نشستی دیگر، برای غارت بزرگتر
همه در گیر امور داخلی شده ایم و از غارتگران اصلی غافل مانده ایم. غافل از اینکه طالبان و مواد مخدر و دولت و انتخابات و مجلس و فساد و... مهره های این بازی بزرگ هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ کد خبر: 161850 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، یکبار دیگر پای دیگر همپیمانان خود را در غارت آینده افغانستان باز کرد و از آنان خواست تا در تخلیه افغانستان از مواد اولیه معدنی و آثار گرانبها، این کشور را یاری کنند.

«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، «نیکلاس کی» سفیر غیرنظامی سازمان ناتو، «رولاند کوبیا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا، «تادامیچی یاماماتو» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و «مارکوس پوتزل» نماینده ویژه آلمان در افغانستان، در شهر دبی امارات دور هم جمع شدند تا طرح های خود را درباره افغانستان باهم شریک بسازند.

این نشست که به دعوت خلیلزاد دایر گردیده بود، بدون حضور نماینده ای از افغانستان (حتی غلامان شان) و بدون افراد جانبی و خبرنگاران در فضایی کاملا محرمانه برگزار شد.
از این نشست فقط در توییتر دو توییت از نماینده ویژه اتحادیه اروپا و نماینده ویژه آلمان به نشر رسیده که صرفا جنبه شعاری داشت.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا با انتشار توییتی نوشت که دستور کار این جلسه شامل آتش‌بس، کاهش خشونت، آمادگی‌ها برای دوران پسا صلح، مذاکرات بین‌الافغانی، تضمین‌ها و تعهدات آینده، فراگیر بودن روند صلح افغانستان و بُعد منطقه‌ای آن بوده است.
وی افزود که دیدگاه‌ها در بسیاری از محورهای این نشست مشترک بوده و کار بر روی این برنامه‌ها ادامه دارد.
نماینده ویژه آلمان نیز در توییتی نوشت که همه شرکت کنندگان بر روی اهمیت کاهش خشونت‌ها در افغانستان توافق نظر داشتند.


گذشته از این شعارها که سال ها است خارجی در آوردن امنیت و رفاه برای مردم افغانستان سر می دهند ولی هر روز که می گذرد اوضاع از قبل بدتر شده و افغانستان از منابع معدنی و آثار گرانبها خالی می شود، طالبان نیز دقیق در راستای برنامه های داده شده از سوی آمریکایی ها عمل می کنند و به دستور آنان نمی گذارند حتی یک روز آب خوش از گلوی مردم ما پایین برود.

احتمال می رود موضع دیگری که در این نشست مطرح شده باشد، حضور پر رنگ کشورهایی مانند روسیه، چین، ایران و هند در آینده افغانستان باشد. کشورهایی که همواره در کنار دیگر قدرت ها که عملا در غارت افغانستان سهم دارند، مدعی سهم از منابع افغانستان شده و حتی بارها به آمریکایی ها اعلام داشته اند که رسما آنان را وارد بازی افغانستان کنند اما آمریکایی ها از این امر سر باز زده اند.

چین و روسیه در حال حاضر بیشتر از دیگران نیاز به مواد معدنی و برخی از تولیدات طبیعی افغانستان دارند، به همین لحاظ تلاش می کنند تا کشورهای دیگری را نیز در این زمینه باخود شریک ساخته و بر آمریکا و اروپا فشار بیاورند تا آنان را نیز در غارت افغانستان شریک بسازند.

این بار اول نیست که کشورهای سهیم در غارت افغانستان دور هم جمع شده و راه های جلوگیری از ورود روسیه و چین و ایران و هند را در غارت افغانستان به بررسی می گیرند. اما در این میان عدم هماهنگی کافی و دقیق میان روسیه و چین و ایران و هند باعث گردیده تا همواره غارتگران اصلی پیروز میدان بوده از ورود کشورهای دیگر در افغانستان جلوگیری کنند.

یکی از راه های جلوگیری آمریکایی ها از ورود کشورهای روسیه و چین و ایران و هند به افغانستان، که تا کنون موثر واقع شده، مشغول کردن این کشورها به مسایل دیگری بوده است مانند درگیر کردن روسیه با اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه، درگیر کردن چین با مشکلات مسلمانان این کشور، درگیر کردن ایران در مسایل داخلی و تحریم ها و برخی دیگر کشورهای منطقه، درگیر کردن هند با کشمیر و دخالت پاکستان و...

در این میان، آنچه برای آمریکا و اروپا و ناتو و سازمان ملل متحد ارزش نداشته و بدان هیچ توجهی صورت نگرفته است، مردم و دولت افغانستان می باشند که آمریکایی ها از این ناحیه هرگز احساس خطر نکرده اند. زیرا مردم را به طرق مختلف درگیر امور داخلی کرده اند و دولت هم که دست نشانده خود شان است، طالبان و پاکستان هم که مهره های بازی آنان در این غارت هستند.

متاسفانه در حال حاضر هیچ امیدی به آینده روشن افغانستان متصور نیست، همه در گیر امور داخلی شده ایم و از غارتگران اصلی غافل مانده ایم. غافل از اینکه طالبان و مواد مخدر و دولت و انتخابات و مجلس و فساد و... مهره های این بازی بزرگ هستند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
غارت
روسیه
چین
اروپا
ناتو
سازمان ملل
نظرات بینندگان:

>>>   ایران به دلیل تحریمهای شدید نمیتواند نقش و تاثیری در افغانستان داشته باشد روسیه هم فعلا درگیر سوریه است و کاری با افغانستان ندارد ، هند از مسلمانان بیزار است و به دنبال بریدن پای مسلمانان به ویژه مسلمان افغانستان و پاکستان از هند است هند حتی دیگر اقامت (اقامت نه تابعیت ) حتی دیگر اقامت هم به مسلمانان نمیدهد
تنها کشورهای به شدت تاثیرگذار در افغانستان ، پاکستان و آمریکا هستند آمریکا بیشنر دنبال غارت افغانستان است و پاکستان به طور سنتی نفوذ زیادی در افغانستان و همینطور طرفداران زیادی در افغانستان داشته و خواهد داشت .

>>>   از اول تروریزم برای آمریکایی ها بهانه بود آنها برای غارت معادن کشور آمده بودند
شیما

>>>   من بودجه نظامی پنتاگون را مطالعه کردم، تنها از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۸، در حدود هشتصد ملیارد دالر در جنگ افغانستان به مصرف رسیده است.
شاید هم به همین مقدار تا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ به مصرف رسیده باشد.
یعنی در مجموع در حدود یک و نیم تریلیون دالر تا بحال درجنگ افغانستان به مصرف رسیده است.
اگر امریکا تمام معادن افغانستان را ببرد، هنوز هم مصارف جنگی خویش را نمی کشد.
من نمیگویم که تمام این پول ها واقعآ به مصرف رسیده است. همانطوری که سربازان خیالی در افغانستان وجود دارد، همانطور در اردوی امریکا در افغانستان نیز وجود دارد. همانطوری که از بودجه نظامی در افغانستان خورد و برد صورت میگیرد، به همین منوال بودجه نظامی جنگ امریکا در افغانستان نیز مورد خورد و برد قرار میگیرد.
جنگ افغانستان برای رییس جمهور امریکا و جنرالان پنتاگون و اعضای کنگره امریکا، مثل یک گاو شیری است، که از جیب مالیه دهندگان امریکا میگیرند و در جیب خود می اندازند.
اگر در تجارت مواد مخدره افغانستان دست داشته باشند، شاید تا اندازه یی ازین مدرک نیز عاید داشته باشند، اما معادن افغانستان بطور قانونی و سیستماتیک و به شکل صنعتی و با مقدار زیاد استخراج نمیشود که عوایدی نصیب آنها شود.
در طول ده سال جنگ روس ها در افغانستان، ما هیچ وقت نشنیده بودیم که روس ها معادن افغانستان را غارت کرده باشند، با وجودی که آنها نیز توان این کار را داشتند.
پس اینها همه پروپاگند است و این معادن را بعضی قوماندان های جهادی که ساحات تحت نفوذ و کنترول شان است، به شکل غیر قانونی استخراج میکنند و به پاکستان انتقال میدهند که شاید در مجموع چند میلیون دالر نصیب همه آنها شود.

>>>   به ارتباط چور چپاول معدنیات ومنابع افغانستان که هدف اصلی خارجی هااست. تمام مردم را که ازجهالت آنها استفاده کرده اند بهترین موقع است برای دزدان بین المللی . به همین ارتباط شاید سالهای قبل رهبران وقوماندانان خریده شده باشند. این موضوع نزد عوام یک موضوع پیش پا افتاده است مگر باید همه بدانند که تمام جنگ های جهانی و تمام پروگرام های مافیای جهانی بالای همین موضوع است . ممکن زور رییس جمهور و ارگانهای دولتی هم نرسد. هرگاه کسی صدارا درین مورد بالا کند زود ازبین میرود. چندین سال است که امریکایی ها از دشت واغجان لوگر توسط طیارات سیاه امریکایی مسافربری دربین گل یورانیم انتقال میدهند . آیا ریس جمهور زورش میرسد ویا مانع این کار شده میتواند ؟ هرگز نه. این کشتار و عملیات و پارلمان سازی و غیره وغیره مصروف ساختن مردم است در حالیکه آنها پلانهای وسیع دارند که حکومت افغانستان فقط برای شان پل ارتباطی ووسیله ارتباطی است . اینها قدرت وحاکمیت دولتی میخواهند بخاطر یک مقدار دالر وتچارت. وآنها در رسیدن قدرت اینهارا همکاری میکنند واینها در بردن ودزدیدن منابع آنهارا. من هم بخاطر افشای این موضوع نمیتوانم که حتی نام خودرا درینجا بنویسم.

>>>   این شعارها مشگلی از مردم افغانستان را حل نخواهد کرد زیرا اگر آمریکا نباشد، چین و اگر چین نباشد روسیه و ووو کشور افغانستان در داخل هیچگونه ثبات سیاسی و صنایع و تکنولوژی مستقل و قوی ندارد تا معادن خود را استخراج و منابع ملی کشور را در جهت توسعهً اقتصادی کشور بکار گیرد و لذا همیشهدر جنگهای مذهبی و نژادی و قومی و فقر و عقبماندگی خواهد ماند. بطور خلاصه هر کشور و جایئکه ثبات و امنیت سیاسی در کار نباشد در آنجا اقتصادی نیز در کار نخواهد بود. پیش شرط ثبات و امنیت سیاسی فقط استقرار دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان و حاکمیت قوانین دموکراتیک هست و نه رقابتهای مذهبی و باند بازی.

>>>   خدمتی دیگر از طالبان برای اربابان امریکایی خود.

>>>   چرا همه حمله های طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان است؟ چرا به آمریکا ییها حمله نمیکنند؟؟؟
اینها فقط شعار مبارزه با آمریکا میدهند. وگر نه برای حضور آمریکا به روند صلح نمی پیوندند.

>>>   یه مقدارپول به طالبان میدهن یه مقداربه دولت تامصروف جنگ باشن بنام اسلام وجهاد وهمه معادن رامیبرن وافغانستانی توخالی رابعدسالها جنگ به طالب تحویل خواهدداد وان وقت طالبان خوشحال میشون ودوباره به کشورحاکم میشون کشوری که مردم فقیر وبدبخت ومصرف کننده هستن وهیچ عایدات نخواهن داشت ونه پیشرفتی وفقط زنده هستن انوقت است که نسل های بعدهزاران لعنت خواهن فرستاد به همه ملت وهمه سیاستمداران که مصروف چه کاری بودن که مااین همه ازدنیا عقب ماندیم وبدبخت شدیم وای وای برما.

>>>   عزيزان ، زماني كه معنويات چور و چپاول ميشود، در فكر ماديات نباشيد، اشغال روسي به آساني شناسائي ميشد، اما اشغال فكري ، جغرافيائي، اقتصادي، نظامي أمريكا و امپرياليزم زمان و دانش كار دارد تا عوام بدانند كه اين پول و مصارف و آمدن و آوردن هموطنان اجنت هاي خارجي بخاطر بهتر ساختن زنده گي ما نيست، بلكه بخاطر استعمار ما هستند.

>>>   Ahmadi Khorasani.
یک تعداد دریشی دار های لنگی پوش اند که فقط بیداراند تا مخالف تمامییت خواهی فعلی را در هرجا توهیین کنند وگناه های حاکمیت های ضعیف ومعامله گر خود را بگردن دیگران انداخته بروی خود مانند اطفال دست کشیده چشم پت کنند گویا که ایشان را کسی ندیده چون چشم پت اند ولی عالی جناب تنها چشم تو پت است ولی چشم مردم باز است ترا میبیند
در نزد روسها پارسی زبانان را دشمن روس ها اعلان نموده اند ودر نزد اروپایی ها تاجیک ها را دشمن اروپایی ها معرفی ودر امریکا وکانادا واسترالیا هم چنان دشمن امریکا وکانادا واسترالیا پارسیزبانان دشمن وبا پاکستان هم که منبع تروریزم است خود شان چشم پتکان دارند در مزدوری رقابت هم دشمن جامعه جهانی اند وهم دوستش هم برای روس طالب میدهند وهم برای امریکا وکشور های عربی داعش تا شعیه وپارسی زبان بکشد
حکمت یار را در فرش قرمز استقبال میکنند برای دوستم تبعید نامه میدهند طالب را برادر گفته در عید ها میزبانش میشود اگر زندانی اش هم در زندان باقی ماند به یک بهانه انرا رها میکنند ولی سران غیر خود را نابود ویا زندانی میکنند اما نمی دانم که این ها که عقده های از هیچ دارند در جایش ولی ایا همین بیرونی ها چطور نمی دانند که کی واقعا دشمن شان است کی تروریست است ؟وکی مقابل تروریست
من از حرف های جنرال امریکایی در مصاحبه با بخش پشتوی صدای امریکا درک کردم که امریکایی ها منطقه عایل برای تربیه تروریستان وارسال انها به کشور های اسیای میانه میخواهند وفعلا این دولت قومی به انها وعده داده که پارسیزبانان را بنام اتحاد شمال نابودنمایند در صورتی این خواست بجا میشود که حریفان باقی مانده دولت را امریکایی ها نابود سازند وشاید با یک کودتاه نظامی قدرت را مطلقه ساخته غنی را تقاعد داده وهمه کوتاهی ها را بعد از چهل سال باز هم بگردن شیربروت دیگری یعنی حفیظ الله امین غنی احمدی انداخته ووبدولت وحدت ملی خاتمه داده وشمال افغانستان را با جابجایی کوچی ها کاملا منطقه تربیه وارسال تروریزم ساخته وجنوب غرب را با ۸ هزار کوچی که فعلا با خیمه هادرهرات وفراه منتظر جابجایی اند برای تهدید ایران نگهدارند در شمالی هم توزیع شناس نامه را برای کوچ ها بادادن چوکی به افراد معامله گر از ادرس اقوام غیر فاشیزم را ادامه داده ونیرو های دولتی را در جنوب وجنوب شرق توسط طالب که انها هم از دولت وامریکایی ها وروس ها تمویل میشوند مصروف نگهداشته شمال وغرب را داعش اداره کند واز ان جا به کشور های اسیای مرکزی کشور های مسلمان نشین چین و وقفقاز ارسال شوندتا روسیه وچین را در تهدید نگهدارند این جا هم روسیه در خوش باوری کاملا فریب خورده از دست همان های که در دهه ۸۰ فریب خوردند که به اشاره امریکا پای شان را در جنگ افغانستان کشیده وانتقام شکست های ننگین خود رادر ویتنام از شوروی گرفت حال هم که روسیه جان دوباره گرفته باید با همان روشنفکر های دریشی دار طالب بفرشند بنام اینکه داعش را فقط طالب ازبین برده می تواند در حالی که نام دیگر داعش طالب است باداعش مصروف کنند
اینجا هم سرباز این بازی فاشیزم اوغانی ولی دشمن صلح وامنیت جهانی پارسی زبان
یکی از علت های عمده که دنیا هم از ان استفاده سو برده خاموشی سران چیز فهم پارسی زبان با لباس ملی گرایی در اجتماعی که همه قوم گرا می اندیشند است واین روشنفکر نما های افغان هم بازبان پارسی نه زبان افغانی پارسی زبان را می کوبند دنیا را هم متقاعد میسازند که اینه این ماهستیم که می توانیم سرنوشت کشور را تعین کنیم و بجز از ما کسی نمی تواند کشور را اداره کند طرف معاملات ما هستیم ودیگران دشمن ومادر خدمت شما وهمینهای که بزبان پارسی مقاله های انتقادی برضد عدالت خواهان می نویسند با زبان پشتو غربی ها را فریب داده وحتی در بعضی کشور های اروپایی زبان افغانستان را هم تنها زبان پشتو معرفی نموده اند وپارسی زبان وشعیه را دشمن غرب وشرق اما در بین پارسی زبان هم هنوز جبهه واحد تشکیل نشده بنابر خود خواهی های روشنفکر های پارسیزبان ضد فاشیزم
تا زمانی که جهان را وقدرت های بزرگ را قناعت ندهیم که دروغی برای تان گفته شده شما را نابود میکند همین ادا های دیموکرتیک گونه درون طالبی وافراطی هم ما وشما را نابود میکند بیایید خود خواهی ها را کنار گذاشته در کنار هم قرار گیرید پروای این رفقای حزبی تان راکه در پشیرو دوست واز عقب خنجر تان میزنند به حال خود شان بگذارید انها خود هم چپ اند وهم راست وهم تکنوکرات وهم طالب وداعش هیچگاهی من بجز دوسه نفر ازین قوم عزیز ندیده ام که وضعیت را نقد نموده خود را ملامت کنند وبیشتر دلیل میگوید دلیلش که کار ساز نیفتاد دشنام وتوهایین را شروع میکنند تا ما را از خود دور بسازد
امید وارم عقده مندانه نقدم نکرده واقع بیانه به موضوع اگر پرداختید خانه تان اباد ورنه مزاحم نشوید حال کور هم میداند که دلده شور است

>>>   Omar Ahmad Parwani
حکومت قاتل
تنها عنوانی که به این حکومت مردم ستیز میتوان داد عنوان "حکومت قاتل" است. حکومتی که با تکرار فاجعه رستاخیز تغییر و جنبش روشنایی امروز یک بار دیگر بر روی شهروندان بی دفاع و عدالت شلیک نموده و ده ها شهروند معترض را به شهادت رسانیده است.
کار نامه سیاه رهبری حکومت مردم ستیز:
شهید ساختن حدود ۱۰۰ شهروندان عدالت طلب جنش روشنایی
شلیک بر معترضان جنبش رستاخیز تغییر و شهید ساختن ۷ جوان معترض
حمله بر نماز گزاران جنازه سالم شهید و به شهادت رسانیدن بیش از ۱۶ نماز گذار
شهید ساختن عمدی دخترک فقیر توسط کاروان موتر های حاکم ارگ در لغمان
شلیک بر مردم بی دفاع فاریاب و شهید ساختن ده ها شهروند معترض.

>>>   Ziai
هم میهنان عزیزن، جوانان اگاه و فرهنگیان پرشور ، شما خوب میدانید که استبداد غنی با گروه مزدور در ارگ آنهم به قوت مالی استکبار جهانی به اندازه زیاد شد که بلاخره مردم شزیف فاریاب با پیروی از انقلاب کبیر فرانسه زن ومرد با بیل ، تبر ، کلند و چوب در دست گرفته به جاده ها و خیابان ها ریختند. از همه ملت شریف تاجیک وهزاره التماس مینمایم تا مردم شریف ومظلوم فاریاب را تنها نگاشته در این عدالت خواهی و حق خواستن مردم را که قیام نموده اند لطف کمک نمایید. در غیر آن چند روز بعد این جلپه سیل استبداد خانه های تاجیک و هزاره را نیز ویران وبه خاک یکسان خواهد نمود.

>>>   دوستي با محاسبه هزينه امريكا در افغانستان و قيمت معادن و منابع افغانستان به اين نتيجه رسيده كه امريكا براي تاراج منابع افغانستان به كشورش نيامده!!!!
عجيبه! پس امريكا براي رضاي خدا به افغانستان اومده!؟
در ضمن شما بودجه جنگي ايالات متحده در كشورتان رو درست محاسبه نميكنيد،، وقتي اونها ميگن مثلا هزارميليارد در افغانستان هزينه كردند بايد بدانيد كه همه دلارهاي اين هزينه كرد ، به خود ايالات متحده برميگرده ، هزينه هايي همچون حقوق سربازان و ساخت تجهيزات و جنگ افزارها همه در امريكا ساخته ميشوند ، امّا معادن شما اصطلاحا پول قدرتمند هستند ، يعني هر دلار از آن با هزار دلار امريكا برابري ميكند ، اينگونه هست كه امريكا هر جا كه هزار ميليارد هزينه كند كافي هست فقط ده ميليارد از منابع اون كشور را غارت كند تا جبران هزينه خود را كرده باشد و قطعا سودهاي امنيتي هم خواهد برد
علي ، تهران

>>>   چپاول منابع طبیعی افغانستان در ابتدا توسط حود افغانها از دوران اغاز جنگ
ها در پنجشیر توسط شورای نظار در بدخشان توسط گروه ربانی در تبانی با مافیای محلی و قطع اشجار در جنوبی و فروش ان در پاکستان سالها قبل اغاز یافته است و ادامه دارد همین اکنون شورای نظار یا افرادی وابسته به گروه مسعود مصروف استخراج زمرد طور غیر قانونی میباشند دوستان میتوانند
کلیپ های انرا در یوتیوب مشاهده کنند. در رابطه به نفت شرقمیا نه و امریکا باید گفت که بعد از ختم جنگ دوم جهانی و تبارز امریکا به حیث ابر قدرت ال
سعود دست دوستی بطرف امریکا دراز کردند و امریکارا به استخراج و سرمایه
گذاری در صنعت نفت دعوت کردند و امریکا هم خودش و حکومات کشور های سعودی و خلیج نفع برده اند تا ان سرحد شیخ ها ثروت دارند که محل نگهداری حیوانات شان بهتر از قصر ریاست جمهوری ما است ..درست است که امپریالیزم خاصیت چپاولگرانه دارد اما باز هم پا بند قوانین بین المللی میباشند. این ما هستیم که در تباهی و بربادی کشور خود از همه اولتر گام بر میداریم. انگلیسها بعد از دوصد سال استعمار و غارت هند این کشور را مجبورا ترک کردند . اما هندی ها هیچ اثر تعمیر یا خط اهنرا تخریب نکردند

اما بعد از سقوط نجیبالله همه میدانیم که چه فجایع در شهر کابل صورت گرفت
من شاهد انتقال تمام دارایی منقول و غیر منقول دولت به پاکستان بودم در این
غارت نه امریکا و نه روس دست داشت همه دزدان خالص مجاهدین اعم از هزاره تاجیک پشتون ازبک بودند. بهتراست قبل از انتقاد دگران نظر انتقاد امیزبر خود بیاندازیم....
حنظله حححححححح

>>>   سرنوشت افغانستان وکشورهای افریقای که ثروت انهارا اروپایان در قرنها هژد ونوزده ونیمه ی قرن بیست به غارت برده بود سر انجام یکی خواهد بود.شاید عده با شنیدن این خبر لعاب از دهان های شان سر کرده باشد وخوش شده باشند که ازین ببعد زنده گی خوبی خواهد داشته باشند.

>>>   سلام!
ای مردم مسلمان افغانستان این را بدانید که امریکا وکشورهای دیگر بخاطر کمک به ما نه بلکه بخاطر بردن تمام معادن ما به افغانستان آمده است بخاطر رسیدن به این هدف تمام مقامات دولتی از کرزی گرفته تا به والیان حتا طالبان را از خود کرده است دوزی خواهد آمد که افغانستان از نگاه معدن صفر خواهد بود ملا عمر بن لادن ISI پاکستان کرزی و کابینه اش تمامی اینها نوکران امریکا هستند

>>>   باید ببرد اگرنه برای چه به کشور ما آمده پند مادر زن شان را که گوش نکرده آنها هم منافع می خواهند از آنجا که کشور ما چیزی برای آنها ندارد معدنهای ما تنها امید خارجی هاست خلاص !
سردار

>>>   همین آمریکا است که وجود این ذخایر را اعلام کرده و حالا مردم افغانستان مرد شوند و همت کنند که آن را به سرمایه بالفعل تبدیل کنند. و نگذارند که دیگران آن را غارت کنند. اگرنه براساس گزارش پنتاگون روس ها سی سال پیشتر این را کشف راداری کرده بودند اما هیچ افغان را مطلع نکرده بود. من فکر می کنم اعلام این کشف از لحاظ سیاسی و روانی برای مردم خوب است بخصوص که اجلاس بین المللی کابل در راه است. فقط دولت مردان و مردان بلند همت افغان همانند جناب شهرانی وزیر لایق معادن افغانستان است که می تواند در این راستا گام هایی را به نفع ملت ما بردارد و از تاراج شدن سرمایه های مادی و معنوی مردم ما جلوگیری کند.
زکی غزنوی

>>>   بلی قصد امریکا همین معادن افغانستان است بخاطر همین معادن تمام اختلافات قومی زبانی سمتی و حتی مذهبی را دامن می زند تا باشد برای حضور دراز مدت امریکا آیا جهاد بر ضد
عیسوی های فرض نیست چه افراد که سنگ مسلمان بودن را در قلب می زند

>>>   خیر است یکی از خواست های تروریستها همین بود که زمینه را برای جور وچپاول داخلی و خارجی مساعد سازند. خون انسان در برابر هیچ چیز قابل معاوضه نیست. همه دارایی های کشور را بتاراج ببرند مگر انسان را نکشند.
گرز رستم

>>>   چيزي كه بديهي است سوال دارد؟

>>>   خوانندگان گرامی
تاسف بار است که کشف منابع طبیعی افغانستان و اظهاراتی در این مورد باعث نگرانی و پرسشهایی از طرف دوستان افغان ما شده است و بعضیها ادعا کرده اند که ایالات متحده برای چنین منابع طبیعی به افغانستان آمده است.
متاسفانه چنین ادعا و تهمت هایی در مورد ایالات متحده تازه نیستند. شما شاید به یاد داشته باشد که اوایل همین سال دولت ایالات متحده پس از زلزله مرگبار هائیتی، ارتش را برای کمک به آن کشور فرستاد و شاید اتهاماتی از قبیل ایالات متحده از این زلزله برای ا شغال آن کشور استفاده کرده و آنجا را ترک نخواهد کرد را به یاد داشته باشید. حالا بر همگان روشن است که دولت ما بیش از 100 ملیون دلار و ارتش را فقط برای کمکهای انساندوستانه فرستاد و پس از پایان کمکهای انساندوستانه، آن کشور را ترک کرد.
در مورد حضور ما در عراق نیز چنین اتهاماتی وجود داشت، اتهاماتی از قبیل: ایالات متحده برای چپاول نفت عراق به آنجا رفته و آن کشور را ترک نخواهد کرد. همانگونه که امروز میبینید، دولت عراق خود صاحب منابع نفتی عراق بوده و کنترل آن را در دست دارد و ارتش ما هم در حال ترک آن کشور میباشد.
واقعیت این است که نیروهای ایالات متحده و نیرهای ائتلاف نه برای چپاول منابع افغانستان بلکه برای مبارزه با طالبان افراطگرا در افغانستان حضور دارند. مردم و دولت افغانستان صاحبان منابع طبیعی افغانستان بوده و این مردم و دولت افغانستان هستند که تصمیم خواهند گرفت که از این منابع کی و چگونه استفاده کنند.
آقای ترکمن خویی، شما گفتید: غربی ها شب هنگام یورانیوم ولایت هلمند را به شکل مرموز چپاول میکنند ، این عمل غربی مثل آفتاب برمردم افغانستان روشن است. بر اساس چه سند و گزارش معتبری چنین ادعا میکنید؟ شما گفتید که همه این را میدانند، بس چرا هیچ گزارشی در این مورد وجود ندارد؟ همچنین، هلمند یکی از پایگاهای اصلی طالبان بوده و هیچ شرکت غربی در آنجا حضور ندارد.
ما بسیار خوشنود هستیم که افغانستان منابع طبیعی بسیار با ارزش و وسیعی دارد، ولی آن هیچ ربطی به ماموریت ما در افغانستان ندارد. ماموریت ما در افغانستان از بین بردن تهدید طالبان و اطمینان پیدا کردن از تبدیل نشدن دوباره افغانستان به حاشیه امنی برای گروهای تروریستی است. همانگونه که رئیس جمهور اوباما روشن ساخته اند، ما نیروهای خود را بیش از اینکه ضروری باشد در آنجا نگه نخواهیم داشت.
با احترام
علی علوی
فرماندهی مرکزی ایالات متحده

>>>   اگر عاقیلانه فکر کنیم امریکایها برای معادن به افغانستان نیامده اند. هزینه ای نظامی امریکایها بیش از ذ خایر افغانستان است.
بشک که دشمنان افغانستان در بین مردم ما تبلغاتی را اندازی میکند.
ایا مردم و دولت افغانستان فرامش کرده اند که همسایهای افغانستان در تخریب نابودی و دوزدی در افغانستان کار گردان بودند و هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ادرس

>>>   کاملاً اشتباه است، تمام هزینه های نظامی امریکا در افغانستان 1 فیصد قیمت معادن افغان ها نمی شود.
بابه گک
کابل

>>>   برادر عزیز قیمت تنها ذخایر کشف شده افغانستان 3000 میلیارد دالر است.این گفته وزیر معادن و صنایع افغانستان نه من و تو که بدون معلومات فیر می کنیم.
ارزش معادن افغانستان 3000 ملیارد دالر در حالی اعلان می شود که اداره زمین شناسی و وزارت دفاع امریکا ارزش معادن افغانستان را 1000 ملیارد دالر اعلان کرده بودند.
برادر عزیزم این خارجی به اینجا نیامده که به من و تو کمک کنند بلکه هرکس به فکر خویش است.
وقتی ما خود به فکر خود و وطن عزیز خود نیستیم چگونه توقع کمک از امریکایی ها و اروپایی ها داشته باشیم.
اگر علت جنگ های جهانی اول، دوم و جنگهای که همین اکنود در حال جریان است مطالعه کنی در می یابی که همه بخاطر اقتصاد و چپاول دارایی های کشور ها می باشد.
ما امروز اینقدر به فکر وطن خویش نیستیم که به فکر امریکایی ها هستیم و وکیل مدافع خارجی در وطن خویش شدیم.
اگر می خواهی چهره های منفور امریکا انگلیس و... ببیینی به بعضی کتابها مانند افغانستان در آتش نفت، تاریخ امریکا و یاهم نقش امریکا و طرفداری آن از بعضی کشور های ظالم از طریق رسانه ها ببین و کمی به خود بیا.
تشکر

>>>   این معادن را که صد فیصد میبرند. چند وقت پیش یک دوستم خبر داد که طیاره های امریکایی خاک دشت لیلی را بخاطر حاصلخیز بودنش میبرند. گفته میشود خاک امریکا بعد از این همه سال بهره برداری از حاصلیخزی مانده.
حماقت در این سطح چطور امکان دارد؟!!! مگر اینکه کاسه ای زیر نیم کاسه باشد!

>>>   من خودم باشنده تورخم هستم . ما هر روز می بینیم صدها موتر باری ناتو از مرز تورخم از افغانستان خارج میشود . اما دولت جرات تلاشی انها را ندارد که خارجیها با خود چه میبرد .
خداوند به داد ما برسه .

>>>   دزدهای بین المللی غربی زیر کوه های کشور ما را خالی کردند . کجا است این دولت فاسد که از هیچ چیز خبر ندارد . سرمایه ملی ما را دزدهای کافر بیدین غربی دزدی میکنند و به کشورهای شان انتقال میدهند . اما کرزی راحت در قصر شاهی مجلل به خواب است . ایا کسی است که او را از خواب بیدار کند ؟؟ ارزش معادن افغانستان بیش از 10 هزار میلیارد دالر است .
امریکاییها و غربیهای دزد جنایتکار دروغ میگویند .
....بر دزدهای غربی .

>>>   ....بر سازمان جنایتکار ناتو .

>>>   مدت 13 سال است که معادن افغانستان توسط نیروهای اشغالگر ناتو از دو مرز تورخم و حیرتان مزار شریف و از فرودگاه های کشور دزدی میشود .
چه کنیم دولت نداریم که جلوی راهزنان را بگیرند .

>>>   ما مردم افغانستان هنوز چهره شیطانی غربیها را که در ظاهر لبخند اما در باطن خنجر زهر الود بدست دارند نشناخته ایم .
ما باید اینها را بشناسیم که اینها دروغگو فریبکار دزد قاتل هستند .
احمد

>>>   بدبختی مردم افغانستان به صورت جانکاه و خطرناک زمانِ آغاز میشود، که قرارداد ها با امریکا و شرکأ امضأ و استخراج معادن افغانستان شروع شود.
اینها آنقدر از مواد شیمائی و مسموم کننده برای استخراج معادن استفاده خواهند کرد، که زمین و آب های زیرزمینی و سرزمینی ما در مدت 10 سال آینده دیگر قابل استفاده نخواهد بود و مردم منطقه به امراض گوناگون مبتلا خواهند شد. این تجربه ممالک قاره افریقاست که بعد از 100 سال آزادی سیاسی از استعمارگران غربی جزء زمین سوخته و فقر چیزی برای شان نمانده.
دیشب فلمِ را در یکی از شبکه های تلویزیون دیدم که نشان میداد، که شرکت های نفت و گاز در ایالت پنزلوینیا (امریکا) جهت استخراج نفت و گاز آنقدر مواد مسموم کننده شیمیائی را در داخل معادن پَمپ میکنند( این متود جدید را fracking میگویند)، که آبهای زیرزمینی درین منطقه مسموم شده و قابل استفاده شهروندان نیست. مردم تانک های آب را از مناطق دوردست خریداری میکنند. با وجود اعتراضات گسترده از جانب مردم در طول ده سال، دولت امریکا مانع کار شرکت های نفت و گاز درین منطقه نشده است.
حال سرنوشت آینده افغانستان را خود تان میتوانید ترسیم کنید.
نادر

>>>   جاي بسي تاسف است كه سرمايه ملت و اثار تاريخي اين وطن توسط صليبهاي غارتگر در حال چپاول است ولي در اين زمينه دولت اجيل كابل سكوت كرده است. چه زيبا فرمودند اب در كوزه و ما تشنه لبان ميگرديم. ان تاجيك يا هزاره كجاست كه خود را روشنفكران افغانستان ميداند. به فكر من اين همه لاف و پوچ است روشنفكران به فكر منافع شخصي خود هستند قلبم پاره پاره است به خاطره اين وطن دوست دارم لعنت بفرستم به خودم كه روزي در اين وطن پيدا شده ام ولي ميدانم اين كلمه من اشتباء است اما چه كنم از دست نامردان و خاينين و وطن فروشان چه كنم؟
والسلام حبيب الله يوسفزي

>>>   یا هو !
رحمت خدا بر تو و مرام پاکت آقای یوسف زی .
در این دولت موجوده یک فرد وطندوست دیده نمیشه .

>>>   اقای یوسف زیزیزیزیزی تو باید اول این شکایت پیش بن لادن ....بکن دومن پیش
این شکایت پیش ملا عمر کور بکن سیومن بروپیش ....چهارمن کریم خرگ
بعدش برو پیش بیشرفک اشرفک ینگه یهودیت 6 بروپیش زرداری نواز بیشرف
7بار آخر بیه پیش تاجیک وهزاره اوز بک که همگی این آشغال هارا ازخراسان
زمین گم گور کنن این مزدوران راپیش خدمتان یهودی را
با احتام سمیع

>>>   امریکا در راس اپریالزیم جهانخوار واستعمارگر ان بزرگ تک محوری قرار داشته از سال ها قبل که به پاکستان ومجاهدین سلاح مهمات وپول میداد جیرات نکرده بود در برابر هر دالر خود هزار دالر کمایی را در نظر داشت.
حالا که به افغانستان لشکرشی کرده از خاطر اسلام نیست بلکه منافع اقتصادی خودش در اولویت قرار داشته ورین جا خون میریزاند جوانان خودرا قربانی میکند سرش را مار نگزیده یا طالب را به وجود آورد یک بار دورشان کرد حالا دوباره حضور شانرا پررنگ ساخت. اهداف از پیش تعین شده داشت .
بااحترام عذیدی

>>>   امریکا دیگر قادر نیست با این سلاح زنگزده اش {طالب،ناتو}به جنگ ملت ها برود.به شرط انکه ما متحد شویم ونگرش ملی گرایانه پیدا کنیم.هنگا م با ان ابزار انرا یعنی حزب مردمی که دران از تعصبات خبری نباشد مثا لش اوایل جهاد با دستان خالی در مقا بل روسها که همه یکدست بودند بعدها که تنظیم ها پیدا شدبی اتفاقی شروع شد.که ما ثمره اش را میبینیم وتا امروزادامه دارد.مسول این پیامدها کی هاست؟ایا بیرونی ها و یا خودمان.در فلسفه گفته اند اساس درون است.بیرون شرط است.حالا ما ملامت هستیم که بی اتفاق هستیم.یا بیرونی ها که تجاوز میکنندومارا به انقیاد کشیده اند.؟
وطنخوا

>>>   ما مردم خیال پلاو میزنیم.......همین است.. که پس مانده هستیم.....بنده خود اینجینیر معدن هستم...بنده خدا اگر ۱۰۰۰ میلیار. ارزش داشته باشد برای استخراج آن شرایط لازم است...و برای ایجاد ای شرایط آمریکا باید ۲ برابر هزار میلیار. پیشه خرج کند....در خواب بیند پنبه دان...

>>>   در حقیقت تمام این غارت ها را طالبان مزدور سبب شده اند.... و هنوز هم به کارکردهای خود افتخار میکنند...
جوانمرد از قندهار

>>>   ... در سال 2008 اعلان ګردید که این معدن در ولایت هلمند کشف شده است و تخمین شده است که ارزش این معدن بالا تر از 3 تریلیون دالر است که اګر این معدن استخراج ګردد افغانستان شاید از عربستان سعودی نیز غنی ګردد.

>>>   وای برما مردم که تاهنوز انجنیر معدن ما گپ ناتوانی می زند و مردم را خیال پرداز می نامد.تامادامیکه همچوتو انجنیرهایی در کشور ما وجودداشته باشد کار ما همین خواهد بود که دیگران به سهولت معادن ما را استخراج کنند و ما گپ ناتوانی خویش رابلند کنیم.

>>>   ازینکه پاکستان غارت کند بهتر است امریکا غارت کند ، اگرذ امریکائی ها نباشند پاکستانی ها توسط ریش افغانستان را اشغال میکنند
ر

>>>   خوب امریکایی هه ملامت.
آیا مشکل حل شد.

>>>   از طرف شب تو سط طیارات خود از هلمند خا رج می کند

>>>   در هلمند خو طالبان است چرا مانع نمیشوند.

>>>   هیلاری کلنتن گفت: ماصرف ده فیصد از دست آوردهای خودرا دوباره به افغانستان میدهیم حالا غ باید ترامپ دعوا کند تا از جمله دزدی های خود پانزده فیصد را دوباره بما بدهند

>>>   هنوز مردم افغانستان درخواب است،
امریکا از بدنه اسلام یک تیم را تهیه میکند و دیگر ان را درنظرش کفر جلو میدهد از اینکه فهم و دانش وجود ندارد مردم افغانستان باور کرده یکدیگر را میکشند، امریکا و دیگر کشور اهداف شان را بدست می آورند.
تاکه ابله در جهان است، هوشیار درنمی ماند.

>>>   غ چوچه انگریز و امریکاست!!!
ولی ع چوچه چند پدره تمام جنایتکاران جهان است!!!

>>>   برای همین است که بیرق افغانستان را برای تشناب های خود انتخاب کرده اند

>>>   نظر دهنده دوم صحیح فرمودند
امریکا پلانهای بسیار کلانتر در منطقه دارد و افغانها خوشبخت بودند که جای پای و مستفید از پلانهای کلان منطقه ای-جهانی امریکا واقع شدند و البته که داشتن منابع طبیعی برای کفاف هزینه های امریکا بالای افغانستان نیز جزء عواملی بوده که امریکا را تشویق به پیشرفت دادن افغانها و وطن شان کرده است.
هاشمی بامیانی

>>>   کشوری که به لحاظ سیاسی و قوانین حقوق بشری در داخل به ثبات و امنیت نرسیده باشد، اقتصادی قوی و مستقل نیز نخواهد داشت. به بیانی ساده اقتصاد قوی و مستقل از ثبات سیاسی داخل و حاکمیت قانون گذشته و یا تاًثیر می پذیرد که پیش شرط آن نیز استقرار دموکراسی و احترام و رعایت قوانین حقوق بشر جهان بجای جنگ و دعواهای قومی و دینی و مذهبی و نژادی هست. همانگونه که اگر در انسان عقل و دانش و تدبیر و کاردانی و آینده نگری حاکم نباشد، توان رشد و رقابت را نخواهد داشت، همینگونه اگر در کشور ثبات سیاسی و حقوق بشر و قوانین دموکراتیک حاکم نباشد، کشور هرگز به پیشرفتهای اقتصادی پایدار نائل نخواهد شد.پیروز باد مردم افغانستان

>>>   غنی کوچی را لاف و پُف کشته و ملت را گرسنگی و بد امنی۰

>>>   تجارب مداخله امریکا در کشور های عقب مانده یی بعد از جنگ نشان داده که اولین اقدام شان فرار نیرو های مغزی یا همان فرار مغز های ان کشور ها می باشد تا باشد صرف همان گرسنه ها و پا لچ ها بمانند و بخاط گرسنگی تن به هر نوع بردگی بدهند .
جنگ های فرسایشی و خانمانسوزی را براه میندازند تا قشر با سواد و با فرهنگ فرار کنند و قشر بی سواد و محتاج بمانند و از جوانان ان بخود لشکر ی زیر نان مجاهد و طالب و داعش جور کنند و به اهداف شان در سراسر جهان سوق کنند .
این است هدف امریکا .

>>>   جالب اینجایت که شاید استوارت مانند ما به چهره ای دروغین امریکا برای مبارزه با تروریزم ومواد مخدر وامن منطقوی ودموکراسی وحقوق بشر و... فریب خورده فقط اخبار خوانده وشنیده است انچه ماورای خبر ونیت ها ومزاعم داخلی کشورش را یا ندانسته ویا میخواهد اونیز مارا فریب دهد ایکاش انها تنها در چور وچپاول دارای های مادی ما بسنده میکردندوسه ملیون افغان مستمند وبیچاره را به قتل رسانیده وبه همین تعدادرا معیوب ومعلول نموده وبیش از ۵۰۰۰۰۰۰انها را اواره نمیکردند مگر ستووارت نمیداند که ایشان برای اولین بار ویگانه کشوری هستند که بالای انسانها در هیرو شیما وناگاساکی بمب اتم استعمال نمودند ودر هر نقطه ای دنیا که اتش جنگ ونفاق مشتعل میگردد از اثر مداخلات انها وهم پیمانهای نزدیک واقمار مستعمره های شان چون سعودی وپاکستان است شاید من استووارت را دیده نتوانم از طرف من برایش بگوید که شما وخاصیت امپریالیستی واستعماری تان گاهی با فقر وبیچارگی مبارزه نکرده اید ونخواهید کرد بلکه اسباب فقر وگرسنگی انسانهارا فراهم میسازیدودنیا را به سوی فلاکت وهلاکت میکشانید امید وارم در مورد کشور خود کمی عمیق تر مطالعه وتحقیق نمایدواگر باور ندارید بروید ارشیف وزارت خارجه را باز نماید که درانجا اظهارات خانم کلینتون هنگامی که وزیره خارجه بود در سنای امریکا چه گفته اند در مقابل سوال یکی از گانگریس مین های امریکاکه گفت چرا دارای های امریکا را به افغانستان به مصرف میرسانید جواب میدهد ما تنها ده در صد عواید خود از افغانستان را درانجا به مصرف میرسانیم بقیه همه رااینجا یعنی در امریکا می اوریم این موضوع تهمت نیست ویک وزیر خارجه انهم در سنای کشورش چنین دروغی راهم نمیگوید پس اگر شما که دعوی دارید در طول بیست سال بیست ملیارد دالر اینجادر افغانستان به مصرف رسانیده ایدیکصدوهشتاد ملیارد دیگر را دربودیجه ای خود ریخته اید ودموکراسی دروغیتن تان را هم دیدیم که چقدر تقلب وخیانت وبلاخره زور وزورگوی جان کیری با ان همراه بود ومواد مخدر را هم هفتصد درصد بیشتر ساخته وان راخود انتقال دادیدوتروریزم که طالب وداعش والقاعده وحکمتیار بود حال داریر دوباره حکومت را برایش می سپارید
لالی از سرپل

>>>   در صورت بودن امریکا در افغانستان لازمی است که مطابق میثاق های بین المللی رفتار نموده وبه تعهدات خویش عمل نماید بخاطر اینکه امریکا در افغانستان به بهانه از بین بردن پدیده بنان ....... یا دوران سیاه مداخله نظامی نمود اما هنوز هم امروز تعداد از برادران مسلمان ما در نقاط مختلف افغانستان از وجود انان رنج می برند بناُ بودن امریکا در افغانستان برای چند مدت ضروری می باشد
بااحترام شاداب

>>>   عده ای از عشاق امریکا به هدایت سفارت امریکا می گویند پس از بیرون شدن امریکا طالبان برمی گردند. به این وسیله از مجاهدین لبنان و فلسطین التماس می کنیم تا محافظت از ما ملت غیور افغانستان را در برابر چند هزار جوجه طالب آدمکش بردوش بگیرند چون ما ملت غیور خود از محافظت از جان و مال و نوامیس خود عاجزیم و حتی تنبان خود ره گره زدن نمی توانیم!!

>>>   بودن امریکا در افغانستان به هیچ عنوان ضرورت نیست در صورت که در قدم اول احساس اسلامی وبرادری همدلی افغان ها زنده شده باتوکل به خدا واعتماد به ارگان های امنیتی خویش داشته وبه تبلیغات های دشمنان صلح وثبات بشریت گوش نداده با رفتن به طرف صندوق های رای زعیم اینده خویش را انتخاب نمایند در ان صورت بودن قوای خارجی در افغانستان ضرور نییست
ممحد ظاهر دشتی

>>>   سلام به تمام ملت رنجدیده افغانستان .
از نظر جیولوجیکی افغانستان یکی از کشورهای سرشار از معادن و دست ناخود در سطح جهان است مگر دولت مردان ما با... و بی باوری بالای خود میخواهند دارای این ملت مظلوم را مانند پولهای کمک شده .... و به کشورهای که مربوط آن استند ببرند.
اگر واقعا این وزیران و اراکین دولتی از این ملت میبودند اقلا یک از معادن را که به هزاران بیکار جایگاه کار پیدا میشد استخراج می نمودن . اگر از ایشان سوال شود که چرا معادن را دولت و یا به شکل سهامی استخراج نمی نماید در جواب میگویند که بودیجه نیست . آیا یک شرکت خصوصی از این دولت...با سرمایه دار است .
خلاصه این که قراردادها با شرکت های خارجی گزینه برای استفاده جوی و خدمت به جیبهای ایشان اند
انجمن جیولوج انجینران

>>>   بر اساس چشم دید بنده از قرارداد معدن طلای سمتی و نورابه در ولسوالی چاآب ولایت تخار که به قرارداد داده شده به یکی از شرکت های کلابردار و بدون اشخاص فنی اقدام به ستخراج نموده که از نظر انجینری کفر است با وجود اینکه مردم منطقه چندین بار به مراجع مربوطه شکایت نمودن شرکت متذکره با دادن رشوه بازهم اقدام به ستخراج نموده . ملت ما بدون شناخت از وزیر برحال خوشبین بودن که اقدم می نمایند ولی وزیر صاحب در خارج به پول ضروت دارد.
انجمن جیولوج انجینران

>>>   خدا آن ملتی را سروری داد
که تقدیرش به دست خویش بنوشت
به آن ملت سرو کاری ندارد
که دهقانش برای دیگران کشت

>>>   روح در تن مرده از ضعف یقین
ناامید از قوت دین مبین
ترک و ایران و عرب مست فرنگ
هر کسی را در گلو شست فرنگ
مشرق از سلطانی مغرب خراب
اشتراک از دین و ملت برده تاب

>>>   از بیانات عالمانه رئیس جمهور:
صلح یک پروسه طولانی مدت است یعنی اگرفردا صلح آمدنی است نیاید ، بعد از پنج سال بیاید تا ما بتوانیم فصل ناتمام امرخیل را تکمیل نمائیم

>>>   معدنيات افغانستان در زير كوه ها است كه استخراج ان كارخانه هاي غول پيكر و مدرن و نيروي مسلكي و ماهر ميطلبد و كسي حاضر نيست كه در ان سرمايه گذاري كند.
معادن ما روي زمين نيست كه با بلدوزر ان را بالاي موتر بار كنند و ببرند. هر معدن نا خالصي دارد كه باييد پروسس شود و اين امكان تا حالا در افغانستان وجود ندارد . تشويش نكنيد معادن هنوز زير زمين است و اين مردم افغانستان است كه نسل به نسل مياييند و ميروند و از ان تا قيامت استفاده نميتوانند. از همين جهت است كه افغانستان كشور بكر ناميده ميشود چون تا فعلا نتوانسته معادن خود را استخراج كند. بيغم باشيد ما و شما هم مثل گذشتگان ما گرسنه از دنيا ميرويم و اين معادن در جايش ميماند.
حسن غمكش

>>>   ده 10 تای دیگر و یا ده 10 برابر دیگر به وسعت افغانستان به این حاکمان و به این به اصطلاح سیاستگزاران کشور ما بدهند و هدیه کنند، بازهم مشکل افغانستان حل نشده و نخواهد شد. زیرا مشکل اصلی در بینش و افکار و اذهان و قانون و منتخبین و دولتمردان و مردم عامه هست که نمی گذارد و نمی تواند کشور ما به صلح و ثبات و پیشرفت برسد. بنابراین علت را در درون و افکار و اندیشه های عقبمانده و خشونتگر خود به بینیم و بجوییم نه در خارج.وقتیکه عقل و خرد و تدبیر در سر حاکم نباشد، جان انسانها در عذاب هست. پیروز باشید.

>>>   هدف اصلی توسعه و استحکام افراطیت و بحران و ناامنی در افغانستان است. طالب و داعش و ملای های افراطی و سلفی از طرف پاکستان، آل سعود،انگلیس و امریکا حمایت میشوند. هدف این است تا افغانستان را پایگاه نظامی و محل پخش پلشتی و ویروسهای خطرناک و کشنده افراطی در آسیا بسازند و بعد تمام معادن و دارایی افغانستان را غارت کنند....

>>>   Parwiz Basharmal
آمریکا در هژده سال گذشته بالغ بر ۹۷۵ میلیارد دلار در افغانستان برای نیروها و عملیات‌های نظامی خود مصرف کرده است.
کل بودجه سال ۱۳۹۸ افغانستان ۳۹۹ میلیارد افغانی یا معادل ۵/۳ میلیارد دلار است؛ یعنی آمریکایی‌ها سالانه ده برابر بودجه ملی ما را مصرف سربازان خود کرده‌اند.

>>>   تمام فتنه ها زیر سر آمریکاست:
1. داعش را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می کند.
2. بر تمام فضای کشور ما تسلط دارد.
3. ناامنی ایجاد می کند.
4. بر علیه کشورهای همسایه ما توطئه می کند.
5. بعد از 19 سال اشغال افغانستان، هیچ کاری برای پیشرفت و اقتصاد افغانستان نکرده است.
6.معادن کشور رادزد می کند.
7. بدون ویزا و بدون احترام به حاکمیت افغانستان به لانه های جاسوسی شون می روند.
8. و صدها جرم و جنایت دیگری نیز انجام می دهند.

>>>   اگر امريكايى ها به بخاطر غارت معادن ما ليتيوم ، يورانيوم و غيره نيامده اند پس انها بخاطر كنجشك گرفتن أمده اند ؟ ايا انها ديوانه اند كه مليارد ها دالر را به ناحق در أفغانستان به مصرف رسانيده اند ؟

>>>   آزادی ، دموکراسی و اقتدار آمریکایی !
دیگر حق لایک کردن مخالفان سیاست های شیطانی آمریکا را ندارید !
فقط چند تا لایک دانشجویی را از حق تحصیل محروم کرد !
آمریکایی ها در بدو ورود مسافران مسلمان فیس بوک های مسافران را چک می کنند !
‏این دانشجو فقط چند تا پست منتقدین سیاست های دولت تروریستی ترامپ را لایک نموده بود به همین جرم دستگیر و از آمریکا اخراج شد !
آمریکایی که از چند تا لایک می ترسد یعنی در حال فروپاشی است !
فقط یک سوزن کوچک این حباب خوشگل را متلاشی می کند !
آیا منطقی است که دانشجویی را صرفا بدلیل چند تا لایک و یا ابراز نظر سیاسی از بدیهی ترین حقوق انسانی اش محروم کنید ؟
وقتی شما صفحات فیس بوک منتقدین دولت آمریکا را قلع و قمع میکنید ، آیا نظام های ایران و عراق حق ندارند آشوبگران مسلح را با اقتدار به سیاه چال بیندازند ؟
آیا هنوز هستند کسانی که فریب دموکراسی شیطانی آمریکا را بخورند !
البته ما سال ها پیش در افغانستان طعم دموکراسی آمریکایی را چشیدیم ، وقتی که آمریکایی ها به کاندید پیشتاز غیر پشتون افغانستان گفتند درست است که شما برنده هستید ولی در این کشور باید رئیس جمهور پشتون باشد ( به نقل از اسناد ویکی لیکس و اظهارات یکی از کاندیدا های ریاست جمهوری افغانستان ) !
#شیخ_مشکور_کابلی

>>>   يازنه سالاري
نادر نادرى يازنه سلام رحيمى است و سلام رحيمى يازنه چخانسورى و چخانسوری یازنه فضلی و فضلی یازنه حمدالله محب.

>>>   . يازنه سالاري
. افغانستان در آتش یازنه سالاری می سوزد
نادر نادرى يازنه سلام رحيمى است و سلام رحيمى يازنه چخانسورى و چخانسوری یازنه فضلی و فضلی یازنه حدالله محب.
این ها همه یازنه همدیگر اند ، اما همه این ها دوتابعته .
پس اشغالگران چه مناسبتی به این ها دارد که محبوب قلب اشغالگران اند و دشمنان مردم افغانستان؟

>>>   احسان
ایران کجای ماجرای افغانستان است. غرات منابع توسط ایران. این است مزد سالها رنج و مهمان نوازی از میلیونها افغانی در ایران. حداقل انصاف داشته باشید که ندارید. آمریکائیها چقدر در افغانستان جنایت کرده اند چقدر زن و بچه فرزندان این کشور را شهید کرده اند افغانستان را به ویرانه تبدیل کرده اند آن وقت ایران منابع آن را می برد. وجدان داشته باشید .افغانستان اشغال شده است بدست خود افغانها اگر خودتان نمی خواهید از یوغ استبار خارج شوید چرا دیگران را شریک جرم خودتان می کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است