آسوشیتدپرس: طالبان خواستار آزادی ۵ هزار زندانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۳    ۱۳۹۸/۱۰/۹ کد خبر: 161591 منبع: پرینت

آسوشیتدپرس: طالبان خواستار آزادی ۵ هزار زندانی به عنوان بخشی از توافق صلح است.
رسانه آمریکایی نوشت که به عنوان بخشی از توافق صلح با آمریکا، طالبان خواستار آزادی ۵ هزار زندانی این گروه از زندان است.

یک مقام طالبان به «آسوشیتدپرس» گفت که موضوع آزادی 5 هزار نفر از زندانیان این گروه بخشی از گفتگوهای آمریکا و طالبان برای رسیدن به یک توافق سیاسی می‌باشد.
این مقام که نامی از وی برده نشده افزود که فهرست این زندانیان به طرف آمریکایی داده شده است.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی و افغان گفته بودند که آزادی زندانیان بخشی از مذاکرات خواهد بود اما برخی کارشناسان می‌گویند که این اقدام می‌تواند به روند صلح لطمه بزند.
«مایکل کوگلمن» عضو ارشد اندیشکده «ویلسون» در اینباره گفت: مقامات افغان و آمریکایی که قصد آزادی زندانیان طالبان را دارند باید احتیاط لازم را داشته باشند تا احتمال اقدامات بی‌ثبات کننده توسط زندانیان آزاد شده را به حداقل برسانند تا آسیبی به روند صلح وارد نشود.

پیش از این نیز اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارشی عنوان کرده بود که حتی اگر توافقی بین آمریکا و طالبان انجام شود، هیچ نهادی برای تنظیم امور مربوط به سرنوشت اعضای این گروه برای ادغام و بازگشت به زندگی عادی وجود ندارد.

«جان سپکو» رییس این اداره با اشاره به عدم برنامه دولت آمریکا درباره صلح با طالبان همچنین هشدار داده بود که اگر برنامه جامعی برای ادغام مجدد ده‌ها هزار فرد مسلح مربوط به گروه طالبان اتخاذ نشود، دورنمای صلح در افغانستان امیدوارکننده نخواهد شد.
براساس گزارش این نهاد گروه طالبان حدود 60 هزار نیروی ثابت دارد و حدود 90 هزار نیروی دیگر نیز بطور فصلی به صفوف این گروه می‌پیوندند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
زندانی
نظرات بینندگان:

>>>   در حالیکه طالبان جاسوسان پاکستان تا حال حاضر بهمذاکره و مفاهمه بادولت افغانستان نشده و اتش بس نکرده بکدام عقل و منطق جاسوسان پاکستانبنام طالبان خواهان ازادی زندانیان جنایت پیشه شان که اکثر شان جندین قتل را مرتکب گردیده اند و موضوع حق العبد هم در میان است خواهان ازادی زندانیان طالبان هستند این موضوع بکلی ثابت است که بمجردیکه زندانیان طالبان از زندان های دولت افغانستان رها گردند چون زن و دختر شان در اسارت ای اس ای پاکستان و زیر نظر ای اس ای هستند انها را وادار میکنند که در مقابل دولت ما به جنگ شان دوام بدهند در زمان حکومت کرزی و پس از ان که اشرف غنی تدادی از زندانیان طالبان دشمنان مردم ما را از زندان ازاد کردند همه شان دوباره با ترورستان طالبان همکاران سابق شانیکجا شدند و علیه کشور و مردم ما جنایت را انجام دادند و عمل انتحار را نمودند ملت خواهان انست تا زمانیکه طالبانبا دولت افغانستان مصالحه نکرده و از جنگ دست نکشیده یکنفر از زندانیان طالب را نباید که رها شود با رهایی زندانیان طالبان جاسوسان پاکستان هیچ کمکی به مصالح نمیکند جز تقویه صف طالبان دشمنان خاک و مردم ما را بنام طالبان را که بیشتر مردم ما را بشهادت برسانند و کشور ما را ویران کنند .

>>>   رهایی پنجهزار طالب یعنی تقویت داعش

>>>   مه نمیدانم که این اعضا گروه طالبان که در قطر مذاکرات صلح را پیش میبرند،آیا نام شان هنوز در است سیاه ملل متحد منحیث تروریست ها ثبت است و یا نه؟
اگر نام شان از لست سیاه حذف شده باشد،پس چرا نام خود ملا هیبت الله از لست سیاه حذف نمیشود؟
چرا ویدیو ها و عکس های وی در نشرات نشر نمیشود؟
از همه مهمتر چرا عکس ها و ویدیو های ذبیح الله مجاهد و قاری یوسف،سخنگویان طالبان نشر نمیشود؟
چطور معاونین کلا هیبت الله مثل ملا برادر و ستانکزی و دیگران آزادانه قطر میروند و پاکستان می آیند و با خبرنگاران گپ میزنند،اما ذبیح الله مجاهد و قاری یوسف و ملا هیبت الله خود را پت و پنهان میکنند؟
خدا داند که جورج بوش بالای ترامپ چقدر قهر است که من برای گرفتاری هریک ازین تروریست ها،میلیون ها دالر جایزه تعین کرده بودم،حالا وزارت خارجه امریکا با پول و بودجه خود،مصارف بود و باش این تروریست ها را در قطر میدهد و با آنها مذاکره میکند.
جورج بوش طالبان را تروریست خواند،اوباما نیم کله تروریست خواند شان و نیم کله آوازه مذاکره با آنها را آغاز کرد.حالا دونالد ترامپ رسماً با آنها مذاکره میکند.
آیا حادثه یازدهم سپتامبر دروغ بود؟
آیا دست القاعده و طالبان در آن نبود؟
آیا کار خود جورج بوش بود؟
روسای جمهور امریکا باید این شهامت را داشته باشند که حقیقت را به مردم خودشان و جهانیان بیان کنند.
اگر مستقیم نمیتوانند،اقلاً به شکل زمنی اشاره کنند که مردم بفهمند که واقعیت چیست؟
چنانچه اولین فضانورد امریکایی که قرار بود به سفر ماه برود.اما در عوض سفر ماه،در استدیو های هالیود که به شکل کره ماه ساخته شده بود،رفت و جرأت گفتن مستقیم را که اینجا کره ماه نیست ،را نداشت،اما به شکل ضمنی گفت:
این یک قدم کوچک برای ما،اما یک قدم بزرگ برای بشریت است.
یعنی این که این یک قدم کوچک برای ما است که از ستدیوی هالیود خارج نشدیم،چه رسد که به کره ماه سفر کنیم،اما یک قدم بزرگ برای بشریت،یعنی یک دروغ بزرگ برای جامعه بشری،از طرف یک کشوری که خود را پیش تاز،جامعه آزاد و دموکراسی و حقوق بشر میداند.یعنی یک دروغ بزرگ!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است