نسبت طالبان به روسیه و ایران، سناریوی پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۸    ۱۳۹۸/۱۰/۱۶ کد خبر: 161662 منبع: پرینت

واقعیت این است که طالبان ساخت پاکستان، متحد و دوست پاکستان یا مشخص تر ارتش و استخبارات نظامی آن (آی اِس آی) هستند، نه متحد و دوست جمهوری اسلامی ایران و روسیه.

شکل گیری رابطۀ نزدیک میان طالبان با ایران و روسیه در سال های اخیر بیشتر با سناریو و برنامۀ اسلام آباد برای تحت فشار گذاشتن امریکا انجام یافته است. آی اِس آی در این مورد با موفقیت عمل کرد و مسکو و تهران را تربیون طالبان ساخت و متحد جدید منطقه ای و جهانی طالبان معرفی کرد که تاثیر و ثمرش را در مذاکرات قطر میان امریکا و طالبان گرفت؛ به حدی که امریکایی ها در مذاکرات قطر، طالبان را به عنوان طرف اصلی جنگ افغانستان پذیرفتند و به آن ها چنان مشروعیت سیاسی و بین المللی بخشیدند که تربیون مسکو و تهران در این مشروعیت بخشی فراموش شد.

حالا که پاکستان این سناریوی نوشته شده اش را با موفقیت اجرا می کند و پرده های پایانی آن با امضای توافق میان امریکا و طالبان در حال انجام است، تهران را نمی گذارد تا در انتقام از خون جنرال قاسم سلیمانی این سناریو را برهم بزند.

طالبان به نیابت از ایران وارد جنگ با امریکا نمی شوند و بر عکس تمام تلاش خود را در امضای توافق با امریکایی ها متمرکز می کنند، مگر آنکه پاکستان برای خونخواهی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در کنار تهران قرار بگیرد و با واشنگتن و ریاض اعلان دشمنی و جنگ سر دهد. در چنین وضعیتی طالبان هم به نیابت از تهران و اسلام آباد از میز قطر بر می خیزند و چهار دست و پا بر سر امریکایی ها در هر جای افغانستان یورش می برند. اما چنین چیزی واقع نمی شود.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
روسیه
پاکستان
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   اصلا طالبان را آمریکا با همراهی پاکستان ایجاد کرد برای مقابله با روسیه ، ولی در افغانستان پاکستان نفوذ و تاثیر زیادی دارد و تلاش میکنند با بردن نام ایران اینطور القاء کنند ایران حامی طالبان است اما در حقیقت پاکستان و قطر حامی طالبانند ضمن اینکه همانطور که آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد طالبان دیپلماتهای ایران را در مزارشریف ترور کرد دشمنی بعضی از مردم افغانستان با ایران بخاطر مهاجرانشان در ایران است که میگویند ایران با آنها خوب رفتار نمیکند اما نمیگویند ایران به افغانها بیشتر از عراقیها و پاکستانیها تابعیت داد و واقعا ایران بعد از انقلاب توان اعطای تابعیت بیشتر به کسی را ندارد مهاجران افغان میگویند ایرانیها به ما به چشم دزد و متجاوز نگاه میکنند اما نمیگویند چه تعداد سرقت و تجاوز در ایران کردند و چرا ایرانیها به مهاجران عراقی با وجود ۸ سال جنگ بین دو کشور به چشم دزد و متجاوز نگاه نمیکنند برای یک ایرانی چه فرقی دارد عراقی و افغان و پاکستانی هر سه مهاجرند ولی مهاجران دو کشور دیگر نه انقدر زیادند نه انقدر خلافکار ماه پیش فقط ۷ مرد افغان به زن شوهردار تهرانی تجاوز کردند اگر احیانا تجاوز از طرف ایرانیها بود چه جنجالهایی راه می انداختند و کل اینترنت از تصویر متجاوز و قربانی پر میشد اما برای تجاوزهای زیادی که سالها از طرف افغانها انجام شد روزه سکوت گرفتند نمیدانم چه دردی است که مهاجران افغان هم ادعا میکنند در ایران به آنها سخت میگذرد و به ایرانیها فحش میدهند و هم اگر بگویید برگرد کشورت یا از ایران به اروپا مهاجرت کنید اگر اینجا سختتان است ناراحت میشوند و بیشتر فحش میدهند ! مرز با ترکیه بسته بود فحش میدادند ما نمیتوانیم برویم از ایران و مجبور قاچاقی از بیراهه برویم ایران مرز را باز کرد که راحت بروند به حدی که صدای ترکیه درآمد باز فحش میدادند ایران مرز را باز کرده حتی در یوتیوب فیلم گذاشتند با عنوان بازی جدید ایران با مهاجران افغان و در فیلم میگفنند که ایران مرز را باز گذاشته راحت برویم !
ایران چه خاکی بر سرش بریزد از دست مهاجران افغان که عقده جنگ و مهاجرت را سر ایران خالی میکنند عاقبت ترکیه مرزهایش با ایران را دیوار کشید کار را تمام کرد .

>>>   هیچ کشور به مانند ایران با افغانها خوب نبوده است این را از کسانی که قدری انصاف دارند بپرسید

>>>   طالبان مگس هاي هر دوغ ترش كرده اند گاهي به ساز اين بادار شان ميرقصند و گاهي به ساز ان بادار شان. ولي در كل ديگران را فريب ميدهند و غلام اصلي پاكستان اند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است