انقلابی که در ایران ماند و در افغانستان سیاه شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۵    ۱۳۹۸/۱۱/۲۲ کد خبر: 162148 منبع: پرینت

ایران و افغانستان چهل و یک سال قبل در سال های دهه 50 تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند، ایران و افغانستانی که کیلومترها مرز مشترک، فرهنگ و زبان و مذهب مشترک و جغرافیا و تاریخ مشترک داشتند 41 سال قبل راه شان از هم جدا شد.

ضمن عرض تبریک به ملت و دولت ایران برای فرارسیدن بهار انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران باید گفت متاسفانه این انقلاب و بپا خواستگی چندان که باید و شاید مایه عبرت و الگوی ما قرار نگرفت. هرچند بصورت مقطعی تاثیرات خاص خود را در افغانستان داشت.

در حالی ایران چهل و یکمین سالگرد انقلاب برومند و رشید خود را جشن می گیرد که افغانستان این روزها بدتر از سالیان قبل چهل و یکمین دور تسلسل و مدار باطل خود را تجربه می کند و همچنان عقبگرد می کند.

لشکرکشی امریکا و متحدان غربی به خاک افغانستان و اندک دستاوردهایی ظاهری که با تحمل هزینه های فراوان همراه بود نیز نتوانست جبران مافات نماید و تغییری محسوس و ملموس و همیشگی برای حاکمیت ملی، قانونمداری و امنیت در قلب آسیا داشته باشد. بل زندگی مردم ما را نیز به سیاهی کشانده افراد سرشناس و متنفذ را یا کشته و یا آواره کشورهای دیگر کردند.

رهبر انقلاب ایران آیت الله خمینی با حمایت اقشار مختلف مردمی و نیز اهداف و برنامه های مدون و مبین توانست نظام طاغوت را سرنگون سازد و پیام آور عدالت و آزادی برای ایران و ایرانیان و البته هرکشور مسلمان و آزادیخواه دیگری باشد اما...

اما ایران علیرغم 41 سال حرکت رو به جلو نتوانست تاثیر چندانی بر عموم کشورهای همجوار یا با شرایط یکسان خود بگذارد و بدین ترتیب جز در معدود کشورهای عربی همچون لبنان و سوریه و عراق، شاهد 41 سال در جازدن عاری از سیاست و کیاست در افغانستان و برخی دیگر کشورها بودیم.

بودند رهبران مردمی بپاخواسته برای عدالت و آزادی و اسلام که در برابر کمونیزم جهاد کردند و هریک از مجددی ها، مزاری ها، اسماعیل خانی ها، سیافی ها، ربانی ها، دوستمی ها و... می توانستند خمینی دیگری در منطقه باشند اما گرفتار نقشه های شوم غربی مانند قومگرایی، جنگ داخلی و برادرکشی شدند و امروز ما را بدل به جهنمی کردند که دیگر توان برگشت حتی به گذشته نیز ناممکن می نماید.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انقلاب ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خداوندهمسایه خوب ماایران را همیشه باقوت وبا مروت داشته باشد پیشرفت وشگوفائی بیشتر ایران برای ما هم مثمر است

>>>   به امید روزی که مجددا دو کشور ایران و افغانستان یک کشور واحد شوند.

>>>   اگر مداخلات انمپریالزم در راس امپریالزم امریکا واستنگگرهایش نمیبود وارتجاع عرب با پول های بیشمار خود وچین مرتد با میزائیل هایش وپاکستان با آی اس آیش به اشرار ما کمک نمیکردند حالا ما هم سطح پاکستان بودیم
انقلاب ما تحت رهبری نابغه شرق رفیق نورمحمد تره کی وقوماندان سپیده دم انقلاب ثور رفیق حفیظ الله امین هر روز فرامین انقلابی صادر وبیسوادی دختر فروشی منع اراضی مساویانه بین مردم تقسیم وهمه از وزیر تا مدیر حقوق مساوی داشتند
یک وزیر با یک عراده والگای روسی به شعبه رفت و آمد میکرد ومدیر توسط موتر 302 وماهانه منظم معاش وکوپون میگرفت اجناس تجارتی وکوپونی ارزان قیمت میگرفت

علمای افغانستان نقش مهمی در انقلاب ایران داشتند
دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران در سخنرانی سال قبل خود در مدرسه «مدینةالعلم» غرب کابل اظهار داشت: افغانستان بیش از 200 سال است که میان استعمارگران شرق و غرب دست به دست می‌شود، اما هنوز با مبارزات قاطع، عزت خود را حفظ کرده است.
به گزارش فارس، رحیم‌ پور ازغدی خاطرنشان کرد: سالگرد پیروزی مجاهدین بر اشغالگران شرق، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌باشد. این دو نهضت دوقلو بوده و به‌نوعی یکی هستند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در سخنان خود می‌گفت ما پیش از اینکه مسلمین را نجات بدهیم باید اسلام را نجات بدهیم؛ چه در ایران باشد یا افغانستان و یا هر جای دیگری؛ زیرا امروز اسلام گرفتار تفسیرهای غلط غربی و کمونیسیتی و جریان‌های متحجری به نام اسلام یعنی تکفیری‌ها و وهابی‌ها شده است.

این مقام ایرانی ادامه داد: امام خمینی (ره) گفته است که وظیفه همه ماست که اسلام را درست معرفی کنیم تا بتوانیم مسلمین را به برکت آن نجات بدهیم. امام همواره تاکید می‌کرد که کاش تمام جهان کفر در افغانستان با اسلام، آشکارا رو در رو بودند تا حق از باطل درست تشخیص داده می‌شد. هرچند این مبارزه با کفر صریح گاهی سخت است اما از لحاظ فکری و عقیدتی آسان است زیرا دوست و دشمن در این مبارزه معلوم می‌باشد.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) در سخنان خود تصریح می‌کرد که یک اسلام جعلی دیگری به نام اسلام آمریکایی و انگلیسی وجود دارد که صریحا علیه اسلام حقیقی سخن نمی‌گویند و دعوت به الحاد نمی‌کنند اما اسلام و مسلمین را دور می‌زنند، فریب می‌دهند و ارزش‌ها را تحریف می‌کنند، لذا مبارزه با این اسلام سخت است چون به اسم کمک می‌کنند، غارت می‌کند و به اسم دفاع، از پشت خجر می‌زند.

این اندیشمند اسلامی خاطرنشان کرد: به قول امام خمینی، اسلام آمریکایی پیچیدگی خاصی دارد که باید هویتش را برای مسلمانان پا برهنه جهان روشن ساخت؛ اما متاسفانه هنوز هم مسلمانان مرز میان اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را درست نمی‌دانند.

وی افزود: امام خمینی فریاد می‌زد که ما از مسلمانان پابرهنه در برابر مسلمانان غرب‌گرا و مقدس‌نماهای متحجر و احمق و مسلمانان پیرو نظام سرمایه‌داری خدانشناس دفاع می‌کنیم.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: اسلام ناب، اسلام فاطمه زهرا(س) است که گفت، ما دنبال منافع مادی خود نیستیم، اگر اعتراض کردیم و خطبه‌ای خواندیم برای دفاع از منافع شخصی نه بلکه برای دفاع از مستضعفین و محرومین و توحید و عدالت بود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران ادامه داد: حضرت زهرا فرمود که ما می‌خواهیم همه در جامعه اسلامی، حتی غیر مسلمانان خوشحال باشند و با خنده و گشاده‌رویی به چهره‌ هم نگاه کنند، ما با کسی خصومت شخصی نداریم بلکه طبق دستور خداوند، امامت و رهبری باید به دست کسی باشد که از جنگ و خون‌ریزی میان مسلمانان جلوگیری کند. امامت و رهبری که در اسلام مطرح است معنایش آوردن عدالت و وحدت میان مردم است.

وی تاکید کرد: شیعه‌ فاطمه، طرفدار وحدت همه مسلمانان و حتی کل بشریت است.

این مقام ایرانی در ادامه گفت: چهل سال پیش چه کسی باور می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان تشکیل شود. چه کسی احتمال می‌داد که یک وقت ملت‌های وابسته به اوج عزت برسند و جمهوری اسلامی تشکیل شود؛ اما به کمک خداوند و پیروی از خط پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) این کار عملی شد.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: هرچند امروز نیز ایران و افغانستان مشکلات زیادی دارند. اما باید به کمک همدیگر حل کنند. چون ایران و افغانستان از هر نگاه یکی هستند؛ اصلاً ما یک ملت به نام خراسان قدیم بودیم اما ما را از هم جدا ساختند.

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی، افغانستان یکی از بازوان مهم انقلاب بود و در بسیاری از موارد پیام‌های امام توسط علمای متدین افغانستانی منتقل می‌شد. در جنگ عراق و ایران افغانستانی‌ها هزاران شهید و زخمی دادند، زیرا بر این باور بودند که این مبارزه دفاع از اسلام است؛ لذا همواره به دستور مرجع‌شان حضرت امام خمینی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند.

وی گفت: 10 سال پیش از انقلاب رابطه‌ میان دو نهضت از طریق حضرت امام خمینی و علامه شهید بلخی استوار بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی حتی یک لحظه حاضر نشد بر سر افغانستان معامله کند. هرچند ایران تحت فشار و تحریم بود. تروریست‌ها هفده هزار تن را در ایران کشتند و در عین حال جنگ با صدام نیز شروع شده بود. در آن هنگام، شوروی وقت به امام پیشنهاد کرد که اگر شما مداخله نکنید تا افغانستان در دست ما باشد ما کمک‌های خود به صدام را قطع می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم. اما امام گفت که من کسی نیستم که ملت شریف افغانستان را به شما بفروشم بلکه در کنار آنها هستم و از مجاهدین افغانستان دفاع می‌کنم.

به گفته رحیم‌پور ازغدی، با اینکه ایران خودش در تحریم بود و هزاران آواره‌ جنگی داشت اما در عین حال پذیرای نزدیک به سه میلیون آواره افغانستانی گردید.

وی تصریح کرد: هرچند ممکن است ایران به وظیفه‌ مهمان‌داری خود درست عمل نکرده باشد؛ اما رهبری ایران حضرت امام می‌گفت اگر لازم شد نان خالی بخوریم با برادران افغانستانی یکجا خواهیم خورد و بگذارید مهاجرین پناهنده شوند.

ازغدی رابطه‌ افغانستان و ایران را ناگسستنی خواند و تاکید کرد: تنها دو ملتی که در خط و زبان و دین یکی هستند افغانستان و ایران می‌باشند؛ حتی تاجیکستان خطش با ما فرق دارد. این رابطه در آینده نیز حفظ خواهد شد و پرچم اسلام به دست فرزندان رشید اسلام بالاتر خواهد رفت.

>>>   مردم به پاس اعتقادات مذهبی و جهادش در راه اسلام هر گفته و سخن او را حرمت گذار اند .
در برگه های تاریخ که خواندیم نیاکان ما از اثر ترویج اسلام بوسیله اعراب با سربریدن ها و به غنیمت گرفتن زنان و مال هایشان ناگزیر شدند مسلمان شوند با آنکه همه ایشان یکتا پرست و خدا پرست بودند .
اگر اسلام پاک محمدی را که اعراب با تیغ شمشیر بر نیاکان مان قبولاندند وقتیکه ملکه انگلستان از لحاظ خونی نوه پیغمبر اکرم حضرت محمد صلی الله وسلم خود را به جهان اسلام معرفی میکند و مسلمانان در برگه با سردادن نعره تکبیر و سبحان الله گفتن او را ستایش میکنند پس باید چنین داوری کرد که گلبدین ، طالبان و داعش مسلمانان حقیفی استند .
به گفته یکی از رهبران بزرگ مرد و حماسه آفرین تاجبکتبار میهن مان ( "اخوانیزم و سرمایداری در بی عدالتی و خونخواری با هم یکی و متحد استند چونکه برای یک هدف وجه مشترک دارند ، تنها از لحاظ فرهنگی از هم متفاوت اند یکی زنان ایشان بدون چادر بر سر و برهنه در جامعه ظاهر میشود و از دیگری با پوشیدن چادر و جامه پوشیده بر تن ")
این گفته بینهایت عالی و فلسفی این رهبر بزرگ مرد سرزمین مان را باید از جمله سخنان ناب بزرگ بشریت باید دانست .

>>>   من ایرانی هستم . به درستی ایران الان یه قدرت منطقه ای بزرگ در غرب آسیا ست . بعضی از منافقین در ایران یا ایرانی های خارج از کشور شعور درک قدرت ایران رو ندارند . همه جا منافق وجود داره .
احمدرضا از مازندران

>>>   من بعنوان یک هراتی از دل خراسان افسوس میخورم که چرا با حماقت شاهان شوم قجریه از پاره تن خود میهن اجدادی ام و همزبانان خود جداشدیم و زیر ظلم قبیله پرست ها واقع شدیم ای کاش خداوند ما را از شر این قبیله پرست ها نجات دهد
یک افسرده دل از فغان

>>>   در انقلاب ایران هیچکسی دخالت نکرد ولی در انقلاب افغانستان بلوک شرق و بلوک غرب هردو دخالت کردند

>>>   رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران رهبران بزرگواری مانند امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری می باشد که متاسفانه در کشور ما نبود رهبری و به جان هم افتادن رهبران و نوکری برای امریکا و پاکستان و سعودی ما را تاکنون بیچاره کرده است .
عایشه از ایران

>>>   مولوی مختار مفلح روحانی اهل سنت و عضو شورای علمای افغانستان بر این باور است كه رهبران جمهوری اسلامی ایران در جهاد مردم افغانستان علیه شوروی در كنار مردم افغانستان ایستادند و این ایستادگی باعث پیروزی مردم افغانستان شد.
به نظر وی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران مصادف با آغاز جهاد مردم افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی بود و این پیروزی نقش بسزایی در پیروزی ملت افغانستان داشت.
مفلح از جنگ روانی آمریكا و متحدان غربی او علیه انقلاب اسلامی ایران سخن می‌گوید و بر این باور است كه غرب در تلاش است تا انقلاب اسلامی ایران را وارونه جلوه دهند.
به نظر وی، ایران باید توطئه كشورهای غربی را در نطفه خنثی كند و نگذارد كه در این جنگ روانی آمریكا پیروز شود.
این روحانی اهل سنت به وجود عوامل و رسانه‌های مزدور در افغانستان اشاره ای دارد و معقتد است: غرب قصد دارد تا حملات گسترده رسانه ای را برای فریب مردم براه اندازد و تعدادی از عناصر مزدور آنها در افغانستان نیز همكار آنها هستند.
وی افزود تعدادی از رسانه‌های فروخته شده در افغانستان برای توهین به مقدسات جهان اسلام و تامین خواست كشورهای استعمارگر فعالیت می‌كنند.
وی به صراحت گفت تعدادی افرادی مزدور از سفارت آمریكا پول دریافت می‌كنند تا علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت و خبرهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر كنند تا سبب انحراف اذهان مردم شوند.
وی گفت اسنادی در دست است كه این افراد در سفارت آمریكا پروژه سازی می‌كنند و برای این برنامه‌ها مبالغ هنگفتی را دریافت می‌كنند.

>>>   به امید پیروزی ملت غیور افغانستان
یک ایرانی

>>>   دشمن ستیزی ایران با آمریکا هیچ سودی برای ایران ندارد ونخوهد داشت
بیشترین سود را عربستان برد در خیلی کشور ها وهابی هارا هم سود مند کرد
سعودی شادو شنگول دوبی هم غرق در گل
خزانه ای قطر هم پور شد از پول
ایرانی ها هم به فکری دوبی استانبول
نبی جاغوری

>>>   امیدوارم خداوند به خاطر اندسته از مردم شریف افغانستان به این اوضاع پایان دهد و بار دیگر صلح و ارامش در کشور زیبای شما برقرار شود .

>>>   پنتاگون اعلام کرد شمتر سربازان ضربه مغزی شده جدید در حملات موشکی ایران به عین الاسد به بیش از ۱۰۰ نفر افزایش یافته است.

>>>   به امید برداشته شدن مرز های سیاسی و به امید روزی که مردمان تهران و شیراز و مشهد و نیشابور و اصفهان و تبریز و هرات و بلخ و کابل و غزنه و خجند و دوشنبه و سمرقند و بخارا همدیگر را هموطن صدا کنند, فردوسی و ابوریحان و سعدی و حافظ و نظامی و جامی و ناصر خسرو و محتشم کاشانی و عطار نیشابوری ایا در سه کشور مختلف بودند؟؟

>>>   تمام پیامها وسخنرانی های امام خمینی رحمت الله علیه در یک کتابی 21 جلدی جمع اوری شده است بنام صحیفه نور .در این کتاب درجلد پانزدهم امام خمیتی رحمت الله علیه می گوید؛ما از دست رضاخان وپسر او(دو دیکتاتور پدر وپسر که شاه ایران در قبل از انقلاب اسلامی بودند ویعد از مردار شدن رضا خان پسر او محمد رضا ،؛شاه ایران بود(منظورش انقلاب اسلامی ایران بود)در پیروزی هرانقلابی وماندگاری وحتی قدرتمند تر شدن ان همانگونه که برای هر انقلاب سه رکن1- (leadershipیا رهبری2-idealogyایدئولوژی ؛مکتب وبینش3-peopleمردم ؛نیاز است برای تداوم وپایداری ان هم همین سه رکن لازم است.خوب دیدیم خداوند به ایرانیها رهبری داد که با صحبتهایش امید در دل مردم وترس در دل دشمنان انداخت؛شاه با ان قدرت کاذب وپوشالی اش را اواره کرد.یک سازمان استخباراتی بنام ساواک داشت که مثل اب خوردن ادم میکشتند شکنجه میدادند وهیچ ازادیخواه وانقلابی از چنگ ساواک فرار کرده نمی توانست.اردوی ملی(ارتش شاه)که باید برای دفاع از مرزها وامنیت کشور بوجود امده بود فقط برای حفظ تاج وتخت وشخص شاه کار میکرد.امام خمینی را هم به ترکیه ونجف تبعید کرده بودند(خرداد1342)یعنی 15 سال قبل از سقوط شاه.در نجف ایشان میگوید باید این سلسله منحوس وخائن سرنگون شود یکی از یاران او میپرسد چگونه شما که سرباز ندارید ایشان گفت سربازهای من در گهواره هستندکه بعد از 15 سال همین جوانان درصف انقلاب بودند .بنظرم ایشان یک فیلسوف ؛یک دانشمند بزرگ ویک انقلابی ویک انسان کامل بوده اند .رکن دوم ایدئولوجی بود که الهام گرفته از اسلام ناب محمدی ص بود 3-رکن سوم مردم بودند که امام خمینی بادم مسیحاییش انها راامیدوار ومحکم وثابت قدم ساخت.برای تداوم انقلاب هم این سه رکن تا امروزمحکم واستوار بوده اند.وجود رهبری دشمن شناس ودشمن شکن که بهد از ارتحال امام خمینی ره رهبری مثل او درجایش نشست وبافهم ودرایت رهبر جدید؛باعث شد دست امریکا وانگلیس وصهیونیستها را از ایران قطع کرد .تفکرات ضد دینی والتقاطی در ایدئولوجی انقلاب راه نداشت ومردم با تلاش و کوشش ومجاهده در راه خدا به این سطحی رسیدند که باهمه تحریمها وتحمیل جنگ وتحمل سختیها توانسته انداز انقلاب خود دفاع کنند.مشکل امروز ایران همان غربگراها وعوامل نفوذی هستند که امام خمینی رحمت الله علیه انرا پبش بین کرده بود.جمهوری اسلامی میتواند الگویی برای مردم ما باشد که فقط با توکل بر خداوند ج بخود تکیه کنیم ودست اجنبی ها وبیگانه ها را از کشور خود دور کنیم.تفکرات باطل وهابی وسلفی را ازوطن خود دور کنیم.دشمن ما امروز نبودن وحدت است.اگر ما وحدت نداشته باشیم دشمنان نفوذ میکنند وبا تفرقه کشور ما را تجزیه میکنند.اعتماد وفرمانبری از امریکا روزگار ما را سیاه میکند.انها درفکر منافع خود هستند.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   محترم نبی جاغوری//اگرایران در جلوی قلدر بازی آمریکا استاد نمیکرد الان سر ایران همان بلایی که سر کشورماامده سر ایران می آمد.تو فکر کن اشرف غنی به مثل یک سرباز امریکایی وقتی ترامپ یه افغانستان امده بود درسخنرانی ترامپ برای سربازان امریکایی پشت سر او ایستاده بود این یعنی اوج ذلت وخواری.عربستان وامارات ممکن است چند روزی با دالرهای نفتی گاو شیرده ترامپ باشند ودل خوش کرده باشند به آمریکا ووهابیت که حالا معلوم شده از تفکرات صهیونیستها برای برهم زدن قدرت اسلام است را مثل زهر در کشورهای مسلمان بپاشند؛ولی دیری نخواهد گذشت که همین کشورهای عربی به گدایی دم مرزهای ایران خواهندرفت .آمریکا فقط زبان زور میفهمد وایران باهمین زبان با امریکا صحبت میکتد.توافق امنیتی کشور ما با امریکا ما را به یک مستعمره امریکا مبدل ساخته.جا جای کشور ما شده خانه سربازهای امریکایی استقلال کشور دیگر مرده وما فقط به روح استقلال دل خوش کردیم .//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   نبی جاغوری در نگاه دنیا گرای شما همین است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است