معاملۀ قرن ترامپ
فلسطینی ها معاملۀ قرن ترامپ را رد کردند و شعار دادند که فلسطین فروشی نیست، اما کشورهای عربی دیگر چنین نگفتند. نمایندگان بحرین، عمان و امارات در کنار ترامپ و نتانیاهو بودند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۰    ۱۳۹۸/۱۱/۱۰ کد خبر: 162004 منبع: پرینت

نیروهای بریتانیا به فرماندهی ژنرال آلنبی در دسمبر 1917 وارد بیت المقدس شدند. در جنوری 1918 "هوگارت" نماینده دولت بریتانیا در جده با ملک (شریف) حسین مذاکره کرد. وی حمایت بریتانیا را از مهاجرت یهودیان به فلسطین محدود خواند و پادشاه حجاز را به تأمین استقلال وحاکمیت اعراب اطمینان داد. اما چنین نشد و مهاجرت یهودیان به فلسطین گسترش فزاینده یافت، هر چند که اعتراض فلسطینی ها و اعراب بصورت فزاینده بالا رفت.

انگلیس ها برای حل مشکل گام های را برداشتند. یک کمسیون مامور بریتانیا در جنوری1937 گزارش خود را با پیشنهاد تشکیل دوکشور جداگانۀ یهودی و فلسطینی ارایه داشت واین طرح در سال1945 ازسوی حزب کارگر بریتانیا مجدداً عنوان شد. کمیته ویژه سازمان ملل که قیمومیت فلسطین را از بریتانیا در سال 1947 بدوش گرفت نیز طرح مشابه را پیشکش کرد. اما شورای عالی عرب به تمام این طرح ها پاسخ رد داد، در حالی که آژانس یهود در فلسطین و کنگره یهودیان آنرا پذیرفت.

سرانجام درچهاردهم می 1948 اسراییل بصورت رسمی تشکیل یافت. یک روز بعد(15می1948) نیروهای عربی متشکل از ارتش مصر، اردن، سوریه، عراق، لبنان، یمن، داوطلبانی از عربستان سعودی و فلسطینیان از چند جبهه به اسراییل حمله کردند. این جنگ پس از هشت ماه که عرب ها در آغاز، پیروزی هایی بدست آوردند با شکست آنها پایان یافت. اسراییل در این جنگ اراضی بیشتر را از اعراب گرفت.

دومین جنگ اعراب و اسراییل در می1967 رخ داد. جمال عبدالناصر رییس جمهور ملی گرای مصر با شرکت سوریه، اردن، عراق و کویت در صدد حمله بر اسراییل شد. نیروی هوایی اسراییل پیشاپیش در یک تهاجم سریع و ناگهانی فرودگاه های این کشورهارا بمباران کرد. سپس نیروی زمینی اش در یک جنگ شش روزه اعراب را شکست داد و مناطق: صحرای سینا، کرانۀ باختری رود اردن، بلندی های جولان، نوارغزه و بیت المقدس را تصرف کرد. یک ملیون فلسطینی در این جنگ آواره شدند. در سال های بعد شمار آوارگان فلسطینی بیشتر و بیشتر شد.

سومین جنگ اعراب و اسراییل با حملۀ مشترک مصر به ریاست جمهوری انور السادات و سوریه به ریاست جمهوری حافظ الاسد در اکتوبر 1973 بوقوع پیوست. نیروهای عربی پس از پیروزی اولیه از سوی قوای اسراییل عقب رانده شدند.
کشورهای عربی پس از سه جنگ با اسراییل امید خود را به پیروزی نظامی از دست دادند. انورالسادات رییس جمهور مصر با مناخیم بگین صدراعظم اسراییل توافق نامۀ صلح را به میانجگیری ایالات متحده امریکا در 17 دسمبر 1978 در کمپ دیوید امریکا امضا کرد. اسرائیل را به رسمیت شناخت و اسراییل از صحرای سینا عقب رفت.

ملک حسین پادشاه اردن در سال 1994 عیسوی با اسراییل پیمان صلح بست و روابط دیپلوماتیک برقرار کرد. دیگر برای عرب ها، فلسطین به عنوان یک موضوع ملی و در اولویت شان قرار نگرفت. یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین که این سرخوردگی و تسلیم پذیری برادران عرب خود را دید، با اسراییل در سال 1995 عیسوی پیمان صلح اسلو را امضا کرد و اسراییل در مقابل متعهد شد تادرآینده دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد. برای مقدمات آن، اسراییلی ها ادارۀ مناطق فلسطینی را در داخل فلسطین مانند نوار غزه و ساحل رود اردن به فلسطینی ها داد، هر چند بیت المقدس شرقی که از سوی فلسطینی ها پایتخت آینده کشور فلسطین خوانده می شد/می شود؟ از امضای پیمان بیرون ماند.

دونالد ترامپ طرح تشکیل کشور فلسطین در کنار اسراییل را به عنوان "معاملۀ قرن" رونمایی کرد؛ معامله ای که تشکیل کشور فلسطین را به یک رویای دست نایافتنی و خواب تعبیر نایافته برای فلسطینیان مبدل ساخت.

کشوری را که ترامپ برای آیندۀ فلسطین و فلسطینی ها در معاملۀ قرن ترسیم کرد، هیچ شباهتی به یک کشور متعارف و واقعی ندارد. کشور فلسطین در طرح معاملۀ قرن ترامپ متشکل از چند بخش جدا از هم در چنگال اسراییل است. در چهار طرف هر بخش آن کشور اسراییل و دولت اسراییل قرار دارد. پارچه های جدا بافته شدۀ فلسطین تنها از دهلیز های که به شکل خیابان و تونل ساخته می شود و در نظارت و کنترول اسراییل است، ارتباط بر قرار می کنند.

فلسطین با کشور اردن مرز مشترک ندارد و فلسطینی ها در نقشۀ معاملۀ قرن ترامپ توسط پل های ملک حسین و امیر محمد که تحت کنترول اسراییل است می توانند به اردن بروند. شهرک های غیرقانونی اسراییل در مناطق فلسطینی در این نقشه تخلیه و تخریب نمی شوند. کشور فلسطین، فاقد نیروی نظامی و اسلحه است.

در نقشۀ ترامپ علی رغم آنکه نواز غزه در حاشیۀ بحیرۀ مدیترانه قرار دارد، اما فلسطین نمی تواند بندر بحری داشته باشد و فلسطینی ها می توانند تحت نظر اسراییل از بنادر حیفا و اشدود اسراییل استفاده کنند. نوار غزه با کرانۀ باختری بخش شرق کشوری به نام فلسطین توسط یک تونل 36 کیلومتری از طریق خاک اسراییل وصل می شود. در معاملۀ قرن ترامپ بیت المقدس بصورت یک پارچه پایتخت اسرائیل است که ترامپ دو سال قبل سفارت واشنگتن را به آنجا منتقل ساخت.

طرح صلح معاملۀ قرن ترامپ که برای دوطرف اسراییل و فلسطین رونمایی شد، تنها یک طرف آن نتانیاهو صدراعظم اسراییل در این رونمایی بود. طرف دیگر طرح صلح یعنی فلسطینی ها غایب بودند و سازمان ملل متحد نیز با تمام قطعنامه هایش در این هفتاد سال نادیده گرفته شد.

فلسطینی ها معاملۀ قرن ترامپ را رد کردند و شعار دادند که فلسطین فروشی نیست، اما کشورهای عربی دیگر چنین نگفتند. نمایندگان بحرین، عمان و امارات متحده عرب در کنار ترامپ و نتانیاهو بودند. دبیر کل اتحادیۀ عرب از بررسی طرح سخن گفت و عرب های دیگر حرفی نداشتند. اما توماس فریدمن نویسندۀ یهودی طرفدار اسراییل امروز در روزنامۀ نیویارک تایمز امریکا این طرح را یک اقدام انحرافی دو شخصیت کثیف تلقی کرد که هر دو در کشورهای شان این روزها مشکل مشابه دارند: ترامپ به استیضاح روبرو است و بنیامین نتانیاهو در محکمۀ اسراییل دوسیه یا پروندۀ فساد مالی دارد.

صرف نظر از دیدگاه و باور توماس فریدمن بر ضد ترامپ و نتانیاهو و قطع نظر از مخالفت و تردید فلسطینی ها، معاملۀ قرن، دست نتانیاهو را در تطبیق این طرح باز می گذارد و زمینۀ تشکیل واقعی کشوری به نام فلسطین را برای همیشه از میان می برد. فلسطینی ها هم چنان در آوراگی و سلطۀ اشغال باقی می مانند و برادران عرب شان مشغول عیش و نوش با دوستان اسراییل شان می شوند. جمهوری اسلامی ایران و ترکیه فقط شعار می دهند تا از نام فلسطین در کشورهای شان موج سواری کنند.

محمد اکرام اندیشمند




این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسراییل
فلسطین
نظرات بینندگان:

>>>   Nooria Saidi
زمانیکه اتحاد شوروی به افغانستان حمله کرد برای مجاهدین شعار ساختند که اسلام در خطرست. اکنون به راستی که اسلام نتنها در خطر شکست است بل کشور عربستان منحیث بنای اسلام در حال ورشکست شدن است. خاندان آل سعود و دولت قطر و امارات یگانه عامل اینهمه بدبختی در کشور های اسلامی استند.

>>>   Mohammad Malikzad
معلومات بسیار جامع ولی در اخیر از جنگ ۳۳ روزه حذب الله و حماس هیچ یاد نکردید .
شروع جنگ ۳۳ روزه را خانم رایس رییس شورای امنیت امریکا درد زایمان خاورمیانه جدید خوانده بود و بعد از۳۳ روز جنگ شکست خورد .
در نظرم رسالت قلم تان را حفظ کنید بزرگوار !

>>>   محمد اکرام اندیشمند
جنگ 33 روزه به آزادی هیچ یک از سرزمین های اشغالی فلسطینی ها نینجامید. هر چند مقاومت حزب الله را به کمک ایران نشان داد و برای اسرائیل فهماند که یک نیروی نیابتی را در بیخ گوشش شکل داده است. این جا بحث پیروزی بر اسرائیل و راندن اسرائیل از فلسطین و سرزمین های اشغالی است که عرب ها در تمام جنگ های شان در این 70 سال به آن دست نیافتند. و حالا نیز کدام برنامۀ نظامی برای بدست آوردن این مناطق ندارند. شعار دروغین ایران ولایت فقیه را که راه قدس از کربلا می گذرد را دیدیم. حالا اسرائیل بر سرشش در سوریه می کوبد و تا حالا 2700 نیرویش را کشته است اما صدایش بر نمی خیزد.

>>>   Shah Mahmood Mahmood
اصل واقعیت این است که زمامدارن عرب بصورت عموم از دو حالت بیرون نیستند یا جاهل وخود خواه بوده اند مانند قذافی و صدام حسین ویا اینکه مزدور و غلام حلقه بگوش مانند امرای کشور های خلیج که البته روی همین ملحوظ بصورت کل دولت های عرب را امریکا و اسرائیل بنحوی خصی کرده اند و این دولت ها صرف نقش گاو شیرده را برای امریکا و اسرائیل بازی میکنند.
تعداد زیادی از گروه های فلسطینی هم به داعیه فلسطین اعتقاد راسخ ندارند بلکه منحیث یک پروژه و گرفتن منابع و پول با این مساله برخورد میکنند.
بر مبنای عینیات فوق الذکر با گذشت هر سال سر زمین های زیاد فلسطین را از دست داده اند و حکام و امرای عرب نیز به آن پیمانه خوار و ذلیل گردیده اند که امروز به هر طرح اسرائیل و امریکا بخاطر دوام و بقای خود تن به ذلت داده و میدهند.
یگانه پادشاه عرب که به داعیه فلسطین وفادار بود و در برابر اسرائیل و امریکا مردانه ایستادگی نمود و به مخالفت برخواست و در جریان جنگ عرب و اسرائیل نفت را بالای امریکا و کشور های اروپائی قطع نمود ملک فیصل بود که با وارد کردن یک فشار از طریق قطع نفت فغان دولت های اروپایی را کشید و همان بود که در زمان محدودی اورا از سر راه خود برداشتند و با یک توطئه از درون خاندان اهل سعود او را ترور نمودن

>>>   Nazy Noor Atefy
آقای اندیشمند .آیا این موضوع که صد ها سال قبل در همین سرزمین اسراییلی ها زندگی میکردند و بگفته خودشان پیامبر و اجداد شان در همین خطه بودوباش داشتند اگر واقعا چنین باشد پس آنها هم باید اراضی خود را داشته باشند کاش فلسطینی ها در سال 1945 قطعنامه ملل متحد را می پذیرفتند تا دو کشور جداگانه بوجود میامد. تا جلوی اینهمه بربادی گرفته میشدبعد از این موضوع مقاومت فلسطینی ها با در نظر داشت شرایط فعلی فکر کنم روز به روز رنگ میبازد با سنگ.که نمی شود در برابر سلاح های پیشرفته. جنگید پس داعیه آزادی فلسطین آرام آرام به فراموشی سپرده خواهد شد یا چطور .؟

>>>   محمد اکرام اندیشمند
تا حالا همین روند را پیموده است. برای عرب ها دیگر فلسطین اهمیت قابل توجه که منفعت خود را فدای آن کنند، ندارد. خود فلسطینی ها توان مقابله و جنگ با اسرائیل را ندارند. فلسطین دیگر به شکل یک کشور به هم پیوسته وجود خارجی ندارد. تشکیل کشور فلسطین همچون یک کشور متعارف با جغرافیای واحد و ویژگی های یک کشور فقط به یک رویا می ماند که به نظر نمی رسد محقق شود.

>>>   Khalil Hanani
عالی نوشتید اندیشمند صاحب، اگر عوض ملک حسین، پادشاه حجاز شریف حسین، نوشته کنید بهتر است تا با ملک حسین، پادشاه اردن که شریف حسین جد او می شود، اشتباه گرفته نشود.
دوم جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ اعراب با اسرائیل در ماه جون بود نه می.

>>>   احسان الله پویا نویسا بمانید اندیشمند صاحب!
اگر از فتوا جهاد که حسن البنا بخاطر جنگ با اسرائیل صادر نمود، که منجر به ترور شان شد؛ هم بنویسد که نتیجه چی شد؟
ممنون میشویم!

>>>   Mansoor Badry
آقای ترامپ به فلسطینی ها هنوز بسیار زیاد داده خوش باشند . اعراب مسلمان فلسطینی نه شهامت جنگ دارند و نه توان مالی . دیر نخواهد بود که رهبران فلسطینی با گرفتن هدیه چند ملیون دالری از یهود ها زیر این معامله ننگین دست خط نمایند و در جزایر کارائیب به عیش نوش بروند . ملتی که اندیشه و هدف نداشته باشد محکوم به فناست .

>>>   Hamayoon Khan
به تشکر فروان از اندیشمند صاحب که تفصیل به این موضوع حساس پرداختید . این همه درد فراوان به‌ اعراب ودر کل جامعه بین‌الملی وشاید تا کنون از گروه های تند رو نتایج همان غلطی های سیاسی اعراب نبود که در سال ۱۹۴۷ ۸۰فیصدی خاک فلسطین به شمول بیت المقدس به‌ حساب اعراب مشمول بود ولی اعراب از آن انکار نمود بر علاوه ای جنگ های متعدد در آخیر بیشتر از زمین های خود دشت سینا کرانه باختری اردن ومنطقه از لبنان را نیز به تصرف اسرائیل درآورد وحالیا بعد از موافقه کیمپ دیوید با مصر ومشکلاتی روزمره اعراب و اسرائیل در موافقت نامه های پیشنهادی ۲۰فیصدی خاک مربوط به فلسطین ها میگردد و۸۰ فیصدی مربوط اسرائیل ها. ودیده میشود که پالیسی های عقل نیست جان در عذاب است را اعراب در طول ۷۰سال تعقیب نمیکند؟

>>>   اي كاش همينجور كه نويسنده ميگه ايران هم مانند تركيه فقط شعار ميداد متاسفانه ايران هزينه مردم فلسطين نيروهاي فلسطيني كه با اسراييل مجنگند را مي دهد بنياد شهيد براي فلسطين زده هر فلسطيني كه كشته ميشه ملت ايران بايد خرج خانوادش رو بدن ....

>>>   🔻فرمانده سابق ارتش پاکستان: ژنرال سلیمانی ستون محور مقاومت بود
ژنرال میرزا اسلم بیگ فرمانده سابق ارتش پاکستان:
🔹ژنرال سلیمانی از دوستان بسیار خوب من و بدون شک وی ستون اصلی محور مقاومت بود.
🔹اگر عالم اسلام با یکدیگر متحد شوند دشمن قادر به قلدری و زورگویی در منطقه نخواهد بود.
🔹وقت آن رسیده است که افغانستان، ترکیه، ایران و پاکستان با یکدیگر متحد شوند و در مقابل دشمن شماره یک یعنی اسرائیل بایستند.
🔹ایران با اقدام سریع خود پوزه آمریکا را به خاک مالید و هژمونی پوشالی این کشور را در هم کوبید.
🔹باقی دنیای اسلام نیز باید به مانند ایران رفتار کنند.
🔹پاکستان می تواند از تجربیات پربار ژنرال قاآنی در این خصوص استفاده کند

>>>   فعلا در جهان اسلام این ایران است که سردمدار مبارزه با اسراییل شده است و به مبارزین فلسطینی کمک مستقیم میکند بقیه کشورهای اسلامی یا در گروه خائنین عرب هستند یا هم ساکت شده و فقط ادعا و سر و صدا دارند و پشت پرده با اسراییل دوست هستند.

>>>   عجب نقشه یی

>>>   افغانستان از دست همین اعراب ترورست ویران شده

>>>   ملت فلسطین خداوند را باخود دارند اگر این شیاطین انسی امروز قدرت نمایی میکنند روزی را خواهیم دید که به کمک الله متعال این همه شیاطین سرنگون وقبله اول مسلمین دوباره به جهان اسلام مرتبط خواهد شد.

>>>   متاسفانه چند عامل است که اظهار نظرها یکسویه ؛مغرضانه ؛کینه توزانه ؛سطحی تحلیل میشود وعدم سواد ودانش کافی تحلیلهارا ناقص وبی محتوا میسازد./حیله ها؛وحشیگری؛جنگ روانی؛ظلم وستم رژیم صهیونیستی وفشار بیش از حد ماشین جنگی اشغالگران تا این لحظه نتوانسته بر روحیه خلل ناپذیر رزمندگان فلسطی
کوچکترین خدشه وارد نماید وبعد از 70 سال با اینهمه ظلم وتعدی؛قتل عام؛زندان وشکنجه؛وتخریب منازل فلسطبنیان اسراییل نتوانسته به اهداف خود برسد ودیگرهم نخواهد رسید.امروز درصف مقدم مبارزه باصهیونیزم تنها کشوری که محکم ومقاوم در جلوی دولت اشغالگر صهیونیستی ایستاده است ایران بوده است واکثر کشورهای عربی با اسراییل ومتحدانش برای نابودی فلسطین همکاری پنهان واشکار دارند.اگر خیانت سران کشورهای عربی نبود اسراییل باجمعیتی حدود 8 میلیون هرگز بوجود نمی امد.یکی از اهداف عالیه انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار وظلم وستم است.با اینکه قبل از انقلاب اسلامی در ایران روابط بسیار نزدیک اسراییل با دولت شاهنشاهی پهلوی در ایران بود که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران پای اسراییل ار ایران قطع شد.اعتماد به آمریا وخوش باوری باعث شد یاسرالرفات قرار داد کمپ دیوید را بپذیردکه نه تنها به فلسطینیان کمکی نشد بلکه طی سالهای قبل اسراییل زمینهای بیشتری را غصب کند.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   ارتش سوریه: تلاش همزمان ترکیه و اسرائیل، ما را از پاکسازی خاک سوریه بازنمی‌دارد
🔻ارتش سوریه اعلام کرد:
🔹ساعت دو بامداد، یک کاروان نظامی ترکیه از منطقه «اوگلنار» وارد سوریه شده و این ورود با حمله موشکی اسرائیل همزمان شده است.
🔹این حمله برای کاروان ترکیه‌ پوشش تشکیل داده و هدف این کاروان نیز ممانعت از پیشروی ارتش سوریه در مبارزه با تروریست‌ها در استان ادلب است.
🔹تلاش همزمان ترکیه و اسرائیل و هر آنکه از تروریسم تکفیری مسلح حمایت می‌کند، سربازان ما را از پیگیری مأموریت میدانی آنها تا پاکسازی کامل خاک سوریه از لوث گروه‌های تروریستی بازنمی‌دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است