هم پرداخت هزینه‌های درمان و حقوق امتیازی شماری از کارمندان حکومتی، مصرف شده‌اند.

ناصر تیموری، پژوهشگر دیدبان شفافیت افغانستان بیان داشت: «کُد احتیاط، در سال ۱۳۹۷، چندین مرتبه از معیارهای بین‌المللی بلندتر بوده و این باعث شده که سوء استفاده‌های زیادی از نحوه مصرف این کود در آن سال اتفاق بیفتد.»

شفیقه سخا، عضو مجلس نمایندگان نیز اظهار داشت: «کمیسیون مالی و بودجه، تقاضای‌ شان فقط این بود که همان ماده شصت و نهم قانون اساسی که ارتباط می‌گیرد شخصاً به رییس جمهور اسلامی افغانستان، در آن رابطه، باید همان ماده قانون تطبیق شود.»

مردم نیز بدین باورند که در بیشتر حالات، پول‌های داده شده از کُد ۹۱، در بخش‌هایی هزینه شده‌اند که نیاز نبوده‌است.

امیرمحمد، باشندۀ کابل گفت: «کُد نمبر ۹۱، مصارف پولی می‌شود به اشخاص دولت‌مندان و زومندان ما! کرایه، سفریه، دُبی می‌روند و می‌آیند، ویزه و طیاره‌شان می‌شود، دسترخوان‌پولی‌شان می‌شود.»

رخسار، باشندۀ دیگر کابل نیز بیان داشت: «محیط زیست ما روز به روز خراب‌تر شده می‌رود، این پول باید در این قسمت استفاده شود، در شفاخانه‌هایی که آن‌جا مریض‌ها وجود دارد و نیازمند استند، باید به آنان کمک شود.»

ارگ و وزارت مالیه در این باره، دیدگاه تازه‌یی به دست نمی‌دهند؛ اما پیش از این، سرپرست وزارت مالیه در گفته‌هایش در مجلس نمایندگان، بر قانونی بودن افزایش بودجه کُد نود و یک و پاسخ‌گویی از چگونه‌گی هزینه‌های این کُد تأکید کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کد 91
یک میلیارد
نظرات بینندگان:

>>>   تیم تابوت ساز که مجموعه یی از دزدان حرفوی هستند و تجارب دزدی طیاره و کمک های جهانی را دارند مشتاقانه منتظر اخذ جواز سکونت در ارگ و ادامه چور و چپاول مال ملت میباشند.
مگر ملت چوب ها را آماده کرده تا قصه قذافی تکرار شود.

>>>   همی دزدای شمالی هم چی کاری که نمیکنن اینه بخولان گذارشنامه چیب گفته:
داوود کلکانی رهبری یک شبکه جاسوسی عربستان را به دوش دارد
رسالت گزارشنامه افغانستان، مبارزه با «اقلیت خائن» درافغانستان مجروح است.

منابع امنیت ملی به اطلاعاتی مکرر دست یافته اند که داوود کلکانی عضو تیم دولت ساز از سال ها به این سو در خدمت شبکه اطلاعاتی سفارت عربستان درکابل قرار دارد. داوود کلکانی از جان فدا های تیم دولت ساز است.
مجموعه گزارش ها درین باره درسالیان اخیر دربایگانی امنیت تلمبار شده اما اجازۀ عملیات رسیده گی از سوی دولت ندارد. شخصی به اسم الجمعه الکعبی از کارکنان اطلاعاتی سفارت عربستان درکابل از زمان وکالت داوود کلکانی با وی درتماس دایم بوده و اکنون تحت رهبری داوود کلکانی یک شبکه تبلیغاتی وجمع آوری اطلاعات در بارۀ تحرکات یومیه سفارت ایران درافغانستان فعالیت دارد. وظیفه این شبکه، کشف و شناسایی کسانی است که با بخش فرهنگی سفارت ایران در رفت و آمد اند. امنیت ملی بدین باور است که داوود کلکانی از همان ابتداء براساس فتوای و مجوز استاد سیاف درخدمت شبکه عربستان قرار گرفته است.

>>>   خفته را خفته کی کند بیدار .
دزد مخفی واضعین کود ۹۱ دزد چراغ دار ارگ .
باور مند

>>>   برای کد 91 از عربستان قرضه بگیرید

>>>   او مردم هرکس به این حکومت دزد و مفسد مالیه بدهد ازو کرده خر نیست
....بر کسی که مالیه بدهد و این غنی دزد با دارو دسته دزد خود به نام کد 91 حیف و میل کند
....بر این غنی دزد و مفسد

>>>   مرگ بر کسانی که پایه های حکومت دزد و خایین شده اند
با کد 91 نود یک هزار خیانت و جنایت در جریان است از مردم بر علیه مردم

>>>   نه غنی دزد از تره کی کمونست قوی تر است و نه مردم از آن زمان ضعیف تر
بیایید یک قیام جانانه
هراتیان کجایید به پاخیزید

>>>   کد ۹۱ یا کد ترویج فحشا در ارگ

>>>   کد 91 برای دزدی غنی فاسد و مزدور است و برای خودش درست کرده
در هند که مردم گرسنگی نان ندارند یک روپه از تلفن مالیه نمیگیرن این دولت فاسد از هر کریدت ده افغانگی هم مالیه مییگیرد

>>>   نفس كد ٩١ را اشرف غني كشيد أكيد است روزي برسد كه اين خايين ملي به محكمه كشانده و اعدام شود.

>>>   در هيچ جاي دنيا كسي از گپ زدن ماليه نميگيرد و تلفون مردم ماليه ندارد. در حكومت تقلب اقاي متقلب از هر ثانيه گپ زدن مردم ماليه گرفته ميشود و براي تقلب ديگر مصرف ميشود . استفاده سو از كد ٩١ خيانت ملي است . اين اقا خيانت ملي را از روز اول با تقلب در راي مردم شروع كرده و تا امروز هزاران خيانت ديگر به بيت المال نموده. ايا قانوني وجود دارد كه اين شخص را محاكمه كند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است