آزار جنسی زنان عضو نیروهای امنیتی تکان‌دهنده است
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۸    ۱۳۹۸/۱۱/۲۳ کد خبر: 162164 منبع: پرینت

کمیسیون حقوق بشر در گزارشی از وضعیت زنانی که در صفوف نیروهای امنیتی این کشور مشغول کار‌ند، گفته است، هفت درصد این زنان از سوی همکاران مرد و یا فرماندهان مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.
به گزارش بی بی سی، سخنگویان وزارت‌های دفاع و داخله این گزارش را رد کرده‌اند. آنها گفته‌اند در گذشته مواردی از آزارها وجود داشته و به برخی از آنها رسیدگی شده اما در حال حاضر چنین مشکلی وجود ندارد.

برای تهیه این گزارش با بیش از دو هزار سرباز و افسر زن مصاحبه شده است.
درخواست رابطه جنسی، متلک گویی و سوال کردن در مورد زندگی خصوصی زنان انواع آزارهایی است که در این گزارش ذکر شده است.
در این گزارش وضعیت زنان در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از راه مصاحبه با دو هزار و ۲۷۲ تن از آنان بررسی و منعکس شده است.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید شمار چشم گیری از زنان در این مصاحبه گفته‌اند که در هنگام ایفای وظیفه از سوی همکاران مرد و گاهی از طرف فرماندهان‌شان آزار دیده‌اند.
این نهاد از مسوولان و مدیران ارشد نهادهای دفاعی و امنیتی افغانستان انتقاد کرده که در برابر گزارش‌های مربوط به آزار و اذیت زنان "واکنش جدی نشان نداده‌اند."
در گزارش این نکته نیز آمده که ممکن است قربانیان آزارهای جنسی بیشتر از هفت درصد باشند چرا که ممکن است به دلیل حساسیت موضوع و یا ترس از دست دادن کار، شماری حاضر به حرف زدن در اینباره نشده باشند.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید این مساله تکان دهنده، غیر قابل پذیرش و به‌شدت نگران کننده است، چرا که نهادهای دفاعی و امنیتی خود مسوولیت اجرای قانون و حراست از مردم را بر عهده دارند.
اغلب این زنان گفته‌اند که مورد آزارهای لفظی قرار گرفته‌اند.

مشکل دیگر نبود تشناب (دستشویی) مخصوص زنان و همچنین محل ویژه برای تبدیل لباس در شماری از مراجع امنیتی موجب شده زنان احساس امنیت نکنند و این مساله زمینه‌های اذیت آنان را فراهم کرده است.
براساس این گزارش ۶۵ نفر از این زنان گفته‌اند که به اداره و یا مقام بالاتر شکایت کرده‌اند، ۸۰ نفر گفته‌اند شکایتی نکرده و سکوت اختیار کرده‌اند. ۱۲۴ زن دیگر گفته واکنش شخصی نشان داده‌اند.

کمیسیون می‌گوید بر اساس یافته‌هایش، ۱۴۱ زن به دلیل آزار دیدن از سوی همکاران مرد مجبور شده‌اند شغل خود را ترک کنند.
در گزارش "جدی نبودن" نهادهای امنیتی و دفاعی برای مقابله با این پدیده باعث شده محیط کاری برای زنان "غیر مصون" باشد.

کمیسیون حقوق بشر گفته که زنان در نیروهای پولیس ۳ درصد کل سربازان را تشکیل می‌دهند و این وزارت موفق نشده شمار نیروهای پولیس زن را به ۱۰ هزار نفر برساند.
این وزارت همچنین افزوده که باید ۱۰ درصد از نیروهای ارتش را زنان تشکیل بدهند ولی اکنون شمار زنانی که در ارتش خدمت می‌کنند، اندکی بیشتر از یک درصد است.

واکنش زنان در مقابل آزار و اذیت (نظرسنجی)
نوع واکنش شمار
پاسخ ندادیم ۱,۸۶۲
به مقامها گزارش دادیم ۶۵
سکوت کردیم ۸۰
عکس العمل نشان دادیم ۱۲۴
ترک وظیفه کردیم ۱۴۱
مجموع ۲,۲۷۲

انواع آزار و واذیت زنان در صفوف نیروهای امنیتی (نظرسنجی)
این گزارش وضعیت زنان عضو نیروهای امنیتی را در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بررسی کرده است:

نوع آزار شمار زنان
گفتن داستان های جنسی ۱۵۷
سوال در مورد زندگی خصوصی و جنسی ۱۹۳
گفتن جوک و کنایه های جنسی ۲۱۳
اظهارنظر جنسی در مورد ظاهر افراد ۲۲۹
پیشنهاد یا دعوت به رابطه جنسی ۶۹
توصیف و تمجید نامناسب ۲۳۸
متلک گفتن ۲۷۸
مزاحمت تلفنی ۳۲۷
دعوت مکرر برای ملاقات خصوصی ۹۹
ابراز علاقه ۲۳۱
مجموع ۲,۰۳۴
منبع: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آزار زنان
جنسی
نظرات بینندگان:

>>>   این گذارش دقیق است و موضوعات در ادارات قوای امنیتی به مراتب بالا است
من چند ماه در چوکات امنیت ملی و پولیس وظیفه اجرا کردم
باور کنید از عسکر و خورد ضابط گرفته تا بلندترین مقام هدف و مقصد شان این بود که چطور با من خود را نزدیک کنند و ....
من در اوایل یکی دو بار شکایت هایی در لفافه با مسئولین کردم لیکن راپور تمام ناشده متوجه میشدم که بزرگوار در دنیای دیگری غرق است و سوال های بی ارتباط و معنی دار میکند
خلاصه اینکه پیشنهاد رتبه، پول ، بورس ترکیه روزانه میشد
من با دیگر خانم های افسر که تعداد ما به سی و دو تن می رسید می گفتیم این جا که بهترین مقام است و اکثرآ مردمان تحصیلکرده و چیز فهم کار میکنند چنین وحشت است خدا میداند در دیگر ارگانهای امنیتی و دفاعی چه حال باشد
وقتی که متن فوق را خواندم و واکنش سخنگویان وزارت دفاع و داخله را دیدم قصه یکی از خواهر خوانده هایم ( نمیخواهم نامش را بگیرم چون فعلآ افسر بر حال است ) انداخت
خواهر خوانده ام قصه کرد که یک روز یکی از سخنگویان اسبق اداره ما از من اول خواهش و بعدآ دستور داد که در سفر آزربایجان همرایش بروم ...
به هرصورت خواهران عزیز خواهش من و عذر من از شما اینست که لطفآ به هیچ صورت و قیمت در ادارات نظامی کار نکنید خصوصآ و خصوصآ خواهران جوان .
بگذرید از گپ های مفت وطن و خدمت به وطن .
سیما - کابل

>>>   زمانیکه در اوایل سالجاری مستندی را از تلویزیون BBC فارسی دیدم و شنیدم به خود گفتم که غنی همین کسی را که در این مستند بالایش ادعا شده خوب می شناسد و وزیر بر حال هم است فوراٌ وی را بر طرف و به دادگاه معرفی می کند اما از گوه صدا برامد و از ارگ نه !
من متقین شدم که این فساد اخلاقی به شکل گسترده در ارگان های دولتی وجود دارد و حالا این رسوایی دیگر. کیست که جواب بگوید وحید عمر و یا صدیق صدیقی بلبلان خوش خوان ارگ !
این کار ها در یک نظام که مردم آن مسلمان هم است تکان دهنده نه بلکه شرم آور و قابل بازپرس جدی است.

>>>   الله و رسول اش فرموده اند که بهترین مکان برای زن خانه اش است. به زنان کار کردن جایز نیست صرف در یک صورت آنکه هیچ مردی نداشته باشد و با حجاب اسلامی میتواند کارو بار و تجارت کند.
هارون
افغان

>>>   نورم شما برای تعین آزار جنسی معادل نورم جهان اول و گاهی بالا تر از آن است.
پیش از این بررسی باید بدانید که سطح اخلاق اجتماعی و سطح دانش عمومی تا چه حد است.
نیرو های امنیتی هم برخواسته از همین جامعه و از همین محیط میباشند و نباید انتظار معجزه داشت.
در تشکیلات نیرو های سه گانه امنیتی برنامه تعلیم و تربیت اجتماعی و اسلامی و اخلاقی در قدم اول شاید وجود نداشته باشد و اگر وجود دارد با این وضعیت معلوم میشود که کار شان نتیجه نداده.

>>>   اين بار اول نيست چندين بار قبل هم چنين افشا ګریهای صورت ګرفته ، ولی با اينهمه افشاګريها بازهم بعضی از مرده ها زنان ، دختران و خواهران خودرا جائی ميفرستند که درآنجا افراد تربيه شده با افکار وحشی ديموکراسی برای غريضه شهوانی از خر هم دريغ نميورزند.
شهوترانی و فحشا يکی از اساسات عمده ديموکراسی بشمار ميرود ، هرکی خودرا ديموکرات ميداند نبايد با اين اصل ديموکراسی مخالفت ورزد و زن ، دختر و يا خواهر خودرا پنهان کند و يا نګزارد تا ديګران از آنها استفاده کند .
با عفت و با عزت زيستن در دين مبين اسلام و زندګی کردن در فحشا و بی بندوباری در ديموکراسی دريک قالب نميګنجند ، يا اين و يا آن .

>>>   جنابان کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان! در کشور مرد سالار زن جایگاه ندارد و آگه اندکی دارد که قانونی نیست در مورد وارد عمل شود، در زمان فعلی که بی عدالتی بیداد می‌کند، آگه خانمی میخاد شغلی رو دست و پا کند و وارد سازمان و یا نهاد که میخاد استخدام بشن باید اولا خواسته های جناب مدیر عامل شرکت رو؟. بسازد و بعدش بقیه ماجرا، فعلا هیچ خانمی نمتوانن که در محلی شامل کار بشنه و از مجبوریت آنون خانم استفاده سوی می‌شود و چون کشور مرد سالا تشریف دارند و زن بیچاره که حداقل صدای عدالت خواهی بلند کند و اولآ کسی بهش توجه نمی کند و آگه توجه بشه صد ها آلفای نا شاسیت بهش می زنن که خودت و... کجاست دادگاهی که واقعآ بتونه از به خانمی که مورد اذیت و آزار قرار گرفته کسی بتونه پیشنبانی کند در راهرو داد همه بهش به به مجرم نگاهیش می کند و الان ک
جناب مجرم در عیش و نوش خودش مشغولند بعدش جناب قاضی دادگاه که بهش بی لطفي می کند به دید مجرم و..آگه تو صدای حق خواهی خودته بلند کنی اولا فامیل و بعدش اجتماع و بعدش دادگاه و عدالت و.. بنا صد ها دختر خانم و زنان زیادی هستند که حتی صد ها صدا در گلو شون خفه شدند و اینو کمسیون سازمان بشر خوب میدونن که نمی تونند کاری بکند بنا موضوع مخدومی اعلام میشه و صدای همه خاموش.

>>>   خواهر سیما
واقعآ شجاعانه بخاطر حفظ آبرو و عزت خود از شر دیوس های اجیر خود را نجات دادی
من هم عسکری کرده و در دفاتر نظامی کار کرده ام
ولا بالله قشله و قاغوش و محیط نظامی در افغانستان جایی برای زن با عزت و با آبرو نیست
محمد کریم

>>>   مردم عزیز
در این آیا فرنگ که همه چیز و همه کار در محدوده قوانین آزاد است رسیدن به کام یا از مجرای تجارتی اش که همانا پرداخت پول است و یا شب ها باید در کاباره ها یا میخانه ها ساعت ها وقت و پولت را مصرف کنی تا اگر کدام درمانده تر از خود را پیدا کنی تا با تو همراه سفر گناه شود

چنان نیست که هر کس هر کس را در کجا که یافت مرجع مراد داند و خود را به مراد برساند.

آنچه در کشور من به خصوص در شهر های بزرگ به وقوع می پیوندد بیشتر ناشی از فقر جنسی و فقر فرهنگی و فقر دانش دینی و فقر مادی است.
و مهم تر از همه که در ارگ و دولت ارگ نه سیستم دموکراسی است و نه سوته کراسی فقط سیستم غنی کراسی است و در این سیستم همه شاهد افتضاحات متعدد بودیم و هستیم.

>>>   درکشور ما کسی به تخم مرغ فکر نمی کند چون ارزان وهمه جا قابل دسترس است اما در باره مسایل جنسی صحبت کردن را هم زنان علاقه دارند وهم مردان از هیچ کس نباید شکایت کرد وکسی را ملامت کرد. به گرسنه بگودید 2 جمع 2 چند می شود می گوید 2 تا نان .

>>>   عزیزم
عفت و عزت و یا هم فحشا و شهوت کاری به کار دموکراسی یا دیانت ندارند.
این ها یا غرایز فطری بشری است و یا هم مشمول اخلاق فردی و اجتماعی میشود.
انسان های خوش اخلاق و بد اخلاق هم در شرق وجود دارد و هم در غرب هم در بین مسلمانان وجود دارند و هم در بین غیر مسلمانان.
فحشا و شهوت با هم ارتباط مستقیم دارند.
شهوت قوی ترین و با لذت ترین غریزه یی است که خداوند به موجودات ارزانی کرده و هدف نهایی اش هم بقای نسل است.
شهوت هم مثل هر غریزه دیگر باید در یک چوکات معقول و متوازن مشبوع شود و اگر نشد نتیجه اش رشد و همگانی شدن فحشا است، فرق نمیکند جامعه اسلامی باشد یا غیر اسلامی.
آسان ترین راه آن ازدواج های زود هنگام جوانان است.
حال قبول کنیم که سن قانونی ازدواج پسران ۱۸ و از دختران ۱۶ تثبیت شده.
اگر به مجرد رسیدن به سن قانونی زمینه ازدواج مساعد ساخته شود فکر نکنم که جایی برای رشد فحشا باقی ماند.
به خصوص در جوامع اسلامی که معاشرت و ارتباط جنسی خارج از ازدواج گناه و حرام و مشمول مجازات است پس دولت و جامعه و خانواده ها مکلف به آماده سازی زمینه سالم ازدواج های زود هنگام هستند.
ازدواج نه مانع تحصیل میشود و نه مانع کار و نه مانع پیشرفت.
فقط چیزی که لازم است این است که از تجملات و اسراف های بیهوده و تشریفات و مصارف کمر شکن باید جلو گیری شود و به اصطلاح یک ملا و دو گواه و دست دختر و پسر را به هم دادن و خیر و خلاص.
باقی آینده زندگی ارتباط به سعی و تلاش و زحمت خانم و شوهر دارد که چگونه زندگی آینده خود را سر و سامان میدهند.

>>>   نیرو های امنیتی در روزهای نوکری شان از طرف همکاران شان ازیت جنسی می شود و خا نداده های شان هم خوش هستند که دختران شا ن در نیرو های امنیتی اند لعنت به غیرت انها


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است