سفر آمریکا یا قانون اساسی افغانستان؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ کد خبر: 161623 منبع: پرینت

جان بس سفیر آمریکا در کابل گفته است که هر کسی رییس جمهور افغانستان شود با کمتر از یک میلیون رای خواهد بود و باید "برنده" انتخابات یک حکومت فراگیر تشکیل بدهد.

جان بس در مدت یکسال اخیر حرف های منطقی گفته است. ولی این اولین بار است که بطور نسبی آنچه را که از مدت ها می نویسم از زبان او می شنوم. ولی جان بس که دولت اش حامی اشرف غنی است در حقیقت گویی تا آنجا پیش نمیرود که بگوید که حکومتی که تعداد آرایش از یک محله کابل هم تجاوز نمیکند، گر چه قانونی باشد ولی مشروعیت ندارد.

هر عمل و یا بنیادی که قانون ایجاد میکند حتما مشروع نیست و بسیاری از اعمال مشروع در قانون پیش بینی نشده است.
ولی حتی همین حرف منطقی سفیر امریکا که بدون کمک کشورش غنی و گروه اش دو ماه هم نمتوانند در برابر طالبان مقاومت کنند، انحصار گران قدرت تبعیضی را ناخشنود ساخته است​.

ارگ در واکنش به سخنان اخیر سفیر آمریکا اعلام داشت که "قانون اساسی کشور سقف آرا و میزان مشارکت رای‌دهندگان را مشخص نساخته است". کسی نست از این حکومت غیر قانونی و نامشروع سوال کند ​در کجای قانون اساسی تشکیل "حکومت وحدت ملی" و "ریاست اجرایی" و تقسیم تیوریک قدرت ۵۰ در ۵۰ میان "رییس جمهور و رییس اجرایی پیش بینی شده است؟

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفبر آمریکا
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   محمد اکرام اندیشمند
جان بس می گوید من می روم اما یادتان(مخاطب اصلی ارگ یا اشرف غنی) نرود که:
«در کشوری که بیش از سی میلیون انسان زندگی می‌کنند و نه میلیون تن از آنان (برای رای دادن) ثبت نام کند و نامزد پیروز، کمتر از یک میلیون رای به‌دست آورد، در فرهنگ سیاسی این ماموریت، نشانگر آن است که شمار بزرگی از شهروندان آن کشور از نامزد پیروز حمایت نکرده است، و به همین دلیل، باید یک نظام فراگیر ایجاد شود که تمام جناح‌های سیاسی آن کشور را مد نظر گیرد.»
اما ارگ به یاد جان بس می آورد که:
«سقف میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در قانون اساسی و سایر قوانین مشخص نشده است که چه میزان رای استعمال شود، اما این در قانون، واضح است که هر نامزد که بیش از 50 درصد آرا را به دست بیاورد، برنده انتخابات است.»
صرف نظر از یاد آوری های جان بس به ارگ و ارگ به جان بس در مورد انتخابات، امریکایی ها نمی خواهند شاهد بحران سیاسی در دولت مورد حمایت خود باشند.
هر گونه بحران در جنگ و مذاکرات آن ها با طالبان تاثیر منفی وارد می کند. آن ها انتظار دارند که کمیسیون شکایات انتخاباتی مشکل انتخابات را بدون شکل گیری بحران حل کنند. یا آنچه را که جان بس از دولت مشارکتی تمام جناح ها می گوید عملی شود و یا انتخابات به دور دوم برود.
احتمال دوم بیشتر است.

>>>   Hafiz Ravand
در خانه کس است یک حرف بس است ! سرانجام سفیر امریکای اشغالگر در روز های رفتنش از افغانستان آب یخی روی احساسات آتشین ود لهای داغ آنانی ریخت که بخاطر مطلقه شدن قدرت اشرف غنی احمدزی فاشیست تمامیت خواه سینه چاک میکردند. که سفیر روبه مزدورش احمدزی کرده گفت :(( درکشور سی میلیونی افغانستان کسی با داشتن کمتر از یک میلیون رای نمیتواند بالای اکثریت مردم حکومت کند .)) چونانی که میگویند :(( درخانه کس است یک حرف بس است )) آنهم حرف بادار به مزدور !

>>>   باز مه باید همه چیز را برای شما تشریح کنم.
ماموریت جان بس منحیث سفیر در افغانستان تمام شده است.
قبل ازین که نتیجه نهایی انتخابات اعلان شود و رییس جمهور جدید که همان رییس جمهور سابقه است.مراسم تحلیف بجا کند،سفیر جدید امریکا به افغانستان خواهد آمد.
پس چه فکر میکنید که سفیر جدید امریکا در افغانستان به توصیه ها و دستورات سفیر قبلی عمل خواهد کرد و یا از خود مغز و کله و دستورات جدید دارد؟
بنأ اشرف غنی قبل از خدا حافظی سفیر امریکا از افغانستان،برایش مصاحبه مطبوعاتی تشکیل داده است که در مصاحبه اش بگوید که هر کاندید برنده باید دولت اعتلافی تشکیل دهد.
هنگامی که سفیر جدید آمد.معلومدار از دولت اعنلافی حمایت نمی کند و اشرف غنی را رییس جمهور میسازد.
پس شما کوشش کنید که از عمق موضوع خود را مطلع سازید و هر چیز را از روی نخوانید.

>>>   تابرگذاری دور دوم جناب اشرف غنی همه اعضای تیم عبدالله را از پول کد 91 خریداری کند تا این مرتبه بدون رقیب برنده شود وهمینطور میتواند برای دبل عبدالله پول دالری دبل بدهد واورا از دور دوم منصرف سازد ، وعبدالله از طریق رسانه ها بگوید: صرف برای منافع ملی وحفظ نطام وتحکیم بیشتر وحدت ملی فربانی میدهم واین مرتبه از نامزدی خود انصراف مینمایم، !!!
نوت : اگر درکد 91 پولی باقی نمانده باشد میتواند از عربستان سعودی بیست ملیون دالر قرض حسنه اخذ کند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است