رحیمی: تلاش‌های امریکا در روند صلح چشمگیر نبود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ کد خبر: 161825 منبع: پرینت

پس از پخش گزارش‌ها از توافق طالبان به کاهش خشونت‌‎ها، وزیر دولت در امور صلح می‌گوید که کاهش خشونت‌ها برای دولت افغانستان پذیرفتنی نیست و برای آغاز گفتگوهای میان افغانان این گروه باید به آتش‌بس تن بدهند.

سلام رحیمی در یک نشست در انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان سخن می‌زد، گفت که در یک سال گذشته نتایج تلاش‌های امریکا در روند صلح افغانستان بسیار چشم‌گیر نبوده‌است.
به گزارش طلوع، او افزود: «موضوع کاهش خشونت همانطوری که شما نمی‌دانید من هم نمی‌دانم و هیچ‌کس هم نمی‌فهمد. کسی طرفدار این نیست که کاهش خشونت باشد.»

اما، کاهش خشونت‌ها از رهگذر نظامی چگونه تعریفی دارد؟
تمیم عاصی، معین پیشین وزارت دفاع ملی در پاسخ به این پرسش گفت: «این که تعداد عملیات‌های نظامی چه از صنوف هوایی باشد و چه از صنوف زمینی و توپچی باشد کاهش پیدا کند به معنای کاهش خشونت‌ها است.»

منابعی نزدیک به طالبان، می‌گویند که قرار است در آیندۀ نزدیک، طرح کاهش خشونت‌ها به‌گونۀ رسمی با نمایندگان امریکا در قطر در میان گذاشته شود.
خلیل‌الله صافی، رییس پیشین نهاد پگواش در افغانستان بیان داشت: «توقع می‌رود که طرح تأیید شده دربارۀ کاهش خشونت‌ها به نمایندگان امریکا سپرده شود و سپس دربارۀ زمان امضای توافق نامه صلح تصمیم گرفته خواهد شد.»

اما، خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده‌است که طالبان طرح پیشنهاد آتش‌بس موقت - هفت تا ده روز – را به زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان سپرده‌است.

در همین حال، وزیر دولت در امور صلح از نهایی بودن اعضای هیات گفتگو کنندۀ حکومت افغانستان با طالبان سخن می‌گوید: «ما کاملا آماده هستیم و اگر زمینه مساعد شود کارهای قبلی شده‌است و هیات ما بلی آماده است.»
قرار است که پس از امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان، گفتگوهای میان افغانان نیز در درازای دو هفته آغاز شوند.

منابعی در قطر، می‌گویند که نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان پس از دریافت رسمی طرح کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان، به کابل سفر خواهد کرد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدارهایی خواهد داشت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رحیمی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   صلح یک پروسه طویل المدت است کم از کم یا حتماباید پنجسال دوام کند !!!
از بیاینات عالملانه رئیس صاحب جمهور

>>>   جناب رحيمي !
شما چه دست اورد داريد ؟ غير از اين كه پول بيت المال را كه به مثابه خون يتيم و اشك بيوه زن اين كشور است نوش جان نماييد كدام كار ديگر تا فعلا انجام داده ايد؟

>>>   جناب رحیمی توقع داشتید آمریکا برای افغانستان صلح بخواهد ؟ کشوری که خودش افغانستان را اشغال کرده است و خودش طالبان و داعش را در افغانستان ایجاد کرده است ؟!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است