اتوبوسی بسوی بامیان؛ (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۶    ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ کد خبر: 162087 منبع: پرینت

"افغانستان قدیم؛ کشوری که حیای مردانش زنان را از چادر بی نیاز میساخت."

نیمه شب یا طرف های ساعت دو صبح از کابل حرکت میکردیم تا شب با طی ۱۲ یا ۱۴ ساعت منزل به بامیان میرسیدیم. فقط تا رسیدن به "پل متک" (بهشت نصوار دهن ) درون اتوبوس جا میگرفتیم . با وارد شدن به دره غوربند زنان و مردان توریست خارجی و جوانان کابل در بام اتوبوس نشسته یا دراز کشیده به مسافرت ادامه میدادیم و مسحور طبیعت زیبا، هوای خنک و آسمان آبی میشدیم.

در چایخانه های غوربند رور تراس های پوشیده با تاکهای انگور نهار میخوردیم. سپس در پای کوتل شبر کنارآب شفاف چشمه بزرگ و جوی آب صفا میکردیم قبل از آنکه با پا کوتل شبر را بالا میشدیم. بایست وزن بار اتوبوس کم میشد و گرنه توان صعود را نداشت.

وقتیکه دوباره روی بام اتوبوس دراز میکشیدیم و از قریه "بلوله" به طرف چپ بسوی بامیان میپیچیدیم، زیباترین وخاطره انگیز تری بخش سفر آغاز میشد و گاهی هم هراس ناکترین. درحالیکه اتوبوس در جاده خاکی باریک و ناهموار با لرزه پیش میرفت، ما خوابید دره عمیق با صخره های سیاه و تیره و بلند را که به زحمت آسمان پیدا بود، نظاره میکردیم.

این روزها و لذت و خوشی های ساده اش باز بر میگردند؟
سال ۲۰۱۶ در بامیان از دوستان خواستم مرا تا "بلوله" ببرند تا بار دیگر این دره های عمیق وصخره های بلند را بیبینم. چند کیلومتری رفتند ولی برگشتند، گفتند "نمیخواهیم جان شما را به خطر بیاندازیم، در بالای صخره ها طالبان کمین میکنند".
چه وقت سرزمین من آزاد خواهد شد و در آخر عمر آزاد و بی خیال از کوه ها، دره ها و دهکده هایش دیدن کنم؟

کریم پاکزاد


اتوبوسی بسوی بامیان

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتوبوسی بامیان
قدیم
نظرات بینندگان:

>>>   وزارت داخله مرکز فساد است ، مدیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر خودش کلانترین قاچاقبر بوده ، شش صد ملیون پول نان وگوشت سربازان زهر جان تان ، حتی از پول گور وکفن سربازان می دزدند ،
ر

>>>   انشائ الله بتوانم بزودی ازبامیان دیدن کنم
محمد د ایران

>>>   بسیار نوشته زیبا ورویایی خواندم محترم صاحب جناب کریم پاکزاد.
مرا به دوران کودکی خود بردیدو منهم ارزو کردم دوباره در کوچه باغهای زیبا وطبیعت پاک وبکرجاغوری باهمسالانم به بازی وطرب مشغول باشم.حقیقت اینست که ایمان دارم اینده از ان مردم ماست وروزی نه چندان دورکشور ما ازاد ورها خواهد شد واین درصورتی است که طالب افغانستانی ما بخود بیاید وراهش را از بازیگران قدرت سلطه گر و متحدانی که وهابیت وسلفی گری که یک ا سلام تقلبی وfakeرا در کشور ما اشاعه میدهند وپای امریکا ومتحدانش را در خاک پاک ما محکم میکنند؛جدا کنند.گفتار پیامبر گرامی (ص)ماست که فرمود حب الوطن من الایمان یعنی اگر تو به خدا وپیامبرش واقعا اعتقاد داری باید وطنت رو دوست داشته وبرای حفظ وطنت از جان ومال مایه بگذاری ؛من به برادران هموطن که خود را طالب میپندارند عرض میکنم بیایید برای حفظ وطن ورفاه وسلامتی مردم خود به پا خیزید ول کنید تفکرات مسخره وضد ملی بیگانگان وتروریستهای اله دست وهابیان را به استقلال کشور فکرکنید به اعمار وانکشاف وطن فکر کنید.یک کفش پاره وکهنه یک وطندار ما به تمام دنیای مزدوران ونوکران اجانب می ارزد.هرگز اجازه ندهید هموطن ما باهر قومیت ومذهبی از خاطر دسایس دشمنان در رنج باشد.مردم مظلوم وپاک سرشت ما چهل سال در رنج وسختی بافقر ؛بیجا شدگی بی همسری بی پدری بی مادری اسیر امیال ناپاک اجانبند،شمارا بخدا هرگز اجازه ندهید هموطن بیدفاع شما در سرکها خونشان ریخته شود ،از جان ومال مردم پاک ما تا پای جان کوشا باشید.فرصتها میگذرد هرلحظه مرگ وپایان زندگی ما درحال رسیدن است؛بیایید با حفظ وحدت تمامی قومیتها ومذاهب دست در دست هم بدهیم وکشور خود رابسازیم یک طالب واقعی جانش را برای مردم ووطنش میدهد.نوکر ومزدور اجانب نباشیم وخدا را فراموش نکنیم که عبادت بجز خدمت خلق نیست
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   .... بر اشرف غنی و طالب و هرچه فاشیست وطن فروش است که وطنم را به جهنم تبدیل گرده اند.

>>>   جناب پاكزاد !
آيا غيرت مردان در مسير سفر و در بين راه ها ، تشناب هاى مدرن و بهداشتى هم ساخته بود ؟ يا مثل عصر حجر ، خانم هاى مدرن و عصرى ، لب جوى و بغل كوه قضاى حاجت ميكردند ؟
و مى دانيم كه ما فلات شرقى ها بيشتر از فلات غربى ها ، پارسى را پاس مى داريم.
ما نمى گوييم نماز ظهر ، مى گوييم نماز پيشين
نمى گوييم نماز عصر، مى گوييم نماز ديگر
نمى گوييم نماز مغرب ، مى گوييم نماز شام
نمى گوييم نماز عشا ، مى گوييم نماز خفتن
نمى گوييم سد ، مى گوييم بند مثل بند امير
نمى گوييم نهار ، مى گوييم نان چاشت
و از اين مى گوييم و نمى گوييم ها، بسيار داريم كه تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
و اما جناب پاكزاد
چرا آن قدرت و ثروت افسانه اى ، ملت بزرگ چين را از خوردن موش و كله پاچه سگ ، بى نياز نمى سازد ؟
چرا دموكراسى و تكنولوجى ، امريكا و اروپا را از استعمار و كشور گشايى ، بى نياز نمى سازد؟
چرا اين همه محدوديت و محروميت ، مردمان اصيل اين سرزمين يعنى سيك هاى شريف و نجيب را از دستار و ريش ، بى نياز نمى سازد ؟
من باور دارم كه حياى مردانى چون شما و چادر زنانى چون من ، هرگز آن نامردان را از چشم چرانى و هرزه نگرى ، بى نياز نخواهد ساخت اما من چادرم را به عنوان يك ميراث با ارزش و گرانبها ، به دخترم به ارث خواهم گذاشت و او نيز انشاالله به دخترش ارث خواهد گذاشت چون :
چنين گفت فردوسى پاكزاد -- كه رحمت بر آن تربت پاك باد
اگر چشم دارى به ديگر سراى -- به نزد نبى و على گير جاى
گرت زين بد آيد گناه من است -- چنين است و اين دين و راه من است
بر اين زادم و هم بر اين بگذرم -- چنان دان كه خاك پاى حيدرم
ريحانه حسينى از سويدن

>>>   اقای پاکزاد!
دران زمان شاید کمی ازتعقل برخوردار بودیم٬ومثل امروز همه شکاراوامر احمقانه ملا نمی شدیم.
عاقل

>>>   درقریه ملا پس از زهرجان کردن حلواوشانه کردن ریشش منیجه۱۱ساله رابرای حاجی غفور دوزنه وپولدار نکاح کردو درشب عروسی ان طفل معصوم ازاثر تجاوز وحشیانه حاجی وخونریزی زنانه جان دادو ملا گفت: الحکم لللاه.انالل لاه واناالیه راجعون.
دیگران گفتند:
عمرش دردنیا همینقدر بود. تحفه اخرت پدرو مادرش. بی سوال وجواب به بهشت میرود.بدون اراده خدابرگ ازدرخت نمیریزد.و.. من عرض میکنم.
ازاثراحماقت ما یک کودک معصوم درنوبهار کودکی جان معصومش را ازدست داد.
قضاوت باشما.
ناصر

>>>   تندروی دینی در برخی کشورهای غیر عربی نتیجه ای جز وضعی که می بینید ندارد متاسفانه تندروی و افراط در هر کاری اشتباهست چه در دین چه در غربزدگی نه افراط در دین و نه برهنگی و نیمه برهنگی

>>>   درود بر انسانیت

>>>   سلام تازمان که پشتون در افغانستان ترشریف دارد هیچ وقت امنیتی در کار نخواهد بود .

>>>   فغانستان قدیم؛ کشوری که حیای مردانش زنان را از چادر بی نیاز میساخت.
محترم پاکزاد عنون مطلب که شما نوشته کرده ایید . خود یک بیا مفصل است و اما ملا و مفسدین قدرت اکنون این همه افتخارات مردم ما را به معامله، عزت و آبروی مردم مار در جهان به مسخره گرفته اند.

>>>   افغانستان تاريخ دوازده هزار ساله دارد و از همه كشور هاي جهان قديمي تر است و مركز علم و دانش بوده. ابو علي سيناي بلخي اولين فارمسست و اولين داكتر در دنيا است كه كتاب نوشت و شيوه تداوي و دوا را معرفي كرد.
همين قسم اولين شاعر ناصر خسرو بلخي و اولين شاعر زن رابعه بلخي در دنيا است. امپراتور هاي كبير چون جمشيد كبير و كنشكا كبير و سلطان شهاب الدين كبير ها و محمود غزنوي كبير و غيره تا احمد شاه ابدالي كبير و فتوحات و جهانگشايي هاي شان قسمت اعظم تاريخ دنيا را تشكيل ميدهد.
امروز در نصف دنيا جاي پاي امپراتوري هاي افغانستان هنوز باقي است و اثار انرا ملت هاي دور و نزديك دنيا به عنوان اثار گرانبهاي فرهنگي نگهداري نموده اند.
انچه در افغانستان كم است توجه دولتمردان فعلي است و اين كمي باعث شده بعضي كشور هاي همزبان ما به تاريخ ما دستبرد بزنند.
به اميد روزي كه دولت افغانستان از تاريخ خود همه جانبه و در ساحه عمل دفاع كند. و با ترجمه اثار به جا مانده به زبان هاي مختلف خارجي افغانستان را به جهان فعلي معرفي نموده جلو دستبرد كشور ها به تاريخ ما را بگيرد.

>>>   نميدانم چرا احساس مى كنم در اين سال هاى اخير ، بعضى از قلم به دستان روشنفكر ما با شف شف گفتن مى خواهند به خيال خودشان ، شفتالو را بدنام كنند.
برار جانمه !
اگر منظورت زنان توريست خارجى و غربى و نيز زنان نو انديش و دگر انديش خود ما است كه من هم با شما صد در صد موافق هستم افتخار مى كنم به حياى مردانى چون شما. و اما اگر منظورت من هستم و امثال من ، برار جانمه خير است كه مه بيسواد هستم خير است كه مه خاله گگ چادرى دار هستم خير است كه فعلا خار در چشم و استخوان در گلو گير كرده و خانه نشين شده ام اما با رعايت ادب و احترام بايد بگويم كه ادب و حياى مردان خيلى مرد هم نمى تواند ما را از داشتن چادر بى نياز بسازد چون چادر من اصالت من است و اصالت من ، هويت من است.
تاجيك براى هميشه تاجيك است و ازبك ، ازبك خواهد ماند و هزاره هم تا قيام قيامت هزاره خواهد بود و افغان هم كه پشتون است.
چند سال پيش در كشورى از بلاد اسكانديناوى ، متوجه شديم كه خانواده هاى اصيل و اشرافى ، شلوار جين با به گفته خود ما پتلون كوباى نمى پوشند. پسان ها فهميديم و فهماندند كه cowboy لباس مخصوص گاو چران هاى امريكايى است.
و اين نصيحت مولانا يعنى مولاى ما جلال الدين به كسانى هست كه از اصالت خويش دور افتاده اند :
هر كسى كو دور ماند از اصل خويش -- باز جويد روزگار وصل خويش
با احترام :
خاله چادرى دار

>>>   من نمیدانم که بعضی از دوستان چرا نا دیده و بدون هیج نوع علم و دانش گروه ستیزی نموده به کفرگویی مبپردازند.
طی چندین سال شاهد هستیم، جنایات را که غیر ملاها، مانند تمدن شناسان نکتایی پوش انجام میدهند، ریش تراشان پطلون پوش زیر نام آزادی هر آنچه خواهد میکنند، چرا چیزی برایشان گفته نشده و صرف ملا و ملا ... را ملامت ساخته و این در حالیست که اگر پدر، مادر و یاهم خود این جناب نظردهنده منفور بمیرد، به همین ملا عذر و زاری کرده جنازه عزیزان خویشرا میخواند.
...

>>>   قارى عبدالله مگر ملا نبود !!!؟؟؟
امروز بسيارى از ماها، فارسى خواندن و فارسى نوشتن خود را مديون و مرهون و ممنون قارى عبدالله هستيم.
به ما چى كه تو و خواهر و مادرت را ملا لندى ... برو دستت آزاد تا لندنه !
گنه كرد در بلخ آهنگرى
به شوشتر زدند سر مسگرى

>>>   ملا٫ملا وبازهم ملا.
زیرا علت اصلی همه بدبختیهای ما ملاست.
قاتلو٫یقتلو٫فقتلو٫تقتلو.فقط وفقط بکشید.
همه ما گمراه ٫کورذهن تاریک اندیش ٫دگم واحمق.
تاجلوملا رانگیریم٫دهنش را پلستر نزنیم٫هوشیار نمی شویم.
وتا وقتی احمق هستیم٫ره بجایی نمیبریم.تاکی؟
امان

>>>   من کفر نگفتم٫
اما کفرگو بیدانش بوده نمیتواند٫
زیرا یک دهقان بیسواد همه چیزرا بی دلیل وچشم پت قبول میکند.
برخلاف منشا اصلی اعتراض وتردیددانش است.
هارون

>>>   امان خان !
از قاتلو و یقتلو گفتنت پیداست که کمی معنای عربی را می دانی و یا شاید هم از ملا های روشنفکر شده باشی؛ پس حتما و قطعا و صد در صد خبر داری که الفبا و رسم الخطی را که جنابعالی به آن می نویسی و اظهار وجود میکنی و افکار و نظرات خود را به وسیله ی آن آشکار می سازی در اصل همان الفبا و رسم الخط عربی هست. خوب مهم نیست چون عرب بسیار بخشنده و سخاوتمندتر از این حرفهاست.
خوب امان خان اکنون که چنین فرزانه و دانشمند تشریف دارید لطفا معناى (خَويدوده) را برای ما ترجمه و تفسیر کنید البته اگر آریایی نژاد هستی و یا مثل بعضی از تورانیان و هزاره نسب های نسل نوین ، به فرهنگ و تمدن و به کیش و آئین آریاییان می نازی و مغرور شده ای.
از دید ملای اعظم این سرزمین ، همان ملایی که شهرت جهانی دارد همان ملایی که در امریکا بسیار محبوب تر و مشهور تر از سرزمین مادری اش است ، تو و امثال تو به گفته خودت بسیار کورذهن و تاریک اندیش و احمق هستید.
مولانا جلال الدین بلخی:
عقل قربان کن به پیش مصطفی = حسبی الله گو که الله کفی
عبدالمالک هستم عرب تبار ولایت سرپل

>>>   نظر دهتده ای به امان باید در نظر ....اش تجدید نظر کند زیرا ملا های واقعی را با طالبان مقایسه نکنند زیرا ملا های واقعی می بر فطرت آدمی حرکت کنید انسان امروزی غربی قوانین فطری انسانی را شکسته واز آن تجاوز می کند ازدواج با الاغ وسک وحیوانات دیگر را انجام می دهند شما قوانین که حتی حیوانات از آن تجاوز نکرده است وتو که عاشق این فرهنگ منحط هستی ....

>>>   همه را به یک چوب زدن رسم مردانگی نیست همه مردم چه ملا وقصاب و نانوا و...خوب وبد دارند عده ای با فحاشی ورندی منظورات و مفکورات خود را تلقین می کنند اسلام دین انسان زا ومطابق با فطرت بشر است هیچگاه نگفته حیای مردم بی حجابی زن را توجیه می کند وای از غربزدگی و روشعنفکری یک عده که در لفافه و برملا مبلغ بدحجابی وبی دینی هستند

>>>   دوستان عالیقدر که بالای امان تاختید!
۳۵ سال قبل من هم درگرو همین نظریات فعلی شما بودم.
درمورد غرب روی حرفهای غرب ستیزها حساب نکنید٫زیادترهمان داستان انگور ترش است درین مورد صدق میکند.
اگرازرده نمیشوید٫واقعا دراینجا(غرب)انسانیت است وشرافت.اخلاق است وجدان وادب.
امان

>>>   اقای عبدالمالک!
توکه درسرپل تولدشده وبزرگ شده ای٫هرکس انتظاری زیادترازین ازتو داشته باشد احمق است. از شعر عربیت درک کردم ازهمان گروپ ضرب٫ضربا٫ضربو هستی.
مردنبایدمایوس شود فکر انسانی قابلیت رشدوتکامل را دارد٫امانه درزیرپل.
امان

>>>   باید اعتراف کردکه ۴۰ سال است مااله اکبر میگوییم وفیرمیکنیم وادم میکشیم.
جالب انست که اکثر هردوطرف اله اکبرصدا میزنند.
مگراین یک واقیعت عینی است یا کفرگویی.
تمنا

>>>   يك دهقان بيسواد همه چيز را بى دليل و چشم بسته قبول نميكند زيرا:
كور شوم گنگ شوم كر شوم // ليك محال است كه من خر شوم
آرى بيسواد هستم اما كلمات غيرت و ناموس و وطن و استقلال را با تمام وجود مى خوانم و مى نويسم .
ما دهقانان و چوپانان و كارگران نماد قدرت كمونيزم در جهان هستيم. مگر علامت داس و چكش را بر پيشانى كمونيزم نمى بينى ؟
و پيامبر اسلام بر دستان پر آبله كارگر بوسه زده است ؛ براى همين عطار نيشاپورى ما گفته است :
هر دم از ما صد درود و صد سلام // بر رسول الله و آل و اصحاب كرام
دهقان بيسواد

>>>   دوست عالیقدرکه بیسواد تخلص گذاشته اید!
نوشته تان مبین سوادعالی تان است ومن به ان معترف هستیم.
تنها هینقدر میخواهم عرض کنم اگر چیزی بنام محبت وطن درما وجوددارد٫پس انانرا که همه تاسیسات عام المنفعه وطن ماراانفجاردادندوتخریب کردندوهنوزهم ادامه داردباید محکوم کردونفرین گفت ٫یاچطور؟
امان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است