رییس حج هرات در مقابل مولوی سلفی (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۱    ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ کد خبر: 161819 منبع: پرینت

مولوی مجیب الرحمن انصاری امام مسجد گازرگاه هرات و بانی و مسوول دارالعلوم عالی انصاری از مولوی های جوان و تحصیل یافتۀ دینی در عربستان سعودی است.
او مانند بسیاری از تحصیل یافتگان افغانستان در عربستان سعودی، افکار سلفی دارد که طرفدار و حامی جدی تطبیق شریعت اسلامی مبتنی بر برداشت و قرائت سلفی ها است.

ویژگی دیگر مولوی مجیب الرحمن انصاری مثل هر سلفی دیگر مخالفت و تعارض او با مذهب شیعه و شیعیان است که حتی این مخالفت را در سخنرانی ها و موعظه های دینی خود از منبر و محراب مسجد بیان می کند.

مجیب الرحمن انصاری در روزهای اخیر از آدرس ادارۀ خود ساختۀ خود در گازرگاه هرات به نام "ادارۀ مرکزی امر به معروف و نهی از منکر گازرگاه شریف" تابلویی را در گوشه ای از شهر هرات نصب کرد که در آن نوشته شده بود:
"بدحجابی زن از بی غیرتی مرد است"

جالب این است که مولوی مجیب الرحمن انصاری با افکار سلفی گری و به گونه ای تکفیر گرایانۀ ناآشکار خود با شیعه و شیعیان، مخالفت و مخاصمت نشان می دهد، اما این شعار را از انقلاب اسلامی شیعه در ایران وام می گیرد؛ شعاری که پس از انقلاب اسلامی دلو 1357 و تشکیل جمهوری اسلامی ایران در هر خیابان و هر کوچه و پس کوچه به چشم می خورد.

هنوز بگو مگو ها در شبکه های اجتماعی بر سر مولوی مجیب الرحمن انصاری و شعارش در مورد حجاب زنان گرم بود که بی بی سی به سراغش در گازرگاه رفت و با او به گفتگو نشست.
مولوی انصاری در این گفتگو نه تنها از گفته های خود و تابلوی های نصب شده از آدرس ادارۀ خود ساخته اش دفاع کرد، بلکه خواهان ایجاد وزارت امر به معروف و نهی از منکر در افغانستان شد و پوشیدن روی زنان را شامل حجاب شرعی زنان خواند.

بحث بر سر مولوی مجیب الرحمن انصاری و دیدگاه های او در شبکه های اجتماعی هنوز ادامه دارد. نظریات مختلف و متفاوتی در مخالفت و یا در همسویی با او ارایه می شود. اگر مولوی انصاری برای تحمیل و تطبیق برداشت و قرائت خود از دین به خشونتگری و خون ریزی متوسل نشود و گپش به انفجار و انتحار نکشد، او حق دارد موعظه سر دهد و دیدگاهش را بیان کند.

اما نقد جالبی که در این بگو مگو ها بر سر مولوی مجیب الرحمن انصاری به خصوص در مورد دیدگاه وی که در تابلوی متذکره و نظرش در مورد پوشش روی زنان بارتاب یافت، نقدی از مولوی شیرزادی رییس حج و اوقاف ولابت هرات بود.

نقد مولوی سیدمحمد شیرزاد در برابر افکار مولوی مجیب الرحمن انصاری در این تصویر او با زنان فعال مدنی و فعال حقوق زنان هرات قابل مشاهده است. مولوی شیرزادی اینگونه به مولوی مجیب الرحمن انصاری نه می گوید، بدون آنکه به او توهین کند و رگ های گردنش را بپنداند.

محمد اکرام اندیشمند


رییس حج هرات در مقابل مولوی سلفی

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رییس حج
مولوی سلفی
نظرات بینندگان:

>>>   مولوی شیرزاد یعنی واقعا شیر با قلب پاک کنار چند انسان دیگر ایستاده است ودرمورد موضوع صحبت میکند چون او انسان است وبرنفس خود حاکم است
اما دیگری که خصوصیت انسانی ندارد راه حل را پنهان ساختن طرف مقابل میداند به قسمیکه گله گوسفندان را از قوچ ها بدور وجدا نگهمیدارند چون آنان شرم وحیا وشعورندارند صرف به فرمان نفس خود حرکت میکنند اینها ارزش انسانی را زیرپا میکنند وگویا شیطان برهمه وجود شان مسلط است وبه هرطرف که خواست می برد

>>>   قدوس خطیبی
باید موضع گیری مولوی مجیب الرحمن انصاری را ستود ,او سریع و واضح به بیان آنچه که باور داشت پرداخت و قرآن را به عنوان قانون بر دست نشان داد و در مورد داعش و گروه های دیگر سریع گفت هر کسی مطابق با اسلام باشد پذیرفتنی است و هر کس نباشد رد است او در مقابل رسانه ها که نقش بارزی در افکار عمومی دارند نه تنها که کوتاه نیامد بلکه زنان خبرنگار را به حضور نپذیرفت این در حالی است که به نسبت نقش رسانه ها همیش خیلی ها در مقابل شان کوتاه می آیند او تاکید بر امر و نهی از منکر کرد و از جهاد دفاع کرد , جان سخن این که من حدس می زدم که مولوی مجیب الرحمن انصاری با فراخوان رسانه ای که داد احتمالن کمی کوتاه بیاید اما جناب عالی از فرصت استفاده کرد نه تنها این که کوتاه نیامد از موضع خود دفاع و بر آن تاکید نیز کرد .حرف اخیر این که من من نکرد گفت من حرف خدا را می زنم و حرف ها را همه متوجه خدای ج کرد و نشست خبری را ترک کرد و آرزوی موفقیت خبرنگاران کرد

>>>   Shoja Mohseni
مجيب الرحمن انصاري، همان مولوي است كه با پول عربستان و براي عربستان، جوانان حوزه جنوب غرب را در صفوف داعش به جنگ سوريه و عراق مي فرستاد و شايد هنوز مي فرستد. گفتار و رفتار او نشان داده كه وي تهديدي براي امنيت ملي ماست. اگر دولت، داعش را تهديدي براي امنيت ملي كشور مي داند انصاري را نيز بايد در فهرست همين تهديد ها اضافه كند. استانداردها در اين كشور، دوگانه است،دولت از پذيزش مسئووليت مهار و دادگاهي كردن اين تهديد هاي ملي، استعفا داده، اينگونه افراد هيچ گاه بازداشت و محاكمه نمي شوند و تنها برخورد مردمي فيس بوكي با آنها مي شود كه متاسفانه پيامد برخوردهاي فيس بوكي، بالا رفتن سطح نفرت و تعصب است.

>>>   قاری غلام محمد مصون
اساس دین اسلام در نصیحت وخیر خواهی است واین امت تازمانی که مساله امر به معروف ونهی ازمنکر را در بین خود داشته باشند و دلسوزانه با هم در ارتباط باشند و ازفحشا ومنکرات جلوگیری نموده ومسولیت خودرا دراجتماع انجام دهند هرگز به مصائب ومشکلات مادی ومعنوی روبرو نخواهندشد

>>>   دارالعلوم ملا انصاری برتعلیمات داعش و ضد شیعه تمرکز دارد.
یافته های تازه در گزارشنامه افغانستان بیان می دارد که مولوی مجیب الرحمان انصاری از تحصیل یافته های مدرسه عربستان است. درمحافل حاکمه ریاض، به او من حیث مجری عملیاتی علیه ایران نگاه می کنند. ساختمان مدرسه یا دارالعلوم که عربستان در ساحه 40 جریب زمین دولتی برای ملا انصاری در هرات اعمار کرده، حدود چهل میلیون دالر خرج برداشته و درحال حاضر حدود یک هزار پسر بچه از سنین 9 تا 12 در آن تعلیمات افراطیت می بییند. نظیر چنین مدرسه ای طالب سازی در منطقه وجود ندارد.
جوهره رزم جویی و افراسیت این مدرسه در ذات خود، چندین برابر مدارس سمیع الحق در اکوره ختک پشاور است.
سیستم جلب و جذب نوجوانک ها به این مدرسه از هر ولایت هفت تا ده نفر است. هر سال، به تعداد دو صد جوان داعشی از مدرسه وی فارغ می گردند. تمرکز این دارالعلوم بر جامعه کشاورزی و عقب افتاده زاهدان ایران است. اولویت کار، کشانیدن جوانک های زاهدان به مدرسه است. ر خبر آمده است که انصاری ماهیانه مبلغ پنجاه تا هفتاد هزار دالر از سفارت عربستان درکابل دریافت می کند. این مدرسه به طور کامل برضد وحدت ملی افغانستان فعالیت دارد. تحریکات و تحرکات این هسته وهابی بدون تردید اقدامات واکنشی ایران را به دنبال خواهد داشت.
گزارشنامه افغانستان

>>>   نان مولوی شیرزادی در بودن با زنان است و نان ملا مجیب در نبودن با زنان
در غیر آن در نبود زن نه شب ملا شیرزاد خوب سپری میشود و نه از ملا مجیب
زن اگر زور خود بداند صد ملا مجیب نزدش حیران ماند

>>>   به تولید شده عرب مفسد:
مساله‌اي كه ذهن حافظ را به خود مشغول داشته، بيزاري از ريا و سالوس است كه خرمن دل و دين رياكاران و مردمان را سوخته و خواهد ساخت.
«گر چه بر واعظ شهر اين سخن آسان
تا ريا ورزد و سالوس مسلمان نشود
رندي آموز و كرم كن كه نه چندان هنرست
حيواني كه ننوشد مي و انسان نشود»
حافظ با آن كه با صوفيه به ويژه آن گروه كه پشمينه‌پوشي را دكان زراندوزي و صيد قلوب ساده عوام ساخته‏اند، نظر خوشي ندارد، در برخي موارد كلام او يادآور مطالب و مقاصد صوفيه است و معلوم مي‏گردد كه با اصل عرفان و تصوف نزاعي ندارد و خود او نيز سالك آن راه است. نزاع او با كساني است كه اين انديشه عالي و مذهب والا را دكان ساخته‏اند و خريد و فروش مي‏كنند.
ر

>>>   مقام شیخان، پیران، زاهدان، قاضیان، واعظان و حضرتان ریاکار
از نظر آموزگاران فرهنگ فارسی
دوکتور احد وفا معصومی
از حصیر شیخ آید دمبدم بوی ریا چاره ی براین ریا وبوریا باید نمود
(فرخی یزدی)
بده تو پول وببین چون پیاله میگیرد امام شهر که کارش نماز نافله است
****
دانی که کار عمدهِ شیخ وکشیش چیست؟ دلالی توانــــــــــــگرِمردم عذاب کن
دربزم عام رقصـــــــــــد ودر می شناکند پول ار دهی به زاهدپرهیز ازآب کن
(لاهوتی)
ای بسا ابلیس آدم روی هست پس به هردستی نباید داد دست
****
«مرا درین عالم باعوام کاری نیست، برای ایشان نه آمده ام. این کسان که رهنمای عالم اند، به حق انگشت بررگ ایشان می نهم، من شیخ را می گیرم و مواخذه میکنم نه مرید را، آنگاه نه هر شیخ را، شیخ کامل را». {مولوی}.

>>>   شیرزادی مولوی نیست. واقعیت ها را وارونه جلوه ندهید.

>>>   دنیا بکلی یرچپه شده است.
در زمان های سابق شیرزاد ها غر میزدند و رحمان ها سر خم بودند و از ترس میلرزیدند که حالا شیرراد آنها را یک لقمه خام نکند.
حالا رحمان ها غر میزنند و شیر زاد ها سر خم شدند.
همین خانم هایی که در اطراف تو ایستادند.برای شان بگو که از طرف من اجازه است.بوت های خود را از پایتان بکشید و به نوبت بر سر مجیب الرجمن وار کنید.
بعداً ببینید که این خانم ها چه روزگار را بر سر مجیب الرجمن خواهند آورد؟

>>>   یعنی که او یک نوکر واقعی وهابی های مفسد است.
آزاده

>>>   چرا وقتى وليعهد يزيد صفت معاويه مسلك ابو سفيان نسب آل سعود ، با آوردن ماريا كرى در سرزمين وحى ، بساط فاحشگى و رقاصگى را پهن كرده بود ، صداى ايشان براى امر به معروف و نهى از منكر بلند نشد !؟
چرا وقتى بن سلمان يك تابلو از داوينچى را به ميليون ها دالر از بيت المال مسلمين خريد در حاليكه مسلمانان از جمله در افغانستان از گرسنگى ميمرند، ايشان هيچ اعتراضى نميكند !؟

ميگويند خليفه دوم عمر بن خطاب بيمار شده بود براى او مقدارى عسل از بيت المال آوردند خليفه بر منبر بالا شد و از مردم رضايت خواست.
از عدالت اميرالمؤمنين على چيزى نمى گويم ...
چرا وقتى اسرائيل با پشتيبانى امريكا فلسطينى ها را نسل كشى و تحقير و توهين ميكند در حاليكه خادم الحرمين شريفين با ترامب رقص شمشير ميكند چرا مجيب الرحمن غيرتى نميشود؟
از نظر ما شيعيان مجيب الرحمن مثل قاضى شريح در دستگاه يزيد است كارى به برادران اهل سنت خود ندارم چون شيعه هم ملاى نا ملا زياد دارد. اما از هواداران ملا مجيب مى پرسم به نظر شما چطور ؟ أليس منكم رجلٌ رشيد تا جواب مرا بدهد ؟

>>>   خدایا هرات و هراتی را از شر این مولوی های خود فروش حفظ کن

>>>   نظر شخصی من که صدها بار در شبکه های اجتماعی و مجازی گفته ام و سرحرفم هستم‌ این یک وهابی است این یک آخوند افراطی انگلیسی است باید از وطن رانده شود باعث خرابی وطن است باعث نفرت زن از دین و برگشت جوانان این زمان از مسائل دینی، و سست شدن عقاید دینی و سنت های افغانی میگردد
من الله توفیق

>>>   مولوی مجیب قیافه عربی به خود داده فقط یک کم استایل جایش تبدیل شده مثلا جای چلتار لنگی زده و آنهم جایش برعکس شده یعنی چادر عربی رفته بالای چلتار یا لنگی و نشان می دهد که از اعراب آموخته
و بیشتر از دیگران می داند
غافل از آنکه عرب های سوسمار خور دین از آنجهت بر آنها نازل شد که اجهل الجاهلین دهر بودند
اگر آدم انسان باشد و وحشی گری نکند و در راه انسانیت روان باشد نیاز به تنبیه دین نیست

>>>   ایکاش مه ریس حج واوقاف هرات میبودم.
خدا مره شرماند که داکترولادی نسایی شدم.
سروری

>>>   به مولوی شیرزادی بگویید ...
موی نامحرم رادیدن شریعت به آقای شیرزادی اجازه داده آیا کنار نامحرمان وزنان که عطر زده آمد حکمش در شریعت چیست آقای شیرزادی
شما عالم نیستید بدبخت از قرآن و حدیث وقفه هیچ بوی نیردید شما حالا مانع احکام اسلامی می شوید شما فساد کارید محرم و نامحرم سرشماری نمی شوید بدبخت
عبدالحکیم اسحاق زهی سمنگانی

>>>   وای مردم!
خداوراستی ریس حج واوقاف هرات همراه این عکس های خود دل وجگر ملای متعصب هراتی ره مثل پوقانه ترقاند.
نادم

>>>   وهابیت باعث بدنامی اسلام وتباهی کشور میشود باید بساطش راجمع کرد

>>>   عربستان سعودی بامفکوره بی اساس وتروریست پرور خود عامل دست صهیونیزم است وبه عنوان گاو شیرده امریکا القاعده وداهش را تمویل وافکار پوچ وهابیت را تبلیغ میکند.
عربستان وهابی وسلفی پرور دستش بخون هم اهل سنت وهم اهل تشیع الوده است وبرای جوانان ومردم ما باید عبرت باشد که بیش از نیمی از شهدا وکشته شدگان در افغانستان واسیای جنوب غرب حاصل تفکر تروریستی وهابیت است.
مجیب الرحمن انصاری بداند دشمن اصلی مردم افغانستان ما اول تفکر سلفی وهابی است بعد امریکا .امروز هر کس بین دو مذهب اهل سنت واهل تشیع تفرقه بیندازد عامل دست یهودصهیونیست است ودشمن خدا وپیامبر است//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   اظهارات جنجالی ملای افغان و تقابل اندیشه ها درافغانستان
اظهارات و عملکرد یک ملاامام در افغانستان بحث برانگیز شده است. تشکیل اداره امر به معروف، نصب تابلو علیه "بی حجابی" و اظهاراتش در مورد سلب قدرت شیعه ها در افغانستان، باعث شده افغان ها در تقابل فکری قرار گیرند . نامش مجیب الرحمن انصاری است و خطیب مسجد جامع خواجه عبدالله انصاری در منطقه گذرگاه هرات می باشد. او قبلا حکومت را به بی کفایتی متهم کرده و با تشکیل "اداره مرکزی امر به معروف و نهی از منکر" اعلام کرده که برای کسانی که جرایم اخلاقی و اعمال غیرشرعی انجام دهند، حدود شرعی را جاری خواهد کرد.
مجیب الرحمن انصاری در نشستی خبری در هرات در این زمینه گفت: «امر به معروف دستور الهی است... بی بند و باری زیادی شده ... حکومت یا کار زیاد دارد و یا هم بی تفاوت است. ما با این کارمان خواستیم قسمتی از بار حکومت را کم کرده و برای امنیت مردم مان اقدام کنیم».
مدتی بعد این نهاداش تابلوهایی در شهر هرات نصب کرد که شعارهایی را علیه "بی حجابی" نشان می دهند. این اظهارات و تابلوها با واکنش های گسترده ای در شبکه های اجتماعی روبرو گردید. برخی از آن انتقاد کرده و برخی دیگر آن را برای امنیت اجتماعی مفید خوانده اند
زلمی هرات

>>>   اگر این مولوی انصاری را بیشتر تبلیغ کنید ما در آنیده در هرات سینما ، تاتر و هنرمند خواننده و نوازنده نخواهیم داشت . جوانان باید ریش بگذارند و ریش شان کمتر اس ۸ سانتیس متر نباشد

>>>   خوش به حال ملا شیرزاد. به آخرت که او باور ندارد.

>>>   آفرین براین عالم که حداقل تعدادی از جوان هارا بسوی دین خدا(ج) رهنمای کرده وهمچنان خانم هارا از فحشا نهی مینماید کاشکی هرکدام ما که خود را مسلمان میگیم حد اقل یکنفر از فامیل خود را بسوی راه خداوند (ج) رهنمایی کند.
هراتی

>>>   ازعربستان پول میگیرد

>>>   همی ملای شاگرد عربستان را بگویید که اول برو از جای که درس خواندی شروع کو
باز بیا هرات باستان

>>>   ملا مجیب باید بداند که معروف چیست و منکر چیست.
آنچه مجیب منکر میداند همه اش در وجود زن ها است.
یعنی مادر ایشان خواهر ایشان خانم ایشان و دختر ایشان محل تجمع منکرات است.

>>>   این یک لقب جدید کسیکه میخواهد واقعا اساسات اسلامی را تعقیب و حدود دینی را تطبیق کنند.
اینکه زاده عربستان و سلفی و وهابی شد پس این رئیس حج و اوقاف زاده و تربیت شده کیست؟ آیا جناب رئیس صاحب خانم و یا هم دختران و خواهران خودرا اجازه خواهد داد تا در پهلوی یک رئیس صاحب دیگر مانند وی بیاستند؟

>>>   نوکر وغلام عربستان است درافغانستان

>>>   چونکه مولوی شیرزادی ساخته ی انگلیس است سگ وفادار آمریکا و انگلیس است یک آدم خبیث است مولوی شیرزادی یک مولوی ی ساخته و پرداخته ی غربیها است او تفکر یهودی و غربی داره او نوکر غربیها است او یک جاسوس و نوکر برای آمریکا و غرب است او یک جاهل است او یک نادان است

>>>   مجیب الرحمن با فریب دادن اشخاص دور و بر خود حکومت موازی تشکیل داده است که نظام سلفی و وهابیت پشتیبان مالی و فکری آنست و این قابل
منع و مجازات قانونی است
نایبی

>>>   دیګر علمای ما که حود را ضد وهابی مغرفی میکنند بزای این جامعه و دین چه کردند که دیګران را انتقاد میکنند مرد شوید این کار امر بالمعروف شما کنید که از شر وهابی نجات بیابیم
حسن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است