آمادگی احتیاطی یوناما برای دور دوم انتخابات افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۸/۱۰/۱۶ کد خبر: 161656 منبع: پرینت

توبی لینزر، معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به بی بی سی گفت در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم این نهاد "از تمامی راه‌های ممکن در سازمان ملل متحد" استفاده خواهد کرد تا کمیسیون انتخابات بتواند دور دوم را هرچه "زودتر" برگزار کند.

آقای لینزر گفت: "ما در حال آماده کردن برنامه‌های احتیاطی هستیم. اگر اعلام کمیسیون انتخابات نشان دهد که هیچ‌کس بیش از پنجاه درصد رای نیاورده در آن صورت نهادهای انتخاباتی برای برگزاری دور دوم آمادگی خواهند داشت."

معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان همچنین گفت که "شاید برای من مناسب نباشد که نتیجه را حدس بزنم. من فکر می‌کنم مهمترین مساله این است که به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرصت داده شود تا شکایات را بررسی کند."

آقای لینزر در پاسخ این سوال که دست کم در شش ماه آینده به علت سرمای زمستان، برگزاری انتخابات ممکن نخواهد بود، گفت: شما از شش ماه سخن می‌گویید ولی من انتظار خواهم داشت که در مدت کمتر از شش ماه (دور دوم انتخابات) برگزار شود.

او گفت "ببینیم برای دور دوم نیاز هست یا نه. اگر نیاز باشد که به دور دوم برود انتظارم از نهادهای انتخاباتی این خواهد بود که هر چه زودتر آن را به طور مسئولانه برگزار کنند. البته که سازمان ملل متحد کمک‌های را از جامعه جهانی که به آڼ نیاز باشد فراهم خواهد کرد."

معاون یوناما درباره سطح پایین مشارکت در انتخابات نیز گفت در اروپا که اغلب سطح مشارکت مردم در انتخابات "پایین" است و یک نفر با "کسب آرای خیلی کم به پارلمان اروپا راه می‌یابد". و ی افزود : "عادلانه این است که به مردمی ارزش قایل شویم که ثبت نام کردند و آنهایی که از حق رای خود استفاده کردند. باید به نتیجه برآمده از رای آنان احترام گذاشته شود."

جان بس، سفیر آمریکا در افغانستان، روز ١١ جدی/دی در گفتگو با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز با اشاره به سطح مشارکت پایین رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از حمایت شمار اندک مردم این کشور برخوردار خواهد بود و باید به فکر تشکیل یک حکومت فراگیر باشد.

اما معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان در واکنش به این سخنان گفت که در قانون سقف رای دهندگان معیار نیست.
معاون یوناما گفت که کمیسیون شکایات "به دقت کامل کار می‌کنند و من مطمئنم که آنان شکایت‌ها را به صورت حرفه‌ای بررسی خواهند کرد. مهم است که همه از صبر کار بگیریم و فرصت کافی مورد نیاز را ایجاد کنیم تا شکایت ها مورد رسیدگی قرار بگیرند."

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
یوناما
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   بس کنید دیگه افغانستان را با این انتخابات های تقلبی بیشتر مورد مضحکه و افتضاح قرار ندهید. تمام مشکلات و قانون شکنی ها از سوی همین یوناما و آمریکایی هاست. اگر اینها نبودند مردم ما خود می توانستند سرنوشت خود را رقم بزنند اینها هستند که نمی گذارند و مزدورهای خود را می خواهند بر ما تحمیل کنند. به خدا اگر آمریکا نابود شود تمام دنیا به آرامش می رسد. آمریکا منشأهمه فتنه های دنیا است.اگر داعش است اگر طالب است اگر القاعده است و اگر هر گروه تروریستی که در دنیا است همه از سوی آمریکا ساخته و پرداخته شده است. وهابیت و گروه های تکفیری نیز از سوی آمریکا حمایت می شوند. آمریکا با چه اجازه ای در تمام دنیا باید پایگاه نظامی داشته باشد. آمریکا با پایگاه های نظامی خود دنیا را آلوده کرده و مانند مکروب و ویروس جان مردم را می گیرد. آمریکا همان شیطان بزرگ است که از سوی امام خمینی بر آن اطلاق گردید. بنابراین با وجود آمریکا و یوناما انتخابات نتیجه سالمی نخواهد داشت و همان اش و همان کاسه خواهد بود.

>>>   یو ناما - شما را بخدا اگر مردم افغانستان را از این بیشتر ازار بتین هر که را میشانین بشانین مردم هیچ مزاحمت نمی کنند مقصد باز همی کامیاب ها را بگوئین که وقتی که سر چوکی شیشتن باز از کود های 91 و نود چند استفاده کده مردم غریب را خود نمائی کده ازاد نتن که گناه داره و یکی هم بگوئین که امی معاش های بلند ره کلشه به قوم و خویش تان بنام ان تی ای داده و مامورین غریب معاش کم داده دلشانه نکفانین در این دنیا خو زور ما نمی رسد در روز آخرت بازکدی تان کار داریم هههههههههه

>>>   یوناما بی شرمترین نهاد غربی که از ترویستها حمایت میکند و انتخابات افغانستان را به گروگان گرفته است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است