از دکتر لطیف پدرام تا منظور پشتین
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ کد خبر: 162068 منبع: پرینت

گاهی که دکتر لطیف پدرام سخن از هویت، ملت و ملیت به میان می اورد و درباره تاریخ مذلت بار سیصد ساله حاکمیت های قومی خانوادگی مدلل و مستند صحبت میکند و از ستم قومی صحبت میکند و با آواز بلند و سر افراخته میگوید "من تاجیک هستم" و خواهان عدالت برای همه انسان های این سرزمین میباشم و هویت خویش را پاس می دارم، میشود عنصر نا مطلوب، میشود ضد وحدت ملی! میشود نمیدانم گماشته فلان دستگاه و فلان کشور خارجی!

در حالیکه پدرام شخصیت آکادمیک و رهبر یک حزب سیاسی و دارای دیدگاه و برنامه است، اما هیچگاه اعضای حزب و هواداران خویش را به جاده نبرده است مثلا برای فلان زندانی سیاسی در ایران یا تاجیکستان طالب عدالت شود!

به این دو نام و دو عنوان توجه کنید تا بدانید داعیه و درخواست و عمل و تفکر چه کسانی قومی است و کیها صاحبان تفکر ملی اند:
لطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان؛
منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون؛

دکتر پدرام بار ها با زبان شیرین و بیان فصیح گفته است عدالت و حقوق برابر شهروندی برای همه انسان های این سر زمین!
اما برای سر او جایزه تعیین کردند؛
از ورود دو باره او به پارلمان جلوگیری کردند؛
گفتند منکر اوغانیت است بناء نمی تواند نامزد ریاست جمهوری باشد؛
برای کشتن او برنامه ریختند؛

در حالیکه منظور پاکستانی از تخلص تا داعیه عدالت طلبی خویشرا به قوم پشتون محدود کرده است و میگوید در چهارچوب قانون اساسی پاکستان برای قوم پشتون ساکن پاکستان خواهان عدالت و حقوق برابر شهروندی است.

ببین تفاوت ره میان ایندو داعیه را که پدرام برای همه انسانهای کشورش عدالت و حقوق شهروندی درخواست میکند، اما منظور پاکستانی برای پشتون های پاکستان !
و اینهمه را در سرزمین خود او بر او روا داشتند، به این بهانه که پدرام از قوم سخن میزند و افغانیت را نمی پذیرد.

اما اینکه خود از مشر تا کِشر برای یک پاکستانی تنها به دلیل اینکه او پشتون/ افغان است و به زبان اوغانی صحبت میکند، یقه می دردند، و در برابر چشم میلیونها انسان "نر پختون" فریاد میزنند را در شمار وظایف انسانی و مبارزه مدنی برای عدالت و حقوق بشر گذاشته پُز میدهند!
طوری هم "نُر پختون" نعره میزنند که گویی بُقه طلب باشند و از زندگی در جمع خاجه گان ملول!

احمد بهار چوپان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
پشتین
نظرات بینندگان:

>>>   اول خیانت را ما فارسی زبانها به پدرام میکنیم .
در حرف همه داد از عدالت خواهی پدرام میزنیم ولی در عمل از دزدان تاجیک وهزاره حمایت میکنیم.

>>>   پدرام یگانه شخصیت سیاسی جوان این سرزمین است که شجاعت اظهار حقایق تاریخی و کنونی را دارد. از این مرد فرهیخته باید با هر وسیلهٔ ممکن دفاع کرد و دشمنان او را سرزنش و تقبیح نمود. امید است که او در گیر و دارهای سیاسی آینده از راهی که انتخاب کرده است خسته و یا منحرف نشود. امید است که دست دشمنان به او نرسد، چون یکی از اهداف نظامی که بر این کشور حاکم ساخته شده است این است که شخصیت های بزرگ این سرزمین را یا ترور شخصیت و یا ترور فیزیکی نماید.
قدیر میوندی

>>>   قبل از راه پیمایی پشتون های کشور ما و نعره های نعر پشتون و لر و بر یو دی اقای اشرف غنی فاشیست ازگرفتاری پشتین توسط نظامیان پاکستان انتقعاد کرده بود و خواهان رهایی ان گردیده بود این بلند کردن صدای غنی در مورد رهایی پشتین بود که تعدادی از پشتون های کشور ما را تحریک به راه پیمایی در حمایت از پشتین کرد پشتین را عدالت خواه میخوانند ولی در کشور خود ما که اگر در مورد عدالت خواهی انهم بدون اذیت و ازار ارگ دستور فیر مرمی و قتل انها را صادر میکند یک بام و دو هوا همین کار ارگ را گویند از خود کش بیگانه پرست همین است که ارگ براه انداخته و ثابت کرده کهقومگرایی در داخل ارگ ریشه گرفته و تربیه شده در مقابل سایر اقوام مخالف قوم و زبان ارگ نشینان .

>>>   فاشیسم پشتون خط اش معلوم است.
اما آنچه که ندارد پشتوانه قومی است
پشتون های وطنم همه فاشیست نیستند و بنا بر این لحاظ فاشیسم پشتون در تلاش است تا خودرا با پشتون های پاکستان پینه کند و گاه نا گاه فریاد بر و بر برمی دارد در حالیکه نه لاش معلوم است و نه برش.
عمران خان به مثابه یک پاکستانی پشتون تبار حد اقل خدمتی که به پشتون های پاکستان کرد این بود که فتا را از بین برود و مناطق قبایلی را از چنگال مافیای مواد مخدر و قاچاق و دزدی و شرارت و بی سوادی نجات داد و شاید در ده سال آینده آنطرف مرز طورخم
از شهر کابل کرده پیشرفته تر باشد.
مگر فاشیسم قبیله فقط شتر و تعریف شتر و شتر چرانی دنبال هیچ چیز دیگر نیستند.

>>>   چوپانً اغا، تو اينقدر فرق بين داعيه منظور پشتين و نوكرى پدرام را نمى دانى خداوند ترا كمك كند! با اين به معلوماتى و تنگنظرى كه خودت دارى اگر من به جاى تو ميبودم أصلا" در در اين مسائل نظر نمى دادم.

>>>   پدراموف و پشتین از هم یک ۱۰۰۰ سال دور هستند!

>>>   🚩 الموت لنا عادة و كرامتنا من الله شهادة
🚩اسامی شھداء عملیات دیروز زینبیون که در محور عملیاتی #خلصه و خانطومان در محاصره دشمن تکفیری تا آخرین گلوله مقاومت کردند و به شهادت رسیدند.

🚩در این عملیات به هنگام پیشروی به مواضع دشمن ؛ خطوط پشتیبانی توسط یک انتحاری تکفیری قطع شد . رزمندگان زینبیون با شکستن شبه محاصره تکفیریها تا اخرین گلوله مقاومت کردند اما تعداد زیاد و تجهیزات دید در شب دشمن تکفیری و کمک اطلاعاتی محور غربی اجازه خروج همه رزمندگان به مناطق از قبل پیش بینی شده را نداد و تعدادی از رزمندگان دلیر زینبیون در این عملیات به خیل شهدای مقاومت اسلامی پیوستند.

1:شھید ریاض علی🌹
2:شھید مصور علی موسی🌹
3:شھید اخلاق حسین اخلاقی🌹
4:شھید ایجاب حسین شبر🌹
5:شھید مجاھد حسین بابو🌹
6:شھید ھدایت حسین🌹
7:شھید سید زاھد حسین🌹
8:شھید شبر حسین🌹
9:شھید نسیم علی🌹
10:شھید منور خان کربلائی🌹
11:شھید جاوید لالا🌹
12:شھید جاوید حسین🌹
📌 اماج

>>>   احمد بهار خان:
منظور پشتین حمایت نود در صد پشتون ها و بلوچ های ان سوی سرحد را باخود دارد. در حالیکه پدرام یک فیصد حمایت چه که رای تاجیکانرا نه دارد.
تاجکان در روی پدرام با این سیاست های بوقلمونی اش تف هم نمی اندازند.
شعیب

>>>   برخلاف قول نویسنده بنام "شعیب" پشتین هیچ حمایت از بلوچ ها ندارد ما بلوچ ها خوب آگاه هستیم که اگر پاکستان تجزیه شود باز شما پشتونها میخواهید بلوچستان ما غصب سازید و ما هیچ گاه خاک بلوچستان را به پشتون نخواهیم فروخت پشتونها میدانند اگر سرزمین خود را با سرحدات پشتونستان تشکیل دهند محاطه در خشکی خواهند شد و هیچ راه به بندر و دریای آزاد ندارند بناءا میخواهند سرزمین بلوچستان را مورد طمع خود قرار کنند اما خوب است بدانید اگر گاهی ما با احزاب پشتون همراهی داریم از ای خاطر هست که در اهدف مشترک با سلطه پنجابها هستیم اما اگر روزی دست تعدی بر خاک بلوچستان دراز کنید بمقدسات سوگند جلوی شما اسلحه خواهیم گرفت و خاک خود را نخواهیم فروخت
امین الله یارمحمد زهی

>>>   شعیب این احصائیه را از کجا آوردی؟
پشتون ها اگر از پشتین حمایت هم بکنند به خاطر پیوستن به افغانستان نیست بلکه به خاطر برابری در جغرافیای موجود پاکستان است پس به من و تو چه؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است