جنجال‌ میان ارگ و سپیدار برسر سرپرست وزارتخارجه
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۶    ۱۳۹۸/۱۱/۱۰ کد خبر: 161992 منبع: پرینت

هفتۀ پیش، رییس‌جمهور غنی در حکمی، ادریس زمان را از معنیت و سرپرستی وزارت خارجه برکنار و محمد هارون چخانسوری را به جای او گماشت.
ریاست‌اجرایی، تعیین سرپرست وزارت امورخارجه را از سوی ارگ، برخلاف موافقت‌ نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی می‌داند.

مجیب رحیمی، سخنگوی ریاست‌اجرایی تأکید می‌ورزد که بربنیاد موافقت‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی، کُرسی وزیر امور خارجه سهم ریاست‌اجراییه است و کُرسی معینیت سیاسی این وزارت سهم ارگ است.
رحیمی در این باره افزود: «معینیت سیاسی، معمولاً مربوط تیم رییس‌جمهور بود و در گذشته هم کسی را معرفی کرده بودند و وزیر مربوط ما. حالا هم آنان یکی از معاونان سیاسی را که به هر دلیلی آوردند و همراهش جور نیامدند و برطرفش کردند.»

هفتۀ پیش، رییس‌جمهور غنی در حکمی، ادریس زمان را از معنیت و سرپرستی وزارت خارجه برکنار و محمد هارون چخانسوری را به جای او گماشت.
این تغییر و تبدیل در وزارت خارجه که از آغاز ایجاد حکومت وحدت ملی تا چند ماه پیش از سوی صلاح الدین ربانی اداره می‌شد، با واکنش‌هایی روبرو شد.

عبدالله عبدالله، رییس‌اجرایی سه روز پیش گفت که در واکنش به تصمیم‌های اخیر ارگ، کارهایی را به‌شمول تعیینات در نهادهای دولتی روی دست خواهد گرفت: «به خاطر حفظ نظام می‌کنیم این کار را. به خاطر حفظ ثبات می‌کنیم این را. اگر باز به مذاق آنان خوش نمی‌خورد و یا بهانه دیگر به دست‌شان می‌دهد، این باز کار خودشان است. بدانند که نتیجه اجراأت یک‌طرفه‌شان چه است!»

برخی از منابع، تأیید می‌کنند که رییس اجرایی، در حال بررسی چگونه‌گی کارهایی است که باید در راستای تعیینات در نهادهای دولتی انجام بدهد.
همزمان با این، منابع می‌گویند که از چندی بدین‌سو، نیروهای محافظت از رجال برجسته که پیش از این، تأمین امنیت بخشی از برنامه‌های کاری رییس اجرایی را به دوش داشتند، اکنون این کار را انجام نمی‌دهند.

عبدالله عبدالله در نزدۀ مال عقرب امسال نیز در این باره سخن گفته بود: «به مسؤولین رجال برجسته گفتند که شما حق ندارید که امنیت خیمۀ لوی جرگه را تأمین کنید. دیشب؛ متوجه شدید؟»
ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که بربینیاد قانون تعیینات در ادارات از صلاحیت‌های رییس‌جمهور است.

در همین‌حال، شماری از اعضای شورای ملی، این تش‌های ارگ و ریاست اجرایی را در اوضاع کنونی نگران‌کننده می‌گویند.
لطیف ژوندی، عضو مجلس سنا گفت: «تا زمانی که موضوع انتخابات معلوم نشود، نتایج انتخابات اعلام نشود، رییس جمهور حق ندارد که خودسرانه به مقرری‌ها بپردازد؛ زیرا میان آنان تفاهم‌نامه وحدت ملی وجود دارد.»

ابرارالله مراد، عضو مجلس نمایندگان نیز افزود: «در این باره، از صلاحیت رییس‌جمهور چیزی کم نمی‌شود که داکتر صاحب عبدالله را هم بخواهد، رهبران دیگر را هم نزدش بخواهد، سیاسیون را هم بخواهد و بگونۀ مشترک، هم دربارۀ صلح راهکاری را تهیه کنند و هم دربارۀ تقرری‌ها و تبدیلی‌ها، با داکتر صاحب عبدالله مشوره صورت گیرد.»

در دورۀ حکومت وحدت ملی، ارگ و ریاست اجرایی، بارها به رویارویی با هم پرداخته‌اند. رویارویی‌هایی که بیشتر روی چگونگی پای‌بندی دوطرف به موافقت‌نامه امضا شده میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله می‌چرخیده‌اند.

(9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزارتخارجه
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   داكتر عبدالله پنجاه فيصد رييس جمهور برحال افغانستان است و قدرت او و ماستر اشرف يكي است ولي داكتر عبدالله زياد ضعيف عمل ميكند و شوله واري سستي نموده گذشت بي حد را اختيار نموده. من بجاي داكتر عبدالله ميبودم يك ذكره هم به ماستر اشرف سهم بيشتر نميدادم . و در مقابلش مي ايستادم و تا سقوط رژيم پيش ميرفتم .
سلطان سنجر

>>>   بر غنی دیگر نباید اعتماد کرد .
یک آدم روانی و مریض است.

>>>   واکنش داکتر عبدلله عبدالله مانند نوشادری پس از مرگ سهراب است.
در این روز های آخر جان کنی حکومت وحدت ع و غ واکنش های داکتر عبدالله عبدالله بی نهایت مسخره و خنده آور است.
باد رفته را نمی توان پس به سوراخش برگشتاند!

>>>   اقای اشرف غنی بر علاوه اینکه شخصمریض روانی است قدرت خواه و جاه طلب از خود راضی و گپ ناشنو قومگرا است تعصب قومی و زبانی در ذهن و روان اش نهفته است .

>>>   آگاهی آگاهی آگاهی به تمام مردم غیور حب وطن افغانستا ن
اتباع اصیل و آگاه و قلم بدست افغانستان حق مداخله در امور سیاست داخلی پاکستان ندارد
شروع از 1325 حاکمان بی دانش قدرت طلب تکه قومی در امور سیاست داخلی پاکستان مداخله بنام پشتونستان همین دلیل است که 40 سال کشور به میدان جنگ قدرت های جهانی تبدل شده وپاکستان هم سهم خود را بر میدارد که راکت های گور خود را بر افغانستان هدف میگرد و مردم بیچاره و بی دفاع ما قربانی پشتونستان خواه شده اند. سلانه میلیون ها دالر برای رهبران پشتونستان خواه ازطرف حاکمان قبیله و رهبری وزارت اقوام قبایل بخاطر شعار لر او بر یو افغان دی پول هنگفتی داده می شود اما مرد م بعضی ولایت کشور ما در فقر و را ه های بدون اسفالت در رنج زندگی دارند. دیگاه اکثریت مردم آگاه وطن دوست افغانستان پیستون پاکستان پاکستانی است تاجیک تاجیکستان تاجیکستانی است ازبک ازبکستان ازبکستانی است وترکمن ترکمنستان ترکمنستانی است . هیچ افغانستانی حق مداخله درامور سیاست داخلی کشورهای همسایه ندارد. اگر کدام حمق و کودن بی دانش دست به مداخله درامور سیاست داخلی کشورهای همسایه میزند اتباع اصیل افغانستان عزیز ما نیست.

>>>   وزارت خارجه سهم داكتر عبدالله است اشرف غني حق مداخله در ان را ندارد . من از داكتر عبدالله تقاضا دارم در همين چند روزباقي مانده از عمر حكومت شريكي شان بنده را به حيث وزير خارجه و يا سرپرست ان تعيين كند جلو قانون شكني هاي اشرف غني را در همين چند روز باقي مانده خواهم گرفت و برايش نشان خواهم دادكه قانون يعني چه .
سلطان سنجر

>>>   غنی با این کار های خود خو را مسخره کرده است و بس ، همه جنجال های که در کشور وجود دارد ناشی از خود کامگی غنی و عقده حقارت وی است همین انتخابات که مسخره شده است در نتیجه عاقبت نا اندیشی غنی است دیدید که در ارگ چشن گرفت و حالا کسی نتیجه پر از تقلب آنرا نمی پذیرد. غنی مانند یک زعیم و یک رهبر عمل نمی کند بازاری و کوتاه بینانه عمل می کند که کشور را به بحران برده است.
کرزی افغانستان را از بحران و نا هنجاری ها نجات داد اما غنی همه بنیاد های که کرزی ایجاد کرده بود و کشور به صلح و صلاح پیش می رفت بر باد داده و حالا جمع نمیتواند روزانه صد ها هموطن ما به نام این و آن کشته می شوند غنی خم به ابرو نمی آورد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است