ما به‌نسل آگاه و طلبکار نیاز داریم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۸/۱۱/۱ کد خبر: 161882 منبع: پرینت

هزاره‌ها از بس در طول دو قرن گذشته، مورد ظلم، ستم، تبعیض و بی‌عدالتی قرار گرفته و از همه‌ی حق و حقوق‌شان محروم بوده‌اند، کم‌کم باور کرده‌اند که صاحب حق و حقوقی نیستند و اگر کاری (ولو کوچک) برای آن‌ها انجام گیرد و یا در کدام پست و چوکی (ولو پایین) استخدام شوند، آن را نوعی لطف و بخشش از سوی دیگران حساب می‌کنند؛ لذا چپ و راست به توجیه‌گری و انکار واقعیت‌ها شروع می‌پردازند.

ما به یک نسل آگاه، طلبکار حق و هدفمند نیاز داریم که اول، به حق و حقوق‌شان باور داشته باشند، دوم، برای مطالبه حق‌شان تلاش کنند و سوم، تمام دنیا را از دریچه منافع شخصی و فردی‌شان نبینند. وجود تبعیض در تمام ادارات ملکی و نظامی حکومت، چنان شدید و آشکار است که حتی خارجی‌ها از جمله سیگار به آن اعتراف می‌کنند؛ اما هزاره‌های حکومتی، منکر وجود این بی‌عدالتی ویرانگر بوده و تبعیض را توجیه‌کرده روانند.

من در طول شش سال که در فیسبوک حضور دارم، همیشه منتقد بی‌عدالتی و تبعیض بوده‌ام، در این مدت، هزاره‌هایی بسیاری را دیدم که چون دارای چوکی بودند، همیشه از من انتقاد می‌کردند و منکر وجود تبعیض بودند، اما اکنون همان‌ها که از چوکی منفک شده‌اند، چپ و راست نوشته‌هایم را تأیید و از وجود تبعیض می‌نالند.

هزاره‌ها، منافع جمعی را در نظر نمی‌گیرند، هر کس از عینک منافع شخصی خود به بیرون می‌نگرند، همینکه خودش صاحب چوکی و معاش شد، دیگر هیچ‌چیزی را نمی‌بینند، نه تبعیض را، نه بی‌عدالتی را، نه ظلم را و...، اما همینکه از کار برکنار شد، تازه خبر می‌شوند که چیزی به نام تبعیض و تعصب هم وجود دارد.
______
نوت (۱): برایم واقعاً جالب است که هزاره‌های حکومتی در دفاع‌ از تبعیض، توجیه بی‌عدالتی و تاختن بر منتقدین سیاست‌های انحصاری و حذفی، بیش از دیگران داغ‌ و فعال هستند، یعنی اینکه آن‌ها به نداشتن حق و تبعیض تن داده‌اند و چوکی‌شان را نه حق‌شان، بلکه لطف از سوی دیگران می‌دانند و به همین دلیل، برای دیگران شمشیر می‌زنند تا لطف آن‌ها را جبران کنند.

نوت (۲): از مبارز سیاه‌پوست که برای آزادی برده‌ها مبارزه و برده‌ها را فراری می‌داد پرسیدند که مشکل‌ترین مرحله‌ی کار شما چه بود؟ در جواب گفت: اینکه برده‌ها را قانع کنم که شما برده نیستید. حالا هم مشکل‌ترین کار ما این است که هزاره‌های حکومتی را قانع‌ کنیم که شما هم دارای حق و حقوق هستید و چوکی‌ای را که تصاحب کرده‌اید حق مسلم شما است و آن را کسی برای شما بخشش نداده است تا برای آن‌ها توجیه‌گری کنید و وجدان‌تان را زیر پا بگذارید.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نسل نو
آینده
نظرات بینندگان:

>>>   آقاي جعفري، اين موضوع تنها در هزاره ها خلاصه نميشود. در اقوام ديگر قضيه به همين منوال جريان دارد. چهار هموطن پنجشيري جمع عطا جمع اسمعيل از هرات تمام امتيازات تاجك هارا از خود كرده اند. اينها از نام تاجك معامله گري ميكنند. دوستم، غضنفر و يك دو نَفَر ديگر تمام امتيازات ازيك هارا ميگيرند. اما وقتي از چوكي و مقام افتيدند، باز داد ميزنند و از بيعدالتي در مقابل قوم شان ياد ميكنند. رهبران پشتون از نام قوم پشتون استفاده ابزاري ميكنند و به سرسان كلاه تفوق طلبي ميگذارند، اما امتياز خود شان ميگيرند. ملياردها دالر دزدي و گرگي كرزي، احمدزي، سياف ، حكمتيار و غيره كدام درد مردم پشتون را دوا كرده است. اين رهبران نامنهاد از نام مليت هاي خود براي خود و جيب خودفعاليت ميكنند. براي اينها نه مملكت مهم است و نه مليت و نه ملت. ملامت ما هستيم. رهبران از هوشياري رهبر شده اند. تا ما از حالت گوسفندي بيرون نشويم، همين حال ماست. گله از رهبران هزاره نكن. دعا كن كه اين ملت از خواب اصحاب كهفي بيدار و حق خودرا از حلقوم هرچه معامله است، بگيرد.

>>>   عزیزان من امروز ملت ما در سخت ترین زمان بعداز حمله ارتش متجاوز روس وحکومت دست نشانده هایش قرار دارد.تمامی شبکه های تلویزیونی؛روزنامه ها؛شبکه های مجازی ؛سایتهای اینترنتی؛آگاهان ونخبگان جامعه؛اساتیددانشگاهها؛دانشجویان ودلسوزان جامعه باید یکصدا وهمدل برای بیداری واگاهی مردم وجامعه خود تلاش کنیم.دشمن شناسی رابرای مردم خودروشن سازیم ومفکوره های متجاوزان وبدخواهان واستعمارگران را افشا کنیم.چهل سال رنج وتباهی چهل سال برزمین ریختاندن خون بیگناهان وجوانان وطن؛چهل سال به فنا رفتن سرمایه های مادی ومعنوی این اب وخاک نتیجه اش این بوده که دربدبختی ها اولین ها باشیم.اولین در تولید مواد مخدربشمول تریاک وهروئین؛اولین درفقر وفساد؛اولین درناامنی.اولین در تعداد معتادین به تناسب جمعیت.حال باید چاره ای بیندیشیم؛روشنگری کنیم ابتدا از خود شروع کنیم بعد خانواده وسپس جامعه.این دنیای فانی درگذر است .بسرعت زمان میگذرد .روحانیت وملایان ما چه سنی وچه شیعه باید مردم را از خواب بیدار کنند که البته خودشان لازم است بیدار وآگاه باشند.آدرس غلط به مردم ندهیم ازتفرقه بین مذاهب بشدت دوری کنیم وکسانی که کلام وحرفشان بوی جدایی وتفرقه وشکستن وحدت میدهداز جامعه طرد کنیم.وحدت اقوام وقومیتها بسیار ضرورت است.این حرفهایی که صهیونیستها در مورد قوم شریف پشتون میزنند وانها را یهودی می خوانند ومیگویند یکی از اقوام گم شده یهود هستند حرف وگپ مسخره وخیانت آمیزی بیش نیست ؛انها میخواهند بین پشتون ؛هزاره ؛تاجیک؛وازبک و دیگر اقوام تفرقه ودشمنی بیندازند.باید برای تشکیل یک افغانستان متحد جانمان را تقدیم کنیم وحدت در دین ومذهب ؛وحدت در قومیتها ؛تلاش در تولید وایجاد نظم وامنیت اینها مارا بسر مقصد میرساند .نتیجه تفرقه چند صدایی و دشمنی با یکدیگر را تا این لحظه دیدیم.اگر متحد باشیم امریکا ومتحدانش هرگز کاری کرده نمی توانند.یکی از عوامل تفرقه ودشمنی دربین مردم ما امروز وهابیت است که میخواهد یهود وصهیونیست را بر سرما حاکم کند.القاعده ؛داعش اینها ساخته دشمنان برای حاکم کردن بر ما وسرنوشت ماست.ایا زمان ان نرسیده طالبان افعانستان(نه مزدوران عربستان وپاکستان)بخود ایند وبر طبق شریعت اسلام که حب الوطن من الایمان است کاری نکنند که دستشان به خون خواهران وبرادران هم وطن خود آلوده شود.اعمار وانکشاف کشور ما تعطیل شود مدارس ومکاتب پسران ودختران ما نابود وعقب ماندگی بر کشور ما حاکم شودبنآ"واجب ولازم است طالبان به آغوش ملت بازگردند ودشمن اصلی خود را بشناسند.من ایمان دارم با وحدت وهمدلی ملت ما مزدوران وآله دست امریکا ودست نشانده هایشان به زباله دان تاریخ ریختانده خواهد شد وافغانستانی حاکم بر سرزمین وانتخابات خود خواهد شد.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   آقای جعفری اگر خود تان در این ساختار جای پایی داشتید به جرگه توجیه گران نمی پیوستید؟ فقط منصفانه جواب بدهید. انتقاد فیس بوکی مبتذل است. شما بیا در همان حوزه ای که درس خوانده اید تا چه اندازه حق خدا و حوزه را ادا کرده اید؟

>>>   اقای جعفری!
برای براورده شان این مرام مقدس تان صرف باید۲۰۰ سال منتظرباشید.
عاقل

>>>   ما تنها به ملا ضرورت داریم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است