از پشت پرده مذاکرات صلح مطلع شوید
قرار است جنرال اسکات میلر، بر اختلاف میان عنی و خلیلزاد دامن بزند و طالبان را مخالف حضور غنی در حکومت جلوه دهد و جنرال کنت مکنزی اوضاع را کنترول کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ کد خبر: 162012 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) جنرال کنت مکنزی رییس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در کابل درخواست دیدار اشرف غنی را پذیرفت و با وی ملاقات کرد.
دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری اعلام کرد که دو طرف در این دیدار درباره تحولات اخیر امنیتی در منطقه، همکاری‌های دوجانبه امنیتی و تعهدات دوام‌دار امریکا با افغانستان به ویژه در سکتور امنیتی و دفاعی، گفتگو کرده است.
اشرف غنی در این دیدار از همکاری امریکا با افغانستان سپاسگزاری کرده و آن را دوامدار توصیف کرد.
اشرف غنی گفت: نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توانایی دفاع از کشور را دارند و این نیروها توانستند گروه تروریستی داعش را در افغانستان سرکوب نمایند.

و اما پشت پرده ماجرا!
اخیرا مشاجره لفظی میان زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و اشرف غنی رییس جمهور (تاریخ گذشته) افغانستان رخ داده است. در این مشاجره لفظی اشرف غنی تاکید کرده است که باید وی در پروسه صلح آینده امریکا دخیل باشد.

اشرف غنی برخلاف میل زلمی خلیلزاد، لیستی از حواریون خود را برای گفتگو با طالبان تهیه دیده است، در این لیست، هیچیک از رهبران سیاسی و بانفوذ و سابقه دار و جهادی افغانستان حضور ندارند و بیشتر افراد از خارج آمده و مسلط به زبان آمریکایی شامل لیست شده اند.

از آن طرف زلمی خلیلزاد طالبان را وادار کرده است تا در هیچ صورتی با اشرف غنی و افراد لیست تهیه دیده شده توسط غنی حاضر به مذاکره و دیدار نشوند و غنی همواره تاکید داشته است که باید افراد دولتی و نماینده های وی با طالبان دیدار کنند.

اشرف غنی که می بیند مذاکرات (به اصطلاح) صلح باب میل وی پیش نمی رود، همواره در روند این مذاکرات اخلال می کند و تلاش دارد تا خود و تیم کاری خویش را در راس این مذاکرات داشته باشد که این خواسته وی در تمام مقاطع زمانی با مخالفت طالبان و زلمی خلیلزاد مواجه شده است.

با ورود جنرال اسکات میلر فرمانده ماموریت پشتیبانی قاطع ناتو و فرماندهی نظامیان آمریکایی در افغانستان به صورت رسمی به مذاکرات صلح، اوضاع رنگ دیگری بخود گرفت.
اینبار بدون حضور خلیلزاد، هیات مذاکره کننده طالبان (ملا عبدالغنی برادر، شیر محمد عباس استانکزی و مولوی امیر خان متقی) با جنرال اسکات میلر دیدار کردند. این نشست دو روز بدون حضور زلمی خلیلزاد ادامه یافت.

همزمان با حضور جنرال میلر در قطر و مذاکره با طالبان، چند تن از فرماندهان نظامی طالبان از پاکستان عازم قطر شدند.
گفته شده است، احتمال می رود که در دو روز مذاکره میان هیات طالبان و جنرال بلند پایه نظامی آمریکا، بحث بر سر اینکه چه گروهی بعد از طالبان وابسته به دفتر سیاسی قطر، مسوولیت حملات بر نیروهای دولتی افغانستان و خارجی ها را در افغانستان برعهده بگیرد، به نتیجه برسند.

جنرال اسکات میلر پس از گذشت بیست ماه از مسوولیت اش در سمت فرماندهی نظامیان آمریکایی به این پختگی رسیده است تا کنترول کننده جنگ و صلح افغانستان باشد.
وی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی امریکا است که در نبردهای عراق و افغانستان قبل از این اشتراک داشته‌است.
جنرال اسکات میلر قبل از این‌که به مقام جدید راه‌ یابد، رهبری ستاد مرکزی نیروهای ویژۀ امریکا را بر عهده داشته‌است.

با ورود جنرال میلر به مذاکرات سیاسی صلح افغانستان، اوضاع بگونه دیگری به پیش خواهد رفت. زیرا قرار است در کنار خلیلزاد در تمامی نشست ها و گفتگوهای صلح افغانستان، هم باطالبان و هم با سران حکومت و اپوزیسیون، یک نماینده از جانب جنرال اسکات میلر حضور داشته باشد و مذاکرات را در راستای اهداف آمریکا جهت دهی کند.
زیرا خلیلزاد به هر درجه ای در نزد سران آمریکایی برسد باز یک افغانی الاصل است و فقط برای آینده شخصی خودش آمریکایی شده است.

در هر حال، با ورود جنرال اسکات میلر به مذاکرات صلح و جنگ افغانستان، جنگ و ناامنی سال های دیگر در کشور ادامه خواهد یافت. زیرا اسکات میلر از قبل توجیه شده است تا روند جنگ را در افغانستان طولانی کند. چنانچه وی در شانزده ماه قبل در سفرش به ولایت پنجشیر گفت که هنوز هم در افغانستان چالش‌های امنیتی زیادی وجود دارد و ممکن است جنگ کنونی در این کشور سال‌ها ادامه یابد.

قرار است جنرال اسکات میلر، بر اختلاف میان عنی و خلیلزاد دامن بزند و طالبان را مخالف حضور غنی در حکومت جلوه دهد و جنرال کنت مکنزی اوضاع را کنترول کند.

در هر حال، میلر و مکنزی و خلیلزاد و غنی و ملابرادر و کرزی و همه دست اندرکاران حکومت و اپوزیسیون و مخالفان مسلح وابسته به آمریکایی ها هستند و در سیاست آمریکا بر ناامنی بیشتر افغانستان تاکید شده است تا زمانیکه اهداف و غارتگری آمریکایی ها به پایان برسد.

کد (4)


مذاکرات صلح

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات صلح
پشت پرده
نظرات بینندگان:

>>>   چند تا احمق را زیر نام طالب جمع کرده و مطابق میل خود سمت دهی شان میکنند.

>>>   یک خبر عاجل
به کسانی که ماه ها بی صبرانه منتظر نتایج انتخابات اند:
گزارشات از شهر کابل می رساند که در این روز های اخیر در اثر شیوع ویروس کرونا این ویروس به داخل صندوق های انتخاباتی افغانستان سرایت کرده است و متأسفانه همه برگه های دو میلیون رأی دهنده را آلوده ساخته است، بنابرین ناظران جامعه جهانی در یک اقدام بشر دوستانه و بهداشتی خود همه اعضای هیئت کمیسون شمارش آرأ را كه در آغاز انتخابات رياست جمهورى به مرض ساس گرفتار شده بودند با صندوق های برگه های رأی دهی انتخابات در یک اطاق تاریک برای یک مدت نا معلوم قرنطین نموده اند تا نتاییج نهایی انتخابات را از آلوده شدن به ویروس كشنده کرونا جلوگیری کرده باشند.
ض، بهاری

>>>   قبل از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان،سرنوشت نتیجه انتخابات افغانستان و یا سرنوشت مذاکرات صلح با طالبان و دولت طالبان و یا دولت مشترک طالبان و دولت و یا هم دولت عبوری و انتقالی در افغانستان معلوم خواهد شد.
در مورد خروج نیرو های امریکایی نیز یا تمام آنها در جدول زمانی معین خارج خواهند شد و یا هم مثل عراق یک تعداد شان خارج خواهند شد و اگر احیاناً فعالیت های گروپ های داعش و دیگر گروپ های تروریستی در افغانستان زیاد شوند،مثلی که در عراق دوباره قوای امریکایی به عراق برگشتند،امکاناتی آن که در افغانستان نیز بر گردند،زیاد است.
از همه جالبتر این است که دونالد ترامپ که در آغاز کار دولت اش خواهان خروج سربازان امریکایی از سوریه و عراق و افغانستان بود،زمانی که پارلمان عراق برای خروج سربازان امریکایی رای مثبت داد،دونالد ترامپ مخالفت کرد و از دولت عراق خواهان پرداخت قیمت ساحت پایگاه های نظامی امریکا در عراق که حدود چندین ملیارد دالر میشد،شد.
گذشته از اینها در میان پنتاگون و کنگره امریکا و رییس جمهور امریکا تیز اختلافات بالای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان وجود دارد.
رییس جمهور امریکا خواهان خروج سربازان امریکایی از افغانستان هستند،اما پنتاگون و کنگره امریکا مخالف خروج قوای امریکا از افغانستان هستند.
کشور های همسایه افغانستان،خصوصاً چین و روسیه خواهان خروج مسؤلانه قوای امریکا از افغانستان هستند.
یعنی نباید با خروج سربازان امریکایی از افغانستان،در افغانستان مثل سالهای نود میلادی قرن گذشته،خلای امنیتی ببار آید و در نتیجه امنیت کشور های آسیای میانه و روسیه و چین،توسط گروپ های بنیاد گرای اسلامی به خطر بیافتد.
چنانچه ما در دهه نود میلادی قرن گذشته،شاهد تحرکات نظامی گروپ های بنیادگرای اسلامی در تاجکستان و ازبکستان و چیچین و قفقاز و غیره سرزمین های قبلی شوروی سابق بودیم.
بهر صورت قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا،سرنوشت یک سلسله تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان معلوم خواهد شد.

>>>   امریکا چه کاره است که به جای مردم افغانستان تصمیم می گیرد و در انتخابات ما مداخله می کند؟
تا این کشور شریر و زورگوی امریکا که افغانستان را اشغال کرده و در کشور حضور داشته باشد، صلح نخواهد آمد.
جنگ و کشتار به خاطر حضور امریکاست.
صلح باید بین خود افغانستانی ها بدون مداخلات خارجی صورت بگیرد.
19 سال حضور رژیم ایالات متحده بجز کشتار و فقر و ناامنی و اشغال و چپاول منابع طبیعی افغانستان چیزی دیگری در پی نداشته است.
به عنوان یک افغانستانی به آقای غنی توصیه می کنم که سران کفار را بر سر ملت مظلوم افغانستان بیش از این مسلط نکند.
آقای غنی! شما دقیقا بر ضد صریح آیات قرآن عمل می کنید و کفار مثل امریکای جنایت کار را که داعش را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می کند، بر سر مردم مسلمان افغانستان مسلط کردید.
آقای غنی! از رفتار امریکا با فلسطینی ها عبرت بگیر.
همین رئیس جهمور نحس و نجس امریکا بود که قدس قبله اولین مسلمین و سرزمین اسلامی فلسطین را به صهیونست های اسرائیل بخشید.
همین رئیس جمهور نژادپرست و ضد مسلمان امریکا بود که بلندی های جولان در سرزمین کشور اسلامی سوریه را به اسرائیل بخشید.
آقای غنی! لااقل از سرنوشت عراق درس بگیر که امریکایی ها بر تمام حریم هوایی و زمینی عراق مسلط است و بر خلاف قوانین بین المللی و کشور خود عراق هر کاری که دلش بخواهد انجام می دهد و هرچه مردم عراق و پارلمان عراق می گویند کشور مارا ترک کن تا سرزمین ما محل جنگ با همسایگان ما نشود؛ اما امریکا با زورگویی و پر رویی کشورشان را ترک نمی کند.
آقای غنی افغانستان را محل جنگ بین امریکا و ایران قرار نده.
صلح خریدنی نیست. صلح باید بین افغانستانی ها باشد نه اینکه امریکا به جای ملت صلح کند و تصمیم بگیرد!!!!
ممکن است امریکا تو را که حقیرانه و ذلیلانه کاسه لیس و تابع بدون چون و چرای امریکا هستی چند سالی به عنوان رئیس جمهور نگه دارد؛ اما تو خود کمی خجالت بکش به جای چوکی خودت کمی دل به مردم بسوزان!

>>>   Maihanjar Raza
غنى احمدزى ديگر منحيث فرد اول كشور مناسب نيست، اعتماد خود را از دست داده. بودن او در راس قدرت نامشروع و يا اگر بار دوم بشكل تقلب بالاى مردم تحميل شود! صد در صد باعث از هم پاشى نظام و كسترش تعصبات قومى و فساد در ادارات دولتى، جرم جنائى در سطوى مختلف، مثل ويروس سراسر كشور را فراگير ميگيرد! شهروندان ما هرگز به صلح و آسايش نميرسند! بايدهر چه زودتر يك اجماعى ملى تشكيل و غنى احمدزى را احترامانه سلب اعتماد كرده و از ارگ بيرون نموده و به تفريگاه ها امريكا كنار سائل روانش نمايند !!

>>>   به دنبال قوم سالاری و داماد سالاری و یازنه سالاری، اینبار بچندر سالاری در کابینه بزرگوار رو نمایی شد.
گفته می شود که وزیر تجارت یک مسیحی لبنانی الاصل، فرزند بی بی گل از شوهر قبلی اش و بچندر اشرف غنی بزرگوار است.
خدایا دگه تا بیخ توبه کردم.

>>>   چرا یک جی بی انترنیتی را که به ۹ افغانی تمام می شود، به ۲۰۰ افغانی برای مردم می فروشند؟
وزیر هم می آید به عوض پاسخگویی، دادخواهی می کند!
چرا باید به هر طریق ممکن، جور بر مردم روا داشته بشه؟ چور ملی است!

>>>   عاجل و وحشتناک
( دزدی که مو در بدن انسان راست میکند )
جزئیات فساد در مورد پرونده فاروق وردک پخش شد:
کمیسیون حقیقت‌یاب (سیگار) بعد از بررسی اتهامات وارده بر فاروق وردک وزیر پیشین معارف که طی فرمانی از سوی رییس جمهور تاسیس شده بود جزئیات فساد در این اداره را برملا ساخت. نادرخان کتوازی یک عضو این گروه، بخشی از این حیف و میل ها را نشر نموده اند که قرار ذیل میباشد:
1) هفتاد درصد حیف و میل در یک‌هزار و یک‌صد میلیون دالر بودیجه این وزارت (معادل به 770 ملیون دالر)
2) چهار‌صد میلیون دالر اختلاس زیر‌نام "ظرفیت‌سازی”
3) یک‌هزار و دوصد مشاور، که اکثر شان نزدیکان وزیر، فرزندان و نزدیکان نماینده ها، آشپز ها و راننده ها می باشند.
4) هفتاد و پنج‌ هزار معلم خیالی (معاش هر معلم 13000 افغانی یا 215 دالر که ماهانه معادل میشود به “16,125,000” دالر
5)سه‌ هزار و پنجصد مکتب های خیالی (در هر مکتب 21 معلم خیالی)
6) حیف و میل شدن دوصد و هشتاد و هشت میلیون دالر زیرنام "چاپ کتاب های نو"

>>>   صلاحیت به دست خلیل زاد است نه غنی. کسی که نان دهد فرمان دهد. بی فرمانی سبب قطع نان شده و بالاخره فاجعه بار خواهد آورد که این را همه میدانند.

>>>   غنی در غم صلح نیست فقط او و دار و دسته اش زنده باشد و بس و دالر های خارجی را در جیب های دختر و پسر خود به خارج روان کند

>>>   عبداللهد عبدالله گفته است هرقدر تاریخ انتخابات به تعویق افتد مشکلی نیست به نفع مردم است!!

>>>   اين صلح مؤقت هم از فتنه هاي امريكا و دوستانش است ، كه خوب و خراب را بار ديگر توسط طالبان خلع سلاح نموده و اسلحه هاي شانرا جمع نموده يا به پاكستان بدهند و قسمت نا كاره آنرا مانند دوره اول طالبان در گدام ها منفجر نمايند، و هم چنان بزرگان حقيقي جهاد و طالب را به شمول هزاره و شيعه از بين ببرند، و بعد از آن كدام نوكر جديد مانند دوره هائي قبلي را آورده و بالاي ما حاكم ميسازد.

>>>   Ariaie
كدام خطرناك تر و برچيدن آن ارجحيت دارد:
١- افراد غير مسئول؟
٢- دولت غير مسئول كه أفراد غير مسئول زاده سياست هاى غلط آن است؟

>>>   دولت ع وغ نمی خو اهد این دالر های خارجی را از دست بدهند زیرا این 5 سا ل پیش خود را هر دوی شا ن کشتنی زده بود ن به خا طر قدرت و پو ل ها ی دالر زیراهر دوشان در زمان کرزی با خبر از پول های کشور های خارجی بودند

>>>   جنگ افغانستان یک مدرک پیدا گری نمایندگان کنگرس امریکا از نگاه بودجه تخصیصی به این جنگ است.
هرچند رییس جمهور امریکا میخواست با خروج قوای امریکا از افغانستان،بودجه آن را به بخش های دیگر دفاعی و در نتیجه با میل خود به مصرف برساند،اما با مخالفت کنگره امریکا مواجه شد.
حالا پیداگری نمایندگان کنگره امریکا را از جنگ افغانستان او دیگر غرض نمیگیرد،اما در جستجوی منابع دیگر برای پیدا گری است،منجمله ازدیاد تعرفه های تجاری با چین و دیگر کشور ها و امکانات فرستادن یک خانم به کره ماه و ساختن دیوار مرزی بین امریکا و مکزیک و گرفتن پول از کشور های عربی بخاطر تضمین و امنیت صدور تانکر های نفت شان از خلیج فارس و فسخ قرار داد منع تولید راکت های میان برد و طویل برد بین امریکا و روسیه و در نتیجه ساخت این سلاح ها و بودجه لازم برای ساخت آنها و غیره.
بودجه نظامی امریکا پنجاه فیصد بودجه نظامی تمام جهان است و حدود هفتصد و پنجاه ملیارد دالر است که امکانات خورد و برد از آن خیلی زیاد است.
هرچند مشاور امنیتی رییس جمهور امریکا خواهان جنگ در مقابل ایران است که بزرگترین بودجه جنگی در آن مصرف خواهد شد و بزرگترین امکانات خورد و برد از اًن متصور خواهد بود،چنانچه جورج بوش پسر و بارک اوباما از آن نصورت حد اکثر استفاده کردند،اما فکر میکنم که دونالد ترامپ منحیث یک تجارت پیشه و تجار.هیچ گاهی دست به چنین کاری نمیزند و جنگی را براه نخواهد انداخت.
زیرا او نمیخواهد آزادی های خود را بعد از ختم دوره ریاست جمهوری،بخاطر مسایل امنیتی از دست بدهد و او منتظر است که بدون کدام جنگ و دعوی،حد اکثر استفاده مادی خویش را از دوران ریاست جمهوری اش ببرد و دوباره به آزادی و تجارت خود و ساختن بلند منزل ها و ایجاد پارتی های ملکه های زیبایی برای فروش اپارتمان های بلند منزل های خود و عیش و نوش خود بر گردد.
همین حالا در منهاتن نیویارک دیگر جایی برای ساختمان های بلند منزل نمانده است،او با ساخت بلند منزل ها در بالای خط ریل های منهاتن نیویارک شروع کرده است.

>>>   Sami Darayi
صلح افغانستان صد درصد ناکام است!
مصاحبه‌ی خلیل زاد نشان داد که امریکا درصدد کشیدن پای اش از جنگ افغانستان است. او جنگ افغانستان را یک جنگ داخلی نامید و خیلی بی شرمانه، جنگ دولت قانونی را علیه تروریسم طالب بی معنا جلوه داد.
خلیل زاد واضحاً مساله صلح را مربوط خود افغانها دانست، چون او می داند که هیچ مساله‌ی بین الافغانی تا حال نتیجه نداده است و نخواهد داد!
معلوم شد که امریکا مساله اش صلح امریکا و طالبان است، نه صلح در افغانستان.

>>>   Bahar Sohaili
آن زمان که ایمیل های پروژه پروموت را خواندم، متوجه شدم که دولت آمریکا ارزشی برای رهایی زنان وحقوق شان در افغانستان قایل نیست و هیچ وقت با آنها همکاری نداشتم.
آنچه آنها در پی اش هستند دفاع از منافع و امنیت ملی آمریکاست.
مردم افغانستان پس از دو دهه مبارزه علیه بنیادگرایی، تمرین دموکراسی و حقوق زنان دوباره مجبورند در برابر معامله ی آمریکا با طالبان، امارت اسلامی و فشار بیشتر را تحمل کنند.
افغانستان بعد از این خانه ی چپ، فمینیست، سکولار و دگر اندیش و اقلیت های مذهبی نیست.
خط سرخ شما فدای سر منافع آمریکا!

>>>   Anwar Rawi
چشم تان روشن
طالبان کرام از این پس به حیث ملیشا آمریکا عمل می کنند
اگر از این پس طالبان به مناطق حمله کردند و خانه و کاشانه تانرا برسرتان ویران و فرزندان تانرا پیشروی چشم تان قتل عام کردند باید بدانیدکه طالبان کرام آن جنایات را بخاطر پناه دادن شما مردم داعش پرور درحق تان روا داشته اند ...
باید بدانید و آگاه باشید و مغزهای کورتان را باز کنید که از این پس طالبان کرام مورد حمایت هوایی دوستان امریکایی ما قرار خواهند داشت ؛ اگر شما خدای ناخواسته داعشیان را در گاهدان خانه تان پناه بدهید ؛ از هوا توسط دوستان آمریکایی و از زمین مورد حمله برادران طالب قرار خواهید گرفت ؛ البته صد البته که امکان این هم وجود دارد که داعش های خیالی را در کاهدان های خانه های شما پنهان کنند و به آن بهانه خدمت شما برسند . پیوند طالب و آمریکا مبارک باد ...
فکر نکنید که من این گپ ها را خواب دیدیم ؛ این گپهایست که از سخنان نابغه دروغ جناب خلیزاد با تلویزیون طلوع به نبوغ ما رسیده است ؛ تا بحال من فکرمی کردم که بزرگ ترین دروغ گوو چخان دنیا خودم هستم ؛ ولی با دیدن مصاحبه جناب خلیلزاد با طلوع فهمیدم که بزرگ ترین دروغ گو و چخان و دغلباز و مغالطه کار دنیا جناب خلیلزاد است ؛ چشم دروغگو کور میتوانید خود تان مصاحبه جناب خلیلزاد را با طلوع نگاه کنید و خودتان با کله های خودتان قضاوت کنید و ببیندکه جناب سفیرصاحب چه زیبا دورغ میگوید و مغالطه می کنند و با نبوغ شان چه آشی برای مردمان ستمدیده کشورمان پخته اند ؛ یک آشی که رویش یک وجب روغن داغ دارد

>>>   شعار جدید اشرف غنی و باندش:
ای وطن میفروشمت
آخر خودم میفروشمت

>>>   Arif Rahmani
دیدگاه من درباره صلح خلیل زاد!

۱- ‏صلح حقیقی، دل انگیز، خیر خیز، زیبا و درخشنده است. این صلح در پرتو حفظ حرمت، کرامت، آزادی ها و حقوق اساسی انسان تحقق می یابد. این صلح زیبا و زیبایی آور دل انگیز و زندگی ساز بسیار متفاوت است با آرامش گورستانی صرف که از شعله های استبداد دینی امارت اسلامی بر می خیزد!

۲- ‏صلحی که آقای خلیل زاد از آن حرف می زند، صلح واقعی نیست. زمینه سازی برای فرار محترمانه آمریکا از این سرزمین است. این صلح حد اکثر به آمریکایی ها مصونیت‌ جانی می دهد اما برای مردم افغانستان خیر و زیبایی ندارد؛ آرامش نمی آورد، حرمت و کرامت شان را حفظ نمی کند، مردم ما باید تلاش کنند تا با گفتگوی مقتدرانه با طالبان به صلح انسانی دست یابند!

۳-‏گفتگوی مقتدرانه برای تحقق صلح با طالبان از رهگذر برتری در جبهه های جنگ ممکن است.‌ تنور جنگ را گرم کنید، سرکوب تروریستان را ادامه دهید، زندانیان مستحق را، اعدام کنید و هیچ گاه با ادبیات عذر و التماس با آنان سخن نگویید فراموش نکنید صلح مقتدرانه از رهگذر جنگ مقتدرانه و برتری نظامی ممکن است!

>>>   Akbar Sana
خلیلزاد در توافق نامه با طالبان کوتاه آمده است..
تا جایی که ازمصاحبهء خلیلزاد نمایدهء دولت آمریکا در امور صلح با طالبان بر می آید این سیایتمدار آمریکایی در مذاکره با طالبان از خود کو.تایی نشان داده است . او تنها بر امدن قوای کشور ش را از افغانستان و حفظ منافع آمریکا را در منطقه خواستار شده است ٬در حالی که می توانست آتش بس ومذاکره با دولت افغانستان را با در نظر گرفتن خواست های مردم جزء شرایط قرار دهد. نتیجهء این توافق پیش ز معلوم است.اگر گروه طالبان بر موضوع امارت اسلامی آنهم طبق نظرات بنیاد گرانهء شان که مردم ما به هیچ وجه آن را نمی خواهند اصرار ورزند ٫ افغانستان به حالتی خواهد رسید که ده ها مرتبه ا ز دهه 90 کرده اسفبار تر خواهد بود .این از بلعجبی های سیاست است که یگ دولت بزرگ که ادعای رهبری همهء جهان را داردبا یگ گروه کوچک صلح می کند و کوتاه می اید.

>>>   صلح داده نمی‌شود بلکه به عنوان یک حق گرفته می‌شود با یک تیم که آغشته به فساد نباشند و مردمی که به دنبال فساد پیشه گان گام نبردارد بوجود میاید

>>>   Farid
امریکایی ها در سرزمین ما نه جنگ رابردند و نه برای دولت سازی کار سازنده و ماندگار کردند.برنامه های آنها را نگاه نادرست و محاسبات خیالی خودشان و استفادۀ افزاری وابستگان محلی شان از امکانات و نیروی شان بر باد داد. چنان می نماید که آنها در منطقۀ ما نه برنامه ی سازنده برای ماندن دارند ونه حالِ رفتن و کوچیدن.مردم به ویژه جوانان و زنان،رسانه ها و نیرو های سیاسی وطندوست باید به آغازی دیگری پس از پایان آنها بیاندیشند.آغازی بدون تاریک اندیشان و گذشته پرستان .آغازی دیگری که به امروز نگاه کند و به پیش برود نه به" تداوم" گذشته ی ناکام.

>>>   اگر غنی و کرزی و خلیل زاد خائن دست از حمایت مخفی طالبان بردارند و امریکا طالبان را برای دوام جنگ نگهندارد، طالبان در مدت شش ماه توسط اتحاد عمومی همه اقوام افغانستان به پاکستان عقب زده میشوند. علت جنگ طالب حمایت غنی و کرزی و امریکا بوده است.

>>>   پاکستان خواهان توافق۶ شرط خود توسط طالبان در مذاکرات صلح اند!
۱_افغانستان دیورند را برسمیت بشناسد.
۲_۳۸۰ زندانی ما را که در جنگ ۱۸ ساله دستگیر شدند رها کنند
۳_حزب جمعیت شمال، حزب اسلامی حکمتیار و حزب وحدت کاملا خلع سلاح و منحل شود.
۴_اردوی ملی کاملا منحل شود.
۵_اجازه ایجاد پایگاه نظامی پاکستان در شرق افغانستان داده شود.
۶_حکومت موقت با یک‌ریاست انتخابی از طرف مقابل و دو معاون از طالبان ایجاد شود.
خلیل زاد هیچ یک از اینها را نپذیرفته و گفته است این صلاحیت او نیست وخود افغانها باید تصمیم بگیرند که آیا اجازه میدهند پاکستان همسایه همه کاره افعانستان باشد یا نه.
این پیش نویس ها به ۵ زبان(اردو،پشتو،فارسی،انگلیسی،عربی) چاپ ودر اختیار خلیل زاد قرار گرفت.
منبع : یک‌مقام ارشد در قطر.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است