قيمت يك سيلى، سه لك دالر !
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۱    ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ کد خبر: 161865 منبع: پرینت

(دموكراسى غربى با درون مايه قبيلوى)
اگر فراموش ننموده باشيد، چند ماه قبل ملاى بدماش تره خيل، مولوى حكيم منيب وزير حج و اوقاف را كه از طالبان تسليم شده در حكومت فعلى است، بخاطر كم بودن سهم حج كوچى ها، در درون ارگ يك سيلى جانانه زد.

سرانجام بعد از ماه ها جر و بحث قومى و قبيلوى، ديروز در نشستى متشكل از بيسوادان و باسوادان، سران قومى و مردم عوام، روشنفكران سيكولار و ملاهاى شريعتمدار، با ناديده گرفتن شريعت و قانون، جرگه قبيلوى داير و جرگه ماران پس از استماع ضرب المثل هاى رايج در جرگه ها، ملا تره خيل را ملامت و ملا منيب را سلامت اعلان نمود.

ملا تره خيل بنابر فيصله جرگه محكوم به پرداخت سه لك دالر ناغگى به ملا منيب شد كه ملاى سيلى خورده پنجاه هزار دالر آنرا به جرگه ماران نذرانه داد و غایله تمام شد. بدين ترتيب نه كسى سيلى زده و نه هم كسى سيلى خورده است. آبروى رفته منيب اعاده و لكه بدماشى تره خيل رفع گرديد.

اين در حالي است كه كيفر يك سيلى در شريعت، يا يك سيلى مشابه آنست و يا عفو نمودن و در قانون نيز هتك حرمت به افراد، آنهم يك مقام رسمى مشخص است.

سال قبل نيز كه سخى مشوانى وكيل پارلمان بالاى درانى وزير انكشاف دهات حمله فزيكى كرد، با همين شيوه حل شد. نگرانم كه مشكل كرزى و غنى و خليلزاد هم با ملابرادر و هيبت الله و استانكزى هم با همچو جرگه ها و دادن ناغگى حل شود؟

سوگمندانه و با تأسف، ماداميكه در عصر عقلانيت، قانونمدارى و جهانى شدن براى حل مشكلات ما به سنت هاى پوسيده و فرسوده پابنديم، انتظار پيشرفت، ترقى، انكشاف، توسعه و مدنيت را داشتن، خواب است و خيال است و جنون!

داستانى را از خان عبدالغفار خان رهبر پشتون هاى آنطرف سرحد نقل میکنند که از وى پرسیده شد، اگر با مشکلى مواجه شویم، اول به چه رجوع کنیم؟ دستورات دینى و یا اصول قبیلوى ؟ مذکور پاسخ داد، ببینید ما ۵٠٠٠ سال است که پشتونیم و ١۴٠٠ سال است که مسلمانیم . پاسخ روشن است.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منیب
تره خیل
نظرات بینندگان:

>>>   ملا تره از پول دزدی های خود سه لک به ملا منیب داد تا هردو از پول حرام بهره مند شده و در کار های شیطانی پشت و پناه همدیگر قرار بگیرند.
راستی یک گپ
آیا بالای کوچی ها حج فرض است؟
کوچی ها به خاطر فقیر بودن و بد بخت بودن خود یک سری امتیاز ها را دارا هستند که دیگران نیستند
اگر یک کوچی میتواند حج برود پس کوچی نیست

>>>   هرچه منافع ملا باشد همان شریعت است !

>>>   يگان إنسان هر چيز را از زاويه منفيش مبيند چون منفى هست !! اغاى منصورى هم از همانان هست اگر پشتون بهشت هم جور كند براى اين فرد همان دوزخ قومش بهتر هست!! وا به جان چنين انسان كه در جهل چنين مى سوزند !

>>>   اين حكومت همه اش ديوث و بي غيرت است، اگر پنجاه هزار ديگر به ملا ميداد زن خود را هم به اين كوچي ميداد، و الله شرم ندارند، باز پشتون را ملامت ميكنند، لعنت به اين ملاي بي وجدان و پول پرست، اين ها چطور از منافع ملي دفاع ميتوانند؟

>>>   در زمان پیامبر یا خلفای راشدین کسی در بدل یک سیلی دالر پرداخت کرد یا گرفت ؟؟
اعمال این ملاها اگر به متنافع شخصی شان بود می گویند صد پیصد اسلامی است اگر نبود می گویند : خلاف شریعت است

>>>   قيمت اين سيلي از كود ٩١ داده شده . هركس از كود ٩١ ميخورد يا ميبخشد كود انساني باد برايش!
حسن غمكش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است