جمع آوری موترهای ویشی از هرات لغو شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۲    ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ کد خبر: 161688 منبع: پرینت

یکی از عوامل بدامنی جدای از تاثیرات بد اقتصادی، اجتماعی در جامعه هرات موتر های به اصطلاح ویشی می باشد.
والی هرات برای بار دوم است که طرح جمع آوری این نوع موتر های داده است. بار اول مدت تعیین شده برای جمع آوری سر رسید و متاسفانه موتر های ویشی جمع آوری نگردید و به تعقیب آن شورای نظامی هرات به ریاست والی دایر گردید و دوباره به جمع آوری تاکید شد و حال صحبت ها از لغو مجدد جمع آوری موتر ها شنیده می شود.

امیدوار هستیم جناب والی برای حفظ حیثیت خود هم شده این بار سکوت نکند بر حرفی که زده اند و تصمیمی که گرفته پای برجا بماند و این پدیده زشت غیر قانونی را از دامن این شهر جمع کند.

یقینن هر کسی که موتر پنجصد هزاری را که به پنجاه هزار خریده می دانسته است که کار غیر قانونی انجام داده است و یک روزی این ها جمع می شود ورنه چرا چنین موتر گرانی به ارزانی بخرد؟ و این حرف مزخرف که باید از همه ولایات جمع شود و باز از هرات نیز جمع شود بی جایی است.

این موتر ها امروز به امنیت و اقتصاد این شهر لطمه وارد کرده است باید جمع شود تا از یکسوی امنیت مختل شده این دست درست شود و از سوی دیگر تجارت از بین رفته موتر دوباره احیا شود.

اگر دوستان واقعا در پی رفع تبعیض از هرات هستند بیایند از مالیه های سرسام آوری که از دکانداران هراتی جمع می کنند دادخواهی بکنند و بپرسند دکاندار هراتی چرا و بر اساس کدام قانون مالیه به این حد بدهد در حالی که خیلی از ولایات چنین مالیه ای نمی دهند.

قدوس خطیبی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
موترهای ویشی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   قدوس جان
حتما خود تو وضعیت خوبی داری دست تو به دهن تو میرسه واز حال مردم بیچاره بیخبری
آیا متوجه هستی چقدر سرمایه ملت سراین موتر ها بندشده است؟
آیا با جمع آوری این موتر ها مشکل امنیتی هرات حل خواهد شد؟ طبعا نه چون خودم اهل هراتم وبیشتر از تو از وضعیت باخبرهستم که مشکل تنها موترهای ویشی نیست.
یک بیچاره که بعد از سالها حالا توانسته موتر سوار شود شماواری فیودال ها به چشم حسادت می بینید غافل ازینکه زندگی شما فیودال های هرات ذریعه همین بیچاره ها وفقیرها به پیش میرود.
بیائید ملی بیندیشیم وبجای پنجه کردن والی بیچاره که از درد ملت بیخبر است راه حل بدهیم.
حتما قوم واقوام هرکدام ما وشما سرمایه شان بالای این وسایط بند است بهتراست راه حل منطقی سنجیده شود .
به یاد داشته باشید که تصمیم گیرنده درخصوص مسایل هرات تنها شما چند فیودال شهر نشین نیستید وهرات هم به چوک گلها وباغچه شغال خلاصه نمیشود هرات امروز چهار ملیون نفوس دارد ورضایت همه آهاد ملت درین موارد ضروری است .
هراتی

>>>   داوود عرفان
موترهای ویشی را همه می.دانستند که غیرقانونی است، ولی همگی فکر می‌کردند که اراده‌ای برای جمع‌آوری آن وجود ندارد. حالا که حکومت محلی ظاهرا می‌خواهد این موترها را جمع‌آوری کند، سخن از سرمایه‌ی مردم است. فکر کنید یک شهروند قانونمند یک موتر را ۴ لک افغانی خریده است و مالیات عوارض به دولت پرداخت کرده است و دیگری با یک لک افغانی و بدون عوارض و موتری شیک‌تر گشت و گذار می کند. حالا حق با کیست؟ اگر موتر ویشی قانونی است چرا یک شهروند قانون مدار باید تاوان قانون‌مندی‌اش را بپردازد؟ تکلیف سرمایه‌ی چند برابری که یک شهروند قانون‌مدار هزینه کرده است؛ چه می‌شود؟
جلوی ضرر را در هرجایی که بگیریم، فایده است.

>>>   سید مسعود حسینی
مشکل موترهای ویشی آن‌گونه که یک‌عده فکر می‌کنند، ساده نیست!
گفته می‌شود شورای نظامی هرات، امروز عملاً به جمع‌آوری موترهای بدون اسناد و ویشی در سطح این شهر اقدام کرده است. این کار اگر به منظور ایجاد نظم و انضباط صورت گیرد، که ظاهراً چنین می‌نماید، در خور ستایش است؛ اما یک نکته را نمی‌توان از نظر دور داشت و آن این‌که جمع‌آوری این موترها مالکان آن‌ها را متضرر می‌سازد.

شاید بهتر بود که از همان ابتدا دولت برای مافیای بازرگانی اجازه واردکردن چنین موترهایی را نمی‌داد. واقعیت آن است که پول این موترها از جیب عامه‌ی مردم بیرون و به جیب تاجران مافیایی و عده‌یی از اعضای بلندپایه‌ی دولت وارد شده است. حالا چرا باید مردم ضرر آن را متقبل شوند؟!

در چنین اوضاع و احوالی به‌نظر می‌رسد که کار موترهای ویشی به یک معضل اساسی در جامعه تبدیل شده و در شرایط کنونی فاقد راه حل منطقی است. اگر دولت این موترها را جمع‌آوری کند، آیا توان جبران خسارت مالکان آن را دارد؟ اگر به جمع‌آوری بدون جبران خسارت ادامه دهد، آیا مرتکب ظلم آشکار در حق شهروندان نشده است؟ و اگر به جمع‌آوری آن‌ اقدام نکند، آیا باید جامعه هم‌چنان متأثر از بی‌نظمی و ناامنی ناشی از وجود این موترها باشد؟

وقتی می‌گوییم گاهی در اثر بی‌توجهی دولت، یک‌کار ساده می‌تواند به یک معضل بزرگ تبدیل ‌گردد، نمونه‌اش همین موترهای بدون اسناد و ویشی است. حالا اگر دولت این موترها را جمع‌آوری کند، با کدام دلیل منطقی و حقوقی این‌کار را انجام می‌دهد و اگر جمع‌آوری نکند، چگونه با پیامدهای بد وجود چنین موترهایی کنار آید؟!

>>>   پشت مخالفت جمع اوری موتر های ویش دزدان قاچاقبران اختطافگران و مافیا هستند که با این موتر های غیر قانونی دست به هزاران جنایت می زنند و ردی از خود بجای نمی گذارند در غیر این صورت قانون قانون است باید قانون را به جامعه پیاده کنیم و موضوع اینکه در دیگر ولایات جمع اوری نمیکنند شاید دیگر ولایات خوش داشته باشند که خود را به چاه بیندازند ایا باید مردم هرات هم خود را به چاه بیندازند این که دلیل نمی شود هرات باید الگو برای دیگر ولایات در نظم و قانون باشد. در کنار این مسایل جان انسان ارزش بیشتر نسبت به این موتر ها دارد روزانه بابت عدم رعایت قانون توسط این موتر های وحشی شاهد از بین رفتن انسان ها هستیم و اخیرین نمونه ان روز سه شنبه در سرک هرات اسلام قلعه باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر شده است

>>>   Aria Raofian
فراخوان جامعه فرهنگی ولایت هرات در پیوند به حمایت و پشتیبانی مردم شریف این ولایت از فیصله اخیر شورای نظامی مبنی بر عدم گشت و گذار وسایط غیر قانونی؛
تامین نظم و امنیت عامه در سطح جامعه و کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و توجه همگانی را برای اعاده آن می طلبد.
ساکنان قانونمند و همدیگر پذیر ولایت هرات، همیشه پاسدار ارزش های فرهنگی و اجتماعی بوده و به کنش ها و واکنش های غیر قانونی که منجر به شکل گیری ناهنجاری ها و بروز مشکلات اجتماعی و شهری می گردد، نه گفته و مخالف هر گونه تقلید از رفتار های غیر قانونی در هر نقطه از کشور می باشند.
در همین خصوص نهاد های فرهنگی، اجتماعی و مدنی این شهر و دیار که از دیرباز پرچمدار قانونمداری و اعاده نظم و امنیت در ولایت شان بوده اند، این بار نیز ندای حق طلبانه مردم شان را به حمایت از تطبیق مواد فیصله اخیر شورای نظامی ولایت هرات سر داده و همکار واقعی با اداره محلی و ارگان های امنیتی برای جلوگیری از هرگونه خلاف رفتاری و بر هم زدن نظم و قانون شهری بوده و خواهند بود.
بدون شک شایسته هرات فرهنگی نخواهد بود که این دیار کهن به بی نظمی و كانون داد خواهی های مغرضانه برای فعالیت های غیر قانونی مبدل شود.
لذا از همه نهاد های فرهنگی، رسانه ای، مدنی و جوانان فهیم کشور می طلبیم تا در بلند نمودن پيام قانونمداری، صلح و احترام به نظم عامه ساکنان این ولایت تلاش نموده و همکاری مجدانه و همیشه گی شانرا با ارگان های امنیتی کشور در اعاده هرچه بهتر نظم و قانون و جلوگیری از تخلفات و حوادث ناگوار ترافیکی، به نمایش بگذارند.
اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات نیز ضمن قدر دانی از فراخوان جامعه فرهنگی و مجریان برنامه نظم شهری، برای تحکیم هرچه بهتر قانون و نظم و امنیت عامه در این ولایت، به همه مسئولان امور آرزوی موفقیت و سربلندی نموده و از تمام نهاد های فرهنگی، رسانه ای و اجتماعی دعوت به عمل می آورد تا در این پروسه ملی که امنیت، سلامت و عزت همیشگی عموم هموطنان را به دنبال خواهد داشت، به سهم خود نقش موثر و ارزنده ایفاء نمایند.

>>>   وحید مرزبان
جمع آوری موترهای ویشی؛ ضمن آنکه فراگیر و عادلانه نیست، یک ضربه اقتصادی برای قشر متوسط و پایین جامعه نیز می باشد.
برای جمع آوری این موترها، باید یک راهکار قانونی، منصفانه و منطقی در نظر گرفته شود تا مالکان آن خساره مند نشوند.

>>>   Wahid Payman
در هرات مردم به دو دسته تقسیم شدند:
1. کسانی که موتر ویشی دارند
2. کسانی که موتر ویشی ندارند

>>>   ‏‎Najibullah Habibi‎‏
دولت فیل گزار و پشه گیر و سیاست یک بام و دو هوا در افغانستان.
تاجری که این موتر ها را وارد کرده همراه مسوولین فاسد سهم خود را گرفتند و و ملیون ها دالر به جیب زدند دولت به آنها هیچ کاری ندارد ، و حتی وقتی اولین روز های واردات موتر های اشترنگ راسته هم بوده بازهم دولت هیچ پلان و برنامه ای برای کنترل نداشت چون مسوولین فاسد سهم خود را می گرفتند و با این پول کیف می کردند حالا که برای مردم عادی جامعه رسید مردم مقصر اند و باید تاوان تاجر های مافیایی و مسوولین فاسد را بدهند که این امر اصلا محقق نخواهد شد، دولت و تاجران مافیایی باید تاوان و خسارت مردم را به پردازند و دیگر اینکه هرات واقعا لابراتوار تطبیق قانون نیست در برخی ولایت ها اگر کسی موتر اسناد دار داشته باشد خنده می کنند و پولیس مشکوک می شود و همه از موتر های بی اسناد استفاده می کنند هیچ گپی هم نیست و فقط هرات باید کاملا قانونی باشد ، اصلاح را باید همگانی ، بدون تبعیض و از بالا باید شروع کرد نه از مردم فقیر و کارگر سر سرک.

>>>   کسیکه وارد کرده و کسیکه خریده و کسیکه فروخته و مسئولین گمرک و ترافیک همه باید جزا ببینند.

>>>   آریا روفیان بهتراست بجای پخش اعلامیه به اخلاق وبرخورد خویش توجه داشته باشد که شرارت ازچهره شان میبارد ورئیس اطلاعات وفرهنگ شهرباستانی هرات است.
این چغوک بچه چند روز میشه پشت موترهای ویشی راگرفته میدانم که خودش پول داراست ودلیل ماندن وی به پست هم همین است اما بهتراست کمی بیشتر به مردم مستضعف خود توجه داشته باشد این چوکی های توخالی شما پایدار نیست مردم شمارا فراموش نخواهند کرد.
هراتی

>>>   راه حل دوم اینکه برای این موتر ها جواز 5 ساله داده شود سه برابر گمرکی اخذ شود و اداره ترافیک که مبلغ 12000 افغانی برای سه سال از موتر های قانونی میگیر د از این موتر ها مبلغ 50000 افغانی اخذ کند تا از این طریق هم عواید دولت با لا برود و هم تمایل مردم برای استفاده از این موتر ها کم شود و همچنان در این مدت 5 سال برای مالکان این موتر ها وقت بدهد که موتر های شان را جمع اوری کنند

>>>   از نظر من این خیلی کاری اشتباهی است که تمام ولایت ها پر از این موتر ها است حتا خود کابل نیز از این موتر ها زیاد است بعد میان روی هراتیان قانون پیاده میکونم مردم بدبخت تمام سرمایه شان را سرف خرید حمین موتر ها کردن جوانان شان مهاجرت کردن تا پول این موتر ها را بدست آوردن بسیاری ها نان شب شانرا با همین موتر ها در میارن اونهایم که با این قانون مافوق هستند پول دارن و از دل مردم فقیر خبر ندارن

>>>   همه مشکل میرسه سر دولت اگر دولتی باشه همو اول نمیگزاشت که موتر ها ویشی دست راست وارد بشه حالی که زیادتر قشر ضیف موتر ویشی خریداری کردن مایه جم کنه

>>>   این پروسه با آمدن هر قوماندان به هرات آغاز می شود و پس از دو یا سه ماه به فراموشی سپراز حدود ده سال است ‍ ابن پروسه همچمان جریان دارد . هر قوماندان کار را نمیه تمام گذاشته به قوماندان دیگر پاس می دهد .
محمود .

>>>   برادران عزیز
فکر کنم مشکل موتر های ویشی در مقایسه با دیگر مشکلات فعلی در اولویت نیست. ارگان های ذیربط بهتر است وقت و انرژی خود را صرف حل مشکلات اصلی از جمله اقتصادی و امنیتی نمایند.
موتر های ویشی با فراشوت فرستاده نشده بلکه رسما از طریق گمرکات کشور داخل گردیده است. فعلا یگانه راه حل جلوگیری از واردات بیشتر و توزیع پلت های موقت ۵ ساله در بدل یک تکس معین به خزانه دولت میباشد.

>>>   دوستان عزیز کسانیکه حرف ازقانون میزندوخودراقانونی میداند
۱ـ خودنیروهای امنیتی ودفاعی کشور ازجنرال تابه سربازش یک موترویشی دارد
۲ـ کسانیکه موترویشی دارد پشتش پُراست وخیلی ازنیروهای امنیتی توان گرفتن موترش راندارد
۳ـ قانون تنهابه هرات است وآن هم بالای مردم غریب عملی میشود
۴ـ وبه توان دولت هم نیست که این همه موترراجمع کند اگرکدام اسنادیاجوازبدهد هم برای دولت سرمایه بزرگ است وهم مردم غریب وبیچاره میتواندصاحب موتراسناد دار ویاقانونی شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است