چهره اجبارى و ديكتاتورى دولت در نظام دموكراسى
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۱    ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ کد خبر: 162067 منبع: پرینت

تحليل و جستار هاى از جامعه شناسى سياسى؛
دولت كنونى از سه نوع اجبار (١- اجبار ابزارى٢- اجبار ساختارى و ٣- اجبار ايديولوژيك) در تحميل سلطه و قدرت نا مشروع خود كار ميگيرد.

١- دولت در اجبار ابزارى خود يعنى : رييس جمهور بعنوان فرمانده كل ارتش و در راس سازمان ها و نيروهاى قهرى مانند؛ ارتش و پوليس و... ميتواند هر نوع استفاده را مبتنى بر منافع خاص و خودكامگى ببرد بدون آنكه بر تفكيك قوا و قانون در نظام مردم سالار ارج بگزارد.

٢- دولت در اجبار ساختارى خود يعنى: رييس جمهور با دستور و فرمان هاى تقنينى خود ميتواند سازمان،نهادها و ادارتى مبتنى بر منافع و خودكامگى خودش بوجود بباورد و اعمال قدرت نامشروع بدون در نظرداشت تفكيك قوا و قوانين داشته باشد؛ بطور نمونه: صدور فرمان تقنينى در باب شناسنامه هاى برقى،فرمان تشكيل كميسيون انتخابات،فوانين (ايجاد نهاد شوراى امنيت وصلاحيت هاى گسترده آن،نهاد زير عنوان اورگان هاى محل،نهاد شاروالى هاى ولايات...) ده ها فرمان نهاد هاى كه در ساختار دولت به كام خواست يك فرد صورت ميگيرد...

٣- دولت در اجبار ايديولوژيك خود يعنى: رييس جمهور بعنوان همه كاره دولت با استفاده و كنترول نهادها و سازمان هاى مانند؛ دادگاه عالى و دادستانى، شوراى علما، نهاد هاى دينى آموزشى و علمى، رسانه هاى دولتى در تبليغ و توجيه تصاميم، اعمال و جايگاه قدرت انحصارى اش كار ميگيرد؛ بطورنمونه: نهاد هاى دادگاهى و دادستانى و دينى ... بااستفاده از مقوله (اطاعت از پادشاه يا حكام واجب است) در واقع هرگونه تصاميم و اعمال دولت و حكام را توجيه و تبليغ مينمايند البته بدون درنظرداشت تفكيك قوا و قوانين در نظام مردم سالارى.

قوانين و نهاد هاى مجرى قانون فقط ابزار نرم در دست دولتمردان و همينطور نهاد هاى زور و قهرى ؛مانند ارتش و پوليس... ابزار سخت در دست دولت هاى خودكامه و ديكتاتور در حفظ و نگهدارى پايه هاى قدرت نامشروع ميباشد و بس.

بها بقايى


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیکتاتور
دموکراسی
نظرات بینندگان:

>>>   کفار کشور چین بالای مسلمانان چینی ظلم کردند خداوند به مرض مهلک مبتلا شان ساخت.
به اشرف غنی بگویید که از خدا بترس دیگر به ملت مظلوم افغانستان ظلم نکو که به چنین مرض مهلک گرفتار خواهی شد.
هارون
افغان

>>>   خیلی نظر و تحلیل درست و معقول از عملکرد غیر قانونی دکتاتور مابانه غنی فاشیست با دار و دسته ان است موافقم با نوشته تان .

>>>   به افغان ،
پولیو رابرای افغانستان به کدام سبب نازل کردند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است