دفاع از چیزی که وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ کد خبر: 161863 منبع: پرینت

یک روحانی در هرات تابلوهایی را برای تقبیح بی حجابی و تشویق زنان به رعایت پوشش اسلامی نصب کرده است. تعداد زیادی از دوستان از این کار خشمگین شده اند، و یاداشت های گاه تندی در مورد آن نوشته اند.

شخصا زنان بی حجاب زیادی را حتی در جاده های کابل ندیده ام. اکثریت مطلق زنان پایتخت با حجاب اند، حتی زنان معتاد. فکر نمی کنم زنان در شهرهای دیگر افغانستان، دهات و قریه های کشور، آزادی و حقوق بیشتر از زنان در کابل داشته باشند. شخصا، کار آن روحانی را ایدیولوژیک و یا تجارتی و حساب شده می دانم. دفاع تند از بی حجابی، دقیقا چیزی است که به درد کار او می خورد.

از طرف دیگر، دفاع از پدیده ای که عملا وجود ندارد، فایده ای چندانی ندارد. اما این دفاع، مخصوصا دفاع تند می تواند به نفع تندروان ختم شود، حتی افراد مذهبی میانه رو را عصبانی و حساس کند، و دفاع از حجاب را به یک موضوع جدی تبدیل کند. مدافعین حجاب، قدرت عملی در جامعه دارند، و مخالفین حجاب، این قدرت را ندارند. اگر فردا این موضوع داغ شود و مثلا کار به قانون و پارلمان و ... برسد، شکی نیست که برنده، کدام طرف خواهد بود.

ما نمی توانیم دو تجربه را نادیده بگیریم. شکست امان الله خان و تباهی کامل در پی کودتای خلق و پرچم. نقل می کنند که خلقی ها، حتی دیگ قرانخوانی مردم را چپه می کردند! روشنفکران و تحصیل کردگان افغنستان در هر دو مورد به جای کارهای بنیادی تر به مسایلی پرداختند که برای توسعه ای افغانستان، یا اصلا اهمیت نداشتند، یا اگر اهمیت کمی هم داشتند، اولویت نداشتند. آنها آغازگر دو جنگ غیر ضروری علیه سنت و ارزش های دینی ( به گمان مردم ) بودند، اما دشمنان شان، پایان دهنده هر دو جنگ بودند.

هیچ کسی با اطمینان نمی داند که چند نفر در کشور زندگی می کند. بخش های وسیعی از افغانستان برق ندارد، جاده ندارد، مکتب ندارد، شفاخانه ندارد و از جهان امروز کاملا بریده است. کابل پایتخت افغانستان، سیستم فاضلاب شهری ندارد. تابلو نصب کردن همین روحانی نشان می دهد که در عمل اصلا دولتی وجود ندارد چه برسد به دولت مدرن. در چنین کشوری، حجاب چقدر موضوع مهم است، داشتنش چه مشکل جدیی را برای زنان ایجاد می کند، و نداشتنش چه مشکلی جدی را حل می کند؟

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجیب
هرات
حجاب
نظرات بینندگان:

>>>   قشر زن در اين جامعه يك قشر ضعيف بوده و هميشه سركوب شده است. اين جامعه مرد سالار است و زن ستيزي درآن داد ميزند. هيچكس طرفدار بيحجابي نيست، ولي آيا تمام مشكلات ما در بي حجابي زن است. ما فقط از تمام شرعيت به همين نقطه چسپيده ايم. مشكلات اصلي اين وطن، خاكفروشي، مزدور منشي، جاسوسي، دزدي، غصب، چور و چپاول دارايي ها عامه، قتل، رهزني، قاچاق ، رشوت، تقلب، خيانت و هزار مشكل ديگر است. واضح است كه فحشا، بيحيايي و بي حجابي اعمال نا پسند اند. اما بايد همه مسائل خلاف قانون و خلاف شرعيت را در نظر گرفت و در مقابل آن قد علم كرد.

>>>   ریشه دشمنی ملا با زن درچیست ؟ هرکس اینراکشف کند باید جایزه ن.بل برایش داده شود

>>>   اگر هر وهابی و سلفی به زور پول و پشتیبانی کشور های وهابی پرور و سلفی گستر حکوکت و اداره ء همانند ایجاد کند پس دولت و حکومت داری
و انتخابات و سرگردانی و تلفات مردم برای چیست . قانون اساسی و قوانین
برخاسته ازان به چه درد میخورد؟؟؟؟؟؟ آیا از خلای قدرت در اثر بن بست انتخابات استفاده میشود .
اسلام الدین

>>>   ملا راست میگوید ولی مشکل این است که طرز گفتن بلد نیست
بدخشانی

>>>   ملا چون شب به پای آن زن افتد
به صبح اش دشمنی بس روشن افتد
ندارد چون هنر در بستر گرم
به خواب اندر شود دور از زن افتد.

>>>   مولانا صاحب انصاری!

حرف‌تان درباره‌ئ حجاب خیلی خبرساز شد، ممکن حالا دانسته باشید که همه مردم افغانستان طوری نیستند که فقط ساز شما را برقصند، حالا باید درک کرده باشید که هر حرف موافق و مخالف خود را دارد و هیچ‌نیروی هم نمی تواند مانع ابراز نظر مردم بشود.

من؛ اما درین مورد سکوت را صلاح دیدم، ممکن خیلی ها به ایمانم شک کردند که معمول است.
حالا می‌خواهم چند بنر تبلیغاتی در شهر هرات، بدین عناوین نشر کنید، مطمین باشید که اون‌هم خبرساز شده و به شهرت و ثواب‌تان خواهد افرود:

۱- انتحاری، انفجاری، ویران کردن جاده، کلینک، مکتب و دانشگاه حرام است؛
۲- زنا و لواط در مساجد ننگ است و عاملان آن فورا باید اعدام شوند؛
۳- سلاخی کردن اطفال و زنان گناه است و عاملانش محکوم به اعدام؛
۴- جامعه تنها به ملا نه، بل به داکتر، مهندس، جامعه‌شناس، فیلسوف، حقوق‌دان و... نیاز مبرم دارد؛
۵- زنان نیم‌پیکر جامعه است و باید حقوق‌شان داده شود؛
۶- جنگ‌حاضر جهاد نیست، کشتن پولیس و اردو حرام است؛
۷- ملا و مولوی مخصوص منبر و محراب نیست، باید در مسایل بزرگ‌تر و مهم تر، از جمله مسایل سیاسی، اقتصادی و... سهم فعال داشته باشند. اگر سوادشان قد نمی‌دهد، باید علوم معاصر را نیز درج سیستم کرد.
۸- تعلیم حق زنان نیز است، دری هیچ مکتب و دانشگاه نباید از آدرس دین بند شود؛

اندرباب دهشت‌دیروز کابل هم باید جدن واکنش داشته باشید، اگر واقعن خدمت به دین خدا می‌کنید، روی این موارد انگشت بگذارید و جان مردم بینوا را نجات دهید. ببینم چقدر تاثیر خواهد گذاشت.
سالهاست آرزو دارم از منبری بشنوم که انتحاری حرام است و کشتن پولیس گناه، این سد را شما بشکنید.
اگر اسلام شما هم پولیس را واجب‌القتل می داند، سرک و پل را ویران می‌کند، زنان را جنس دوم می‌داند، حق تعلیم را از افراد جامعه می‌گیرد زین بعد از مردم توقع نداشته باشید که شما را برگرده‌های شان سوار کند.

باحرمت: هارون الرشید

>>>   هركس از كود ٩١ ميخورد كود انساني باد برايش!
حسن غمكش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است