سرنگونی هواپیمای اوکراین: آیا تاریخ تکرار میشود؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۴    ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ کد خبر: 161746 منبع: پرینت

سرنگونی بوئینگ اوکراینی که موجب مرگ ۱۷۶ انسان بیگناه شد، یک فاجعه انسانی خیلی دردناک است. برای بازماندگان یکایک آنها، بویژه برای خود ایران، زیرا ۸۶ تن سرنشینان آن ایرانی بودند و برای کانادا که ۶۳ تن آن شهروند کانادایی ـ ایرانی ( در میان آن دانشجویان و نخبه گان علمی) بودند. چنین مرگی برای بازماندگان و فامیل کشته شدگان و برای اکثریت مردم ایران غم انگیز بوده و خشم بیشتر آنها را علیه رژیم اسلامی بر می انگیزد.

این تراژدی ما را بیاد یک حادثه دردناک دیگر میاندازد. درست در اوضاعی شبیه امروز که بعد از موشک باران پایگاه های نظامی امریکا توسط سپاه پاسداران، نیروهای ضد هوایی ایران در حالت آماده باش کامل قرار داشت، قضاوت اشتباه یک مسئول نظامی که هواپیمای اوکرائینی را با یک موشک کروز اشتباه گرفت و شلیک کرد، در سال ۱۹۸۸ که جنگ ایران و عراق مراحل نهایی خود را طی میکرد. در آن هنگام که تمام کشورهای عربی از صدام حسین حمایت میکردند، نیروهای دریایی امریکا در خلیچ فارس در گشت و گذار بودند. روز ۳ جولای یک هواپیمای ایربوس ایران با ۲۹۰ سرنشین بسوی دوبی در حال پرواز بود. یکی از ناوگای جنگی امریکا با فیر موشکی آنرا سرنگون ساخت و ۲۹۰ سرنشین آن، بشمول ۶۰ کودک، جان باختند.

شباهت و اختلاف های میان این دو تراژدی وجود دارد. ایران در لحظات اولی از شلیک موشک انکار نمود. ولی یک روز بعد از اینکه حاضر شده که کارشناس های خارجی بشمول امریکا در این مورد تحقیق کنند، مسوولی شلیک یک موشک دفاعی را از سوی یکی از پایگاه های خود در نتیجه قضاوت اشتباه پذیرفت. این پذیرش مسوولیت از نگاه انسانی دردی را دوا نمیکند. بازماندگان سرنشینان کشته شده آرزو میکردند که علت سقوط هواپیما نقص فنی باشد نه اینکه کشور خودشان موجب قتل شهروندان اش شده باشد، ولی از نگاه حقوق بین الدول، بویژه در مقایسه با سقوط دادن ایربوس ایران توسط امریکا در سال ۱۹۸۸، نکاتی قابل توجه است.

قبل از آن تذکر باید داد که در ۳۰ سال اخیر چندین نمونه دیگر سقوط هواپیماهای ملکی توسط فیر اشتباهی موشک ثبت شده. آخرین آن در سال ۲۰۱۴ یک بوئینگ کمپنی مالزیا با ۲۹۸ سرنشین در شرق اوکرائین است. روسیه و شورشیان مورد حمایت آن در این منطقه هیچگا مسوولیت آنرا نپذیرفتند. در سال ۱۹۸۸ امریکا ابتدا انکار نمود که بسوی هواپیما شلیک کرده. سپس گفت که این هواپیما یک تهدید برای ناو رزمی امریکا بود. جورج بوش، رییس جمهور امریکا گفت : "مهم نیست چه گذشته من هیچوقت بخاطر این حادثه عذر خواهی نمیکنیم". امریکا با اینکه هیچوقت مسوولیت این تراژدی را نپذیرفت و نه عذر خواهی کرد، در سال ۱۹۹۶، بعد از شکایت ایران به محکمه بین المللی عدالت، حاضر شد که مبلغ ۱۳۱،۸ میلیون دالر غرامت بوردازد.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اکراین
هواپیما
نظرات بینندگان:

>>>   علے موسوے
قربانی بزرگ هر جنگی، مردم هستند؛ آن‌هایی که طرف اصلی هیچ جنگی نیستند؛ اما هزینه‌ اصلی آن را می‌پردازند. طرف‌های نبرد می‌توانند باهم توافق کنند که ما همدیگر را نمی‌کشیم؛ اما برای حفاظت از جان غیر نظامیان، هیچ توافقی در کار نیست؛ چرا که جان آنان برای هیچ‌یک از طرفین، اهمیت و موضوعیت ندارد.

امریکا و طالبان در افغانستان ۱۹ سال باهم جنگیدند؛ اما در کمال شگفتی، هیچ‌یک شکست نخوردند. مردم اما هزاران هزار قربانی دادند. حالا که آن‌ها «صلح» می‌کنند بازهم این مردم هستند که همه‌روزه کشته می‌شوند.

ایران و امریکا یک موشک‌پرانی توافقی کردند و بینی گربه‌ای هم خون نشد؛ اما ۱۷۶ مسافر در هوا آتش گرفتند و خاکستر شدند.

در نهایت هم چیزی تغییر نمی‌کند؛ همه‌چیز با یک محکومیت، تأسف و وعده تحقیق به پایان می‌رسد؛ رنج بی‌پایان این مصیبت اما برای خانواد‌ه‌های نگون‌بختی است که در چهارسوی جهان، چشم به‌راه عزیزان‌شان بودند و این اشتیاق و انتظار دیدار در یک چشم به‌هم‌زدن، دود هوا شد و جایش را به دردی دیرپا و رنجی توان‌فرسا داد.

>>>   Maihanjar Raza

جان باختن ده شهروند افغانستان در يك سانحه هوائى در تهران، آيا غنى احمدزى سرپرست دولت افغانستان در تماس تليفونى با روحانى واقعين نسبت به مرگ ده نفر از شهروندان افغانستان اظهار تاسف كرده است ؟؟
در حاليكه به اثر سهل انگارى و ندانم كارى ها اين "سر قوماندان اعلى " خواب برده، روزانه صدها نفر از نيروها امنيتى و دفاعى يا مردم عام در كوشه وكنار كشور توسط تروريستان طالب و افراد خود سر در داخل رياست امنيت ملى كشته ميشود ، كه غنى احمدزى كوچكترين احساس همدردى و همنواي از خود نشان نميدهيد !؟ حال چه رسد به قربانيان سانحه هوائى در تهران، كه اظهار همدردى نمايد !؟

>>>   موشک پرانی توافقی ؟!
شما چقدر نادان هستید امریکایی ها کشته های خود را مخفی و سانسور میکنند دیروز حتی شبکه cnn هم اعلام کرد بخشی از نظامیان آمریکایی در این حادثه کشته شده اند. هم اکنون صدای اعتراض خانواده سربازانشان بلند شده که چرا ماهیچ خبر از انها نداریم
اشتباه برخود فبر به هواپیمای اوکراینی یا ناشی از خطای انسانی و یا هم بر اثر عمل یک جاسوس و نفوذی داخلی اسراییل و امریکا در ایران بوده است همچنان در حال بررسی است.

>>>   محمد نسيم جعفری
تبصره:
بر تابعیت افغانستانی مسافرین هواپیمای اکراینی که دارای تابعیت سویدن، آلمان، کانادا و... نیز بوده‌اند، زیاد تاکید نکنید؛ زیرا اگر خسارت، دیه و خون‌بهای آن‌ها را حکومت افغانستان بگیرد، حیف و میل خواهد شد و یک هزارم آن هم به خانواده‌های شان نخواهد رسید. بگذارید کشورهای فعلی (دوم ) شان به این امر رسیدگی کنند، چون آن‌ها هم حق را درست گرفته می‌توانند و هم حق را به حقدار می‌رسانند.

>>>   محمد نسیم جعفری لایک داری👍👍👍👍

>>>   بیاد آوریم که 1 -هواپیمای ایرانی که توسط موشکهای آمریکا ساقط شد 130کشته بیشتراز هواپیمای اوکراینی داشت.
2-از مسئولین آمریکایی هیچکس از ایران معذرتخواهی نگرد
3 -به فرمانده وگروه همکارانش که با موشک هواپیما را ساقط کرده بودندپاداش وترفیع دادند
4-مردم امریکا علیه مسئولین ودولت آمریکا تظاهرات نکردند
برسد به دست یوسف سلامی خبر نگار صدا وسیما ارسال از نظام حیدریان -رباط کریم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است