دره هزاره پنجشیر و تصاحب هویت
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۳    ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ کد خبر: 162035 منبع: پرینت

هویت احساسی که فرد از چی و که بودن خود در جامعه دارد.
ولسوالی آبشار، دره هزاره ولایت پنجشیر دور دست ترین نقطه در این ولایت و در عین حال محروم ترین و فقیر ترین مردم در ولایت پنجشیر ساکن در این دره میباشند.

نظر به روایات تاریخی، مردم ولسوالی آبشار (دره هزاره) ولایت پنجشیر، از مناطق مختلف افغانستان در زمانهای مختلف با مهاجرت در این دره به عنوان اصلیت قوم هزاره اما با هویت تاجک مسکن گزین شده همراه با قوم ساکن دیگر در این ولایت زندگی دارند.
چرا مردم این شهرستان در تذکره به عنوان قوم تاجک یاد شده اند؟ آیا قوم هزاره در پنجشیر قابل قبول بوده و است؟ اصلیت هزاره هویت تاجک!

در مورد هزاره بودن این مردم هیچ تردیدی وجود ندارد، نزدیکی و همخوانی خصیصه ها و ویژگی های فرهنگی مشترک و قابل تشخیص این مردم با سایر هزاره های ساکن در کشور بیشتر است، از نگاه گفتار سوچه با لهجه هزارگی صحبت میکنند، همچنان از نگاه چهره با گونه های برآمده و ساختمان روی شان پهن و چشمانشان ریز تر میباشد.

حکومتی ها و اکثرن سیاسیون پنجشیر با بینش که نسبت به مردم هزاره دارند و با انحصارگرای خود سالها اجازه ندادند تا مردم این ولسوالی با هویت اصلی خود که همانا هزاره است شناسنامه بگیرند، مردم این دره خیلی ها مشتاق هویت اصلی خویش بوده و سالها مبارزه کردند تا از هویت خویش دفاع کنند، اما از سوی افرادی حکومتی در ولایت پنجشیر اجازه داده نشد تا بتوانند هویت اصلی خویش را تصاحب نمایند.

افراد صاحب قدرت سال های متمادی در ولایت پنجشیر همیشه به بهانه های مختلف، که گویا پنجشیر را پارچه پارچه نکنید و باعث تفرقه در میان مردم نشوید، خواستن در مقابل مردم دره هزاره بی ایستند و مانع سد راه شان قرار گیرند تا نتوانند هویت اصلی خویش را دوباره تصاحب کنند.
مردم این ولسوالی زمان درازی در محرومیت، بی عدالتی، توهین، و حقارت از سوی دیگر شهروندان این ولایت متقبل شدند، و مبارزه آزادی خواهانه و عدالت طلبی خویش را ادامه دادند تا روزی بتوانند به هویت اصلی خویش باز گردند.

اکنون توانسته ایم هویت اصلی(هزاره) خویش را در شناسنامه خود درج کنیم و بتوانیم با تصاحب هویت خود شاهد نتیجه مبارزات بر حق آزادی خواهانه خویش باشیم.
از چند روزی که تذکره تابعیت ام در شبکه های اجتماعی دست به دست شده روان است از سوی افراد ناشناس تهدید به مرگ شدم تا اینکه چرا قوم ام را هزاره ذکر کردم، افراد ناشناس خواهان تغیر قوم در تذکره ام شده اند که هرچه عاجل تر باید قوم خود را تغیر دهید در غیر آن از بین میبریم.

پیام من به اونهای که اخطارم میدهند این است: هزاران سال در ستم، محرومیت، دید حقارت و بی عدالتی زندگی کردیم و هزاران تن از مبارزین آزادی خواه مان را در گوشه و کنار این سرزمین از دست دادیم و ما هم حاضر هستیم برای کسب هویت خود جان خود را بدهیم.

ناگفته نماند ادامه میدهیم تا مردم دره هزاره مانند سایر شهروندان ولایت پنجشیر از حق و حقوق مساوی برخوردار شوند، و اجازه نمی دهیم تا بیشتر از این با هویت دیگران در این کشور زندگی کنیم.

لطف الرحمان سلیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پنجشیر
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره هم دو نوع است. یکی هزاره شیعه و دیگری هزاره سنی.
بنأ در تذکره باید در پهلوی دین.مذهب تبز نوشته شود که فهمیده شود که دارنده تذکره دارای کدام مذهب است؟
شما یک مرتبه در همسایگی افغانستان ببینید که کدام کشور در تذکره شان ملیت شان درج است و بعداً شما در مورد آن تصمیم بگیرید.
تا جایی که من اسناد هویت همه آنها را دیدم،در اسناد شان صرف تابعیت و سال و محل تولد درج است و درج ملیت هیچ وجود ندارد.

>>>   چیزی که عیان است
چه حاجت به بیان است
از نامش هویتش پیدا است
هزاره دره
نامی است آشنا برای همه مردم پنجشیر
تا حال من نشنیده ام که کسی گفته باشد که در دره هزاره نیست.
دره عضوی از اعضای جسم واحد پنجشیر است و هزاره دره هم یکی از اجزای تشکیل دهنده این عضو
همه با هم برادر اند و برابر
چنین بود و چنین خواهد ماند

>>>   آفرین به آقای سلیم پس از تحصیل هویت قومی باید هویت مذهبی گمشده تان را نیز ردیابی کنید که پدران تان با چه مذهبی زندگی می کرده اند و چرا این گونه در محرومیت مانده اید. زمان تهدید و تطمیع تمام شده است باید بیدار و هوشیار باشید مانند دیگر هزاره های کشور شما تنها نیستید.

>>>   درافغانستان مذهب مهم نیست همه مسلمانند اما به خاطرنژاد شکنجه شدیم ومذهب بهانه بود توسط ستمگران البته کل مردم افغانستان یک تن واحد هستند همه اهل کشورافغانستان هستند همه این کشور راآباد کنند.
بااحترام

>>>   سلیم چه بد کردی که حق این مردم را پایمال کرده اینها خود شان ازگذشته ها هرقسم خواستن زندگی کردن هیچ مانع سرراه این مردم نبوده نمیدانم ازکجا آب میخوری برای چه پلان وبرنامه پرتاب شده یی مطمین باش این مردم فریب مذدوران را هیچ وقت نخوردن.

>>>   یکی ا ز فواید توزیع تذکره هم همین است که تعداد اقوام ونفوس شان معلوم گردد من باور دارم که اگر توزیع تذکره شفاف باشد نفوس تاجیک ها از 12% تجاوز نه میکنند بیخبر

>>>   اگر مليت ذكر شود پشتون ها ٨٪‏ استند اگر پشتونهاي پاكستان را هم حسلب كنند ١٢ ٪‏ ميشوند. هزاره و تاجك هر دو فارسيوان نامي ه ميشوند و ٨٣ ٪‏ نفوس افغانستان را تشكيل ميدهند و اگر فارسيوان هاي ايران و تاجكستان و اربكستان را هم حساب كنند از صد فيصد بالاتر استند.

>>>   "دره هزاره" در کتابهاى تاريخى پارسى وجود ندارد. اما چرا هزار دره? پنجشير از دره هاى زياد ساخته شده است. هوشدارى خود را فراموش نکيد که مردم باستانى در دل هندو کوه درسالهاى 1950- 1960 و 1970 ميلادى هزارستان را بلاخره به سوى کابل ترک نمودند چون خاندانى ها گوسفندان و روغن هزاره را نوش جان کردند و زمين و علف زارها را کوچيان احمد زى قباله گرفتند.

هزار برج٬ هزار ستون٬ هزار باغ٬ هزار بز٬ هزار چشمه٬ هزارداستان٬ هزار پيشه و غيره در فلات ايران زمين وجود داشت:
1- با عزت و احترامی که برای هموطنان خود از هزاره دارم ، من باید دلایل تاریخی "دره هزاره" را نقد کنم که در منابع تاريخى علمى "دره هزاره" وجود ندارد.
"هزاره" (قوم) "هزاره" (هزار سال) يک نام بومى نيست بلکه اطلاق بيگانه براى تورانتباران [Xazar] خزر است که در مهاجرت هاى اوليه اقوام هندوايرانى وتورانى (مغولى وآسياى مرکزى) آمده باشند.
1- هزاره مردم بومى سرزمين هندوکش است از سرخپوستى گرفته تا گندمى و سفيد پوست اروپايى! مغولها منگولستان تاريک رنگ است. از اين جهت طايفه هاى گوناگون را "هزاره" اند گفته که "بازى با هزار سپاه چنگيز خان" پيوند داده شده و مناطق هزاره نشين را "هزار ستان" "هزاه جات" تغير دادند: مانند "غله جات" و "ميوه جات" . عبدالرحمان خان برده دارى و کنيز را از خارج هندو ايران به هندوکوه. اقوام هندو ايران برده گى نداشتند. برده و کنيز شى بودند که خريد وفروش مى شدند.
هزاره مردم بومى سرزمين در ارتفاعات وسیع مرکزی هندوکش هزارستان ساکن بودند و نه مانند پشتون که "ده افغانان" داشته باشند.

قوم هزاره 6000 سال در آسیای میانه زندگی کرده اند. در منابع تاریخی قوم هزاره با نامهاى گوناگون یاد شده است. "بلیومی" می‌نویسد که در کتاب مقدس کشوری به نام "عرساث" نام برده شده است که با موطن هزارهای امروزی مطابقت دارد. این سرزمین از کابل و غزنه تا هرات و قندهار وسعت داشته است. ستاگیدا یکی از نام‌های تاریخی هزاره‌ستان است که حدود 2500 سال قبل یاد می‌شده است. "بطلمیوس" آنرا با نام "پاروپامیزوس " یاد کرده است. قسمت‌های جنوبی هزارستان قبل از اسلام "اراکوزیا" نام برده می‌شد و پایتخت آن "هزاله" نام داشت.
این سرزمین از حدود ارغنداب تا مالستان و جاغوری و تام "دای پولاد" وسعت داشت. زاول (زابل)، زاولستان (زابلستان) منطقه وسیعی بود که از تخارستان تا جنوب غزنی و تمام هزارستان را تحت پوشش داشت. این نام جامع‌ترین نام برای هزارستان بود و تا زمان امیر تیمور گورکانی به هزارستان اطلاق می شد. "هیوان تسانگ" در سفر نامه خود اطراف و نواحی غزنی را به نام «تاوکپستوتو» یاد کرده است. غرب هزارستان قبل‌ها به زمین "داور" یا "بلد داور" یاد می‌شد. در دوران اسلامی از شمال غرب هزارستان از حدود دایزنگی تا ولایت بادغیس و تمامی ولایت غور به غرجستان (گرگستان گر کوه غر و گار غار شد) که به معنی کوهستان در فارسی قدیم است یاد می‌شد. گاهی این نام را به سراسر هزارستان اطلاق می‌کردند. مشهورترین نام هزارستان در دوران اسلامی غور و غورستان بود که بعداً به سراسر هزارستان گفته شد اما اکنون محدود به ولایت غور فعلی شده است. غور در لهجه هزارگی به معنی گودال، شکاف یا دره است. غور از "گر" کوه معرب "غر" و "گار" پارسى "غار"; گور تغير نکرد; اما قبر شد .
قبل از حمله عبدالرحمن‌خان به این سرزمین به نام هزارستان یاد میشد. "کلنل چارلز ادوارد ییت"، "محمد حیات خان افغان" و "محمد عظیم بیک‌هزاره" از هزارستان یاد کرده‌اند.
تاریخ هزارستان سکونت‌گاه و سرزمین تاریخی هزاره‌ها به‌شمار می‌رود. این منطقه پیش از اسلام منطقه بودایی بود که کوشانی‌ها - یفتلی‌ها، غوریان، غزنویان، ایلخانان، تیموریان و گورکانیان در این منطقه حکمرانی کرده‌اند ویرانه‌های پایتخت باستانی پادشاهی بابر هنوز هم در یکاولنگ، ولایت بامیان موجود است. باستان‌شناسان مدارکی از امپراتوری بوداییان کوشانی‌ها در این منطقه کشف کرده‌اند. مایکل ویتزل (Michael Witzel) باستان‌شناس آلمانی معتقد است که هزارستان همان ایران‌ویج در اوستا است. براساس یافته‌های اخیر وی بیوار مناطق جاغوری و اروزگان که از مناطق جنوب هزارستان می‌باشند بخشی از پادشاهی زابلستان و بعد از آن قلب امپراتوری کوشانیان بوده‌اند.
اصطلاحات و ساختن واژه هاى دوگانى و ياسه گانى در ريشه سازى زبان پارسى در ایران و هند حاکى اند:
1-هزاربرج
2- هزار ستون: هزار ستون در تخت جمشيد به لاتين پرزى پوليس
3- هزار باغ: الف: تخار; ب: هندهزارباغ (به انگلیسی: Hazaribagh) یک منطقهٔ مسکونی در جارکند هند است که در هزارباغ واقع شده‌است.
4- هزار بز :الف: بلخ; ب: زابل; کوه هزار بز: دايکندى هزارستان
5- هزار چشمه: هزار چشمه هفشجان; زار چشمه و نگین گردشگری استان اصفهان; هزار چشمه یکاولنگ هزارستان
6- هزار داستان
7- هزار پيشه
8- هزار دره (در متون تاريخى "دره هزاره" وجود ندارد ) يکى از دره در پنجشير
9- هزارجريب در قزوين
10- باغ هزار جریب باغی بود که در جنوب اصفهان در دامنه کوه صفه در انتهای خیابان چهارباغ قرار داشت.
11- هزار پا ( حيوان خزنده)
12- هزار خواجه
13- "هزار هزار " (Hezar Hazar يا هزار کوه کرمان ايران
14- قلعه هزار در در ستان ايلام
15- کوه "هزار دره" کوهستانی بلند است، که به تقریب در بخش مرکزی زاگرس در جنوب غربی ایران مستقر می‌باشد
16- هزارسم (سمنگان)
17- بلبل هزاردستان یا هزاردستان، نام گونه‌ای پرندهٔ خوش‌آوا
18- هزارپا (حيوان)
19- "سواران جنگى هزاران هزار "; "هزار سپاه" فردوسى
20- هزارپسر (نبات گل)
21- هزار استر ? هزار اشتر
فردوسی » شاهنامه » رزم کاووس با شاه هاماوران » بخش ۲
پرستنده سیصد عماری چهل
هزار استر و اسپ و اشتر هزار
ز دیبا و دینار کردند بار
عماری به ماه نو آراسته
در فلات ايران زمين نامهایی مانند و هزار و چهل به معنى چهل و هزار نبودند بلکه معنى اش زياد و بسيار زياد بود مانند: چهل‎ستون، چهل‎دختران، چهل‏ زینه، چهل‎بُوری، چهل‎چشمه، چهل‎برج و غيره
"برج چهل دختران" مربوط به دوره سلجوقیان است و در استان سمنان، محله قدیمی کوشمغان، این اثر در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
چهل‎برج: باميان
چهل‎ستون: کابل قصر در کوه هندکى اول به قصر جهاننما مشهور بود و چهل پايه بيرونى داشت. عالمگير دوم گورگانى براى گورگان خود (داماد) و تيمور شاه درانى (1748 زادگاه مشهد درگذشت 18 مى 1793 کابل) و دختر خود ساخت.
کاخ چهل‌ستون اصفهان شاه عباس یکم 1571- 1629 م)، معروف به شاه عباس بزرگ، پنجمین شاهنشاه ایراناحداث آن آغاز شد.
منابع
فرهنگ لغت عربى پارسى و انگليسى
https://books.google.de/books?id=c3l0DwAAQBAJ&pg=PA1498&dq=Hazar+dana&hl=de&sa=X&ved=0ahUKEwix6LSo3rXnAhUR2aQKHcxDBPcQ6AEIKDAA#v=onepage&q=Hazar%20dana&f=false
https://books.google.de/books?id=F3ot3YAs0DoC&pg=PA787&dq=Hazar+Chashma&hl=de&sa=X&ved=0ahUKEwisjrnb4rXnAhVVIMUKHZnXApcQ6AEIPjAC#v=onepage&q=Hazar%20Chashma&f=false

>>>   هزاره، تاجک ، پشتون ، ازبک وغیره بودن ویا تعداد کمی و یاذیادی ملیت ها مهم نیست بیاید آدم باشیم آدم همه انسانها است اما کسیکه عامیانه بگویم آدم گری نداشت آدم نیست.
بااحترام ولید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است