کاهش خشونت ها یا آتش بس؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۵    ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ کد خبر: 161858 منبع: پرینت

کاهش خشونت در واقع طرح خلیلزاد رییس هیات امریکایی مذاکره با طالبان در قطر است که در کابل به گوش زمامداران و سیاست مداران افغانستان در ماه های اخیر رساند. خلیلزاد کاهش خشونت را برای قانع ساختن طالبان به امضای توافقنامۀ صلح یا توافقنامۀ خروج قوای امریکا مطرح کرد. چون طالبان برای خلیلزاد گفته بودند که آتش بس انگیزۀ جنگ نیروهای آن ها را ضعیف می کند و به اعتماد و اطاعت آن ها از رهبری و مسوولین شان صدمه می زند که در این صورت نمی توانند توافقنامه را با پذیرش آتش بس امضا کنند. در حالی که خلیلزاد به هر قیمتی در صدد امضای این توافقنامه است تا دست آوردی از سوی او به دونالد ترامپ باشد و دست آورد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری در پایان سال روان 2020 میلادی.

طرح کاهش خشونت همچون مذاکرات صلح خلیلزاد با طالبان مبهم و غیر شفاف است. این طرح تنها هدف طالبان را بر آورده می کند که بدون تن دادن به آتش بس، در پای سند خروج نیروهای امریکایی یکجا با مقامات امریکایی امضا می گذارند. طالبان با این امضاء در واقع پیروزی خود را پس از 18 سال جنگ با امریکایی ها در هر دو عرصۀ نظامی و سیاسی و دیپلوماتیک تثبیت می کنند.

حمایت کرزی و بعضی سیاستمداران در افغانستان از طرح کاهش خشونت که راه را برای امضای توافق میان امریکا و طالبان هموار می کند، خدمت به خلیلزاد و در واقع خدمت و همراهی با توافقنامۀ مبهمی است که نتیجه اش پیروزی سیاسی و شاید نظامی طالبان شمرده می شود تا استقرار صلح. استدلال آن ها مبنی بر اینکه مخالفت با کاهش خشونت مانع مذاکرات بین الافغانی و موجب تخریب جریان صلح می شود، منطقی و صادقانه نیست. حتی اگر چنین مذاکرات بین الافغانی پس از امضای توافق نامۀ طالبان با امریکا، صورت بگیرد، نتیجه اش تضعیف موقعییت و مشروعیت دولت است که پاکستان و طالبان می خواهند تا جایگاه دولت افغانستان در این مذاکرات در حد یکی از گروه های سیاسی باشد. در حالی که منافع و مصالح افغانستان ایجاب می کند تا دولت رهبری این مذاکرات را داشته باشد و تنها طرف اصلی مذاکره با پاکستان و طالبان باشد.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خشونت
آتش بس
نظرات بینندگان:

>>>   کرزی میگوید : کاهش خشونت دست آوردی بزرگی است،
اشرف غنی میگوید: صلح پروسه دوامدار است ومراحل آن بعد از پنجسال تکمیل و عملی گردد

>>>   آمریکا صادق نیست اولا آتش بس و قطع کشتار از طرف طالبان یعنی صلح میدهد نه کاهش خشونت ، کاهش خشونت یعنی ترور و خشونت باشد ولی کمتر ! آیا این دلیلی بود که آمریکا بخاطرش به افغانستان حمله کرد که بعد از ۱۸ سال از کاهش خشونت میگوید بجای پایان خونریزی و کشتار بعد هم آمریکا خودش داعش را در افغانستان ایجاد کرد بر فرض طالبان اسلحه را زمین بگذارد داعش را چرا ایجاد کرد ؟ آیا ۱۸ سال بعد هم با داعش میخواهد پای میز مذاکره بنشیند ؟!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است